IBPBI/2/423-1266/10/SD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1266/10/SD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 29 września 2010 r.), uzupełnionym w dniu 3 grudnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy w świetle obowiązujących przepisów podatkowych, sprzedaż przez grupę producentów rolnych ziarna zbóż zakupionego od członków grupy, po cenie netto równej cenie zakupu pomniejsza w sposób sprzeczny z ustawą podstawę opodatkowania, a tym samym narusza art. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 września 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy w świetle obowiązujących przepisów podatkowych, sprzedaż przez grupę producentów rolnych ziarna zbóż zakupionego od członków grupy, po cenie netto równej cenie zakupu pomniejsza w sposób sprzeczny z ustawą podstawę opodatkowania, a tym samym narusza art. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 24 listopada 2010 r. Znak IBPBI/2/423-1266/10/SD wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 3 grudnia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka działa jako grupa producentów rolnych zgodnie z ustawą o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz zmianie innych ustaw z dnia 15 września 2000 r. Dnia 15 czerwca 2010 r. Spółka została wpisana do rejestru grup producentów rolnych prowadzonego przez Marszałka Województwa i z tym dniem zyskała status grupy producentów rolnych.

Spółka została utworzona przez 5 podmiotów (3 osoby prawne oraz 2 osoby fizyczne), które prowadzą działalność rolniczą. Każdy ze Wspólników posiada po 20% udziałów. Wszyscy członkowie grupy (Wspólnicy Spółki) z tytułu prowadzenia działalności rolniczej nie są płatnikami podatku dochodowego. Czterech Wspólników jest czynnymi płatnikami podatku Vat, natomiast jeden ze wspólników jest w zakresie podatku Vat "rolnikiem ryczałtowym". Zgodnie z zasadami funkcjonowania grup producentów rolnych członkowie grupy (jej wspólnicy) wyprodukowane przez siebie ziarno zbóż sprzedawać będą do Spółki, która następnie sprzedawać je będzie do dalszych odbiorców.

Na podstawie art. 2 ustawy o grupach producentów rolnych (...) celem założenia grupy producentów rolnych jest:

* dostosowanie produkcji rolnej do warunków rynkowych,

* poprawa efektywności gospodarowania,

* planowanie produkcji ze szczególnym uwzględnieniem jej ilości i jakości,

* koncentracja podaży oraz organizowanie sprzedaży produktów rolnych,

* ochrona środowiska naturalnego.

Powyżej przedstawione cele zostały powtórzone w § 2 umowy Spółki.

Działalność Spółki opierać się będzie na zakupie ziarna zbóż wyprodukowanego w gospodarstwach rolnych swoich członków i jego dalszej odsprzedaży. W związku z brakiem powierzchni magazynowej Spółka kupować będzie zboże od swoich członków dopiero po zakontraktowaniu jego sprzedaży u odbiorcy. Sprzedaż dokonywana będzie bezpośrednio z magazynów członków grupy.

Koszty funkcjonowania Spółki są niewielkie i na ich pokrycie do końca roku 2010 wystarczy kapitał zakładowy Spółki. Pod koniec roku 2010 Spółka w ramach Działania "Grupy producentów rolnych" otrzyma zaliczkę w wysokości ok. 50.000 zł z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Zaliczka będzie częścią dotacji należnej Spółce jako grupie producentów rolnych, które służą między innymi na pokrycie kosztów funkcjonowania grup producentów. Zarząd Spółki szacuje, że kapitał zakładowy oraz otrzymana dotacja (w tym zaliczka) wystarczą na pokrywanie wszelkich administracyjnych kosztów funkcjonowania Spółki.

Spółka zamierza kupować od swoich członków zboże po takiej samej cenie netto po jakiej będzie dokonywać jego odsprzedaży do odbiorcy. Spółka powstała w celu poprawy warunków funkcjonowania swoich członków prowadzących działalność rolniczą i w związku z niewielkimi własnymi kosztami funkcjonowania, które pokrywane są z kapitałów własnych oraz w niedalekiej przyszłości z dotacji z ARiMR, nie potrzebuje "zarabiać" na zbożu kupowanym od swoich członków.

Zdaniem Spółki, niezasadne byłoby kupowanie zboża od członków po cenie niższej od ceny sprzedaży i "zarabianie" na tych transakcjach handlowych. Takie działanie prowadziłoby do pogorszenia sytuacji ekonomicznej członków, co byłoby sprzeczne z celami jakie stawiane są grupom producentów przez ustawodawcę.

Spółka jako zarejestrowana grupa producentów rolnych będzie mogła korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych określonego w art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy o p.d.o.p.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku z dnia 30 listopada 2010 r. - data wpływu do tut. Biura 3 grudnia 2010 r.):

Czy w świetle obowiązujących przepisów podatkowych, sprzedaż przez grupę producentów rolnych ziarna zbóż zakupionego od członków grupy, po cenie netto równej cenie zakupu pomniejsza w sposób sprzeczny z ustawą podstawę opodatkowania, a tym samym narusza art. 7 ustawy o p.d.o.p.

Zdaniem Spółki (stanowisko sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku z dnia 30 listopada 2010 r. - data wpływu do tut. Biura 3 grudnia 2010 r.), dopuszczalne jest ażeby grupa producentów zakupione od swoich członków ziarna zbóż sprzedawała po cenie netto równej cenie ich zakupu od swoich członków, z zastrzeżeniem, że zastosowane ceny będą cenami rynkowymi (obowiązującymi na rynku w danym czasie na dany produkt). Taka sprzedaż jest możliwa z uwagi na fakt, iż nie powoduje uszczuplenia zobowiązania podatkowego.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r., przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. Uwzględniając specyfikę działalności grup producentów rolnych oraz ich cele ustawowe należy zauważyć, że wysokość marzy z jaką sprzedawane są produkty dla których została utworzona grupa producentów rolnych wytworzone w gospodarstwach członków (w tym wypadku ziarno zbóż) nie ma wpływu na podstawę opodatkowania, nie powoduje jej obniżenia, tym samym nie uszczupla należności zobowiązania podatkowego. W myśl postanowień art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy o p.d.o.p., wolne od podatku są dochody grupy producentów rolnych wpisanej do rejestru, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 88, poz. 983 z późn. zm.), pochodzące ze sprzedaży produktów lub grup produktów, dla których grupa została utworzona, wyprodukowanych w gospodarstwach jej członków - w części wydatkowanej na rzecz członków tej grupy w roku podatkowym lub roku po nim następującym, z zastrzeżeniem ust. 9 i 10. Co więcej przekazanie środków do produkcji następuje na rzecz podmiotów również zwolnionych z podatku dochodowego (podmioty prowadzące działalność rolniczą). Co za tym idzie wysokość marży z jaką grupa producentów rolnych sprzedaje ziarna zbóż zakupione od swoich członków i wyprodukowane w ich gospodarstwach, w tej części nie ma wpływu na wymiar podatku dochodowego od osób prawnych. Zatem bez uszczuplenia zobowiązania podatkowego możliwe jest aby cena sprzedaży była równa cenie zakupu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm., dalej "ustawa o p.d.o.p."), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Stosownie do przepisów art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy o p.d.o.p., wolne od podatku są dochody grupy producentów rolnych wpisanej do rejestru, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 88, poz. 983 z późn. zm.), pochodzące ze sprzedaży produktów lub grup produktów, dla których grupa została utworzona, wyprodukowanych w gospodarstwach jej członków - w części wydatkowanej na rzecz członków tej grupy w roku podatkowym lub roku po nim następującym, z zastrzeżeniem ust. 9 i 10.

Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 88, poz. 983 z późn. zm.), osoby fizyczne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz osoby prawne prowadzące gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym lub prowadzące działalność rolniczą w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej mogą organizować się w grupy producentów rolnych w celu dostosowania produkcji rolnej do warunków rynkowych, poprawy efektywności gospodarowania, planowania produkcji ze szczególnym uwzględnieniem jej ilości i jakości, koncentracji podaży oraz organizowania sprzedaży produktów rolnych, a także ochrony środowiska naturalnego.

Jednocześnie jak stanowi art. 3 ust. 1 tej ustawy, grupa producentów rolnych, zwana dalej "grupą", prowadzi działalność jako przedsiębiorca mający osobowość prawną, pod warunkiem że:

1.

została utworzona przez producentów jednego produktu rolnego, zwanego dalej "produktem", lub grupy produktów w celach określonych w art. 2,

2.

działa na podstawie statutu lub umowy, zwanych dalej "aktem założycielskim", spełniających wymagania określone w art. 4,

3.

składa się z członków, udziałowców lub akcjonariuszy, zwanych dalej "członkami grupy", z których żaden nie może mieć więcej niż 20% głosów na walnym zgromadzeniu lub zgromadzeniu wspólników,

4.

przychody ze sprzedaży produktów lub grup produktów wytworzonych w gospodarstwach członków grupy stanowią więcej niż połowę przychodów grupy ze sprzedaży produktów lub grup produktów, dla których grupa została utworzona,

5.

określi obowiązujące członków grupy zasady produkcji, w tym dotyczące jakości i ilości produktów lub grup produktów oraz sposoby przygotowania produktów do sprzedaży.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, wynika, iż działalność Spółki opierać się będzie na zakupie ziarna zbóż wyprodukowanego w gospodarstwach rolnych członków grupy i jego dalszej odsprzedaży. W związku z brakiem powierzchni magazynowej spółka kupować będzie ziarno od swoich członków dopiero po zakontraktowaniu jego sprzedaży u odbiorcy. Sprzedaż dokonywana będzie bezpośrednio z magazynów członków grupy. Ponadto Spółka wskazała że zastosowane przez Nią ceny sprzedaży będą cenami rynkowymi (obowiązującymi w danym czasie na dany produkt).

W świetle powyższych przepisów, należy uznać, iż sprzedaż przez grupę producentów rolnych ziarna zbóż zakupionego od członków grupy, po cenie netto równej cenie zakupu (z powyższym zastrzeżeniem odnośnie cen rynkowych) nie narusza przepisów art. 7 ustawy o p.d.o.p.

Reasumując, stanowisko Spółki należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl