IBPBI/2/423-1083/13/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1083/13/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z 13 sierpnia 2013 r. (data wpływu do tut. BKIP 19 sierpnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia momentu wprowadzenia wartość niematerialnej i prawnej do ewidencji wartości niematerialnych i prawnych oraz momentu rozpoczęcia dokonywania podatkowych odpisów amortyzacyjnych (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 sierpnia 2013 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia momentu wprowadzenia wartość niematerialnej i prawnej do ewidencji wartości niematerialnych i prawnych oraz momentu rozpoczęcia dokonywania podatkowych odpisów amortyzacyjnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca, jak i spółki P i Z należą do Grupy Kapitałowej podmiotu dominującego W. Strategia informatyczna Grupy Kapitałowej W zakłada, że za kompleksową obsługę informatyczną grupy odpowiedzialny jest Wnioskodawca. Przejawia się to m.in. w tym, że wszelkiego rodzaju licencje, jak i systemy informatyczne, widnieją w ewidencjach Wnioskodawcy, natomiast podmiotom należącym do grupy kapitałowej W konkretne rozwiązania informatyczne są udostępniane przez Wnioskodawcę w postaci świadczonych usług. Między innymi z tego tytułu Wnioskodawca pobiera wynagrodzenie. W związku z powyższym stroną umów handlowych, jak i nabywcą systemów oraz rozwiązań informatycznych zawsze jest Wnioskodawca.

Z uwagi na specyfikę oraz integralność systemu proces implementacji jest złożony i długotrwały. Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarł umowę handlową ze spółką X, której przedmiotem jest sprzedaż licencji oraz wdrożenie systemu klasy ERP na rzecz Wnioskodawcy, jak i spółek P i Z. Licencja wraz z prawem do udzielenia sublicencji na rzecz spółek P i Z została udzielona Wnioskodawcy. Należność z tytułu udzielenia licencji została uiszczona przez Wnioskodawcę w 2011 r. na rzecz spółki X. System ERP mimo, że gospodarczo wykorzystywany będzie przez spółki P i Z, z dniem zakończenia wdrożenia widniał będzie w ewidencji podatkowej wartości niematerialnych i prawnych Wnioskodawcy.

Wdrażany system klasy ERP stanowi jednorodny układ modułów współpracujących ze sobą i tworzących jako całość system wspomagający kompleksowo procesy gospodarcze korzystających z niego Spółek P i Z. Zakończenie wdrożenia systemu ERP w spółkach P i Z dla obszarów finanse, kadry, płace, remonty, utrzymanie ruchu, inwestycje, ochrona środowiska, transport, zakupy, magazyny, sprzedaż, planowane jest na 1 stycznia 2014 r. Oznacza to, że ww. obszary będą oddane w 100% i w takim zakresie będą w pełni gospodarczo i funkcjonalnie wykorzystywane. Zakończenie tych prac potwierdzone będzie pośrednimi protokołami odbioru. Jednocześnie dalej będą trwały prace wdrożeniowe w obszarze Produkcja, którego całkowite wdrożenie planowane jest na 1 maja 2014 r.

Na potrzeby wdrożenia systemu ERP w spółkach P i Z Wnioskodawca na dzień złożenia wniosku nabył prawa do 200 licencji. Licencje te stanowią podstawę do użytkowania aplikacji tworzących daną funkcjonalność. Użytkowanie wdrażanego systemu ERP w spółkach P i Z odbywa się w oparciu o licencje "pływające". Licencje "pływające" oznaczają, że liczy się ilość aktualnie używanych licencji w danym czasie. Nie ma znaczenia tu osoba użytkownika, która nie jest ściśle przypisana do danej licencji/danego klucza licencyjnego, jak również ilość wykorzystywanych modułów/funkcjonalności wchodzących w skład systemu. Dla przykładu, użytkowników w systemie może być 200, ale w danej chwili pracujących 50, w związku z czym wykorzystywanych jest 50 spośród 200 licencji "pływających". Maksymalną ilość jednocześnie wykorzystywanych licencji określa liczba nabytych licencji.

Metodyka wdrożenia systemu ERP w spółkach P i Z zakłada, że w okresie wdrożenia systemu stopniowo oddawane są do użytku funkcjonalności realizujące określony proces biznesowy. W związku z tym między innymi dla potrzeb testów użytkownicy wprowadzają dane do stopniowo oddawanych funkcjonalności. Nie oznacza to jednak, że funkcjonalności te wykorzystywane są do prowadzenia działalności gospodarczej spółek P i Z. Cała sprawozdawczość odbywa się w oparciu o stary, obecnie eksploatowany w spółkach P i Z system. Stan taki ma się utrzymać do dnia zakończenia wdrożenia systemu ERP w spółkach P i Z, kiedy to zostanie przeprowadzona migracja danych ze starego do nowego Systemu ERP. Stan taki ma trwać do 30 maja 2014 r. Na dzień składania wniosku uruchomiono 198 z 984 planowanych funkcjonalności w różnych obszarach. 50 funkcjonalności oddano w 100%, 149 w ok. 90% natomiast pozostałe są w trakcie wdrażania z różnym etapem zaawansowania. Liczba 984 funkcjonalności może ulec zmianie z uwagi na ciągłe prace, bieżące testowanie i realizowanie potrzeb zgłaszanych przez użytkowników spółek P i Z.

Wnioskodawca jeszcze przed rozpoczęciem wdrożenia poniósł koszty związane z nabyciem licencji, jak i zakupem platformy sprzętowo-programowej. Spółki P i Z zostały częściowo z góry obciążone opłatami z tytułu udostępnienia platformy sprzętowo-programowej, jak i kosztów związanych z zarządzaniem projektem. Pozostała część opłaty z tytułu udostępnienia systemu ERP została podzielona na miesięczne płatności, które uiszczane będą nie dłużej niż do miesiąca zakończenia wdrożenia Systemu ERP w spółkach P i Z. Po zakończeniu wdrożenia spółki P i Z będą obciążane przez Wnioskodawcę opłatami związanymi z utrzymaniem systemu ERP.

Zakończenie całego procesu wdrożenia systemu ERP w spółkach P i Z nastąpi w momencie pisemnego potwierdzenia oddania do użytkowania ostatnich funkcjonalności systemu, co zostanie udokumentowane końcowym protokołem odbioru, stwierdzającym poprawność funkcjonowania systemu w spółkach P i Z. Końcowy protokół odbioru, jak i wszystkie pośrednie dla swej ważności wymagają przyjęcia przez osoby odpowiedzialne po stronie Wnioskodawcy, jak i spółek P i Z. W obecnym stanie faktycznym, Wnioskodawca nie rozpoznaje wdrożonego Systemu w ewidencji podatkowej wartości niematerialnych i prawnych, nie dokonuje odpisów amortyzacyjnych i nie zalicza ich na bieżąco w ciężar kosztów uzyskania przychodów. Ponoszone koszty wdrażania systemu są natomiast doliczane do ceny nabycia licencji i będą wspólnie tworzyć wartość początkową WNiP w momencie oddania systemu do użytkowania.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

W którym momencie Spółka powinna wprowadzić wartość niematerialną i prawną w postaci licencji do rejestru wartości niematerialnych i prawnych oraz rozpocząć dokonywanie podatkowych odpisów amortyzacyjnych... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

Zdaniem Spółki, zgodnie z art. 16b ust. 1 pkt 4 i 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), za podlegające amortyzacji wartości niematerialne i prawne uważa się m.in. nabyte, nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania autorskie lub pokrewne prawa majątkowe oraz licencje o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej lub sublicencyjnej, jak również umowy najmu, dzierżawy lub umowy leasingowej.

Z kolei na podstawie art. 16d ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, składniki majątku, o których mowa m.in. w art. 16b ustawy wprowadza się do ewidencji wartości niematerialnych i prawnych, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy najpóźniej w miesiącu przekazania do używania.

W związku z powyższym wskazanie odpowiedniego momentu, w którym będzie można uznać, że licencje są w pełni funkcjonalnymi i nadającymi się do gospodarczego wykorzystania produktami jest kluczowe z perspektywy decyzji o ich wprowadzeniu do ewidencji wartości niematerialnych i prawnych. Jako, że w przypadku wartości niematerialnych i prawnych, moment ten często nie jest możliwy do ustalenia w sposób prosty i jednoznaczny, w związku z czym do przedmiotowej sprawy należy podejść indywidualnie biorąc pod uwagę specyfikę oraz złożoność danej wartości niematerialnej i prawnej.

Wnioskodawca wskazuje, że inwestycja związana z tworzeniem narzędzia w postaci kompleksowego systemu ERP została rozpoczęta wraz z chwilą nabycia licencji. Licencje bowiem stanowią podstawę w oparciu, o którą tworzone będą poszczególne funkcjonalności systemu pozwalające na jego pełne gospodarcze wykorzystanie.

Z uwagi na to, że przepisy podatkowe nie definiują pojęcia zdatności danego składnika do jego gospodarczego wykorzystania, w celu określenia właściwego momentu wprowadzenia wartości niematerialnej i prawnej do ewidencji, Wnioskodawca podziela stanowisko prezentowane przez organy podatkowe jak i orzecznictwo sądów administracyjnych, które zakładają, że dla oceny od kiedy podatnik może dokonywać odpisów amortyzacyjnych, konieczne jest ustalenie czy w dacie oddania do użytkowania wartości niematerialnej i prawnej była ona kompletna i zdatna do użytku, zarówno faktycznie, jak i w świetle poszczególnych przepisów prawa.

Biorąc pod uwagę typ licencji, tj. licencje "pływające" Wnioskodawca wskazuje, że z dniem 1 stycznia 2014 r. użytkownicy spółek P i Z będą mogli wykorzystywać 100% dostępnych licencji na oddanych w tej dacie obszarach. Oznacza to, że do gospodarczego wykorzystywania Systemu nie jest niezbędne oddanie wszystkich obszarów w 100% a jedynie części z nich z zastrzeżeniem, że ich funkcjonalność musi być na poziomie 100%.

Nadto fakt, iż nabycia licencji dokonano odpłatnie (Wnioskodawca przypomina, iż należność z tytułu nabycia licencji dla 200 użytkowników została uiszczona z góry), jak również, że była to pierwsza czynność faktyczna i prawna, inicjująca dalszy tryb postępowania, potwierdza tylko jej autonomiczność względem systemu. Nadto z punktu widzenia Wnioskodawcy spełniona została przesłanka gospodarczego wykorzystania wartości niematerialnych i prawnych poprzez udzielenie odpłatnej sublicencji na rzecz spółek P i Z, bowiem przedmiotem obrotu gospodarczego była kompletna i zdatna do dalszego gospodarczego wykorzystania wartość.

Mając powyższe na uwadze, zdaniem Wnioskodawcy możliwe będzie w pełni gospodarcze wykorzystywanie oddanych z dniem 1 stycznia 2014 r. obszarów w związku z czym dopuszczalne jest wprowadzenie licencji wraz z kosztami wdrożeniowymi do ewidencji wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z art. 16 ust. 2 ustawy jak i dokonywania odpisów amortyzacyjnych w trybie przepisu art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Stanowisko Wnioskodawcy odnośnie momentu rozpoczęcia naliczania odpisów amortyzacyjnych uznano za prawidłowe pod warunkiem, iż we wskazanej dacie ww. licencja w istocie spełniała przesłanki zdatności do używania i kompletności. Kwestie te nie były jednakże przedmiotem niniejszej interpretacji, gdyż nie są one uregulowane przepisami prawa podatkowego. Stwierdzenie spełnienia tych przesłanek przez opisaną w stanie faktycznym licencję jest możliwe wyłącznie w toku postępowania kontrolnego lub podatkowego prowadzonego przez właściwe organy w przepisowym trybie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że w zakresie pytania Nr 2 wydano odrębną interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl