IBPBI/2/423-1250/11/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1250/11/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP 12 października 2011 r.), uzupełnionym w dniach 16 stycznia i 9 lutego 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 października 2011 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismami z dnia 28 grudnia 2011 r. i 27 stycznia 2012 r. Znak IBPBI/2/423-1250/11/AK, IBPP1/443-1539/11/AL wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniach 16 stycznia i 9 lutego 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka pracuje nad serwisem ogłoszeń internetowych. Wyróżnikiem nowej platformy (którą Spółka konstruuje) będzie fakt, że serwis będzie prawdopodobnie jedynym w Polsce serwisem ogłoszeniowym, w którym aż 50% ponoszonych przez klienta symbolicznych kosztów za dodawanie ogłoszeń jest przekazywane bezpośrednio na wyselekcjonowane przez Spółkę i ostatecznie wybrane przez klienta cele. W ten sposób klient wspólnie ze Spółką uczestniczy w pomocy domom dziecka, bezdomnym, ciężko chorym dzieciom, schroniskom dla zwierząt itd.

Spółka nie pośredniczy w transakcjach. Finalizacja, płatność i wszystkie inne szczegóły oferty są uzgadniane wyłącznie pomiędzy Kupującym i Sprzedającym, pomiędzy Ogłoszeniodawcą a Ogłoszeniobiorcą. Spółka pobiera jedynie opłatę za umieszczenie ogłoszenia.

Mechanizm w płatnościach za ogłoszenie przedstawia się następująco. Klient po wybraniu spośród wielu opcji ma do zapłacenia, jako opłatę za umieszczenie ogłoszenia np. 20 zł. Po akceptacji zostaje poproszony o wybranie fundacji, której będzie chciał przekazać 50% z ww. 20 zł. Po dokonaniu wyboru następuje natychmiastowe podzielenie kwoty za ogłoszenie na pół -10 zł jest bezpośrednio przekierowane na konto wybranej fundacji. Natomiast drugie 10 zł (50% opłaty), jest przekazywane na konto firmowe Spółki.

W uzupełnieniu wniosku (pismo z dnia 12 stycznia 2012 r.) Wnioskodawca poinformował, że zamieszczenie ogłoszeń w serwisie jest całkowicie bezpłatne. Jedyne opłaty jakie Spółka będzie pobierać od Ogłoszeniodawcy to kwoty za opcje ogłoszeń np. za wyróżnienie. Ceny opłat za wyróżnienie są różne ze względu na to w jakiej kategorii jest ogłoszenie. Kwota za wybór danej opcji w kategorii może być różna. Może to być 6,90 zł i w tym wypadku 3,45 zł byłoby przekazywane na fundację którą wybierze sobie klient, a 3,45 zł (druga połowa z 6,90 zł) przesyłana by była na konto Spółki. Analogicznie dla 32,90 zł - 16,45 zł dla fundacji i 16,45 dla Spółki, Analogicznie dla 10,90 zł - 5,45 zł dla fundacji i 5,45 zł dla Spółki.

Klient umieszczający ogłoszenie nic nie płaci za dodanie ogłoszenia w serwisie. Natomiast wybierając np. wyróżnienie w kategorii zapłaci daną kwotę za to wyróżnienie. I tak np. wybierając kwotę w kategorii Motoryzacja dla samochodów osobowych, wyróżnienie na pierwszej stronie przez 15 dni jest kwota 20,90 zł W tym miejscu klient dokonuje akceptacji wyboru ceny za 15 dni wyróżnienia na pierwszej stronie. W tym miejscu pokazuje mu się kwota 20,90 zł i zostaje poinformowany w tym miejscu, że 50% tej kwoty (czyli 10,45 zł) zostanie przekazane na konto Spółki, natomiast drugie 50% kwoty zostanie przekazane bezpośrednio na konto fundacji, którą wybiera. Będzie miał do wyboru 5 fundacji. Po kliknięciu na jedną z nich i akceptacji kwota 20,90 zł dzieli się z automatu na dwie równe połówki i jedno 10,45 zł zostaje przelane na konto Spółki natomiast drugie 10,45 zł bezpośrednio na konto fundacji którą wybrał klient. W tym miejscu gdzie dokonywany jest wybór fundacji klient dający ogłoszenie może zrezygnować z wyboru fundacji i cała kwota 20,90 zł zostanie przelana na konto Spółki.

Każde wyróżnienie ma inną kwotę w zależności od wyboru kategorii w jakiej klient zamieszcza ogłoszenie. Poza wyróżnianiem ogłoszeń będą wprowadzane nowe płatne opcje, z tym że w każdym przypadku podział pieniędzy będzie taki jak w powyższych przykładach, tzn. przy wyborze fundacji 50% kwoty wpływa bezpośrednio na rachunek tej fundacji, a pozostałe 50% wpływa bezpośrednio na rachunek Spółki.

Kwota za wyróżnienie nie będzie wpływać na konto Wnioskodawcy, tylko z automatu będzie się dzielić na pół podczas dodawania ogłoszenia przez Ogłoszeniodawcę. Tylko połowa tej kwoty np. z 20 zł, czyli 10 zł wpłynie na konto Wnioskodawcy a drugie 10 zł wpłynie na konto fundacji Może wpłynąć cała kwota za opcję (wyróżnienie) na konto Wnioskodawcy, jeżeli Ogłoszeniodawca zrezygnuje z wyboru fundacji W tej wyjątkowej sytuacji, w której Ogłoszeniodawca zrezygnuje z wyboru fundacji, cala kwota za wybraną przez Ogłoszeniodawcę opcje wpłynie na rachunek Wnioskodawcy.

Z uzupełnienia wniosku z dnia 6 lutego 2012 r. wynika, że Wnioskodawca wybiera 5 konkretnych fundacji, na konto których może być przekazywana kwota w wysokości 30%-50% ceny za opcję ogłoszenia jakim jest np. wyróżnienie. Jest to dlatego pięć fundacji, ponieważ większa ich ilość spowodowała by utrudnienia w szybkości dodawania ogłoszenia. Powodowałoby to, że ogłoszeniodawca musiałby się długo zastanawiać, którą organizację wybrać. Serwis cechuje prostota, minimalizm i łatwość dodawania ogłoszeń. W przyszłości planowane jest zwiększenie ilości proponowanych fundacji.

Na dzień dzisiejszy Spółka chce mieć tych fundacji 5 sztuk. Jednakże jeżeli pojawią się kolejne fundacje chcące z nami podjąć współprace, nic nie stoi na przeszkodzie. Spółka wybiera kilka różnych organizacji, jednakże nie są one stałe i mogą się zmieniać. Może ich być 3 lub 5 lub nawet 10, nie jest to stała określona ilość.

Wnioskodawcę nie łączą żadne relacje z wymienionymi organizacjami. Zostały wybrane losowo. Każda z wymienionych ma inny zakres działania (pomaganie dzieciom chorym na raka, bezdomni, pomaganie zwierzętom, domy dziecka).

Wnioskodawca poczynił ustne ustalenia z wybranymi fundacjami w zakresie pomocy finansowej. Nie zostały zawarte żadne umowy pisemne i nie będziemy ich zawierać. Fundacje, które zostały wybrane, którym będziemy przelewać 30-50% ceny za opcje, działają w zakresie pomocy domom dziecka, ciężko chorym dzieciom, bezdomnym, schroniskom dla zwierząt. Pieniądze na fundacje będą przelewane na podstawie ustnych ustaleń i nie będą z tego tytułu zawarte żadne umowy z tymi fundacjami

Fundacje w zamian za niesioną pomoc umieszczą na zasadzie dobrowolności jedynie logo serwisu internetowego Wnioskodawcy na swojej stronie internetowej jako partnera fundacji, organizacji wspierającej działanie.

Środki pieniężne będą przekazywane tylko drogą elektroniczną. Polegać to będzie na tym, że klient będzie miał do wyboru płatne opcje np. wyróżnienie swojego ogłoszenia oraz 5 proponowanych przez wnioskodawcę fundacji, spośród których klient może wybrać tylko jedną. Po dobrowolnym wyborze przez klienta płatnej opcji np. wyróżnienie ogłoszenia, a następnie dobrowolnym wyborze przez klienta jednej z proponowanych fundacji, w następnym etapie klient zostanie przekierowany do firmy pośredniczącej w płatnościach tj. transferaj.pl i za pośrednictwem tej strony dokona zapłaty. Pieniądze klienta zostaną przelane do transeruj.pl, a następnie firma ta będzie dokonywać podziału pieniędzy i przelewać ustaloną wcześniej z Wnioskodawcą stałą procentowo wartość 30-50% z opcji za wyróżnienie ogłoszenia na konto wybranej przez Ogłoszeniodawcę fundacji, natomiast drugą część będą przelewać na konto Wnioskodawcy. Klient zawsze będzie wiedział jaki procent tej kwoty oddaje na fundację.

Klienta Wnioskodawcy nie łączy z fundacjami jakakolwiek umowa. Jednocześnie Wnioskodawca nie ma prawa dochodzenia na drodze cywilnej kwoty niezapłaconej fundacji. W przypadku kiedy klient po wyborze płatnej opcji za ogłoszenie i wyborze fundacji nie dokona zapłaty za opcje ogłoszenia wówczas jego ogłoszenie zostanie wprowadzone do serwisu, ale bez wybranych opcji płatnych (samo dodawanie ogłoszeń do serwisu bez opcji jest bezpłatne) a co za tym idzie nie będzie żadnych wpłat ani dla Wnioskodawcy ani dla fundacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy kwota 10 (czy też kwota 20) złotych jest przychodem Spółki, podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych... (część pytania dotycząca podatku dochodowego od osób prawnych)

Zdaniem Spółki, przychodem Spółki, podlegającym opodatkowaniu, w podatku dochodowym od osób prawnych jest jedynie kwota 10 złotych.

Na mocy art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Zatem, połowa kwoty wpłacanej przez klienta nie jest należna Spółce bowiem dyspozycją klienta jest wpłata na konto fundacji, zatem jako kwota nienależna Spółce kwota ta nie stanowi obrotu Spółki.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, z późn. zm. - określanej dalej skrótem "u.p.d.o.p."), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Na podstawie art. 12 ust. 3 u.p.d.o.p., za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Ponieważ art. 12 ust. 3 u.p.d.o.p. mówi o przychodach "związanych" z działalnością gospodarczą, należy stwierdzić, iż odnosi się on do przychodów będących następstwem prowadzonej działalności gospodarczej, związanych z nią bezpośrednio lub pośrednio.

O zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa osoby prawnej. Otrzymane świadczenie może być uznane za przychód, jeżeli ma ono charakter definitywny, ostateczny oraz pewny w tym znaczeniu, że podatnik uzyskuje swobodę dysponowania określonym świadczeniem lub środkami pieniężnymi.

W przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której Wnioskodawca oferuje swoim klientom usługę wyróżniania ogłoszeń, za którą klient jest zobowiązany uiścić cenę wskazaną w cenniku ustalonym przez Wnioskodawcę. Skoro zatem kwotą należną od nabywcy jest zawsze ta właśnie cena, niezależna od tego czy nabywca wybiera opcję płatności ze wsparciem fundacji czy opcję płatności bez wsparcia fundacji, to tę kwotę należy uznać za przychód w podatku dochodowym od osób prawnych.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że to Wnioskodawca podjął współpracę z fundacjami i wszelkie uzgodnienia co do wsparcia finansowego tych podmiotów poczynił Wnioskodawca a nie jego klienci. Ponadto fundacje za niesioną przez Wnioskodawcę pomoc umieszczają logo Wnioskodawcy na swojej stronie internetowej jako partnera fundacji, organizacji wspierającej działanie. Wprawdzie czynią to, jak podaje Wnioskodawca, na zasadzie dobrowolności, jednakże potwierdza to tezę, że to Wnioskodawca je wspiera, dzieląc się niejako swoim obrotem, stosując takie a nie inne rozwiązania techniczne. To Wnioskodawca uzgadnia z firmą pośredniczącą w płatnościach jaka wartość z opcji za wyróżnienie (tekst jedn.: za świadczoną usługę) przelać na konto fundacji.

Ponadto w przedmiotowej sprawie klient nie ma swobody wyboru co do wysokości kwoty jaka zostanie przekazana na rzecz fundacji, nie ma też swobody wyboru co do kręgu podmiotów, na rzecz których przekazana zostanie określona kwota. Te elementy są niejako "z góry" narzucone przez Wnioskodawcę.

Podsumowując tut. organ uważa, iż przychodem u Wnioskodawcy jest cała kwota należna za wyróżnienie ogłoszenia bez względu na przedstawiony we wniosku sposób rozliczeń. Cena za wyróżnienie ogłoszenia stanowi bowiem kwotę jaką winien zapłacić Wnioskodawcy klient za zamieszczenie wyróżnionego ogłoszenia. Kwota ta stanowi faktyczną cenę na jaką umówiły się strony tj. ogłoszeniodawca i przyjmujący zlecenie zamieszczenia wyróżnienia - Wnioskodawca.

Jak sam wskazał Wnioskodawca klient może, lecz nie musi, wybrać fundację, na konto której przekazane zostanie 30%-50% kwoty za wyróżnienie ogłoszenia. Zdaniem tut. organu bez względu na to czy klient wybierze opcję z przekazaniem, czy też nie 30% - 50% kwoty za wyróżnienie fundacji, zawsze ceną na jaką umówiły się strony transakcji tj. zlecający wyróżnienie ogłoszenia i Wnioskodawca będzie 100% kwoty za wyróżnienie.

W ocenie tut. organu to wolą Wnioskodawcy jest chęć wsparcia konkretnych fundacji częścią swojego przychodu.

Zatem stanowisko Spółki w części dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Podkreślenia wymaga, iż niniejsza interpretacja zawiera ocenę stanowiska Spółki z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa podatkowego. W związku z powyższym, Organ nie odniósł się do przykładów liczbowych ujętych w przedstawionym zdarzeniu przyszłym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Nadmienić należy, iż w części dotyczącej podatku od towarów i usług wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl