IBPBI/2/423-1177/09/BG - Zasady rozliczania podatku dochodowego od osób prawnych przez polski oddział irlandzkiej spółki kapitałowej, prowadzący działalność gospodarczą w zakresie prac budowlanych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1177/09/BG Zasady rozliczania podatku dochodowego od osób prawnych przez polski oddział irlandzkiej spółki kapitałowej, prowadzący działalność gospodarczą w zakresie prac budowlanych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP w dniu 1 października 2009 r.), uzupełnionym w dniu 7 grudnia 2009 r. i 20 stycznia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozliczenia podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce z tytułu działalności Oddziału (pytanie oznaczone we wniosku jako Nr 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2009 r. wpłynął do tut. BKIP ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozliczenia podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce z tytułu działalności Oddziału.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismami z dnia 24 listopada 2009 r. znak: IBPBI/2/423-1177/09/BG IBPP2/443-804/09/ASz i z dnia 5 stycznia 2010 r. znak: IBPBI/2/423-1177/09/BG wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano w dniu 7 grudnia 2009 r. i 20 stycznia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Firma irlandzka utworzyła na terytorium Polski swój oddział, za pośrednictwem którego świadczy w Polsce usługi budowlane. Podatnik jest oddziałem przedsiębiorcy zagranicznego (podatnika podatku od wartości dodanej, zarejestrowanego do celów transakcji wewnątrzwspólnotowych, odpowiednika formy prawnej w postaci spółki z ograniczoną odpowiedzialnością), Spółka jest osobą prawną spółką prawa irlandzkiego z siedzibą zarządu w Irlandii. Oddział został wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego, Spółka dokonała rejestracji dla celów podatku od towarów i usług w Polsce oraz otrzymała nr NIP i REGON.

Działalność oddziału z siedzibą w Polsce prowadzi do utworzenia zakładu w rozumieniu Konwencji Modelowej oraz polsko-irlandzkiej Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, w związku z tym zyski osiągnięte przez Oddział podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym w Polsce. Przedsiębiorca jest zarejestrowanym dla potrzeb podatku od towarów i usług, którego przedmiotem działalności wg PKD jest m.in. wynajem maszyn i urządzeń budowlanych, sprzedaż maszyn oraz usługi budowlane i doradztwo techniczne. Przedsiębiorca zagraniczny zajmuje się w głównej mierze działalnością handlową w zakresie sprzedaży urządzeń budowlanych oraz ich wynajmu bez obsługi operatorskiej. Przedsiębiorca zagraniczny, z siedzibą w Irlandii kredytuje swoją działalność korzystając głównie z finansowania przez irlandzkie instytucje leasingowe.

Przedmiotem leasingu są głównie koparki lub koparko ładowarki, które następnie odnajmuje swoim klientom w Irlandii. Podatnik (oddział przedsiębiorcy zagranicznego) będzie prowadził na terytorium kraju działalność analogiczną do prowadzonej w Irlandii, tj. korzystając z tego samego parku maszynowego będzie wynajmował sprzęt polskim podmiotom oraz swojemu Oddziałowi w Polsce. Dodatkowo Przedsiębiorca zagraniczny świadczy usługi doradztwa technicznego na rzecz swojego Oddziału w Polsce, za świadczone usługi doradztwa oraz wynajmu sprzętu na rzecz Oddziału w Polsce przedsiębiorca zagraniczny wystawia faktury podatnikowi.

W odpowiedzi na wezwanie z dnia 24 listopada 2009 r., w uzupełnieniu stanu faktycznego Wnioskodawca poinformował, iż Oddział w Polsce prowadzi na terytorium RP prace budowlane wymienione poniżej:

a.

prace budowlane w G. od 1 października 2008 r. do 3 lipca 2009 r.,

b.

prace budowlane w P. od 25 maja 2009 r. do 30 września 2009 r.

c.

prace budowlane w K. od 17 sierpnia do 15 grudnia 2009 r.

-

czas przewidziany na zakończenie zgodnie z Umową,

d.

prace budowlane w Ś. od 27 maja 2009 r. do 27 października 2009 r.

e.

prace budowlane w J. od września 2009 r. do 18 grudnia 2009 r.

-

czas przewidziany na zakończenie zgodnie z Umową.

Na dzień składania powyższych wyjaśnień Oddział w Polsce nie ma zawartych innych kontraktów na wykonywanie prac budowlanych.

Oddział w Polsce zawarł umowy na ww. prace budowlane. Dodatkowo Oddział w Polsce zawarł umowę na wynajem pomieszczeń biurowych, umowy na dostarczanie energii elektrycznej oraz umowy na świadczenie usług budowlanych z innymi kontrahentami w celu wykonywania prac budowlanych np. na ułożenie masy asfaltobetonowej. Oddział w Polsce zatrudnia pracowników zgodnie z obowiązującymi zasadami i przepisami prawa polskiego. Zatrudniani pracownicy mają opłacane składki na ubezpieczenia społeczne oraz pobieraną zaliczkę na podatek dochodowy odprowadzaną do właściwego urzędu skarbowego.

Osobą decyzyjną w Oddziale w Polsce jest Reprezentant Oddziału w Polsce, który zawiera umowy, zatrudnia pracowników, występuje na zewnątrz w imieniu Oddziału w Polsce i reprezentuje go przed innymi przedsiębiorcami oraz organami administracji publicznej oraz podejmuje większość decyzji związanych z realizacją prac budowlanych oraz wykonywaniem działalności gospodarczej przez Oddział w Polsce. Ważniejsze decyzje m.in. dotyczące zawierania kontraktów na prace budowlane, zakup sprzętu i narzędzi związanych z większymi nakładami pieniężnymi do Oddziału w Polsce są konsultowane z oddelegowanym do siedziby w Polsce Dyrektorem Spółki - przedsiębiorcą zagranicznym.

Oddział w Polsce wykonuje działalność gospodarczą w RP poprzez prowadzenie prac budowlanych w miejscach wymienionych wcześniej, wynajmuje pomieszczenie biurowe w miejscowości Ż. Zgodnie z wpisem do KRS Oddział posiada stałą siedzibę w Polsce w Ż., ponieważ zgodnie z wpisem Oddział w Polsce został utworzony na czas nieokreślony.

W odpowiedzi na wezwanie z dnia 5 stycznia 2010 r. IBPBI/2/423-1177/09/BG, w uzupełnieniu stanu faktycznego Wnioskodawca poinformował, iż Oddział w Polsce prowadzi na terytorium RP prace budowlane wymienione poniżej, które nie stanowiły integralnej części jednego projektu (kontraktu), lecz każde z tych zadań stanowiło odrębną robotę budowlaną, realizowane dla różnych zamawiających i dla każdego z tych zadań była zawarta odrębna umowa na realizację tego zadania.

a.

prace budowlane w G. od 1 października 2008 r. do 3 lipca 2009 r. - Inwestor prywatny - umowa na roboty zawarta z M.

b.

prace budowlane w P. od 25 maja 2009 r. do 30 września 2009 r. - Inwestor-administracja samorządowa - umowa na roboty zawarta z Starostwem,

c.

prace budowlane w K. od 17 sierpnia do 15 grudnia 2009 r. Inwestor - administracja samorządowa - umowa na roboty zawarta z Gminą K.,

d.

prace budowlane w Ś. od 27 maja 2009 r. do 27 październik 2009 r. Inwestor-administracja samorządowa - umowa na roboty zawarta z Gminą Ś.,

e.

prace budowlane w J. od września 2009 r. do 18 grudnia 2009 r. Inwestor - administracja samorządowa - umowa na roboty zawarta z Zarząd Dróg Powiatowych w Ż.

Na dzień składania powyższych wyjaśnień Oddział w Polsce nie ma zawartych innych kontraktów na wykonywanie prac budowlanych.

W związku z wyżej opisanym stanem faktycznym informowano, że opisane powyżej w punktach od a) do e) roboty budowlane stanowiły odrębne place budowy, nie będące realizacją jednego integralnego projektu budowlanego.

Jednocześnie informowano, że ze względu na poniższe fakty, tj.:

*

każdy z tych projektów był realizowany na podstawie odrębnego kontraktu,

*

dla różnych Inwestorów,

*

każdy obejmował inny zakres prac budowlanych,

*

każdy stanowił odrębny plac budowy, samodzielne zadanie nie powiązane z innym wymienione w pkt a) do e) projekty nie stanowią całości w sensie handlowym.

W sensie geograficznym wspólnym łącznikiem, wyżej opisanych projektów jest obszar geograficzny ich faktycznego realizowania tj. kraj - Polska, województwo: śląskie i ujmując to w rozumowaniu obszaru geograficznego można stwierdzić, że były one realizowane w całości na terytorium Polski i w tym ujęciu będą stanowić całość w rozumieniu geograficznym.

Wykazane w pkt a) do e) okresy realizacji projektów budowlanych obejmują wszystkie czynności przygotowawcze (zorganizowania placu budowy i zaplecza na czas realizacji prac budowlanych), czynności faktycznego wykonania prac budowlanych objętych kontraktem oraz prace końcowe (posprzątanie placu budowy i doprowadzenie terenów przyległych do stanu pierwotnego). Wykazane w pkt a) do e) daty rozpoczęcia robót stanowią daty zawarcia umów z każdym z Inwestorów, po których nastąpiło protokolarne przekazanie placu budowy a następnie rozpoczęcie prac przygotowawczych do realizacji tych projektów.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy Spółka prawidłowo rozlicza podatek dochodowy od osób prawnych w Polsce z tytułu działalności Oddziału. (pytanie oznaczone we wniosku jako Nr 1).

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie przytoczonych przepisów prawnych polski Oddział Spółki działa na zasadach utworzonego tutaj zakładu i odprowadza podatki - VAT i dochodowy od osób prawnych - w Polsce.

Ponieważ działalność Oddziału z siedzibą w Polsce prowadzi do utworzenia zakładu w rozumieniu Konwencji Modelowej oraz polsko-irlandzkiej Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, w związku z tym zyski osiągnięte przez Oddział podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym w Polsce.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Polski siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Polski. Zgodnie z art. 5 ust. 1 polsko-irlandzkiej umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania z dnia 13 listopada 1995 r., polski Oddział irlandzkiej Spółki stanowi zakład w Polsce.

Stosownie do art. 7 ust. 1 polsko-irlandzkiej umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność gospodarczą w drugim Umawiającym się Państwie poprzez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo prowadzi działalność poprzez zakład, to zyski tego przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.

Wnioskodawca nie posiada żadnych decyzji administracyjnych w powyższej sprawie. Swoje stanowisko opiera na podstawie przepisów prawa podatkowego oraz interpretacji przepisów prawa zamieszczonych w opracowaniach książkowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm., określana dalej "ustawa o p.d.o.p."), podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z definicją zakładu zagranicznego zawartą w art. 4a pkt 11 ustawy o p.d.o.p., pojęcie to oznacza:

a.

stałą placówkę, poprzez którą podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa wykonuje całkowicie lub częściowo działalność na terytorium innego państwa, a w szczególności oddział, przedstawicielstwo, biuro, fabrykę, warsztat albo miejsce wydobywania bogactw naturalnych,

b.

plac budowy, budowę, montaż lub instalację, prowadzone na terytorium jednego państwa przez podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium innego państwa,

c.

osobę, która w imieniu i na rzecz podmiotu mającego siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa działa na terytorium innego państwa, jeżeli osoba ta ma pełnomocnictwo do zawierania w jego imieniu umów i pełnomocnictwo to faktycznie wykonuje,

chyba że umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania, której stroną jest Rzeczypospolita Polska, stanowi inaczej.

W myśl art. 7 ust. 1 umowy zawartej między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Irlandii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzonej w Madrycie dnia 13 listopada 1995 r. (Dz. U. z 1996 r. Nr 29, poz. 129 z późn. zm., określana dalej "umowa polsko-irlandzka"), zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność w drugim Umawiającym się Państwie poprzez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo prowadzi działalność w ten sposób, zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 umowy polsko irlandzkiej, określenie "zakład" oznacza stałą placówkę, poprzez którą prowadzona jest całkowicie lub częściowo działalność gospodarcza przedsiębiorstwa.

W myśl art. 5 ust. 2 ww. umowy określenie "zakład" obejmuje w szczególności:

a.

miejsce zarządu,

b.

filię,

c.

biuro,

d.

zakład fabryczny,

e.

warsztat i

f.

kopalnię, źródło ropy naftowej lub gazu, kamieniołom albo jakiekolwiek inne miejsce wydobywania zasobów naturalnych.

Aby uznać, że zagraniczny podmiot posiada zakład w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej w danym państwie, muszą zostać spełnione łącznie następujące przesłanki:

*

istnieje placówka działalności gospodarczej,

*

placówka ma charakter stały (tzn. można jej przypisać określony stopień trwałości),

*

działalność gospodarcza danego przedsiębiorstwa jest w całości albo przynajmniej w części prowadzona za pośrednictwem tej stałej placówki.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż firma irlandzka utworzyła na terytorium Polski swój oddział za pośrednictwem którego świadczy w Polsce usługi budowlane. Podatnik jest oddziałem przedsiębiorcy zagranicznego, jest osobą prawną spółką prawa irlandzkiego z siedzibą zarządu w Irlandii. Oddział został wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego, Spółka dokonała rejestracji dla celów podatku od towarów i usług w Polsce oraz otrzymała nr NIP i REGON. Oddział w Polsce zawarł umowy wynajmu pomieszczeń biurowych, umowy na dostarczanie energii elektrycznej oraz umowy na świadczenie usług budowlanych z innymi kontrahentami w celu wykonywania prac budowlanych. Ponadto jak wskazuje Wnioskodawca we wniosku zatrudnia on pracowników w Polsce zgodnie z obowiązującymi zasadami i przepisami prawa polskiego a zatrudniani pracownicy mają opłacane składki na ubezpieczenia społeczne i pobieraną zaliczkę na podatek dochodowy. Oddział posiada stałą siedzibę w Polsce i został utworzony na czas nieokreślony. Wszystkie te elementy wymienione we wniosku stanowią o stałym miejscu prowadzenia działalności przez Oddział w Polsce. Spełniona jest zatem przesłanka stałego charakteru placówki wynikająca z art. 5 ust. 1 umowy polsko-irlandzkiej.

Należy zatem stwierdzić, iż działalność Wnioskodawcy na terytorium Polski stanowi zakład w rozumieniu art. 5 ust. 1 umowy polsko - irlandzkiej, tym samym zastosowanie w przedstawionym stanie faktycznym znajdzie art. 7 ust. 1 umowy, zgodnie z którym w przypadku powstania zakładu na terytorium Polski, zyski Wnioskodawcy przypisane temu zakładowi będą podlegać opodatkowaniu na terytorium Polski.

Biorąc pod uwagę powyższe stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Nadmienia się, iż w sprawie będącej przedmiotem pytania Nr 2 w zakresie podatku od towarów i usług wydano postanowienie o pozostawieniu tej części wniosku bez rozpatrzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl