IBPBI/2/423-129/09/MO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-129/09/MO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 7 listopada 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 13 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy otrzymane Wynagrodzenia należy kwalifikować do przychodów objętych zwolnieniem strefowym (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 listopada 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie czy otrzymane Wynagrodzenia należy kwalifikować do przychodów objętych zwolnieniem strefowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Spółka prowadzi, na podstawie udzielonego jej zezwolenia, działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Zezwolenie obejmuje m.in. produkcję wyrobów z drewna, papieru, wyrobów chemicznych, wyrobów z tworzyw sztucznych, produkcję mebli, działalność poligraficzną i publikacyjną, badania i analizy techniczne, prace badawczo-rozwojowe w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych, a także zagospodarowanie niemetalowych odpadów i wyrobów wybrakowanych.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka osiąga m.in. następujące przychody:

I grupa, na którą składają się:

1.

wypłaty otrzymywane przez Spółkę za bezszkodowość w ubezpieczeniu (chodzi o ubezpieczenie należności od kontrahentów - obejmujące wyłącznie klientów i faktury związane z produktami wyprodukowanymi w Strefie);

2.

kwoty wypłacane na rzecz Spółki przez pracowników za zniszczone mienie i zwrot kosztów szkoleń specjalistycznych sfinansowanych przez pracodawcę na podstawie umowy z pracownikiem określającej warunki finansowania i ewentualnego zwrotu kosztów (kwoty są wypłacane przez pracowników, zatrudnionych w zakładzie produkcyjnym działającym na terenie Strefy, zniszczone mienie było wykorzystywane w działalności produkcyjnej wykonywanej na podstawie Zezwolenia);

3.

kary umowne i odszkodowania otrzymywane przez Spółkę od dostawców (należne w przypadku opóźnienia w dostawie towarów oraz świadczeniu usług oraz z tytułu niewłaściwego wywiązania się z umów (reklamacje jakościowe), które wykorzystywane są w celu wykonywania działalności strefowej).

II grupa określona poniżej:

1.

wynagrodzenia uzyskiwane przez Spółkę za terminową wpłatę podatku (wynagrodzenia te dotyczą podatku dochodowego od osób fizycznych; Spółka jako płatnik ma obowiązek pobrania podatku).

III grupa określona poniżej:

1.

odsetki od lokat bankowych overnight otrzymywane przez Spółkę w związku z lokowaniem na okres nocy środków pieniężnych uzyskanych z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej i zgromadzonych na rachunkach bankowych.

Spółka prowadzi działalność produkcyjną na terenie Strefy, wyprodukowane wyroby sprzedaje, a należności z tego tytułu wpłacane są przez odbiorców na rachunki bankowe. Środki pieniężne uzyskane od kontrahentów wykorzystywane są następnie w celu regulowania zobowiązań wynikających z prowadzonej działalności gospodarczej. W celu uzyskania lepszych wyników ekonomicznych Spółka lokuje posiadane środki na lokatach overnight. Lokaty te w żaden sposób nie ograniczają dostępności środków pieniężnych dla Spółki, gdyż operacja przelania środków pieniężnych na rachunek lokaty overnight następuje każdego dnia wieczorem po zakończeniu rozliczeń bieżących, a ich zwrot na rachunek bieżący (wraz z odsetkami) następnego dnia rano przed rozpoczęciem operacji bieżących. W praktyce, więc lokaty overnight nie różnią się w znaczący sposób (z wyjątkiem stopy oprocentowania) od rachunków bieżących.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy Wynagrodzenia powinny być kwalifikowane jako przychody uzyskiwane z wykonywania działalności gospodarczej na terenie Strefy, na podstawie Zezwolenia i tym samym powinny korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p. (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).

Zdaniem Spółki przychody uzyskiwane m.in. w wyniku otrzymywanych m.in. Wynagrodzeń są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych, ponieważ przychody te są generowane w ramach działalności gospodarczej prowadzonej na podstawie Zezwolenia. Pozostają one w ścisłym związku z podstawowym zakresem działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Strefy (tj. głównie produkcją).

Wolny od p.d.o.p. jest każdy dochód uzyskany z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Strefy, na podstawie Zezwolenia.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. - określanej dalej skrótem u.p.d.o.p.) dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Na rezultat podatkowy Spółki osiągany w wyniku działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Strefy na podstawie Zezwolenia składają się również zyski i straty nadzwyczajne powstające na skutek zdarzeń trudnych do przewidzenia. Pomimo nieprzewidywalnego charakteru powyższych zdarzeń są one stałym, nierozerwalnym elementem ryzyka prowadzonej na terenie Strefy działalności. Wpłaty uzyskiwane przez Spółkę należy zakwalifikować do zysków nadzwyczajnych, o których mowa powyżej. W związku z faktem, iż są one związane z działalnością produkcyjną wykonywaną na terenie Strefy, będą korzystały ze zwolnienia z p.d.o.p. określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p.

W przedstawiony wyżej sposób przepisy prawa podatkowego zinterpretował również Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w postanowieniu z 25 lipca 2005 r. (sygn. RO/443/54/2005).

Warunkiem zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p. jest prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, na podstawie Zezwolenia. Dochody uzyskiwane z tytułu Wpłat, również tych otrzymywanych od kontrahentów w sytuacji nieterminowej dostawy towarów lub świadczenia usług, są uzyskiwane na podstawie zezwolenia, ponieważ dostawy oraz usługi są niezbędne do prowadzenia strefowej działalności.

Powyższe stanowisko potwierdził także Minister Finansów za pośrednictwem Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji przepisów prawa podatkowego z 4 lutego 2008 r. Sygn. IBPB3/423-263/07/AM/KAN-1848/07 odstępując od uzasadnienia i w pełni akceptując stanowisko wnioskodawcy.

Dla zakwalifikowania danego dochodu jako uzyskanego z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Strefy nie jest wymagane, by dochód ten był jedynie skutkiem sprzedaży produktów wytworzonych na terenie Strefy. Dochody z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Strefy to bowiem także dochody związane z działalnością produkcyjną.

Analogiczną (jak powyżej) argumentację można zastosować do dochodu uzyskiwanego z tytułu Wynagrodzeń otrzymywanych przez Spółkę za terminową wpłatę podatku. Spółka zatrudniając pracowników na potrzeby podstawowej działalności produkcyjnej dokonuje wypłaty wynagrodzeń na ich rzecz. Jednocześnie z tego tytułu Spółka jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych i zobowiązana jest do obliczenia, pobrania oraz przekazania kwoty podatku na rachunek właściwego organu podatkowego. Za terminową wpłatę wspomnianej kwoty Spółka otrzymuje Wynagrodzenia. Wypłata wynagrodzeń dla pracowników wiąże się z działalnością produkcyjną prowadzoną na terenie Strefy na podstawie Zezwolenia i pozostaje w bezpośrednim związku z działalnością strefową.

W związku z powyższym, ponieważ m.in. Wynagrodzenia są elementem działalności prowadzonej przez Spółka na podstawie Zezwolenia na terenie Strefy, dochód Spółki uzyskany na ich podstawie powinien zostać rozpoznany jako dochód generowany dzięki działalności strefowej i jako taki objęty zwolnieniem z p.d.o.p., zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p.

Całokształt powyższej argumentacji jest również potwierdzony poprzez sposób zredagowania przepisów u.p.d.o.p. dotyczących zwolnienia z podatku dochodów uzyskiwanych z działalności strefowej. Art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p. stanowi, że zwolnione z opodatkowania są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o SSE. Natomiast art. 17 ust. 4 u.p.d.o.p. wskazuje, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Przytoczone regulacje nie wprowadzają ograniczenia zwolnienia jedynie do dochodów uzyskanych ze sprzedaży produktów wytworzonych na terenie Strefy, lecz wskazują, że zwolnieniem objęte są dochody uzyskane w wyniku prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Strefy na podstawie Zezwolenia. Ustawodawca nie sprecyzował, bowiem jakie rodzaje działalności gospodarczej uprawniają do skorzystania ze zwolnienia oraz co więcej, jakie rodzaje przychodów podlegają zwolnieniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl