IBPBI/2/423-1151/12/SD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1151/12/SD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP 10 września 2012 r.), uzupełnionym w dniu 22 listopada 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości objęcia zwolnieniem dochodu z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, wykorzystując najpierw limit dostępnej pomocy publicznej w ramach pierwszego zezwolenia, a po jego wyczerpaniu lub wygaśnięciu, limit wynikający z drugiego zezwolenia (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2012 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości objęcia zwolnieniem dochodu z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, wykorzystując najpierw limit dostępnej pomocy publicznej w ramach pierwszego zezwolenia, a po jego wyczerpaniu lub wygaśnięciu, limit wynikający z drugiego zezwolenia. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 8 listopada 2012 r. Znak IBPBI/2/423-1151/12/SD wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 22 listopada 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (dalej jako "SSE") w zakresie produkcji wyrobów izolacyjnych dla branży budowlanej pod numerem PKWiU 22.21 - płyty, arkusze, rury i kształtowniki z tworzyw sztucznych (dawniej PKWiU 2004 - produkcja płyt arkuszy, rur i kształtek z tworzyw sztucznych - 25.21).

W dniu 1 września 2005 r. Spółka uzyskała zezwolenie (dalej jako "pierwsze zezwolenie") na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie następujących wyrobów według PKWiU wytworzonych na terenie strefy:

* produkcja płyt arkuszy, rur i kształtek z tworzyw sztucznych - 25.21,

* produkcja opakowań z tworzyw sztucznych - 25.22.15-40.00,

* produkcja wyrobów z tworzyw sztucznych dla budownictwa - 25.23.15-90.00,

* produkcja pozostałych wyrobów z tworzyw sztucznych - 25.24.28-70.00.

Pierwsze zezwolenie zostało Spółce udzielone do dnia 8 sierpnia 2016 r.

Aktualnie Spółka realizuje projekt inwestycyjny, którego wdrożenie pozwoli m.in. na produkcję w innowacyjnym procesie wytwarzania nowego typu izolacji, jako kolejnego wyrobu Przedsiębiorstwa. Działalność produkcyjna jak również nowy projekt jest realizowany w tej samej lokalizacji, na nieruchomości będącej w posiadaniu od początku prowadzenia działalności na terenie SSE.

W związku z nowym projektem inwestycyjnym Spółka uzyskała kolejne zezwolenie w dniu 10 maja 2012 r. (dalej jako "drugie zezwolenie") na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie następujących wyrobów według PKWiU wytworzonych na terenie strefy:

22.21 - płyty, arkusze, rury i kształtowniki z tworzyw sztucznych.

Termin obowiązywania drugiego zezwolenia łączy się z okresem istnienia SSE i wg aktualnie obowiązujących przepisów obejmuje okres do końca 2020 r.

Zakres działalności Spółki w drugim zezwoleniu ustalony został na podstawie zmienionych kodów PKWiU 2008 w związku z wejściem w życie z dniem 1 stycznia 2009 r. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów I Usług.

Ponadto, istotnym faktem jest iż, zakres działalności określonej w drugim zezwoleniu w pełni zawiera się w zakresie pierwszego zezwolenia i stanowi jego część pod numerem PKWiU 22.21 - płyty, arkusze, rury i kształtowniki z tworzyw sztucznych (dawniej PKWiU 2004 produkcja płyt arkuszy, rur i kształtek z tworzyw sztucznych - 25.21). Produkowane są również opakowania z zakresu PKWiU - produkcja opakowań z tworzyw sztucznych - 25.22.15-40.00.

Działalność gospodarcza w zakresie pierwszego zezwolenia pod numerami PKWiU: produkcja wyrobów z tworzyw sztucznych dla budownictwa - 25.23.15-90.00 oraz produkcja pozostałych wyrobów z tworzyw sztucznych - 25.24.28-70.00 nie jest wykonywana i prowadzona.

Produkty objęte pierwszym i drugim zezwoleniem, stanowią paletę produktów wytwarzanych w procesach produkcyjnych wdrażanych parę lat temu jak również wykorzystujących innowację. Materiały do wytworzenia obydwu produktów w pewnym zakresie pokrywają się i pochodzą z tych samych źródeł.

Zakres działalności gospodarczej zwolnionej z opodatkowania, która będzie realizowana w ramach drugiego zezwolenia jest zbieżny i zawiera się w zakresie działalności zwolnionej z opodatkowania w ramach pierwszego zezwolenia.

Równocześnie Spółka prowadzi na terenie specjalnej strefy ekonomicznej działalność nieobjętą zwolnieniem od podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie sprzedaży towarów. Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako "ustawa o p.d.o.p."), w związku z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, Spółka traktuje dochody, objęte pierwszym zezwoleniem, uzyskane ze sprzedaży produkcji zlokalizowanej na terenie SSE, jako wolne od podatku. Jednocześnie ewidencja prowadzona przez Spółkę umożliwia wyliczenie dochodu zwolnionego, objętego pierwszym zezwoleniem oraz dochodu opodatkowanego, nie objętego zwolnieniem.

Ze względu na fakt, że Spółka realizuje kolejny (drugi) projekt inwestycyjny na terenie SSE w oparciu o drugie zezwolenie, są prowadzone ewidencje umożliwiające ustalenie wielkości pomocy publicznej odrębnie dla każdego zezwolenia, w zakresie kosztów inwestycji ponoszonych przed i po dacie uzyskania drugiego zezwolenia i tworzenia nowych miejsc pracy w odniesieniu do prawa regulującego niniejsze pojęcie w stosunku do każdego z zezwoleń. Spółka wykonała zobowiązania poniesienia nakładów inwestycyjnych wynikających z pierwszego zezwolenia, jak również aktualnie, po dacie uzyskania drugiego zezwolenia ponoszone są kwalifikowane nakłady inwestycyjne będące zobowiązaniami jakie nakłada zezwolenie. Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa Spółka jest średnim przedsiębiorcą w rozumieniu art. 2 pkt 8 rozporządzenia komisji (WE) nr 800/2008. Na podstawie § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 listopada 2006 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej, zarówno w ramach pierwszego jak i drugiego zezwolenia, Spółka ma prawo do określenia maksymalnej intensywności regionalnej pomocy inwestycyjnej na poziomie 50%.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy Spółka może dokonać zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych dochodu z prowadzonej na terenie SSE działalności gospodarczej, w zakresie posiadanych zezwoleń strefowych, w ten sposób, że:

* w pierwszej kolejności zostanie wykorzystany limit przysługującej pomocy publicznej w ramach pierwszego zezwolenia,

* następnie, po wykorzystaniu (lub wygaśnięciu) pierwszego zezwolenia, zostanie wykorzystany limit przysługujący na podstawie drugiego zezwolenia strefowego,

przy czym, kwota dochodu zostanie ustalona łącznie dla przychodów uzyskanych z działalności prowadzonej w ramach obydwu zezwoleń... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

Zdaniem Spółki, po wykorzystaniu limitu zwolnienia dochodu uzyskanego z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, dostępnego w ramach pierwszego zezwolenia (lub po jego wygaśnięciu) będzie miała prawo do wykorzystania limitu zwolnienia, dostępnego w ramach drugiego zezwolenia do momentu jego wykorzystania (lub wygaśnięcia), łącznie w ramach uzyskanych zezwoleń strefowych.

W celu uzasadnienia stanowiska Spółka przytoczyła następujące przepisy prawa:

1.

art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 ustawy o p.d.o.p., na podstawie którego przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się:

* przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku,

* kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w pkt 1 i 2.

2.

art. 7 ust. 4 ustawy o p.d.o.p., na podstawie którego przy ustalaniu straty nie uwzględnia się przychodów i kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 3.

3.

art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o p.d.o.p., na podstawie którego wolne od podatku dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

4.

art. 12 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, na podstawie którego dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

5.

§ 5 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 lutego 2006 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej, na podstawie którego zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 i 2, przysługuje wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy.

6.

art. 9 ust. 1 ustawy o p.d.o.p., na podstawie którego podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m.

Analiza powyższych przepisów prowadzi do wniosku, że zwolnieniu podlegają łączne dochody Spółki z działalności, która została określona w pierwszym i drugim zezwoleniu, a także w ich zmianach, uzyskane na terytorium strefy, w okresie ważności (lub wygaśnięcia) tych zezwoleń.

Zgodnie ze stanowiskiem przedstawionym w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 1 lutego 2008 r. Znak: IP-PB3-423-426/07-3/KB "wykładnia gramatyczna powyższych przepisów wskazuje, że poza kryteriami określającymi wielkość pomocy publicznej, udzielanej w formie zwolnienia, wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest każdy dochód uzyskany z działalności gospodarczej, w zakresie przedmiotowym, określonym w zezwoleniu i prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej". Ponadto, na postawie art. 9 ust. 1 ustawy o p.d.o.p., Spółka ma obowiązek prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób umożliwiający wyodrębnienie dochodów (start) z działalności objętej zwolnieniem, z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy oraz działalności opodatkowanej, która jest prowadzona poza terenem strefy, lub nie jest objęta zezwoleniem.

W związku z uzyskaniem drugiego zezwolenia, po spełnieniu warunków w nim określonych, Spółce będzie przysługiwało prawo do zwolnienia dochodu w kwocie wynikającej z sumy iloczynów dostępnej intensywności pomocy publicznej oraz wydatków kwalifikowanych dla obu zezwoleń, z uwzględnieniem dyskontowania. Obliczona wg tego algorytmu łączna pomoc do wykorzystania przez Spółkę będzie rozliczana w ten sposób, że zostanie wykorzystane najpierw pierwsze zezwolenie, a następnie drugie zezwolenie. Spółka najpierw uzyskała prawo do wykorzystania ulgi przysługującej z pierwszego zezwolenia, a następnie, po spełnieniu warunków wynikających z drugiego zezwolenia, uzyska prawo do wykorzystania drugiego zezwolenia. Stanie się tak po wykorzystaniu (lub wygaśnięciu) pierwszego zezwolenia, aż do wykorzystania (lub wygaśnięcia) drugiego zezwolenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.).

Na mocy art. 12 ust. 1 tej ustawy, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawą do korzystania z pomocy publicznej (zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym) jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z tej pomocy (art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej "ustawa o p.d.o.p."), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie właściwego zezwolenia. Wielkość tego zwolnienia jest uzależniona od wysokości poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków inwestycyjnych.

Równocześnie art. 17 ust. 4 ustawy o p.d.o.p., stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż w dniu 1 września 2005 r. Spółka uzyskała pierwsze zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Zezwolenie to zostało Spółce udzielone do dnia 8 sierpnia 2016 r. Aktualnie Spółka realizuje projekt inwestycyjny, którego wdrożenie pozwoli m.in. na produkcję w innowacyjnym procesie wytwarzania nowego typu izolacji, jako kolejnego wyrobu. Działalność produkcyjna jak również nowy projekt jest realizowany w tej samej lokalizacji, na nieruchomości będącej w posiadaniu od początku prowadzenia działalności na terenie SSE. W związku z nowym projektem inwestycyjnym Spółka uzyskała kolejne zezwolenie w dniu 10 maja 2012 r. na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Ustawa o p.d.o.p. wprowadzając podział na działalność opodatkowaną oraz wyodrębnioną działalność zwolnioną nie nakazuje wydzielać różnych rodzajów działalności zwolnionej i traktować ich odrębnie - tym bardziej zatem nie ma obowiązku wydzielania w ramach działalności zwolnionej dochodów z poszczególnych projektów inwestycyjnych. Wobec tego, jeżeli dany rodzaj działalności jest objęty zezwoleniem i działalność przedsiębiorcy spełnia wymogi ustawy i rozporządzeń dotyczących specjalnej strefy ekonomicznej oraz jednocześnie ogólny maksymalny dostępny poziom pomocy publicznej nie został wykorzystany, nie ma formalnych przeszkód do skorzystania z pomocy publicznej w postaci zwolnienia z podatku dochodowego.

Spółka, jako przedsiębiorca strefowy posiadający dwa zezwolenia na działalność w strefie, aby korzystać ze zwolnienia podatkowego, winna określić maksymalny dostępny poziom pomocy publicznej wygenerowany przez wszystkie swoje wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą oraz porównać go z wielkością pomocy już otrzymanej w jakiejkolwiek formie.

Obowiązek ustalania odrębnego wyniku podatkowego odnosi się tylko do sytuacji prowadzenia jednocześnie działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej i poza nią lub prowadzenia działalności niewymienionej w zezwoleniu.

W związku z tym, Spółka korzystająca z dwóch zezwoleń uprawniona jest do równoczesnego korzystania ze zwolnienia podatkowego będącego sumą dwóch limitów pomocy publicznej. Ani przepisy strefowe, ani ustawy o p.d.o.p., nie wymagają wyodrębnienia wyniku podatkowego dla działalności gospodarczej prowadzonej w oparciu o każde z zezwoleń z osobna - tak, aby odrębnie dla każdego zezwolenia monitorować poziom wykorzystywania dostępnego limitu.

W konsekwencji, zdaniem tut. Organu, brak jest przeszkód, aby limit wielkości pomocy publicznej określony dla drugiego zezwolenia, został zsumowany z limitem pomocy publicznej określonym dla pierwszej inwestycji, a zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych obliczone w ten sposób objęło cały dochód Spółki uzyskany z działalności strefowej prowadzonej na podstawie dwóch zezwoleń. Spółka może zatem objąć zwolnieniem dochód z całej działalności prowadzonej na terenie SSE, wykorzystując limit pomocy publicznej dostępnej w ramach pierwszego zezwolenia, a po jego wyczerpaniu (lub wygaśnięciu zezwolenia) limit wynikający z drugiego zezwolenia.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w sprawie będącej przedmiotem pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl