IBPBI/2/423-1086/09/SD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 września 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1086/09/SD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 19 czerwca 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 22 czerwca 2009 r.) uzupełnionym w dniu 25 czerwca 2009 r. i w dniu 17 lipca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie skutków podatkowych dla Spółki z o.o. z tytułu wniesienia do spółki komandytowej wkładu niepieniężnego (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych dla Spółki z o.o. z tytułu wniesienia do spółki komandytowej wkładu niepieniężnego.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego też pismem z dnia 8 lipca 2009 r. wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 17 lipca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka wraz z osobą fizyczną założyła Spółkę Komandytową celem prowadzenia wspólnych działań gospodarczych. Celem pokrycia wkładu do spółki komandytowej wniosła wkład niepieniężny (aport), którym były m.in.:

1.

znaki towarowe rejestrowane przez Spółkę tzn. że nie były one przez nią nabyte i dla celów podatkowych nie mogły być uznane za wartości niematerialne i prawne podlegające amortyzacji. Tym samym wszelkie koszty związane z powstaniem i rejestracją znaków towarowych zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodu w momencie ich poniesienia.

2.

znak towarowy nabyty przez Spółkę, który nie był amortyzowany.

Powyższe znaki towarowe wniesione aportem do Spółki Komandytowej są dla celów podatkowych traktowane jako wartości niematerialne i prawne o wartości początkowej odpowiadającej wartości wkładu niepieniężnego ustalonego przez wspólników w umowie spółki komandytowej.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy wniesienie przez Spółkę znaków towarowych tytułem wkładu niepieniężnego do Spółki Komandytowej skutkuje powstaniem przychodu dla Spółki z o.o. (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3).

Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie znaków towarowych, (które pierwotnie były nabyte lub rejestrowane przez Spółkę z o.o.), jako wkładu niepieniężnego do Spółki Komandytowej nie będzie skutkowało powstaniem przychodu dla Wnioskodawcy Spółki z o.o.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) przychodem podatkowym jest nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. Zgodne z art. 4 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm., dalej: k.s.h.) spółkami kapitałowymi są spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i spółki akcyjne. Natomiast zgodnie z art. 4 § 1 pkt 1 k.s.h. spółka komandytowa została zaliczona do spółek osobowych, nieposiadajacych osobowości prawej.

W świetle powyższego zapisy art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie znajdą zastosowanie do wkładu niepieniężnego wniesionego do Spółki Komandytowej, ponieważ nie jest ona ani spółką kapitałową ani tym bardziej spółdzielnią. Zdaniem Spółki potwierdza to również treść normy art. 12 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodne z którą przychód określony w art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy powstaje w dniu:

* zarejestrowania spółki kapitałowej, albo

* wpisu do rejestru podwyższenia kapitału zakładowego spółki, albo

* wydania dokumentacji akcji, jeżeli objęcie akcji jest związane z warunkowym podwyższeniem kapitału zakładowego.

Pojęcie kapitału, do którego odwołuje się powyższy przepis, występuje tylko w spółkach kapitałowych, a więc w spółce z o.o. oraz w spółce akcyjnej. Kategorii takiej brak jest jednak w Spółce Komandytowej, nie następuje podwyższenie kapitału zakładowego, ani też objęcie udziałów w podwyższonym kapitale. Podmiot wnoszący wkład uzyskuje jedynie status wspólnika spółki komandytowej tj. komplementariusza lub komandytariusza. Skoro, zatem w Spółce Komandytowej nie ma kapitału zakładowego brak jest także regulacji podatkowej określającej moment powstania takiego przychodu. Podobne stanowisko w zakresie braku opodatkowania aportu było prezentowane przez organy podatkowe m.in. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 8 lutego 2008 r. sygn. IP-PB3-423-322/07-3/MS.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie informuje się, iż wydając niniejszą interpretację nie wzięto pod uwagę powołanej przez wnioskodawcę pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, potwierdzającej, jego zdaniem, prezentowane przez niego stanowisko. Interpretacja ta nie stanowi bowiem źródła prawa i została wydana w indywidualnej sprawie innych podatników.

Nadmienia się, iż w sprawie będącej przedmiotem pytań oznaczonych we wniosku Nr 1, 2, 4 i 5 wydano odrębne interpretacje indywidualne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl