IBPBI/2/423-1201/09/MS - Możliwość zwolnienia z podatku na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochodu z tytułu pokrycia straty z wykonywanej działalności przez jednostkę działającą w strukturach organizacyjnych uczelni.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1201/09/MS Możliwość zwolnienia z podatku na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochodu z tytułu pokrycia straty z wykonywanej działalności przez jednostkę działającą w strukturach organizacyjnych uczelni.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Uczelni przedstawione we wniosku z dnia 5 października 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 7 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochodu z tytułu pokrycia straty z wykonywanej działalności przez jednostkę działającą w strukturach organizacyjnych Uczelni - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 października 2009 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochodu z tytułu pokrycia straty z wykonywanej działalności przez jednostkę działającą w strukturach organizacyjnych Uczelni.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Uczelnia zakończyła w dniu 30 września 2007 r. realizację projektu inwestycyjnego dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, Priorytet 1 Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów; Działanie 1.5 Rozwój społeczeństwa informacyjnego pn.: "X". Przedmiotem projektu była rozbudowa Regionalnej Sieci Komputerowej zrealizowana poprzez rozbudowę infrastruktury sieci światłowodowej oraz integrację sieci miejskich. Celem stworzenia sieci rozległej "X" było umożliwienie tworzenia szybkich i bezpiecznych sieci korporacyjnych oraz zapewnienie bardzo szybkiego dostępu do sieci Internet dla jednostek administracji samorządowej, instytucji edukacyjnych, kulturalno-oświatowych, szpitali, przedsiębiorstw. Lokalni dostawcy Internetu za pośrednictwem wybudowanej infrastruktury mają możliwość otrzymania szybkiego łącza do sieci krajowych i Internetu. W istocie projekt zakładał sprzedaż przez Wnioskodawcę usług dostępu do Internetu dla podmiotów w poszczególnych miastach i w tym celu zawarto porozumienie z jednostkami. Zgodnie z założeniami projektu, dla zintegrowania sieci dzierżawi łącza światłowodowe w relacjach do miast. Koszty, które ponosi (tj. koszty dzierżawy, utrzymania infrastruktury, obsługi i zarządzania), pokrywa ze swoich przychodów uzyskanych w wyniku świadczenia usług (dostęp do internetu, zarządzania siecią) podłączonym jednostkom. Wnioskodawca zobowiązała się do utrzymania i finansowania projektu przy zachowaniu jego celów przez minimum 5 lat po jego zakończeniu. Przychody z usług są metodą zapewnienia jego trwałości. Dla potrzeb zrealizowanego projektu "X" Uczelnia w oparciu o Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej uczelni publicznych § 6 pkt 1 i 2 Uchwałą Senatu Wnioskodawcy z dnia 30 maja 2007 wydzielona została jednostka organizacyjna pn. "Y", która rozpoczęła działalność od lutego 2008 r. Przekazanie majątku Wnioskodawcy "Y" nastąpiło na podstawie zarządzenia Rektora Wnioskodawcy z dnia 31 stycznia 2008 r. Przekazanie nastąpiło nieodpłatnie.

Wydzielona jednostka prowadzi działalność zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej uczelni publicznych. Koszty, np. materiały biurowe, usługi telekomunikacyjne, energia elektryczna, itp. wyodrębnionej jednostki pokrywane są z uzyskanych przez nią przychodów, wynik finansowy jest częścią składową wyniku uczelni i przeznaczony jest na jej cele statutowe.

Zakupów będzie dokonywała wydzielona jednostka, faktury będą wystawiane na Wnioskodawcę, a finansowane będą ze środków wydzielonej jednostki.

Jednostka organizacyjna "Y" nie jest odrębnym podatnikiem podatku VAT, ani podatku dochodowego od osób prawnych. Dokonywane przez nią czynności opodatkowane rozliczać będzie w swojej deklaracji VAT-7, przychody i koszty w deklaracji CIT -8 Wnioskodawca.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Uczelnia od straty poniesionej przez wydzieloną jednostkę pn. "Y" powinna zapłacić podatek dochodowy od osób prawnych... (rok 2008 jednostka zamknęła stratą).

Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ jednostka działa w strukturach organizacyjnych Uczelni, Uczelnia może z dochodów statutowych pokryć stratę na wykonywanej działalności.

Pokrycie straty na działalności gospodarczej z dochodów Uczelni jest wydatkiem na cele statutowe i nie podlega podatkowi dochodowemu od osób prawnych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje:

Wnioskodawca jest osobą prawną i w związku z tym podlega opodatkowaniu zgodnie z zasadami określonymi w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ww. ustawy, dochodem jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Tak określony dochód stanowi przedmiot opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenie wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Stosownie natomiast do treści art. 17 ust. 1b tej ustawy, zwolnienie dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków nie stanowiących kosztu uzyskania przychodów. Przedmiotowe zwolnienie dotyczy dochodów uzyskanych zarówno z działalności statutowej jak i gospodarczej, za wyjątkiem dochodu z działalności, o której mowa w art. 17 ust. 1a pkt 1 i 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Podatnik, aby mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, które jak wynika z zacytowanych powyżej przepisów ma charakter warunkowy, musi zadeklarować, iż osiągnięty przez niego dochód w całości lub w części przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele go faktycznie przeznaczyć.

Ważne jest to, iż dla uzyskania zwolnienia nie jest konieczne bezpośrednie następstwo czasowe pomiędzy przeznaczeniem dochodu a jego wydatkowaniem w okresie jednego roku podatkowego. Dla zastosowania tego zwolnienia dochód może być wydatkowany na cel, na jaki został przeznaczony bez względu na termin. Może zatem być wydatkowany w innym roku podatkowym, niż został osiągnięty i zadeklarowany, bowiem ustawodawca nie ogranicza tej czynności żadnym terminem. Podstawowym warunkiem jest jednak to, aby zadeklarowany jako przeznaczony na określony cel dochód faktycznie na niego został wydatkowany.

Utrata zwolnienia następuje zatem wyłącznie w wypadku, gdy dochód przeznaczony na działalność wskazaną w ustawie zostanie zużyty na inne cele i tylko do wysokości dochodu spożytkowanego niezgodnie z deklaracją. Dopiero bowiem stwierdzenie, że dochód wskazany w zeznaniu podatkowym jako zwolniony (zadeklarowaniu woli o skorzystaniu ze zwolnienia) został faktycznie przeznaczony na inne cele, powoduje utratę zwolnienia od podatku.

Przeznaczenie dochodu na cele inne niż wymienione w art. 17 ust. 1, skutkuje obowiązkiem obliczenia i zapłaty podatku w trybie art. 25 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie bowiem z dyspozycją zawartą w tym przepisie, jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele - podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłacają do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonali wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b.

Zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ma charakter warunkowy, na jego podstawie wolne od podatku są dochody w części przeznaczonej na realizację celów statutowych. W dacie deklaracji przeznaczenia dochodów na cele statutowe są one wolne od podatku, ale w przypadku ich wydatkowania na inne cele podlegają opodatkowaniu. Zwolnienie zależy od decyzji podatnika, w tym sensie, iż to podatnik decyduje jaką część dochodu przeznaczy na realizację celów statutowych. Od podatku dochodowego mogą być zwolnione całkowicie lub częściowo nie tylko dochody z działalności statutowej, ale również z innych rodzajów prowadzonej działalności, tj. gospodarczej, z zastrzeżeniem działalności, o której mowa w art. 17 ust. 1a pkt 1 ww. ustawy.

Podatnicy korzystający z tego zwolnienia nie wykazują strat z działalności statutowej jako straty ze źródła wolnego od podatku dochodowego. Przepisy art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie mają bezpośrednio zastosowania do warunkowego zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Uczelnia dla potrzeb zrealizowania projektu "X" wydzieliła jednostkę organizacyjną pn. "Y". Przekazanie majątku Wnioskodawcy "Y" nastąpiło na podstawie zarządzenia Rektora Wnioskodawcy z dnia 31 stycznia 2008 r. Wydzielona jednostka prowadzi działalność zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej uczelni publicznych. Koszty, np. materiały biurowe, usługi telekomunikacyjne, energia elektryczna, itp. wyodrębnionej jednostki pokrywane są z uzyskanych przez nią przychodów, wynik finansowy jest częścią składową wyniku Uczelni i przeznaczony jest na jej cele statutowe. Jednostka organizacyjna "Y" nie jest odrębnym podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. W 2008 r. jednostka "Y" poniosła stratę z działalności gospodarczej, która została przez Uczelnię pokryta dochodem z działalności statutowej.

Odnosząc niniejsze do powołanych powyżej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy stwierdzić, iż Uczelnia, będąca podatnikiem podatku dochodowego, w celu obliczenia dochodu (straty) powinna łączne przychody z działalności jednostki "Y" i z działalności statutowej pomniejszyć o koszty ich uzyskania (łączne). W sytuacji kiedy wystąpi nadwyżka tych kosztów nad przychodami, różnica będzie stratą, w przeciwnym wypadku powstanie dochód.

Dopiero tak ustalony dochód może być rozpatrywany pod katem przeznaczenia a następnie wydatkowania na cele o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Należy również wskazać, iż w sytuacji kiedy Uczelnia w danym roku podatkowym osiągnie stratę (obliczoną jako różnica łącznych przychodów nad kosztami ich uzyskania), będzie miała prawo do odliczenia tej straty w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym ze wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50 % kwoty tej straty (art. 7 ust. 5 ww. ustawy).

Stanowisko Wnioskodawcy jest zatem nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl