IBPBI/2/423-1324/09/SD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1324/09/SD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 5 października 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 29 października 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych środków otrzymanych na wykonanie projektu rozwojowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych środków otrzymanych na wykonanie projektu rozwojowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 30 grudnia 2008 r. zawarto umowę pomiędzy Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego (dalej zwanym "Ministrem"), a partnerami Konsorcjum naukowo-przemysłowego, którego współpartnerem jest również Spółka. Przedmiotem umowy jest wykonanie projektu rozwojowego "...", dalej zwanym "projekt". W imieniu, na rzecz i na rachunek Konsorcjum działa Lider projektu, którym jest Akademia, na mocy udzielonych pełnomocnictw, reprezentowana przez Prorektora ds. Nauki oraz Kwestora.

Do wykonywania projektu w zakresie praw, obowiązków i współdziałania stron Umowy, przebiegu oraz realizacji prac, sporządzania raportów, odbioru i rozliczeń mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2008 r. Nr 169, poz. 1049) oraz rozporządzenia z dnia 18 lutego 2008 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę przeznaczonych na finansowanie projektów rozwojowych (Dz. U. Nr 38, poz. 216) oraz artykuł 296 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską. Każdy z partnerów Konsorcjum wykonuje zakres zadań określony w umowie zawartej między nim jako członkiem Konsorcjum i Liderem. Niemniej wszyscy partnerzy Konsorcjum są odpowiedzialni solidarnie za wykonanie Umowy, w tym za prawidłowe wydatkowanie otrzymanych środków finansowych. Środki finansowe na realizację projektu nie mogą być wydatkowane na inne cele niż określone w Umowie. Poniesienie przez Konsorcjum kosztów w kwotach wyższych niż nakłady przewidziane w Umowie na realizację projektu rozwojowego nie stanowi podstawy do zwiększenia przyznanej kwoty finansowania. Środki finansowe nie wykorzystane na realizację projektu oraz wydatkowane niezgodnie z Umową podlegają zwrotowi. Po wykonaniu projektu partnerzy Konsorcjum zobowiązani są do przedłożenia Ministerstwu wspólnej informacji o wykorzystaniu wyników projektu rozwojowego oraz efektach społecznych i gospodarczych.

Nakłady na realizację projektu rozwojowego objętego Umową ustalono w kwocie 2.800.000,00 zł, z tego na badania przemysłowe 1.800.000,00 zł, a na prace rozwojowe 1.000.000,00 zł. Powyższe środki Ministerstwo przekazuje na rachunek bankowy Lidera wskazany w Umowie. Następnie są one rozdysponowane (przekazane na wydzielone rachunki bankowe) wśród partnerów Konsorcjum zgodnie z wyceną zadań, które im przydzielono w ramach Umowy. Lider otrzymuje środki w ustalonych w umowie transzach, również w transzach przekazuje je na rachunki bankowe poszczególnych partnerów. Spółka w ramach przydzielonych zadań otrzyma 330.000,00 zł, z czego 110.000,00 zł na prace rozwojowe, a 220.000,00 zł na badania przemysłowe.

Aparatura naukowo-badawcza zakupiona lub wytworzona do realizacji projektu, wliczona w koszty projektu, podlega zagospodarowaniu zgodnie z przepisami dotyczącymi środków trwałych. W razie jej sprzedaży w okresie realizacji projektu, uzyskane środki podlegają zwrotowi na rachunek Ministerstwa. Prawo do przychodów ze sprzedaży informacji o wynikach uzyskanych przy realizacji projektu przysługuje Konsorcjum. Publikacje i prezentacje wyników prac powinny być opatrzone zapisem "Praca naukowa finansowana ze środków na naukę w latach 2009-2010 jako projekt rozwojowy".

W okresie realizacji projektu partnerzy Konsorcjum mogą korzystać z opinii, porad jak również konsultować poszczególne rozwiązania z ekspertami ze strony policji, prokuratury, sądownictwa itp. zapewnionych w ramach Polskiej Platformy Bezpieczeństwa Publicznego.

Rezultaty projektu są bezpośrednio adresowane do służb bezpieczeństwa publicznego.

Wynikiem końcowym projektu będą wersje prototypowe elementów systemu pozyskiwania i weryfikacji informacji. Prototypy systemów będą przekazane do użytku policji oraz innym służbom bezpieczeństwa publicznego.

We wniosku złożonym przez Konsorcjum, o sfinansowanie projektu rozwojowego objętego później Umową, podano opis kosztów kwalifikowanych, które mają obejmować "jedynie koszty zatrudnienia wykonawców naukowych i przemysłowych (w tym koszty usług badawczych), zakupu niezbędnej infrastruktury sprzętowej dla uczelni, jak również delegacji i wyjazdów konferencyjnych (dodatkowe koszty ogólne) oraz materiałów eksploatacyjnych (pozostałe koszty operacyjne). Zarówno złożony wniosek jak i sama Umowa nie odnosi się do kwalifikowalności podatku od towarów i usług.

Spółka, co wynika z umowy zawartej między nią, a Liderem Konsorcjum, nie będzie miała możliwości sfinansowania dotacją rozwojową zakupu aparatury naukowo-badawczej. Uzyskane środki (łącznie w kwocie 330.000,00 zł) będą przeznaczone na sfinansowanie kosztów bezpośrednich w kwocie 253.846,00 zł (w tym wynagrodzenia: 230.769,00 zł inne koszty realizacji projektu: 23.077,00 zł.) oraz kosztów pośrednich w kwocie 76.154,00 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy dotacja (jak również jej poszczególne transze) otrzymana przez Spółkę jako partnera Konsorcjum podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymana dotacja rozwojowa sfinansowana ze środków finansowych na naukę podlega zwolnieniu na podstawie art. 14 (winno być 17) ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż środki finansowe na naukę pochodzą w głównej mierze z budżetu państwa. Jednocześnie uznaje się, że wydatki pokryte dotacją nie stanowią kosztów uzyskania przychodu na mocy art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o p.d.o.p.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 169, poz. 1049), środki finansowe na naukę przeznacza się na projekty badawcze, projekty rozwojowe i projekty celowe finansowane przez Ministra.

Jak wynika z treści wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Spółka uczestniczy w realizacji projektu rozwojowego, przez który rozumie się projekt mający na celu wykonanie zadania badawczego stanowiącego podstawę do zastosowań praktycznych (art. 2 pkt 12a ustawy o zasadach finansowania nauki).

Zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 3 lutego 2009 r. w sprawie warunków i trybu przyznawania pomocy publicznej na realizację projektów rozwojowych (Dz. U. Nr 28, poz. 178), pomoc publiczną na realizację projektu rozwojowego przyznaje przedsiębiorcy minister właściwy do spraw nauki, zwany dalej "ministrem", w drodze decyzji, o której mowa w art. 3 ust. 3 ustawy, jeżeli możliwość realizacji projektu nie budzi wątpliwości oraz planowane koszty w stosunku do przedmiotu i zakresu zadań są zasadne. Przyznane środki finansowe stanowiące pomoc publiczną są przekazywane przedsiębiorcy na podstawie umowy o wykonanie projektu rozwojowego.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm., dalej ustawa o p.d.o.p.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Natomiast art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o p.d.o.p. stanowi, iż wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Rozpatrując, czy otrzymane środki na finansowanie projektu rozwojowego, podlegają zwolnieniu od podatku na podstawie ww. art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o p.d.o.p., należy rozważyć, czy mają one charakter dotacji.

Finansowaniu projektów rozwojowych poświęcony jest art. 9a ustawy o zasadach finansowania nauki, w treści którego brak zapisu o kwalifikacji przekazywanych jednostkim środków finansowych jako dotacji.

Tym samym środki pieniężne otrzymywane przez Spółkę, pomimo pochodzenia z budżetu państwa, należy traktować zgodnie z zasadami wynikającymi z cytowanego art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a zatem będą stanowiły przychód podatkowy w momencie ich otrzymania.

W odniesieniu natomiast do kwestii podatkowego ujmowania kosztów ponoszonych w związku z realizowanym projektem rozwojowym zastosowanie znajdzie art. 15 ust. 1 ustawy o p.d.o.p., stosownie do którego kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.

Tak więc ponoszone przez Spółkę koszty dotyczące realizowanego projektu rozwojowego, przy spełnieniu powyższych przesłanek, wykazują związek przyczynowo-skutkowy z otrzymywanym dofinansowaniem, tym samym wypełniają dyspozycję art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i mogą zostać ujęte jako koszty uzyskania przychodów.

W świetle powyższych przepisów, należy uznać, iż:

* środki pieniężne przyznane Spółce tytułem dofinansowania projektu rozwojowego są jej przychodem w dacie otrzymania, z zastrzeżeniem przypadków, gdy stanowią one zwrot wydatków niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów,

* przedmiotowe dofinansowanie nie stanowi dotacji z budżetu państwa wolnej od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,

- poniesione koszty przypisane realizacji projektu rozwojowego mogą zostać ujęte jako koszt uzyskania przychodów przy spełnieniu warunków określonych w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Reasumując, stanowisko Spółki należy uznać zatem za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl