IBPBI/2/423-1286/09/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1286/09/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 20 października 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 22 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na wypłatę wynagrodzenia dla likwidatora - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 października 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na wypłatę wynagrodzenia dla likwidatora.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka w dniu 2 września 2009 r. uchwałą Nadzwyczajnego Zgromadzenia Akcjonariuszy roku została postawiona w stan likwidacji.

Aktualnie trwa rejestracja powyższych zmian we właściwym Krajowym Rejestrze Sądowym. Uchwałą Nadzwyczajnego Zgromadzenia Akcjonariuszy likwidatorem Spółki, zgodnie z art. 463 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037), jest dotychczasowy członek Zarządu. Na podstawie stosownej uchwały rady nadzorczej Spółki z likwidatorem zawarta została odpowiednia umowa, zgodnie z którą za wykonywanie swej funkcji likwidator otrzymuje wypłacane co miesiąc wynagrodzenie. Przed postawieniem Spółki w stan likwidacji jej przedsiębiorstwo zostało wniesione jako wkład niepieniężny do innej spółki (lipiec 2009 r.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wynagrodzenie wypłacane likwidatorowi, w związku z wykonywaną przez niego funkcją stanowi koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dla Spółki w likwidacji.

Zdaniem Spółki, art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm., zwanej dalej u.p.d.o.p.) stanowi, iż kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

W ocenie Spółki wypłata wynagrodzenia likwidatorowi, w związku z pełnioną przez niego funkcją spełnia przesłanki określone w art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p., a więc może być uznana za koszt uzyskania przychodu.

Zgodnie z art. 468 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm., zwana dalej k.s.h.), likwidatorzy powinni zakończyć interesy bieżące spółki, ściągnąć wierzytelności, wypełnić zobowiązania i upłynnić majątek spółki (czynności likwidacyjne). Kodeks dopuszcza także w zdaniu drugim cytowanego przepisu możliwość podejmowania nowych interesów, o ile jest to konieczne do zakończenia spraw w toku. Jak wynika z powyższego każda spółka postawiona w stan likwidacji musi mieć likwidatora, który będzie zapewniał rzetelne i sprawne przeprowadzenie procesu likwidacji. Interesy spółki postawionej w stan likwidacji prowadzi jej likwidator, w okresie likwidacji spółka nie posiada zarządu.

W trakcie procesu likwidacji, spółka może otrzymywać przychód, z tytułu wcześniej zawartych kontraktów, bądź też z tytułu umów podpisanych w trakcie likwidacji, o ile zostanie spełniona przesłanka z art. 468 k.s.h., a więc gdy nowo podpisane umowy są konieczne do zakończenia spraw w toku. Likwidator za wykonywanie swych czynności pobiera wynagrodzenie.

W związku z tym w ocenie Spółki koszt wynagrodzenia likwidatora jest poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Jednocześnie należy zwrócić uwagę na fakt, że wynagrodzenie wypłacone likwidatorowi nie jest wymienione w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p., co w ocenie Spółki świadczy o tym, że ustawodawca nie miał na celu wyłączenia tego typu kosztów z kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. Wypłacane likwidatorowi wynagrodzenie jest związane z ogólnymi kosztami funkcjonowania spółki, zaliczane powinno więc być do kategorii kosztów innych niż bezpośrednie (koszty pośrednie), i jako takie powinny stanowić koszty uzyskania przychodów w dniu ich ujęcia w księgach rachunkowych - zgodnie z dyspozycją art. 15 ust. 4d i ust. 4e u.p.d.o.p.

Reasumując, interesy Spółki jako postawionej w stan likwidacji prowadzi jej likwidator, w okresie likwidacji Spółka nie posiada zarządu. Likwidator w związku z pełnioną przez niego funkcją i wykonywaniem określonych prawem czynności otrzymuje wynagrodzenia. W ocenie Spółki wynagrodzenie przyznane i wypłacone likwidatorowi stanowi koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. ze względu na wypełnienie przesłanek określonych w cytowanym przepisie. Wydatek ten powinien stanowić koszt uzyskania przychodu w dniu jego poniesienia, za który uważa się dzień ujęcia koszu w księgach rachunkowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl przepisów art. 463 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.), likwidatorami są członkowie zarządu, chyba że statut lub uchwała walnego zgromadzenia stanowi inaczej.

Jednocześnie zgodnie z art. 466 do likwidatorów stosuje się przepisy dotyczące członków zarządu, chyba że przepisy rozdziału 7 w dziale II tytułu III Kodeksu spółek handlowych stanowią inaczej.

Pozycja prawna likwidatora w spółce akcyjnej odpowiada zatem pozycji członka zarządu tej spółki, oczywiście z uwzględnieniem ograniczenia kompetencji do czynności likwidacyjnych. Ustawowa definicja czynności likwidacyjnych została określona w art. 468 Kodeksu spółek handlowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Powyższe oznacza, że wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami. Przy czym zwrot "w celu" oznacza to, że nie każdy wydatek poniesiony przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą podlega odliczeniu od podstawy opodatkowania, lecz tylko ten wydatek, który pozostaje w takim związku przyczynowo-skutkowym, że poniesienie go ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodów, albo zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów.

Wydatki poniesione na wypłatę wynagrodzenia dla likwidatora nie zostały wymienione w katalogu wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów, zawartym w art. 16 ust. 1 powołanej ustawy. W konsekwencji przedmiotowe wydatki mogą stanowić koszt uzyskania przychodów Spółki, jeśli spełniają przesłanki ujęte w art. 15 ust. 1. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ponieważ w okresie likwidacji Spółka nie posiada zarządu, a jej interesy prowadzi likwidator, należy stwierdzić, iż wynagrodzenie wypłacane dla likwidatora może być uznane za poniesione w celu osiągnięcia przychodów i w świetle cytowanego wyżej przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym wydatek ten będzie stanowić koszt uzyskania przychodów, pod warunkiem wykazania, że był on racjonalny co do zasady i został prawidłowo udokumentowany.

Stanowisko Wnioskodawcy uznać zatem należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl