IBPBI/2/423-1171/13/CzP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1171/13/CzP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 3 lipca 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z 9 września 2013 r. (data wpływu do tut. BKIP 12 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy po stronie Spółki powstanie przychód z tytułu przekształcenia spółki komandytowo-akcyjnej (której Spółka jest akcjonariuszem) w spółkę jawną lub spółkę komandytową - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 września 2013 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek Spółki o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy po stronie Spółki powstanie przychód z tytułu przekształcenia spółki komandytowo-akcyjnej (której Spółka jest akcjonariuszem) w spółkę jawną lub spółkę komandytową.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (spółka z o.o.) jest w procesie zakładania spółki komandytowo-akcyjnej "X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowo-akcyjna" (dalej: X), tzn.:

* do sądu złożony został wniosek o założenie X,

* we wniosku została określona nazwa spółki oraz jej adres.

Wnioskodawca ma być akcjonariuszem w X. Przedmiotem działalności X będzie działalność w zakresie obrotu i zarządzania nieruchomościami, w tym:

* kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek (PKD 68.10.Z),

* wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi i dzierżawionymi (PKD 68.20.Z),

* pośrednictwo w obrocie nieruchomościami (PKD 68.31.Z),

* zarządzanie nieruchomościami wykonywane na zlecenie (PKD 68.32.Z).

Wnioskodawca nie wyklucza, że w toku działalności podejmie decyzję o zmianie formy prawnej na inną spółkę osobową (w szczególności rozważane jest przekształcenie w spółkę komandytową lub w spółkę jawną). W przypadku przekształcenia X ze spółki komandytowo-akcyjnej w spółkę komandytową Wnioskodawca stanie się komandytariuszem w takiej spółce, natomiast w przypadku przekształcenia w spółkę jawną, Wnioskodawca stanie się jednym ze wspólników tejże spółki. Może się zdarzyć, że w dniu przekształcenia w spółce komandytowo-akcyjnej wystąpi zysk księgowy, który nie został przeznaczony do wypłaty w żadnej formie, w szczególności w spółce komandytowo-akcyjnej nie została podjęta uchwała o wypłacie akcjonariuszom dywidendy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z przekształceniem spółki komandytowo-akcyjnej w spółkę jawną lub spółkę komandytową dla Wnioskodawcy, będącego akcjonariuszem takiej spółki komandytowo-akcyjnej, powstanie przychód na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z przekształceniem spółki komandytowo-akcyjnej w spółkę jawną lub spółkę komandytową dla Wnioskodawcy będącego akcjonariuszem takiej spółki komandytowo-akcyjnej, nie powstanie przychód na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych.

Na podstawie art. 551 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1030 dalej: "k.s.h."), spółka komandytowo-akcyjna może być przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą). W świetle k.s.h. spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej. Wspólnicy spółki przekształcanej uczestniczący w przekształceniu stają się z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej. Zatem spółka przekształcona staje się co do zasady kontynuatorem praw i obowiązków przysługujących spółce przekształcanej. Przekształcenie spółki w inną spółkę ma jedynie charakter zmiany formy prawnej prowadzenia działalności przez tę spółkę i nie powoduje powstania nowego podmiotu, ani nie powoduje likwidacji spółki przekształcanej.

Zgodnie z art. 93a § 1 pkt 2 w zw. z § 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 3 lipca 2012 r., poz. 749 z późn. zm.), osobowa spółka handlowa (m.in. spółka jawna i spółka komandytowa) zawiązana (powstała) w wyniku przekształcenia innej spółki niemającej osobowości prawnej, wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej spółki.

Na gruncie powyższych przepisów w doktrynie utrwalony jest pogląd, że przekształcenie spółki osobowej w inną spółkę osobową nie skutkuje likwidacją przekształcanej spółki, a stanowi zmianę formy prawnej przekształcanej spółki. W procesie przekształcania cały czas występuje wyłącznie jeden podmiot. Przenosząc to na sytuację Wnioskodawcy, można powiedzieć, że z perspektywy posiadanego przez niego majątku będzie on wspólnikiem w tej samej spółce, tyle że przed przekształceniem spółka ta będzie miała formę spółki komandytowo-akcyjnej, a po przekształceniu spółki jawnej lub spółki komandytowej. W związku z planowanym przekształceniem spółki, Wnioskodawca nie osiągnie z tego tytułu żadnego przysporzenia majątkowego, w szczególności będą mu przysługiwać te same (w identycznej wysokości) prawa udziałowe w spółce przekształconej (spółce jawnej lub spółce komandytowej), jakie przysługiwały mu wcześniej w spółce przekształcanej (spółce komandytowo-akcyjnej). Ponadto po przekształceniu w spółce jawnej lub spółce komandytowej pozostanie zysk księgowy, który został wcześniej wygenerowany przez spółkę komandytowo-akcyjną. W momencie przekształcenia zysk ten nie będzie wypłacany do Wnioskodawcy w jakiejkolwiek formie. Zatem, wobec braku w przepisach regulacji wskazującej na istnienie obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie przekształcenia spółki osobowej w inną spółkę osobową, po stronie Wnioskodawcy nie wystąpią żadne obowiązki w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Na powyższe stanowisko o braku opodatkowania Wnioskodawcy nie wpływa okoliczność, że na moment przekształcenia spółki komandytowo-akcyjnej w spółce tej może istnieć zysk księgowy, który został przez tę spółkę wypracowany w okresach poprzednich, ale nie został przekazany do wypłaty ze spółki na rzecz akcjonariuszy w formie ewentualnej dywidendy. Zdaniem Wnioskodawcy, uwzględniając, że przekształcenie nie będzie skutkować zwiększeniem majątku Wnioskodawcy również wyżej wskazany zysk księgowy wypracowany przez spółkę komandytowo-akcyjną jeszcze przed przekształceniem nie będzie skutkował wystąpieniem jakiegokolwiek przychodu po stronie Wnioskodawcy.

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 30 października 2012 r. znak: IPTPB3/423-270/12-5/GG.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl