IBPBI/2/423-1212/09/MS - Wniesienie przez osobę prawną aportu w postaci przedsiębiorstwa do spółki osobowej, powodującego wzrost majątku tej spółki a powstanie przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1212/09/MS Wniesienie przez osobę prawną aportu w postaci przedsiębiorstwa do spółki osobowej, powodującego wzrost majątku tej spółki a powstanie przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 5 października 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 8 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych wniesienia do spółki komandytowej aportu w postaci przedsiębiorstwa przez jednego ze wspólników - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 października 2009 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych wniesienia do spółki komandytowej aportu w postaci przedsiębiorstwa przez jednego ze wspólników.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jako osoba prawna zamierza zawiązać wraz z innymi podmiotami spółkę komandytową, w której występować będzie jako komplementariusz. Komandytariuszami w odnośnej spółce na dzień jej zawiązania będzie osiem osób fizycznych - akcjonariuszy Wytwórni.

Wkładem Wnioskodawcy jako komplementariusza do spółki komandytowej będzie wkład pieniężny w wysokości 1.000,00 zł. Takie same wkłady zostaną wniesione przez pozostałych wspólników - komandytariuszy.

Zamiarem Wspólników nowo zawiązanej spółki komandytowej będzie podwyższenie wkładów w spółce komandytowej w terminie późniejszym poprzez przystąpienie do zawiązanej spółki komandytowej nowego komandytariusza - Wytwórnię Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowo - akcyjna oraz wniesienie przez tą spółkę jako wkład przedsiębiorstwa w postaci oddziału samodzielnie sporządzającego bilans - Zakładów A - w drodze aportu. Wnoszony przez tego wspólnika majątek w postaci przedsiębiorstwa będzie obejmował wszystko, co wchodzi w jego skład, mianowicie: nieruchomości, ruchomości, wierzytelności, zobowiązania, jak również pracowników, licencje, znaki towarowe i inne składniki majątkowe. Przez wniesienie przedsiębiorstwa rozumie się aport przedsiębiorstwa, którego pojęcie jako całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym odpowiada definicji zawartej w art. 551 Kodeksu cywilnego. Spółka komandytowa będzie prowadzić działalność gospodarczą jako sukcesor uniwersalny wniesionego przedsiębiorstwa. Wartość wnoszonego majątku oscyluje w granicach 10.000.000,00 zł, a ustalona będzie w oparciu o wartość księgową wynikającą z ksiąg rachunkowych. W takim przypadku zwiększeniu ulegnie wysokość wkładów do spółki komandytowej, a zarazem majątek podstawowy tejże spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wniesienie aportem przedsiębiorstwa do spółki komandytowej, w wyniku czego wzrośnie jej majątek, spowoduje powstanie przychodu po stronie beneficjenta tego majątku - spółki komandytowej, a co za tym idzie, po stronie Wnioskodawcy jako komplementariusza - osoby prawnej i czy przychód ten będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku podwyższenia wkładów w spółce komandytowej poprzez wniesienie aportem przedsiębiorstwa przez jednego z komandytariuszy nie powstanie po stronie beneficjenta przychód podlegający opodatkowaniu.

Na potwierdzenie stanowiska Wnioskodawcy na wstępie przytoczyć należy regulacje Kodeksu spółek handlowych w przedmiotowej sprawie. Zgodnie z treścią art. 28 w zw. z art. 103 k.s.h., wszelkie mienie wniesione do spółki komandytowej staje się jej majątkiem, który przez czas jej trwania jest traktowany jako majątek odrębny od majątku każdego z jej wspólników. Majątek spółki (aktywa i pasywa) także w relacjach wewnętrznych jest dla wspólników majątkiem odrębnego podmiotu - nie ma mowy o istnieniu jakiejkolwiek wspólności.

W związku z tym, że spółka komandytowa nie jest podatnikiem podatku dochodowego, nie może po jej stronie powstać przychód podlegający opodatkowaniu, z uwagi na przytoczone argumenty, że wkłady wniesione przez wspólników stanowią majątek spółki, a nie jej wspólników. Nie ma żadnych podstaw do traktowania wspólników spółki osobowej (spółki komandytowej) jako współuprawnionych do majątku samej spółki na zasadzie przykładowo współwłasności łącznej. Zatem nie może być mowy o powstaniu przychodu po stronie wspólników, skoro majątkiem spółki nie mogą dysponować.

Jako dodatkowy argument przemawiający za brakiem przychodu po stronie wspólników z tytułu objęcia przez spółkę komandytową wkładów w postaci aportu należy wskazać, że zgodnie z przepisami k.s.h., wniesiony przez wspólników wkład może być zwrócony w całości lub części na rzecz wspólników (co jest niedopuszczalne w przypadku spółek kapitałowych).

Zatem wnioskować należy, iż wniesienie wkładów przez wspólników nie stanowi definitywnego przysporzenia majątkowego na rzecz spółki.

Do przychodów podatkowych zaliczane są jedynie wszelkie trwałe, bezzwrotne i definitywne przysporzenia majątkowe w postaci środków pieniężnych, dóbr majątkowych oraz świadczeń w naturze, a także kwoty należne, nawet gdy nie zostały faktycznie otrzymane. Przychodem nie są przysporzenia, które ze swej istoty mają zwrotny charakter.

Powyższe wynika także z utrwalonej linii interpretacyjnej organów podatkowych oraz orzecznictwa sądów administracyjnych, przychód podatkowy kreują jedynie te zdarzenia, które powodują powstanie trwałego przysporzenia majątkowego, rozumianego jako definitywne powiększenie aktywów podatnika.

Reasumując, w dacie objęcia aportu nie powstaną w spółce komandytowej przychody, a tym samym również u wspólników z tytułu udziału w spółce komandytowej. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 18 marca 2009 r. potwierdził stanowisko wnioskodawcy, iż " (...) w świetle regulacji zawartych w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych (w szczególności art. 12 i art. 14...) wniesienia wkładu niepieniężnego nie można uznać za przychód spółki komandytowej. (...)".

Zatem mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, zatem stanowisko przedstawione w niniejszym wniosku uznać trzeba za prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy opisanego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl