IBPBI/2/423-1194/13/PP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1194/13/PP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 3 lipca 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 10 września 2013 r. (data wpływu do tut. BKIP 13 września 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia dochodu od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4g u.p.d.o.p. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 września 2013 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia dochodu od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4g u.p.d.o.p.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca, Międzygminny Związek Komunikacji Pasażerskiej (zwany dalej "Związkiem", "Wnioskodawcą") jest związkiem komunalnym powołanym przez 9 gmin do realizacji zadania publicznego jakim jest zaspokajanie potrzeb mieszkańców gmin (Członków Związku) w zakresie lokalnego transportu zbiorowego oraz utrzymanie i rozwój infrastruktury Związku. Dzięki funduszom pozyskanym ze środków Unii Europejskiej, w listopadzie 2011 r. Związek rozpoczął budowę nowego budynku dworca autobusowego, co umożliwia lepszą realizację zadań w zakresie lokalnego transportu zbiorowego na rzecz mieszkańców gmin (Członków Związku). Dnia 30 kwietnia 2013 r. oddano dworzec autobusowy do użytku oraz miało miejsce otwarcie nowego dworca autobusowego, w którym uczestniczyli mieszkańcy gmin (członków Związku) oraz osoby zaproszone przez Związek.

W związku z zakończeniem procesu budowy i oddaniem budynku dworca do użytku została zawarta umowa pomiędzy Związkiem, a G. na wykonanie usług obsługi otwarcia budynku dworca, na podstawie której G. 30 kwietnia 2013 r. wystawił fakturę VAT dokumentującą wykonanie następujących usług na rzecz Związku:

* przygotowanie i realizacja konferencji prasowej;

* przygotowanie materiałów prasowych dla dziennikarzy;

* konferansjer;

* reklama i promocja w tygodniku;

* reklama i promocja w radiu;

* technika;

* scena;

* nagłośnienie;

* oświetlenie;

* mównica;

* wstęga itp.;

* występ zespołu wokalnego wraz ze stosowymi opłatami (ZAIKS);

* zakup słodyczy 15 kg krówek z logo Związku, lody, sorbet;

* koordynacja całości Biuro obsługi;

* koszty dodatkowe: zakup toreb papierowych, przygotowanie 200 sztuk długopisów, zatrudnienie hostess.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dochód Związku przeznaczony na zakup usług związanych z organizacją otwarcia budynku dworca autobusowego korzysta - na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4g u.p.d.o.p. - ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z treścią art. 64 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), w celu wspólnego wykonywania zadań gminy mogą tworzyć związki międzygminne, gdzie prawa i obowiązki gmin uczestniczących w związku międzygminnym, związane z wykonywaniem zadań przekazanych związkowi, przechodzą na związek z dniem ogłoszenia statutu związku. Uchwały o utworzeniu związku podejmują rady zainteresowanych gmin. Związek posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Celem tworzenia związków międzygminnych jest wykonywanie wspólnych przedsięwzięć przez kilka jednostek samorządu terytorialnego w sytuacji, gdy sfinansowanie tego przedsięwzięcia przez pojedynczą jednostkę samorządu nie byłoby możliwe. Dochodami Związku, umożliwiającymi realizację zadań statutowych, na podstawie § 40 statutu Międzygminnego Związku Komunikacji Pasażerskiej są: dochody własne, subwencje, dotacje, wpłaty gmin. Stosownie do treści art. 17 ust. 1 pkt 4g ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody związków jednostek samorządu terytorialnego - w części przeznaczonej dla tych jednostek. W konsekwencji zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych podlegają tylko te dochody Związku, które są przeznaczone na rzecz gmin członków Związku. Zgodnie ze stanem faktycznym wybudowanie nowego dworca autobusowego umożliwi Związkowi lepszą realizację zadań statutowych w zakresie lokalnego transportu zbiorowego na rzecz mieszkańców gmin (Członków Związku). Przede wszystkim mieszkańcy gmin mogą w sposób o wiele bardziej komfortowy korzystać z komunikacji miejskiej - nowy budynek jest wyposażony w zadaszone perony oraz zostały przebudowane przyległe ulice i skrzyżowania. W związku z budową dworca został zaprojektowany nowy bezkolizyjny układ z rozdzieleniem ruchu pieszego i autobusowego przyczyniający się do poprawy bezpieczeństwa mieszkańców gmin korzystających z transportu miejskiego. Jednym z elementów oddania budynku dworca autobusowego do użytku było przeprowadzenie otwarcia dworca, które to wydarzenie skierowane było do mieszkańców gmin (członków Związku). Wskazania wymaga, iż zdecydowana większość osób biorących udział w uroczystościach to właśnie mieszkańcy gmin (członków Związku), którzy korzystają z usług transportu zbiorowego realizowanego przez Związek na co dzień. Poprzez reklamę i promocję w gazetach oraz radiu, poinformowanie mediów o tym wydarzeniu, wraz ze stosowną oprawą artystyczną mieszkańcy gmin (członków Związku) dowiedzieli się o zakończeniu prac budowlanych oraz mogli sami zapoznać się z zakresem zrealizowanych robót, jak i o fakcie, iż były one realizowane ze środków pochodzących z funduszy UE oraz Związku.

Pozytywna ocena zrealizowanej inwestycji przez mieszkańców, komfortowe rozwiązania infrastruktury, przy użyciu której będą świadczone usługi transportu zbiorowego wpłynie na fakt chętniejszego korzystania z tych usług przez mieszkańców, co spowoduje zwiększenie wpływów do budżetu Związku z tego tytułu.

W świetle powyższego Związek stwierdza, iż jego dochód w postaci dochodów własnych, subwencji, dotacji, wpłat gmin przeznaczony na zakup usług związanych z otwarciem budynku dworca autobusowego jest wydatkowany na rzecz gmin (członków Związku), gdyż jest związany z tworzoną przez niego infrastrukturą, a tym samym wydatkowany na rzecz gmin (członków Związku), zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4g ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.), w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi. Zgodnie z art. 64 ust. 1 tej ustawy, w celu wspólnego wykonywania zadań publicznych gminy mogą tworzyć związki międzygminne. Z kolei w myśl art. 64 ust. 3 ww. ustawy, prawa i obowiązki gmin uczestniczących w związku międzygminnym, związane z wykonywaniem zadań przekazanych związkowi, przechodzą na związek z dniem ogłoszenia statutu związku. W myśl art. 67 ust. 1 powyższej ustawy, utworzenie związku wymaga przyjęcia jego statutu przez rady zainteresowanych gmin bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady gminy.

Natomiast art. 68 tej ustawy stanowi, iż:

1.

rejestr związków prowadzi minister właściwy do spraw administracji publicznej,

2.

związek nabywa osobowość prawną po zarejestrowaniu, z dniem ogłoszenia statutu,

3.

minister właściwy do spraw administracji publicznej określi, w drodze rozporządzenia, sposób prowadzenia rejestru związków międzygminnych oraz ogłaszania statutów związków, uwzględniając dokumentację niezbędną do wpisania związku do rejestru, dane podlegające wpisaniu oraz sposób dokonywania zmian wpisów w rejestrze.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm. - określana dalej "u.p.d.o.p."), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Ust. 2 ww. przepisu stanowi, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Zgodnie z przepisem art. 12 ust. 1 u.p.d.o.p., przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, wartość umorzonych lub przedawnionych zobowiązań.

W myśl art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p., kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy. Powyższe oznacza, że wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami.

Z kolei art. 17 ust. 1 pkt 4g u.p.d.o.p. stanowi, że wolne od podatku są dochody związków jednostek samorządu terytorialnego - w części przeznaczonej dla tych jednostek. Treść art. 17 ust. 1a pkt 2 u.p.d.o.p. wskazuje natomiast, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach. Zgodnie z art. 17 ust. 1b u.p.d.o.p., zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że wydatki związku międzygminnego związane z realizacją zadań publicznych gmin w istocie są wydatkami przeznaczonymi dla gmin tworzących związek. Nie są natomiast zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych te dochody, które nie są związane z realizacją tych zadań (są przeznaczane na inne cele).

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca wskazał, że powołany został w celu wspólnego wykonywania zadań własnych Gmin (uczestników Związku) w zakresie realizacji zadania publicznego jakim jest zaspokajanie potrzeb mieszkańców gmin (Członków Związku) w zakresie lokalnego transportu zbiorowego oraz utrzymanie i rozwój infrastruktury Związku. W celu realizacji powyższego zadania publicznego Związek wybudował dworzec autobusowy. Dnia 30 kwietnia 2013 r. oddano dworzec autobusowy do użytku oraz miało miejsce otwarcie nowego dworca autobusowego, w którym uczestniczyli mieszkańcy gmin (członków Związku) oraz osoby zaproszone przez Związek. Związek zakupił kompleksową usługę towarzyszącą otwarciu nowego dworca.

Odnosząc powyższe do przedstawionego wcześniej stanu prawnego stwierdzić należy, że dochód Związku przeznaczony na zakup usługi związanej z organizacją otwarcia budynku dworca autobusowego, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4g u.p.d.o.p., korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko Wnioskodawcy jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl