IBPBI/2/423-1174/12/SD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1174/12/SD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 września 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP 13 września 2012 r.), uzupełnionym w dniu 29 listopada 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie stosowania zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 września 2012 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie stosowania zwolnienia przedmiotowego. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 23 listopada 2012 r. Znak: IBPBI/2/423-1174/12/SD, wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 29 listopada 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Teatr) jako samorządowa jednostka organizacyjna prowadzi działalność kulturalną zgodnie z ustawą z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 406).

Koszty działalności Teatru są pokrywane z dotacji podmiotowej udzielanej przez Gminę oraz z dochodów własnych. Dochody własne pochodzą z działalności kulturalnej prowadzonej zgodnie ze statutem i ustawą o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Teatr dochody własne przeznacza w całości na cele statutowe. Uzyskane przez Teatr dochody korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 i 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jednym z kosztów działalności jest opłata PFRON. Opłata ta jest ujmowana w planie finansowym, na podstawie którego organizator (Gmina) przyznaje Teatrowi dotację na działalność.

Wynik finansowy Teatru za 2011 r.: strata w wysokości 29.141,99 zł.

Po odjęciu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów (w tym opłat PFRON) dochód podatkowy wyniósł 4.797,07 zł. Teatr zapłacił podatek dochodowy od osób prawnych (19%) w wysokości 911,00 zł.

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z dnia 28 listopada 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP w dniu 29 listopada 2012 r.) Wnioskodawca doprecyzował przedstawiony w poz. 68 wniosku opis stanu faktycznego informując, iż wpłaty na PFRON finansuje z dotacji. Zgodnie z załączoną kserokopią podziału dotacji na rok 2011 w poz. 2 utrzymanie obiektów i inne wydatki bieżące wykazana jest kwota 511.878,00 zł, z której Wnioskodawca finansuje zużycie energii, materiałów, zakup usług, a także wpłaty na PFRON, odpis na ZFŚS, podatek od nieruchomości, ubezpieczenia majątkowe. Wpływy własne Wnioskodawca przeznacza na przygotowanie premier i eksploatację przedstawień.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Teatr miał zapłacić podatek od całej kwoty wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, czy tak jak zapłacił od kwoty dochodu podatkowego, czy nie miał w ogóle płacić podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, (stanowisko sformułowane we wniosku oraz w uzupełnieniu wniosku z dnia 28 listopada 2012 r.), nie powinien płacić podatku, ponieważ wydatków na wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych dokonano ze środków wolnych od podatku (na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 oraz art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów w roku 2011 w wysokości 16.941,06 zł związane są z działalnością statutową Teatru, nie uznawane jako koszt podatkowy na podstawie art. 16 ustawy o p.d.o.p., nie powodują powstania dochodu podatkowego (nie przewyższają straty podatkowej w roku 2011).

Strata finansowa za 2011 r. w kwocie 29141,99 zł - podatek w kwocie 911,00 zł = 28.230,99 zł + rozliczenia międzyokresowe kosztów w kwocie 8.000,00 zł - wydatki nie stanowiące k.u.p. w kwocie 16.941,06 zł = strata podatkowa w kwocie 19.289,93 - wpłaty na PFRON nie związane z celami statutowymi Teatru w kwocie 24.087 zł = dochód podatkowy w kwocie 4.797,07 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż w niniejszej interpretacji tut. Organ nie oceniał przykładu liczbowego ilustrującego stanowisko Spółki w przedmiotowej sprawie, z uwagi na fakt, iż przepis art. 14b Ordynacji podatkowej nakłada na organ podatkowy wyłącznie obowiązek udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest, co do zasady dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty - art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej "ustawa o p.d.o.p."). Dochód ten stanowi osiągnięta w roku podatkowym nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania (art. 7 ust. 2 ustawa o p.d.o.p.).

W przypadku podatników, którzy uzyskują dochody zwolnione od podatku dochodowego w związku z prowadzeniem określonej działalności statutowej, wszelkie ponoszone wydatki w pierwszej kolejności powinny być analizowane pod kątem możliwości zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów. W tym miejscu należy zwrócić uwagę na zapis art. 16 ust. 1 pkt 36 ustawy o p.d.o.p., z którego wynika, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wpłat, o których mowa w art. 21 ust. 1 i w art. 23 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 214, poz. 1407 z późn. zm.). Następnie wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów należy analizować pod kątem możliwości zaliczenia ich do wydatków przeznaczonych na działalność statutową. Jeżeli wydatek wiąże się bezpośrednio z realizacją celów statutowych, które stanowią pozytywną przesłankę zwolnienia, to równowartość dochodu odpowiadająca temu wydatkowi będzie wolna od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p., wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Przepis powyższy, stosownie do art. 17 ust. 1c ustawy o p.d.o.p., nie ma zastosowania w:

1.

przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach,

2.

przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów,

3.

samorządowych zakładach budżetowych i innych jednostkach organizacyjnych nie mających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Z kolei z art. 17 ust. 1b ustawy o p.d.o.p. wynika, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Stosownie do treści art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy o p.d.o.p. zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

W świetle powyższych przepisów stwierdzić należy, iż dochód stanowiący równowartość wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów przeznaczony na działalność statutową Teatru będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania na podstawie cytowanego powyżej przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p.

Natomiast odnosząc się do wydatków na PFRON stwierdzić należy, iż z dyspozycji art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o p.d.o.p. wynika, że wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Mając na uwadze wskazaną regulację art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o p.d.o.p., ustawodawca wyłączył z kategorii kosztów uzyskania przychodów wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane wymienionymi w niej dochodami (przychodami) - por. art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o p.d.o.p.

W kontekście powyższego, skoro wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych sfinansowane są w całości uzyskaną z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacją, to dochód stanowiący równowartość tych wpłat nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym, ponieważ wydatków tych dokonano ze środków wolnych od podatku, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o p.d.o.p.

Stanowisko Wnioskodawcy należy zatem uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl