IBPBI/2/423-1198/13/MO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1198/13/MO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 13 września 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 16 września 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy środki pieniężne z bilansu otwarcia stanowią przychody w rozumieniu art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 września 2013 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy środki pieniężne z bilansu otwarcia stanowią przychody w rozumieniu art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Szpital spółka z ograniczoną odpowiedzialnością powstał w wyniku przekształcenia SP ZOZ Szpitala Powiatowego w spółkę prawa handlowego ze 100% udziałem Powiatu (organu założycielskiego SP ZOZ), w oparciu o przepisy ustawy o działalności leczniczej. W dniu 15 lipca 2013 r. Szpital Sp. z o.o. został zarejestrowany w KRS, a tym samym SP ZOZ Szpital Powiatowy został z tego rejestru wykreślony. Bilans zamknięcia SP ZOZ (na dzień 14 lipca 2013 r.) stanowi bilans otwarcia Spółki (na dzień 15 lipca 2013 r.) z uwzględnieniem przekształcenia funduszy SP ZOZ-u w kapitały Spółki po korekcie wyceny nieruchomości do ich wartości rynkowej. Szpital Spółka z o.o. w bilansie otwarcia posiadał środki pieniężne w kasie w wysokości: 1.951,35 zł i środki pieniężne w banku w wysokości: 1.439.198,32 zł, w tym: 1.437.442,49 zł z wpłaty Powiatu na wkład pieniężny dotyczący kapitału zakładowego Spółki oraz 1.755,83 zł na rachunku, na którym utrzymywane są środki stanowiące zabezpieczenie należytego wykonania umów przez kontrahentów Szpitala (do zwrotu po zakończeniu realizacji umowy). Szpital wszedł we wszystkie prawa i obowiązki dotychczasowego SP ZOZ-u (zgodnie z przepisami ustawy o działalności leczniczej), a tym samym przejął wszystkie zobowiązania i należności dotychczasowego podmiotu, dlatego Spółka dokonała bądź dokonuje nadal zapłaty za zobowiązania byłego SP ZOZ, ujęte księgowo jako koszty SP ZOZ-u, ale niestanowiące w SP ZOZ kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych.

W szczególności Szpital Sp. z o.o. reguluje:

* składki ZUS, w części finansowanej przez płatnika składek od wynagrodzeń za 06/2013 r. wypłaconych do 10 lipca 2013 r. - opłacone w sierpniu 2013 r.,

* składki ZUS, w części finansowanej przez płatnika składek od wynagrodzeń za okres od 1 do 14 lipca 2013 r. wypłaconych do 10 sierpnia 2013 r. - opłacone we wrześniu 2013 r.,

* odsetki zapłacone od 15 lipca 2013 r., naliczone w ciężar kosztów księgowych SP ZOZ-u,

* ryczałty i umowy zlecenia dotyczące SP ZOZ-u, zapłacone w lipcu i sierpniu 2013 r.,

* faktury, o które w myśl przepisu art. 15b (zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów) SP ZOZ winien dokonać zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwoty nie zapłacone w wymaganych terminach.

Natomiast SP ZOZ Szpital Powiatowy w miesiącu czerwcu 2013 r. zapłacił podatek od czynności cywilnoprawnych, koszty poświadczeń wzorów podpisów, dotyczące aktu przekształcenia SP ZOZ w Spółkę z o.o. (kopia aktu przekształcenia w załączeniu do niniejszego wniosku), a także opłatę sądową za rejestrację Spółki w KRS i opłatę za ogłoszenie w tej sprawie w Monitorze Sądowymi Gospodarczym.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w opisanym stanie faktycznym środki pieniężne z bilansu otwarcia stanowią przychody w rozumieniu art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych... (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, środki pieniężne z bilansu otwarcia nie powinny być zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, gdyż wynikają z przychodów ujętych do rozliczenia w p.d.o.p. przez SP ZOZ, przy czym w znacznej części dotyczą przychodów otrzymanych na utworzenie kapitału zakładowego Spółki (art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o p.d.o.p.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej: "u.p.d.o.p.") nie zawiera definicji przychodu. Przepis art. 12 u.p.d.o.p., regulujący kwestię przychodów, nie wymienia źródeł przychodu, lecz określa zdarzenia, których wystąpienie powoduje powstanie obowiązku podatkowego. Poprzez przykładowe wyliczenie (katalog otwarty) zawarte w art. 12 ust. 1-3 u.p.d.o.p., ustawodawca precyzuje jedynie rodzaje przychodów. Ponadto, wylicza jakiego rodzaju wpływy pieniężne podmiotu gospodarczego nie są zaliczane do przychodów (art. 12 ust. 4 u.p.d.o.p.).

Analizując przepisy art. 12 u.p.d.o.p., można stwierdzić, że co do zasady przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa, mająca definitywny charakter, którą może on rozporządzać jak własną - przychód powstaje zatem w momencie jego faktycznego uzyskania przez podatnika. Tym samym, na gruncie u.p.d.o.p. przychód powinien cechować się definitywnością i określonością. Zgodnie z takim podejściem, za przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym może być uznany tylko definitywny, trwały i ostateczny (bezzwrotny) przyrost majątkowy. I tak, stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p., przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka powstała na zasadach określonych w art. 69 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 217), tj. poprzez przekształcenie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej w spółkę kapitałową. Bilans zamknięcia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej stał się bilansem otwarcia Spółki. Spółka w bilansie otwarcia posiadała środki pieniężne w kasie w wysokości: 1.951,35 zł i środki pieniężne w banku w wysokości: 1.439.198,32 zł, w tym: 1.437.442,49 zł z wpłaty Powiatu na wkład pieniężny dotyczący kapitału zakładowego Spółki oraz 1.755,83 zł na rachunku, na którym utrzymywane są środki stanowiące zabezpieczenie należytego wykonania umów przez kontrahentów Szpitala. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy środki pieniężne z bilansu otwarcia stanowią przychody podlegające opodatkowaniu.

Należy zwrócić uwagę na fakt, że przekształcenie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej w spółkę kapitałową, ma charakter zmiany formy prawnej i nie powoduje powstania nowego podmiotu. Tym samym Wnioskodawca nie osiągnie przychodu z tytułu posiadania środków pieniężnych z bilansu otwarcia, które stanowiły wcześniej przychody SP ZOZ.

Ponadto, należy zwrócić uwagę, iż w wyniku przekształcenia, Wnioskodawca nie osiągnie żadnej korzyści materialnej ani też żadna korzyść nie zostanie mu postawiona do dyspozycji. W wyniku przekształcenia cały majątek samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej stanie się majątkiem spółki kapitałowej. Majątek ten powstanie wyłącznie z majątku samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej.

Reasumując, stanowisko Spółki, że środki pieniężne z bilansu otwarcia nie powinny być zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i 3 zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl