IBPBI/2/423-1085/09/SD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 września 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1085/09/SD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 19 czerwca 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 22 czerwca 2009 r.) uzupełnionym w dniu 25 czerwca 2009 r. i w dniu 17 lipca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie sposobu określenia wartości początkowej znaków towarowych wniesionych aportem do Spółki Komandytowej dla celów amortyzacji podatkowej (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie sposobu określenia wartości początkowej znaków towarowych wniesionych aportem do Spółki Komandytowej dla celów amortyzacji podatkowej.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego też pismem z dnia 8 lipca 2009 r. wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 17 lipca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka z o.o. wraz z osobą fizyczną założyła Spółkę Komandytową celem prowadzenia wspólnych działań gospodarczych. Celem pokrycia wkładu do Spółki Komandytowej wniosła wkład niepieniężny (aport), którym były m.in.:

1.

znaki towarowe rejestrowane przez Spółkę tzn. że nie były one przez nią nabyte i dla celów podatkowych nie mogły być uznane za wartości niematerialne i prawne podlegające amortyzacji. Tym samym wszelkie koszty związane z powstaniem i rejestracją znaków towarowych zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodu w momencie ich poniesienia.

2.

znak towarowy nabyty przez Spółkę, który nie był amortyzowany.

Powyższe znaki towarowe wniesione aportem do Spółki Komandytowej są dla celów podatkowych traktowane jako wartości niematerialne i prawne o wartości początkowej odpowiadającej wartości wkładu niepieniężnego ustalonego przez wspólników w umowie spółki komandytowej.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

W jaki sposób należy określić wartość początkową znaków towarowych dla celów amortyzacji podatkowej wartości niematerialnych i prawnych po ich wniesieniu aportem do spółki komandytowej (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2).

Zdaniem Wnioskodawcy, wartością początkową znaków towarowych wniesionych tytułem wkładu niepieniężnego do Spółki Komandytowej, dla celów amortyzacji podatkowej wartości niematerialnych i prawnych, jest wartość tych znaków towarowych, ustalona w umowie Spółki Komandytowej - z tym, że nie może ona być wyższa od wartości rynkowej wnoszonych znaków towarowych. Zgodnie z art. 22g ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 29 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych z uwzględnieniem ust. 2-18 uważa się w razie nabycia w postaci wkładu niepieniężnego (aportu) wniesionego do spółki cywilnej lub osobowej spółki handlowej - ustaloną przez wspólników na dzień wniesienia wkładu lub udziału, wartość poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, nie wyższą jednak od ich wartości rynkowej, z dnia wniesienia wkładu. W świetle powyższego stosując się do przepisów art. 22g ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy uznać, iż wartością początkową znaków towarowych wniesionych do spółki w formie aportu jest wartość tych znaków towarowych ustalona przez wspólników w umowie spółki na dzień wniesienia wkładu, nie wyższa jednak od ich wartości rynkowej.

Podobne stanowisko w zakresie ustalania wartości początkowej było prezentowane przez organy podatkowe m.in. w:

* interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 26 maja 2006 r. sygn. ILPB3/423-150/08-4/HS,

* interpretacji Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 7 lipca 2006 r., sygn. 1472/ROP1/423-122/219/06/DP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie informuje się, iż wydając niniejszą interpretację nie wzięto pod uwagę powołanych przez Wnioskodawcę pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego, potwierdzających, jego zdaniem, prezentowane przez niego stanowisko. Interpretacje te nie stanowią bowiem źródła prawa i zostały wydane w indywidualnych sprawach innych podatników.

Nadmienia się iż w sprawie będącej przedmiotem pytań oznaczonych we wniosku Nr 1, 3, 4 i 5 wydano odrębne interpretacje indywidualne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl