IBPBI/2/423-1199/10/AK - Możliwość prowadzenia jednej ewidencji rachunkowej dla działalności gospodarczej wykonywanej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej podlegającej zwolnieniu na podstawie dwóch zezwoleń i odrębnej dla działalności podlegającej opodatkowaniu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1199/10/AK Możliwość prowadzenia jednej ewidencji rachunkowej dla działalności gospodarczej wykonywanej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej podlegającej zwolnieniu na podstawie dwóch zezwoleń i odrębnej dla działalności podlegającej opodatkowaniu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 9 listopada 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 20 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości prowadzenia jednej ewidencji rachunkowej dla działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej podlegającej zwolnieniu, wspólnej dla dwóch zezwoleń i odrębnej dla działalności podlegającej opodatkowaniu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 września 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej podlegającej zwolnieniu, wspólnej dla dwóch zezwoleń i odrębnej dla działalności podlegającej opodatkowaniu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi działalność gospodarczą, na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (dalej "SSE") na podstawie dwóch zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej; tj. na podstawie zezwolenia wydanego w dniu 14 marca 200 roku (winno być 2000 r.) zmienionego .ą z dnia 10 stycznia 2007 r. oraz wydanego w związku z dalszą rozbudową już istniejącej firmy zezwolenia z dnia 16 lutego 2010 r. (kolejny projekt inwestycyjny).

Rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej wskazany w nowym zezwoleniu jest uszczegółowieniem pierwszego zezwolenia i zarazem rozszerzeniem działalności o nowe wyroby i usługi sklasyfikowane według PKWiU (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) obejmuje w szczególności działalność produkcyjną, handlową i usługową, prowadzoną na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (dalej "SSE"), w zakresie:

* przemysłowe urządzenia chłodnicze i wentylacyjne,

* usługi instalowania maszyn przemysłowych, sprzętu i wyposażania,

* roboty instalacyjne stolarki budowlanej,

* szkło płaskie,

* szkło płaskie, profilowane i poddana dalszej obróbce,

* usługi obróbki metali i nakładania powłok na metale,

* meble biurowe i sklepowe,

* metalowe elementy stolarki budowlanej.

Spółka prowadzi działalność na terenie objętym SSE. Ponadto prowadzi poza terenem strefy ekonomicznej ośrodek wczasowy, który częściowo jest wynajmowany a w części służy znajdującemu się w ramach organizacyjnych Spółki Klubowi Sportowemu. Dodatkowo powadzona jest działalność handlowa w zakresie handlu artykułami sportowymi i wynajmu maszyn znajdujących się poza terenem miejsca prowadzenia działalności na terenie SSE. Działalności te wyodrębnione są organizacyjne w sposób umożliwiający określenia dochodu podlegającemu zwolnieniu jak i opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Zezwolenie wydane Spółce w dniu 16 marca 2010 (winno być 14 marca 2000 r.) kończy się z dniem 31 grudnia 2010 r.. W styczniu tego roku Spółka przystąpiła do rokowań z SSE i uzyskała nowe zezwolenia. W ramach tego zezwolenia Spółka obecnie realizuje kolejny projekt inwestycyjny na teranie SSE w postaci budowy nowej III hali produkcyjnej i nowej, dodatkowej bazy sprzętowej. Spółka zobowiązała się do poniesienia na terenie strefy wydatków inwestycyjnych o łącznej wartości, co najmniej 20.000.000 PLN w terminie do 31 grudnia 2017 r. oraz zatrudnienia 20 nowych pracowników na terenie Strefy w terminie 31 grudnia 2016 r. i utrzymania zatrudnienia na poziomie, co najmniej 273,65 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty do dnia 30 listopada 2020 r.. Nowa inwestycja przede wszystkim zwiększy powierzchnię produkcyjną (nowa hala produkcyjna i tym samym zwiększone moce produkcyjne), ale przede wszystkim pozwoli podwyższyć jakość produkowanych przez Spółkę wyrobów przez zastosowanie nowocześniejszych technologii, co jest niezbędne dla podwyższania konkurencyjności i pozyskania nowych rynków zbytu na rynku krajowym i zagranicznym.

Spółka podkreśla, iż planowana działalność w oparciu o nową inwestycję w istocie jest tożsama z działalnością dotychczas prowadzoną przez Spółkę. Różnica wynikają między innymi ze zmiany stopnia szczegółowości w definiowaniu rodzajów działalności na podstawie znowelizowanych przepisów PKWiU, jednakże w praktyce to ten sam rodzaj działalności gospodarczej. Planowane procesy produkcyjne będą całkowicie powiązane technologicznie i organizacyjnie z istniejącymi. Wydzielenie (organizacyjne, księgowe) działalności prowadzonej w oparciu o posiadane obecnie zezwolenie oraz działalności prowadzonej w oparciu o nowe zezwolenie z dnia 16 lutego 2010 r. w ocenie Spółki jest niemożliwe. Jak wcześniej nadmieniono, jest to ten sam rodzaj działalności, zmienia się jedynie jej skala i częściowo technologia. Spółka planuje oddanie nowej hall produkcyjnej do użytkowania z początkiem roku 2010.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prowadzenie działalności na terenie SSE zwolnionej z podatku dochodowego od osób prawnych ("p.d.o.p.") na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o p.d.o.p., w oparciu o kończące się zezwolenie i nowe zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE skutkuje obowiązkiem po stronie Spółki prowadzenia ewidencji rachunkowej zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowego od osób prawnych odrębnie dla każdego z tych zezwoleń. W szczególności, czy istnieje obowiązek dodatkowego podziału przychodów i kosztów z działalności prowadzonej na terenie SSE w części przypadającej na zezwolenie, które kończy się z dniem 31 grudnia 2010 r. oraz z działalności związanej z nowym projektem inwestycyjnym, na które wydano nowe zezwolenie z dnia 18 lutego 2010 r.

W ocenie Spółki, w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej na terenie SSE na podstawie dwóch zezwoleń nie wystąpi obowiązek odrębnego ustalenia dochodu strefowego uzyskanego w wyniku realizacji poszczególnych projektów. W szczególności, zarówno w przepisach podatkowych, jak i w przepisach o specjalnych strefach ekonomicznych, brak jest regulacji nakazujących prowadzenie odrębnej ewidencji podatkowej dla każdego z projektów inwestycyjnych realizowanych na podstawie odrębnych zezwoleń strefowych. Zatem brak jest obowiązku prowadzenia odrębnej kalkulacji dochodu (straty) z działalności prowadzonej odpowiednio w ramach Zezwolenia I oraz Zezwolenia II. Zdaniem Spółki, wystarczające w tym wypadku będzie prowadzenie ewidencji rachunkowej, na podstawie, której możliwe będzie określenie dochodu (straty) z działalności opodatkowanej oraz łącznego dochodu (straty) z działalności zwolnionej z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie posiadanych zezwoleń.

Z analizy przepisów prawa wynika, iż brak jest takich regulacji w ustawie o specjalnych strefach ekonomicznych jak również w samych rozporządzeniach wykonawczych, w tym w szczególności w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 232, poz. 1548), jak i rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie SSE, w oparciu, o które zostało wydane Zezwolenie 2. Żaden z tych aktów prawnych nie zawiera regulacji nakazujących ustalenie odrębnego wyniku z działalności strefowej uzyskiwanego w ramach poszczególnych projektów w sytuacji, w której obydwa projekty jednego podmiotu są zlokalizowane na terenie SSE a działalność z nimi związana będzie wykonywana przez tego samego podatnika podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z art. 12 Ustawy o SSE, dochody uzyskane z działalności gospodarczej przez osobę prawną na terenie strefy w ramach zezwolenia są zwolnione z podatku dochodowego na zasadach określonych w Ustawie o p.d.o.p.

Zasady korzystania z powyższego zwolnienia zostały określone w art. 17 ust. 1 pkt 34 i ust. 4 Ustawy o p.d.o.p. W myśl tego przepisu wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, a którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Przepisy strefowe, jak i ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie nakazują zatem wyodrębniania dochodu osiąganego na poszczególnych projektach realizowanych na podstawie uzyskanych zezwoleń. Gdyby zamierzeniem ustawodawcy było dokonywanie takiego wydzielenia w obrębie każdego projektu inwestycyjnego realizowanego przez jednego podatnika w tej samej strefie, obowiązek taki powinien wynikać wprost z przepisów w sposób podobny do ustalonego przez ustawodawcę obowiązku wydzielenia działalności prowadzonej poza terytorium strefy (bezpośrednio wskazanego w przepisach). W związku z powyższym, Spółka stoi na stanowisku, iż zobowiązana jest do prowadzenia ewidencji rachunkowej pozwalającej na ustalenie dochodu (straty) z działalności opodatkowanej oraz łącznego dochodu (straty) z działalności zwolnionej z opodatkowania p.d.o.p.

Taki poziom szczegółowości ewidencji pozwoli prawidłowo ustalić Spółce wysokość podstawy opodatkowania (tj. ewentualnego dochodu podlegającego opodatkowaniu z działalności nie wymienionej w zezwoleniach) oraz wysokość dochodu zwolnionego z opodatkowania na podstawie Ustawy p.d.o.p. Tym samym ewidencja ta będzie zgodna ze wskazanym powyżej przepisem art. 9 ust. 1 Ustawy o p.d.o.p.

Zgodnie z przytoczonymi wyżej przepisami, w przypadku uzyskania drugiego zezwolenia Spółka zaprowadzi ewidencję wydatków inwestycyjnych dla każdego zezwolenia oddzielnie, tak by umożliwić jednoznaczne określenie wielkości pomocy publicznej dla nowego projektu inwestycyjnego. Będzie to w pełni zgodne z par. III Zezwolenia z dnia 16 lutego 2010 r., w którym to napisano, iż "Przedsiębiorca realizować będzie kolejny projekt inwestycyjny na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej w oparciu o zezwolenie (poprzednie zezwolenie zostało udzielone w dniu 14 marca 2000 r.) i w związku z tym powinien on prowadzić ewidencję w sposób zapewniający możliwość ustalania wielkości pomocy publicznej z jakiej korzysta realizując ten projekt."

Zgodnie z przytoczonymi wyżej przepisami, w związku z uzyskaniem drugiego zezwolenia Spółka zaprowadziła ewidencję wydatków inwestycyjnych dla każdego zezwolenia oddzielnie, tak by umożliwić jednoznaczne określenie wielkości pomocy publicznej dla nowego projektu inwestycyjnego.

Jak wspomniano planowane procesy produkcyjne będą całkowicie powiązane technologicznie i organizacyjnie z istniejącymi. Wydzielenie (organizacyjne, księgowe) działalności prowadzonej w oparciu o posiadane obecnie zezwolenie oraz działalności prowadzonej w oparciu o nowe zezwolenie w ocenie Spółki jest niemożliwe.

W związku z powyższym, Spółka stoi na stanowisku, iż zobowiązana jest do prowadzenia ewidencji rachunkowej pozwalającej na ustalenie dochodu (straty) z działalności opodatkowanej oraz łącznego dochodu (straty) z działalności zwolnionej z opodatkowania p.d.o.p.

Taki poziom szczegółowości ewidencji pozwoli prawidłowo ustalić Spółce wysokość podstawy opodatkowania (tj. ewentualnego dochodu podlegającego opodatkowaniu z działalności niewymienionej w zezwoleniach) oraz wysokość dochodu zwolnionego z opodatkowania na podstawie Ustawy o p.d.o.p. Tym samym ewidencja ta będzie zgodna ze wskazanym powyżej przepisem art. 9 ust. 1 Ustawy o p.d.o.p.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego błędnie podał datę wydania zezwolenia. Powyższe nie miało wpływu na rozstrzygniecie.

Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.). Podstawą do korzystania z pomocy publicznej (zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym) jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z tej pomocy (art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm., dalej "ustawa o p.d.o.p."), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie właściwego zezwolenia. Wielkość tego zwolnienia jest uzależniona od wysokości poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków inwestycyjnych.

Równocześnie art. 17 ust. 4 ustawy o p.d.o.p., stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy. Prowadzenie działalności gospodarczej w specjalnej strefie ekonomicznej i wynikające stąd zwolnienie dochodów pochodzących z tej działalności jest pewnym wyjątkiem od zasady.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka prowadzi działalność gospodarczą, na teranie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie dwóch zezwoleń tj. na podstawie zezwolenia wydanego w dniu 14 marca 2000 r. zmienionego decyzją z dnia 10 stycznia 2007 r. oraz wydanego w związku z dalszą rozbudową już istniejącej firmy zezwolenia z dnia 16 lutego 2010 r. (kolejny projekt inwestycyjny). Rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej wskazany w nowym zezwoleniu jest uszczegółowieniem pierwszego zezwolenia i zarazem rozszerzeniem działalności o nowe wyroby i usługi. Ponadto Spółka prowadzi poza terenem strefy ekonomicznej ośrodek wczasowy, który częściowo jest wynajmowany a w części służy znajdującemu się w ramach organizacyjnych Spółki Klubowi Sportowemu. Dodatkowo powadzona jest działalność handlowa w zakresie handlu artykułami sportowymi i wynajmu maszyn znajdujących się poza terenem miejsca prowadzenia działalności na terenie SSE. Działalności te wyodrębnione są organizacyjne w sposób umożliwiający określenie dochodu podlegającemu zwolnieniu jak i opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o p.d.o.p., podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m. Zasady prowadzenia tej ewidencji przez podatników określa ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.).

Zgodnie z § 5 ust. 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. Nr 232, poz. 1548 z późn. zm.), w przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy.

Ustawodawca nie zdefiniował, o jak dalekie wyodrębnienie organizacyjne działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej chodzi. Organizacyjne wyodrębnienie z osoby prawnej - prowadzącej działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, jak i poza nią - jednostki, której wypracowany dochód korzysta ze zwolnienia podatkowego, służy przede wszystkim prawidłowemu ustaleniu dochodu podlegającego zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym oraz dochodu podlegającego opodatkowaniu. W związku z tym przedsiębiorca musi zapewnić, by na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych możliwe było ustalenie wysokości dochodu podlegającego zwolnieniu. Zatem, wyodrębnienie organizacyjne służące prawidłowemu ustaleniu dochodu podlegającego zwolnieniu polega na wyodrębnieniu rachunkowym (w tym majątkowym) oraz kadrowym.

W konsekwencji, w przypadku prowadzenia działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, jak i poza nią, Spółka będzie zobowiązana do prowadzenia jednej ewidencji rachunkowej dla celów obliczenia dochodu (straty) z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy dla wszystkich posiadanych zezwoleń i odrębnej ewidencji rachunkowej dla działalności podlegającej opodatkowaniu.

Stanowisko Spółki jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl