IBPBI/2/423-1141/13/CzP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 września 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1141/13/CzP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 3 lipca 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 23 lipca 2013 r. (data wpływu do tut. BKIP 26 lipca 2013 r.), uzupełnionym w dniach 02 i 5 września 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu przeznaczonego i wydatkowanego na realizację celów statutowych Fundacji tożsamych z wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lipca 2013 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu przeznaczonego i wydatkowanego na realizację celów statutowych Fundacji tożsamych z wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wniosek został uzupełniony w dniach 02 i 5 września 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Fundacja, działająca na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach, została ustanowiona w dniu 23 października 2012 r. Zgodnie z § 5 Statutu Fundacji, jej celem jest: "działalność naukowa i naukowo-badawcza, w szczególności prowadzenie badań naukowych oraz prac rozwojowych, oraz rozpowszechnianie wyników swojej działalności, ze szczególnym uwzględnieniem działań na rzecz technologii światłowodowej, w tym włókien fotonicznych."

Fundacja realizuje swoje cele m.in. poprzez:

* badania nad tworzeniem i modelowaniem struktur światłowodowych, w tym włókien fotonicznych oraz demonstracją ich właściwości,

* prowadzenie działalności edukacyjnej, szkoleniowej i dydaktycznej z zakresu szeroko rozumianej technologii informatycznych, telekomunikacyjnych, elektronicznych, światłowodowych i fotonicznych,

* transfer pozyskanej wiedzy do praktycznych zastosowań przemysłowych, w drodze opracowania i produkcji urządzeń opartych o technologię światłowodową i fotoniczną,

* podejmowanie inicjatyw innowacyjnych, nowatorskich i alternatywnych na polu technologii światłowodowych, w tym włókien fotonicznych,

* działanie na rzecz tworzenia sprzyjających warunków dla prowadzenia działalności naukowej, badawczo-rozwojowej, technicznej,

* wspieranie działań na rzecz rozwoju nowoczesnych gałęzi przemysłu i transferu technologii.

Zgodnie z zapisem § 9 Statutu Fundacji ustalono, że "całość dochodów uzyskiwanych przez Fundację jest przeznaczana wyłącznie na działalność statutową w tym na rozpowszechnianie wyników prowadzonych badań naukowych oraz prac rozwojowych". Jednocześnie ustalono, że Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie w rozmiarach służących realizacji celów statutowych.

Całą treść Statutu dołączono do wniosku.

W piśmie z dnia 2 września 2013 r. Wnioskodawca wskazał dodatkowo, iż Fundacja jest organizacją nienastawioną na zysk i całość dochodów przeznacza wyłącznie na działalność statutową, w szczególności na prowadzenie badań naukowych oraz prac rozwojowych, a także rozpowszechnianie wyników swojej działalności, ze szczególnym uwzględnieniem działań na rzecz rozwoju technologii światłowodowych, w tym włókien fotonicznych. Ponadto Fundacja podejmuje liczne działania na rzecz rozwoju nowoczesnych gałęzi przemysłu i transferu technologii, których celem jest poszerzanie współpracy między różnymi środowiskami i grupami zawodowymi działającymi w obszarze światłowodów i fotoniki. Fundacja pragnie w tym miejscu zaznaczyć, że to właśnie fotonika została uznana przez Ministerstwo Gospodarki za jedną z kluczowych dziedzin, mających wpływ na rozwój przemysłu oraz podniesienie konkurencyjności polskich przedsiębiorstw i ośrodków naukowych.

Fundacja aktywnie uczestniczy w procesie ubiegania się o dotacje na działania określone w statucie. Sukcesem zakończyła się aplikacja o środki unijne w ramach Działania 5.1 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Fundacja otrzymała dofinansowanie na realizację projektu, w którym pełni funkcję lidera Powiązania Kooperacyjnego. Centrum... zrzeszającego przedsiębiorców oraz jednostki naukowe zainteresowane rozwijaniem technologii światłowodowych. Obecnie Fundacja jest w trakcie aplikowania o kolejne środki przeznaczone na działalność naukowo - badawczą. Planowane projekty realizować będziemy samodzielnie oraz w ramach istniejących i tworzonych konsorcjów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy tak przedstawiony zakres działalności Fundacji można zakwalifikować do działalności, o której mówi art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, co pozwoliłoby uznać dochody uzyskane przez Fundację i przeznaczone na cele statutowe, za wolne od podatku dochodowego od osób prawnych.

Zdaniem Fundacji, zgodnie z zapisem ustawy: "dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele," - cele statutowe Fundacji i jej działania w sposób bezpośredni odpowiadają wytycznym, które determinują zwolnienie dochodów z podatku dochodowego Fundacji jako podatnika. Tym bardziej, że Fundacja nie może być zaliczona do podmiotów sklasyfikowanych w art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm. - dalej "u.p.d.o.p."), wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Artykuł 17 ust. 1b u.p.d.o.p. stanowi natomiast, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z treści art. 17 ust. 1a pkt 2 u.p.d.o.p. wynika natomiast, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z ww. zwolnienia nie mogą jednak korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni art. 17 ust. 1c u.p.d.o.p.:

1.

przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki,

2.

przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze,

3.

zakłady budżetowe i inne jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Wnioskodawca jest fundacją, która nie jest wymieniona w powołanym wyżej wykazie podmiotów do których nie stosuje się przedmiotowego zwolnienia.

Zwolnienie zawarte w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. jest więc zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

* celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,

* uzyskane przez niego dochody muszą być przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na ten cel.

Powyższe oznacza, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. sformułowanie "w części przeznaczonej na te cele" oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych "innych celów" nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

W związku z powyższym wskazać należy, iż organy podatkowe sprawdzając, czy spełniony został warunek wyłączenia dochodów z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updodp, uprawnione są jedynie do badania treści celów statutowych oraz treści przepisu warunkującego zwolnienie podatkowe. A zatem sposób realizacji celów określonych w statucie jednostki powinien być wskazany w sposób ścisły i nie budzący wątpliwości by organy podatkowe mogły rozstrzygnąć, czy jest on zgodny z celami preferowanymi przez ustawodawcę. Organy podatkowe nie są bowiem uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu. Innymi słowy precyzyjne określenie celów, dla realizacji których dana osoba prawna została powołana jest istotne dlatego, że cele te nie mogą być ustalane przez organy podatkowe w drodze wykładni postanowień statutu, ponieważ nie są do tego upoważnione. Organ podatkowy, wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i stanowiskiem wnioskodawcy. Zwrócić należy również uwagę na różnicę pojęciową, jaka występuje między "celami działania", a "sposobem jego realizacji". Określenie "cel statutowy" oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej. Działania faktyczne osoby prawnej polegające na realizacji tych celów to sposoby jego osiągnięcia.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Fundacja realizuje swoje cele m.in. poprzez:

* badania nad tworzeniem i modelowaniem struktur światłowodowych, w tym włókien fotonicznych oraz demonstracją ich właściwości,

* prowadzenie działalności edukacyjnej, szkoleniowej i dydaktycznej z zakresu szeroko rozumianej technologii informatycznych, telekomunikacyjnych, elektronicznych, światłowodowych i fotonicznych,

* transfer pozyskanej wiedzy do praktycznych zastosowań przemysłowych, w drodze opracowania i produkcji urządzeń opartych o technologię światłowodową i fotoniczną,

* podejmowanie inicjatyw innowacyjnych, nowatorskich i alternatywnych na polu technologii światłowodowych, w tym włókien fotonicznych,

* działanie na rzecz tworzenia sprzyjających warunków dla prowadzenia działalności naukowej, badawczo-rozwojowej, technicznej,

* wspieranie działań na rzecz rozwoju nowoczesnych gałęzi przemysłu i transferu technologii.

W ww. opisie zdarzenia przyszłego wskazano ponadto, że całość dochodów uzyskiwanych przez Fundację jest przeznaczana wyłącznie na działalność statutową w tym na rozpowszechnianie wyników prowadzonych badań naukowych oraz prac rozwojowych.

Dokonując oceny stanowiska Fundacji należy zaznaczyć, iż przepisy u.p.d.o.p. nie definiują pojęć zawartych w art. 17 ust. 1 pkt 4. Zgodnie z definicją przedstawioną w internetowym Słowniku Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN SA (...) - "nauka" to:

1.

ogół wiedzy ludzkiej ułożonej w system zagadnień; też: dyscyplina badawcza odnosząca się do pewnej dziedziny rzeczywistości,

2.

zespół poglądów stanowiących usystematyzowaną całość i wchodzących w skład określonej dyscypliny badawczej,

3.

uczenie się lub uczenie kogoś,

4.

pouczenie, wskazówka.

Z kolei ww. Słownik definiuje "technikę" jako:

1.

wiedzę na temat praktycznego wykorzystania osiągnięć nauki w przemyśle, transporcie, medycynie itp.; też: praktyczne wykorzystanie tej wiedzy,

2.

metodę,

3.

wyuczoną i wyćwiczoną umiejętność wykonywania jakichś czynności.

Zdaniem tut. Organu, cele statutowe Fundacji wskazane w opisie zdarzenia przyszłego pokrywają z celami statutowymi, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., a mianowicie działalnością naukową, naukowo-techniczną.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że jeżeli dochody uzyskiwane przez Fundację zostaną w istocie wydatkowane na działania mieszczące się w ww. celach statutowych, to będą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego określonego w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.

Stanowisko Fundacji jest zatem prawidłowe.

Do wniosku Fundacja dołączyła uwierzytelnioną kopię Statutu obrazującego przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe. Należy zauważyć, że wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny tego materiału: jest związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl