IBPBI/2/423-1122/11/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1122/11/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 września 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP 6 września 2011 r.), uzupełnionym w dniu 9 grudnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia od podatku jednostki samorządu terytorialnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 września 2011 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia od podatku jednostki samorządu terytorialnego. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 28 listopada 2011 r. Znak: IBPBI/2/423-1122/11/AP wezwano Wnioskodawcę do ich uzupełnienia. Uzupełniony wniosek wpłynął do tut. BKIP w dniu 9 grudnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jest właścicielem działki, na której Użytkownik - Klub Sportowy w latach 90-tych na podstawie pozwolenia (wydanego przez Gminę) dokonał rozbudowy i modernizacji budynku Klubu Sportowego ze środków własnych. Z uwagi, iż ww. obiekty są na gruncie Gminy to zgodnie z kodeksem cywilnym art. 48 stanowią one własność Gminy. Jednak Użytkownik, który poniósł ww. nakłady jest uprawniony do roszczeń o zwrot tych nakładów. Obecnie władze Klubu Sportowego chcą przekazać na rzecz Gminy wartość poniesionych nakładów.

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z dnia 6 grudnia 2011 r. dodatkowo wskazano, iż podstawą przekazania nakładów będzie umowa darowizny (forma pisemna).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przekazanie poniesionych nakładów inwestycyjnych na rzecz Gminy podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych.

Zdaniem Gminy, (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 6 grudnia 2011 - data wpływu do tut. BKIP 9 grudnia 2011 r.), źródłem dochodów własnych zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego jest darowizna na rzecz gminy, a więc zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest to dochód zwolniony od ww. podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż klub sportowy zamierza przekazać na rzecz Gminy (Wnioskodawcy) wartość poniesionych nakładów inwestycyjnych. Przekazanie ww. nakładów nastąpi na podstawie umowy darowizny.

Pod pojęciem darowizny, zgodnie z art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), należy rozumieć umowę, mocą której darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej "ustawa o p.d.o.p."), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o p.d.o.p., dochodem jest z zastrzeżeniem art. 10 i 11 nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Z treści art. 12 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 ustawy o p.d.o.p. wynika, iż przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności:

1.

otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe,

2.

wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Co do zasady darowizny otrzymane przez osoby prawne, jako objęte zakresem przedmiotowym wskazanym w art. 12 ust. 1 ustawy o p.d.o.p. podlegają opodatkowaniu tym podatkiem. Jednocześnie wskazać należy, iż w art. 6 ustawy o p.d.o.p. został zawarty katalog podmiotów, które na zasadach w nim wskazanych są zwolnione podmiotowo z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o p.d.o.p., zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Stosownie do treści art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526 z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o jednostkach samorządu terytorialnego rozumie się przez to gminy, powiaty i województwa.

Dochodami jednostek samorządu terytorialnego są dochody własne, subwencja ogólna, dotacje celowe z budżetu państwa (art. 3 ust. 1 ww. ustawy). Art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego stanowi z kolei, że źródłami dochodów własnych gminy są spadki, zapisy i darowizny na rzecz gminy.

W konsekwencji powyższego, stwierdzić należy, iż mając na względzie cytowany powyżej art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o p.d.o.p., w przedmiotowej sprawie dochód uzyskany w związku z otrzymaną darowizną nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko Wnioskodawcy uznać zatem należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl