IBPBI/2/423-1147/11/PP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1147/11/PP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 6 września 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 8 września 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu inwestowania kapitału funduszu poręczeniowego na podst. art. 17 ust. 1 pkt 24 u.p.d.o.p.,

* podmiotu opodatkowania oraz powstania obowiązku podatkowego z ww/ tytułu,

- jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 września 2011 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu inwestowania kapitału funduszu poręczeniowego na podst. art. 17 ust. 1 pkt 24 u.p.d.o.p.,

* podmiotu opodatkowania oraz powstania obowiązku podatkowego z ww/ tytułu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka (Wnioskodawca) podpisała z instytucją pośredniczącą Umowę o dofinansowanie projektu w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego (dalej Program) w celu stworzenia funduszu poręczeniowego (Umowa stanowi zał. 1 do niniejszego wniosku). Dofinansowanie pochodzi ze środków publicznych i składa się ze środków pochodzących z budżetu państwa przekazanych w formie dotacji celowej (15% środków) oraz w 85% w formie środków europejskich, pochodzących ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, przekazywanych w formie płatności z rachunku Ministra Finansów, o którym mowa w art. 200 ust. 1 ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r., prowadzonego w Banku Gospodarstwa Krajowego.

Dofinansowanie zostało przekazane w formie zaliczki na utworzenie oraz wniesienie wkładu do funduszu poręczeniowego oraz w formie refundacji poniesionych przez Spółkę kwalifikowanych kosztów zarządzania tym funduszem. Umowa przewiduje, iż pod koniec trwania projektu, uwzględniając wyniki działalności funduszu poręczeniowego oraz dalsze przeznaczenie środków, instytucja zarządzająca Regionalnym Programem Operacyjnym podejmie decyzje o pozostawieniu lub wycofaniu środków składających się na kapitał funduszu poręczeniowego (tj. otrzymane dofinansowanie w formie zaliczki oraz wszelkie osiągnięte w trakcie funkcjonowania funduszu poręczeniowego dochody, które ten kapitał powiększyły). W przypadku podjęcia decyzji o pozostawieniu środków pochodzących z Programu w funduszu poręczeniowym, zasady ich dalszego wykorzystania zostaną uregulowane odrębną umową.

Fundusz poręczeniowy udziela poręczeń spłaty kredytu lub pożyczki przedsiębiorstwom należącym do sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Zgodnie z Umową, kapitał funduszu poręczeniowego niezaangażowany w danym momencie w poręczenia, musi być zarządzany z uwzględnieniem bezpieczeństwa lokat lub inwestycji kapitałowych, czyli musi być lokowany w bezpiecznych i płynnych instrumentach finansowych, w szczególności: w obligacjach Skarbu Państwa, papierach wartościowych emitowanych przez Narodowy Bank Polski, depozytach bankowych oraz obligacjach komunalnych z gwarancją dojścia emisji do skutku udzieloną przez bank organizujący emisję.

W okresie realizacji projektu wszystkie środki zwrócone do funduszu poręczeniowego z inwestycji przez niego dokonanych ze środków dofinansowania, w tym w szczególności odsetki, spłaty poręczeń lub zyski kapitałowe, muszą być wpłacane na rachunek funduszu poręczeniowego. Powiększają one kapitał funduszu poręczeniowego, który może być jedynie wykorzystany w celu wypłaty poręczeń. Zwrócone środki nie mogą być spożytkowane m.in. na pokrywanie kosztów zarządzania funduszem poręczeniowym czy zapłatę podatku dochodowego od zysków osiągniętych z inwestowania kapitału funduszu poręczeniowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy zyski z tytułu inwestowania kapitału funduszu poręczeniowego (odsetki, zwroty poręczeń, zyski kapitałowe) są opodatkowane podatkiem dochodowym.

2.

Kto jest podatnikiem podatku dochodowego z tytułu osiągniętych zysków z tytułu inwestowania kapitału funduszu doręczeniowego.

3.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu osiągniętych zysków z tytułu inwestowania kapitału funduszu poręczeniowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, zyski z tytułu inwestowania kapitału funduszu poręczeniowego są wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 24 ustawy o CIT, jedynie w zakresie otrzymanych odsetek od środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej, przyznanych na podstawie zawartych umów tj. osiągniętych od części dofinansowania przekazanego w formie zaliczki w celu utworzenia oraz wniesienia wkładu do funduszu poręczeniowego, które pochodzi ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i zostanie ulokowane na bankowych rachunkach terminowych. W pozostałym zakresie osiągnięte zyski z tytułu inwestowania kapitału funduszu poręczeniowego będą opodatkowane podatkiem dochodowym.

Jednocześnie w związku z postanowieniami Umowy, która z jednej strony określa sposób rozporządzania zyskami z kapitału funduszu poręczeniowego, a z drugiej wskazuje, iż dopiero pod koniec trwania projektu zostanie podjęta decyzja o ewentualnym pozostawieniu środków w funduszu poręczeniowym, nie można twierdzić, iż Spółka jest podatnikiem podatku dochodowego z tytułu ww. zysków na dzień osiągnięcia tych zysków. Dopiero bowiem w momencie podjęcia decyzji o pozostawieniu środków Programu w funduszu poręczeniowym, i jednoczesnym nie uznaniu, iż przekazany kapitał funduszu (tj. dofinansowanie i zyski) w całości stanowią dochody zwolnione z opodatkowania, będzie możliwe przyjęcie, iż Spółka osiągnęła dochód opodatkowany. Dopiero wtedy też ewentualnie powstanie obowiązek podatkowy obligujący Spółkę do zapłaty podatku dochodowego.

Tym samym w momencie zwrotu środków do funduszu poręczeniowego z inwestycji przez niego dokonanych, wpłacanych na rachunek funduszu poręczeniowego, w tym w szczególności odsetek, spłat poręczeń lub zysków kapitałowych, powiększających kapitał funduszu poręczeniowego, na Spółce nie ciążą żadne obowiązki w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej "u.p.d.o.p."), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Dofinansowania otrzymywane przez podatników spełniają co do zasady warunek uznania ich za przychód.

Na podstawie art. 12 ust. 1 u.p.d.o.p. można więc stwierdzić, że - co do zasady - przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa, mająca definitywny charakter, którą może on rozporządzać jak własną, o ile nie została wyłączona z przychodów podatkowych mocą art. 12 ust. 4 u.p.d.o.p. Użycie w powyższym przepisie sformułowania "otrzymane" oznacza, że momentem powstania przychodu pieniężnego jest moment otrzymania, czyli wpływu bezpośrednio do majątku podatnika - względnie na jego rachunek - wymienionych środków, skutkującego powstaniem po stronie podatnika możliwości dysponowania tymi środkami.

Zgodnie z art. 4 Ordynacji podatkowej, obowiązkiem podatkowym jest wynikająca z ustaw podatkowych nieskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w tych ustawach. Obowiązek podatkowy powstaje w warunkach przez prawo określonych, niezależnie od woli podmiotów temu obowiązkowi podlegających, czy też podmiotów ustawowo zobowiązanych do stosowania różnych środków jego realizacji. W przedmiotowej sprawie obowiązek podatkowy powstanie zatem w momencie wystąpienia przychodu z tytułu otrzymania odsetek z lokat na bakowych rachunkach terminowych z tytułu inwestowania kapitału funduszu doręczeniowego.

Zgodnie z art. 7 § 1 Ordynacji podatkowej, podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu. W myśl art. 1 ust. 1 u.p.d.o.p., ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji, zwanych dalej "podatnikami". Wnioskodawca będący spółką z ograniczoną odpowiedzialnością jest spółką kapitałową, a zatem jest podatnikiem podatku dochodowego w rozumieniu u.p.d.o.p.

Ze stanu faktycznego wynika, że odsetki będą wypłacane z lokat terminowych na których będą znajdować się niewykorzystane środki funduszu poręczeniowego. Zarządzającym funduszem poręczeniowym jest Wnioskodawca. Zatem odsetki będą wypłacane na jego rzecz. Zatem to na Wnioskodawcy będzie ciążył obowiązek podatkowy z tego tytułu, a co za tym idzie będzie On podatnikiem podatku dochodowego z tytułu otrzymywanych odsetek.

Odnosząc się do otrzymywanych przez Wnioskodawcę odsetek od lokat i środków na rachunku bankowym należy podkreślić, iż w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przewidziano szczególny tryb opodatkowania odsetek. Do przychodów z tytułu odsetek ma zastosowanie art. 12 ust. 4 pkt 2 u.p.d.o.p., zgodnie z którym, do przychodów nie zalicza się kwot naliczonych, lecz nie otrzymanych odsetek od należności, w tym również od udzielonych pożyczek (kredytów). Dopiero zatem otrzymanie przedmiotowych odsetek stanowi przychód podatkowy Wnioskodawcy.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 23 u.p.d.o.p., wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc. Natomiast w myśl art. 17 ust. 1 pkt 24 u.p.d.o.p., wolne od podatku są odsetki od dochodów lub środków, o których mowa w pkt 23, lokowanych na bankowych rachunkach terminowych.

W niniejszej sprawie dla ustalenia czy odsetki od środków pochodzących z budżetu UE lokowanych przez Spółkę na bankowych rachunkach terminowych będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 24 u.p.d.o.p., w pierwszej kolejności istotnym będzie ustalenie czy uzyskane przez Spółkę środki są tymi, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 23 u.p.d.o.p. Dla zastosowania zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie powyższego przepisu (art. 17 ust. 1 pkt 23 u.p.d.o.p.) istotne jest określenie źródła, z którego Wnioskodawca otrzymuje dofinansowanie. Warunkiem jest otrzymanie dofinansowania bezpośrednio z zagranicy lub od podmiotu krajowego upoważnionego do ich rozdzielania.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Spółka otrzymała dofinansowanie pochodzące ze środków publicznych składające się ze środków pochodzących z budżetu państwa przekazanych w formie dotacji celowej (15% środków) oraz w 85% w formie środków europejskich, pochodzących ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, przekazywanych w formie płatności z rachunku Ministra Finansów, o którym mowa w art. 200 ust. 1 ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r., prowadzonego w Banku Gospodarstwa Krajowego.

Przepisem art. 17 pkt 4 lit. a) tiret trzecie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241) do art. 17 ust. 1 u.p.d.o.p., dodany zostały pkt 52, który wszedł w życie od 1 stycznia 2010 r.

Zgodnie z 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o p.d.o.p., wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240), z dniem 1 stycznia 2010 r., wprowadziła szereg zmian w zakresie przepływu środków przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 tej ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b, tj.:

a.

programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31 lipca 2006 r., str. 1),

b.

programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 9 listopada 2006 r., str. 1).

Zgodnie z art. 117 ww. ustawy, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

1.

dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

2.

wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ustawy o finansach publicznych, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cyt. ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:

1.

realizację projektów przez jednostki budżetowe,

2.

płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

3.

dotacje celowe dla beneficjentów,

4.

realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,

5.

realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ustawy o finansach publicznych, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej "płatnościami", odpowiada Minister Finansów.

Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów.

Na podstawie art. 202 ust. 1 tej ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych.

Zauważyć należy, iż zgodnie z art. 204 ww. ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Przy czym na podstawie art. 206 ust. 1 i 2 ww. ustawy, szczegółowe warunki dofinansowania projektu określa umowa o dofinansowanie projektu, o której mowa w art. 5 pkt 9 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju albo w art. 9 pkt 4 lit. b) ustawy z dnia 3 kwietnia 2009 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Rybackiego.

Podkreślić należy, iż w świetle znowelizowanych przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak należy zauważyć, iż zgodnie z cyt. wyżej art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Zatem w odniesieniu do środków jakie otrzyma Spółka na dofinansowanie projektu pochodzących ze środków unijnych, należy stwierdzić, iż będzie miało zastosowanie zwolnienie wynikające z cyt. wyżej art. 17 ust. 1 pkt 52 u.p.d.o.p.

Jak wskazano powyżej otrzymane przez Spółkę środki finansowe z Europejskiego Funduszu Regionalnego nie są objęte zakresem przedmiotowym zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 23 u.p.d.o.p., a zatem odsetki od tych środków ulokowanych na bankowych rachunkach terminowych nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 24 u.p.d.o.p.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie:

* możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu inwestowania kapitału funduszu poręczeniowego na podst. art. 17 ust. 1 pkt 24 u.p.d.o.p.,

* podmiotu opodatkowania oraz powstania obowiązku podatkowego z ww/ tytułu,

- jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego stanu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl