IBPBI/2/423-1284/09/JD - Możliwość skorzystania przez spółkę z ulgi podatkowej z tytułu nabycia nowych technologii w związku z wydatkami poniesionymi na nabycie licencji obejmującej korzystanie ze zintegrowanego systemu informatycznego.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 19 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1284/09/JD Możliwość skorzystania przez spółkę z ulgi podatkowej z tytułu nabycia nowych technologii w związku z wydatkami poniesionymi na nabycie licencji obejmującej korzystanie ze zintegrowanego systemu informatycznego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 16 października 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 22 października 2009 r.), uzupełnionym w dniu 17 i 25 listopada 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości odliczenia od podstawy opodatkowania wydatku poniesionego na nabycie nowej technologii (pytanie oznaczone Nr 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 października 2009 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości odliczenia od podstawy opodatkowania wydatku poniesionego na nabycie nowej technologii.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 5 listopada 2009 r. Znak: IBPBI/2/423-1284/09/JD wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 17 i 25 listopada 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Przedmiotem działalności Spółki jest produkcja przypraw i środków funkcjonalnych dla przemysłu spożywczego. W związku z dynamicznym rozwojem Spółki Zarząd podjął decyzję o zakupie zintegrowanego systemu informatycznego w wariancie prekonfigurowanym dla branży spożywczej.

Umowa licencyjna na Model Prekonfigurowany została zawarta 28 lutego 2008 r. Na jej podstawie Spółka nabyła prawa do korzystania z Modelu Prekonfigurowanego, jego narzędzi i dokumentacji do celów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Procesy zdefiniowane w Modelu Prekonfigurowanym obejmują cztery obszary funkcjonalne przedsiębiorstwa:

1.

Finanse i Kontroling,

2.

Dystrybucja i Logistyka,

3.

Produkcja,

4.

Książka adresowa.

"Powstały model prekonfigurowany (...) dostarcza kompletne środowisko obsługi procesów biznesowych charakterystycznych dla branży spożywczej (i podobnych) wraz z dokumentacją i metodologią wdrożenia. Przygotowane procesy biznesowe - w liczbie ponad 100 - uwzględniają specyfikę działań biznesowych realizowanych w Polsce".

Na szczególną uwagę zasługują:

*

model rozliczenia produkcji oparty o predefiniowane grupy produktów tzw. klasy księgi głównej i predefiniowane składniki kosztowe, umożliwiający dokładne śledzenie kosztów produkcji i odchyleń po stronie modułu finansowo-księgowego dla konkretnych zleceń,

*

raporty do analiz kosztów produkcji, wydajności robocizny i maszyn, odchyleń zużytych materiałów-dla poszczególnych zleceń i w ujęciu dla produktu,

*

sparametryzowane moduły kontroli jakości z gotowym zestawem podstawowych testów specyficznych dla branży spożywczej, definicjami urządzeń oraz jednostkami służącymi do reprezentowania wyników badań,

*

proces obrotu opakowaniami zwrotnymi,

*

proces reklasyfikacji partii,

*

procesy wprowadzania nowego wyrobu (tzw. pierwsza produkcja) oraz zarządzania zmianą technologiczną.

Bogata funkcjonalność systemu wdrożonego przez Spółkę obejmuje również dodatkowe procesy m.in:

*

pełną kontrolę i śledzenie partii wyrobu gotowego oraz surowca w wyrobie gotowym,

*

możliwość wyboru algorytmu kompletacji np. kompletacja po dacie przydatności do spożycia partii,

*

możliwość definiowania procesów produkcyjnych w oparciu o tzw. szarżę, istotną przy produkcji mieszalnikowej stosowanej w Spółce. W systemie istnieje możliwość definiowania norm materiałowych dla wyrobu gotowego czy dla partii.

System jest systemem wielomodułowym o architekturze komponentowej, wykorzystującym zaawansowane rozwiązania teleinformatyczne, w tym m.in. platformę uruchamiania aplikacji biznesowych, czy też nowoczesne technologie systemów zarządzania bazami danych. System można uruchomić na różnorodnych platformach programowo-sprzętowych. W Spółce system został wdrożony na platformie:

*

System operacyjny,

*

Server aplikacji,

*

System zarządzania bazą danych,

*

Aplikacja.

Spółka uzyskała opinię o innowacyjności wdrożonego systemu prekonfigurowanego, wydaną przez niezależną od podatnika jednostkę naukową w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki. Opinia ta potwierdza, iż "Opiniowany system predefiniowany (...) bazujący na systemie (...)- obok produktów firm (...)-należy do grupy najbardziej zaawansowanych technologicznie rozwiązań dostępnych na rynku systemów służących do zarządzania przedsiębiorstwem produkcyjnym". Opinia wskazuje, że system predefiniowany charakteryzuje się zastosowaniem innowacyjnych rozwiązań biznesowych i technologicznych, których użycie pozwoliło na znaczące usprawnienie obsługi procesów finansowych, produkcyjnych i dystrybucji w firmie (...). Umiejętne wykorzystanie potencjału posiadanego rozwiązania stanowi solidną podstawę do wytworzenia nowych, potencjalnie innowacyjnych produktów. Działania badawcze i rozwojowe wspomagane są m.in. przez procesy definiowania struktur bądź receptur dla nowych wyrobów, specyfikację substytutów, symulowanie kosztów wytworzenia produktu, wprowadzenie nowego wyrobu z przygotowaniem zlecenia produkcyjnego na partię próbną oraz możliwość zdefiniowania i weryfikacji ustalonych norm jakościowych".

Ponadto opinia wskazuje, że " (...) po wdrożeniu klient posiada pełen zestaw narzędzi do rozwoju systemu w warstwie funkcjonalnej i technologicznej".

Opinia potwierdza, że:

*

"system prekonfigurowany w wersji 1.0 (jedyna dotychczas wydana wersja) - dostępny jest na rynku polskim w okresie krótszym niż 2 lata-od maja 2008 r.,

*

system zarządzania przedsiębiorstwem dostępny jest:

*

na rynku polskim w okresie krótszym niż 3 lata - od września 2006 r.,

*

na rynku światowym w okresie krótszym niż 4 lata - od kwietnia 2006 r.,

*

system zarządzania bazą danych dostępny jest na świecie i w Polsce w okresie krótszym niż 4 lata - od 2005 r.".

Opinia potwierdza również, że "zastosowanie systemu prekonfigurowanego przez Spółkę w istotny sposób usprawnia obsługę realizowanych w przedsiębiorstwie procesów gospodarczych, w tym w szczególności wspomaga projektowanie i wytwarzanie nowych produktów" oraz, że "Wdrożenie nowego systemu zarządzania przedsiębiorstwem nie tylko wspomaga bieżącą działalność (...), ale i zabezpiecza jej przyszły rozwój, pozwalając na stopniowe poszerzenie skali zakresu operacyjnego firmy".

Wdrożenie systemu zostało zakończone 31 marca 2009 r. i z tą datą system został wprowadzony do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Wartość początkowa całego systemu wyniosła 752.113,39 zł, z czego wartość samego Modelu Prekonfigurowanego uznanego jako innowacyjny wynosi 280.000,00 zł (tj. opłata licencyjna na Model Prekonfigurowany). Kwota ta jest podstawą ustalenia odliczenia związanego z nabyciem nowej technologii - czyli nie może ono łącznie przekroczyć 140.000,00 zł (50%).

Przy czym, do końca roku podatkowego tj. do 31 marca 2009 r. (w Spółce rok obrotowy i podatkowy rozpoczyna się 1 kwietnia, a kończy 31 marca) z kwoty 280.000,00 zł tytułem opłaty licencyjnej została zapłacona kwota 252.000,00 zł i kwota ta stanowi podstawę kalkulacji "ulgi na nowe technologie" za rok podatkowy od 1 kwietnia 2008 r. do 31 marca 2009 r. Spółka może zatem za ten rok podatkowy odliczyć maksymalnie 126.000,00 zł.

Natomiast pozostała kwota 28.000,00 zł (również uwzględniona w wartości początkowej) została zapłacona w kwietniu 2009 r. i będzie stanowiła podstawę do kalkulacji "ulgi na nowe technologie" za rok podatkowy od 1 kwietnia 2009 r. do 31 marca 2010 r. (zgodnie z art. 18b ust. 4 i ust. 6) - czyli kwota do odliczenia wyniesie maksymalnie 14.000,00 zł.

W zeznaniu CIT-8 za rok podatkowy od 1 kwietnia 2008 r. do 31 marca 2009 r. podstawa opodatkowania, ustalona zgodnie z art. 18 u.p.d.o.p. wyniosła 92.585,00 zł. Obecnie Spółka chce dokonać korekty CIT-8 i odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę 92.585,00 zł. Tak więc do rozliczenia w trzech kolejno następujących po sobie latach podatkowych, licząc od końca roku, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - łącznie pozostanie kwota 47.415,00 zł (126.000,00 zł - 92.585,00 zł = 33.415,00 zł + 14.000.00 zł).

Stan faktyczny przedstawiony w uzupełnieniu, które wpłynęło do tut. Biura 25 listopada 2009 r.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy poniesione wydatki na nabycie licencji na korzystanie z Modelu Prekonfigurowanego (uznanego jako innowacyjny na podstawie opinii wydanej przez niezależną od podatnika jednostkę naukową) dają Spółce prawo do skorzystania z ulgi z tytułu nabycia nowych technologii - zgodnie z art. 18b ustawy o podatku od osób prawnych (pytanie oznaczone w uzupełnieniu wniosku Nr 1).

Zdaniem Spółki, wydatki poniesione na nabycie licencji na korzystanie z Modelu Prekonfigurowanego (uznanego jako innowacyjny na podstawie opinii wydanej przez niezależną od podatnika jednostkę naukową tj. Instytut Informatyki Wydział Automatyki, Elektroniki i Informatyki) dają Spółce prawo do skorzystania z ulgi z tytułu nabycia nowych technologii i tym samym prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania połowy wydatków (50% = 140.000,00 zł) związanych z tym zakupem, w zeznaniach za trzy kolejno po sobie następujące lata podatkowe, licząc od końca roku, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji (zgodnie z art. 18b ustawy o podatku od osób prawnych). Za takim stanowiskiem przemawiają następujące argumenty:

*

Spółka nabyła nową technologię - poprzez zakup licencji na korzystanie z Modelu Prekonfigurowanego, jego narzędzi i dokumentacji do celów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej,

*

Spółka nie prowadziła działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia,

*

Spółka posiada "Opinię o innowacyjności systemu prekonfigurowanego wdrożonego w Spółce, wydaną przez niezależną jednostkę naukową (Instytut Informatyki Wydział Automatyki, Elektroniki i Informatyki), która potwierdza, że technologia ta jest stosowana na świecie nie dłużej niż przez pięć lat oraz że " umiejętne wykorzystanie potencjału posiadanego rozwiązania stanowi solidną podstawę do wytworzenia nowych, potencjalnie innowacyjnych produktów". Opinia wskazuje, że "zastosowanie systemu prekonfigurowanego (...) w istotny sposób usprawnia obsługę realizowanych w przedsiębiorstwie procesów gospodarczych, w tym w szczególności wspomaga projektowanie i wytwarzanie nowych produktów",

*

system został wprowadzony do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych z datą 31 marca 2009 r.,

*

wydatki na nabycie nowej technologii zostały zapłacone w roku podatkowym rozpoczynającym się od 1 kwietnia 2008 r. i trwającym do 31 marca 2009 r. oraz w roku następnym - udzielającemu licencji i zostały uwzględnione w wartości początkowej zintegrowanego systemu informatycznego,

*

wydatki na nabycie nowej technologii nie zostały zwrócone Spółce w jakiejkolwiek formie,

*

w roku podatkowym od 1 kwietnia 2008 r. do 31 marca 2009 r. Spółka osiągnęła dochód podatkowy w wysokości 92.584,75 zł i od tej kwoty zapłaciła podatek należny 19%.

Do wniosku Spółka dołączyła kopię opinii "O innowacyjności systemu prekonfigurowanego (...) wdrożonego w (...)", wydaną przez Instytut Informatyki Wydziału Automatyki, Elektroniki i Informatyki (stanowisko przedstawione w uzupełnieniu wniosku, które wpłynęło do tut. Biura 25 listopada 2009 r.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 18b ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 564, poz. 654 z późn. zm. - dalej: u.p.d.o.p.), od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, odlicza się wydatki poniesione przez podatnika na nabycie nowych technologii. Stosownie do art. 18b ust. 2 u.p.d.o.p., za nowe technologie, w rozumieniu ust. 1, uważa się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 85, poz. 727 i Nr 179, poz. 1484). Przez nabycie nowej technologii rozumie się nabycie praw do wiedzy technologicznej, o której mowa w ust. 2, w drodze umowy o ich przeniesienie, oraz korzystanie z tych praw (art. 18b ust. 2a u.p.d.o.p.). Prawo do odliczeń nie przysługuje podatnikowi, jeżeli w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym prowadził działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia (art. 18b ust. 3 u.p.d.o.p.). Podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej, w części, w jakiej została zapłacona podmiotowi uprawnionemu w roku podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następującym po tym roku, oraz w której nie została zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie (art. 18b ust. 4 u.p.d.o.p.). Jeżeli podatnik dokonał przedpłat (zadatków) na poczet wydatków określonych w ust. 4 w roku poprzedzającym rok, w którym wprowadził nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, uznaje się je za poniesione w roku jej wprowadzenia do tej ewidencji (art. 18b ust. 5 u.p.d.o.p.). Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki, o których mowa w ust. 4 i 5. W sytuacji gdy podatnik osiąga za rok podatkowy stratę lub wielkość dochodu z pozarolniczej działalności podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie trzy lata podatkowe licząc od końca roku, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (art. 18b ust. 6 u.p.d.o.p.). Odliczenia związane z nabyciem nowej technologii nie mogą przekroczyć 50% kwoty ustalonej zgodnie z ust. 4 i 5 (art. 18b ust. 7 u.p.d.o.p.).

Wobec powyższego, nowe technologie to wiedza technologiczna w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów i usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż 5 lat. Okres ten, czyli swoisty wyznacznik nowości, a także przydatność "produkcyjną" technologii potwierdzać ma opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej. Takimi jednostkami - w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy o zasadach finansowania nauki - są prowadzące w sposób ciągły badania naukowe lub prace rozwojowe m.in. podstawowe jednostki organizacyjne szkół wyższych lub wyższych szkół zawodowych w rozumieniu statutu tych szkół wyższych lub Polskiej Akademii Nauk. Przez nabycie nowej technologii rozumie się nabycie praw do wiedzy technologicznej w drodze umowy o ich przeniesienie oraz korzystanie z tych praw. Z regulacji art. 18b u.p.d.o.p. wynika również, iż podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej. Przy czym dopuszczalne jest odliczenie tylko tej części wydatków, która została zapłacona w roku podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następnym po tym roku.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka w roku podatkowym trwającym od 1 kwietnia 2008 r. do 31 marca 2009 r. nabyła licencję na korzystanie z Modelu Prekonfigurowanego za którą w ww. roku podatkowym zapłaciła kwotę 252.000,00 zł, natomiast pozostała kwota, w wysokości 28.000,00 zł, została zapłacona w kwietniu 2009 r., a więc w kolejnym roku podatkowym. W dniu 31 marca 2009 r. licencja została wprowadzona do stosownej ewidencji jako wartość niematerialna i prawna. Ponadto Spółka posiada opinię niezależnej jednostki naukowej stwierdzającej, że oprogramowanie to spełnia wymagania uregulowań dotyczących ulgi podatkowej związanej z nabyciem nowej technologii. Z wniosku wynika również, że Spółka spełnia pozostałe warunki uprawniające ją do dokonania odliczenia. W związku z powyższym, wydatki poniesione przez Spółkę na nabycie licencji uwzględnione w jej wartości początkowej, w części w jakiej zostały zapłacone, stanowią podstawę do obliczenia wielkości należnego odliczenia od podstawy opodatkowania w roku podatkowym, w którym Spółka wprowadziła wartość niematerialną i prawną do stosownej ewidencji lub w roku następującym po tym roku.

Reasumując, należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie przepis art. 18b u.p.d.o.p.) Tym samym, Spółce przysługuje prawo do odliczenia wydatków poniesionych na nabycie licencji, które uwzględnione zostały w wartości początkowej oraz zapłacone podmiotowi uprawnionemu w wysokości 50% tych wydatków.

Stanowisko Spółki jest zatem prawidłowe.

Należy również zwrócić uwagę na przepis art. 18b ust. 11 u.p.d.o.p., który pozwala, w przypadku nabycia nowej technologii, na odstąpienie od zasady wynikającej z art. 16 ust. 1 pkt 48 u.p.d.o.p.) Oznacza to, że z tytułu tych samych wydatków na nabycie nowej technologii podatnik może korzystać zarówno z prawa do odliczenia, jak i zaliczyć w koszty uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne od tej technologii obliczane od pełnej kwoty poniesionych na ten cel wydatków.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Do wniosku Spółka dołączyła kopię opinii niezależnej jednostki badawczej z dnia 22 czerwca 2009 r. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do jej oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem podanym we wniosku.

Nadmienia się, że w zakresie pytania oznaczonego Nr 2 wydano odrębną interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl