IBPBI/2/423-1128/12/JD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1128/12/JD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 3 lipca 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2012 r. (wpływ do tut. Biura 31 sierpnia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 13 listopada 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy przekształcenie ZOZ w spółkę kapitałową spowoduje powstanie obowiązku podatkowego w zakresie dochodu podatkowego za rok poprzedni i bieżący okres przed przekształceniem, przeznaczonego na cele statutowe ZOZ niewydatkowanego na ten cel przez ten podmiot - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 sierpnia 2012 r. do tut. Biura wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy przekształcenie ZOZ w spółkę kapitałową spowoduje powstanie obowiązku podatkowego w zakresie dochodu podatkowego za rok poprzedni i bieżący okres przed przekształceniem, przeznaczonego na cele statutowe ZOZ niewydatkowanego na ten cel przez ten podmiot.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 5 listopada 2012 r. Znak IBPBI/2/423-1128/12/JD, wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 13 listopada 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca figuruje w Rejestrze Stowarzyszeń i innych Organizacji Społecznych i Zawodowych, Fundacji i Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej (rejestr jest prowadzony przez Sąd Rejonowy Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego), a także w rejestrze Zakładów Opieki Zdrowotnej prowadzonym przez Wojewodę. Wnioskodawca na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT) korzysta ze zwolnienia osiąganych dochodów od podatku dochodowego, przeznaczając te dochody na cele statutowe w zakresie ochrony zdrowia. Zysk bilansowy przeksięgowywany jest na zwiększenie funduszu zakładu zgodnie z art. 58 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, a środki finansowe zgodnie z art. 17 ust. 1b ustawy CIT przeznaczane na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji celów statutowych oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów. Wnioskodawca prowadzi ewidencję dla celu podatku CIT - od wartości dochodów podatkowych za dany rok podatkowy odejmuje wartość wydatków na zakup środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz opłaconych podatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów. Może wystąpić sytuacja, że wartość wydatków przekracza dochód podatkowy lub wartość wydatków jest niższa od wielkości dochodu za dany rok. W takim przypadku wielkość niewykorzystaną dochodu Wnioskodawca przenosi do wydatkowania na rok następny i ujmuje w odpowiedniej poz. CIT 8 za dany rok podatkowy. Obecnie prowadzone są postępowania przygotowawcze do przekształcenia Wnioskodawcy w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością w trybie określonym w art. 69-82 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654 z późn. zm.) ze 100% udziałem Gminy. W świetle ustawy o działalności leczniczej Wnioskodawca jest podmiotem leczniczym niebędącym przedsiębiorcą, wykonującym działalność leczniczą w przedsiębiorstwie w rozumieniu art. 551 k.c. Wnioskodawca nigdy nie wygenerował straty podatkowej, posiada nadwyżkę środków finansowych oraz niewydatkowane dochody podatkowe za 2011 r. przeznaczone na działalność statutową. Spółka będzie kontynuatorem działalności leczniczej Wnioskodawcy. W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z dnia 9 listopada 2012 r. Znak: ZPS-AE/3012/41/2012 Wnioskodawca wskazał, że posiada osobowość prawną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przekształcenie Wnioskodawcy w spółkę kapitałową spowoduje powstanie obowiązku podatkowego w zakresie dochodu podatkowego za rok poprzedni i bieżący okres przed przekształceniem, przeznaczonego na cele statutowe a jeszcze niewydatkowanego na ten cel.

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 80 ust. 4 ustawy o działalności leczniczej stanowi, że spółka wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, bez względu na ich naturę, a więc także w obowiązki prawnopodatkowe. Oznacza to, że z chwilą przekształcenia powstała spółka kapitałowa traci zwolnienie podatkowe wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT, bowiem powołane zwolnienie nie ma zastosowania do spółek kapitałowych, ale wyłącznie w zakresie dochodów uzyskanych przez spółkę. W odniesieniu natomiast do wolnych od podatku dochodów osiągniętych przez Wnioskodawcę przekształconego w spółkę kapitałową, przeznaczonych do realizacji celów statutowych, będzie miały zastosowanie przepis art. 80 ust. 4 ustawy o działalności leczniczej, który mówi że jeśli przepisy ustawy nie stanowią inaczej, spółka kapitałowa z dniem przekształcenia wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki, których podmiotem był SP ZOZ. Powyższy przepis statuuje zasadę sukcesji generalnej, co oznacza, że powstała w wyniku przekształcenia spółka staje się następcą prawnym SP ZOZ pod tytułem ogólnym. Wydatkowanie po przekształceniu przez spółkę kapitałową dochodów przeznaczonych przez Wnioskodawcę (samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej) na cele statutowe i inne dające prawo do zwolnienia w CIT nie spowoduje konieczności uiszczenia przez spółkę podatku dochodowego, ponieważ będą miały zastosowanie przepisy uwzględniające sukcesję uniwersalną, o której mowa w art. 93a § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 93a § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

1.

przekształcenia innej osoby prawnej,

2.

przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Jak wynika z brzmienia powyższego przepisu spółka kapitałowa powstała w związku z przekształceniem osoby prawnej - samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, wstępuje nie tylko we wszystkie obowiązki osoby przekształconej ale także we wszystkie uprawnienia jakie osoba przekształcana posiadała.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca (samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej) korzystał ze zwolnienia przedmiotowego przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawu z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm. - dalej "u.p.d.o.p."). Przepis ten stanowi, że wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele. W związku z zamiarem przekształcenia Wnioskodawcy w spółkę kapitałową oraz niewykorzystaniem w całości osiągniętego przez Niego i przeznaczonego na cele preferowane w powołanym wcześniej art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. dochodu, należy stwierdzić, że następca prawny, spółka kapitałowa powstała w związku z przekształceniem Wnioskodawcy, będzie uprawniona do skorzystania ze zwolnienia dochodu osiągniętego i przeznaczonego przez Wnioskodawcę na cele statutowe.

Należy podkreślić, że uprawnienie to będzie dotyczyć wyłącznie dochodu osiągniętego i przeznaczonego na cele statutowe, osiągniętego przez Wnioskodawcę a nie dochodu osiągniętego przez spółkę kapitałową powstałą w wyniku Jego przekształcenia.

Stosownie bowiem do brzmienia art. 17 ust. 1c u.p.d.o.p., przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

1.

przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;

2.

przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

3.

samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 14 marca 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl