IBPBI/2/423-1059/09/MS - Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów naliczonego podatku VAT związanego z wydatkami na reprezentację.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1059/09/MS Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów naliczonego podatku VAT związanego z wydatkami na reprezentację.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 8 września 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 14 września 2009 r.), uzupełnionym w dniu 30 września 2009 r. oraz 23 listopada 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów naliczonego podatku VAT związanego z wydatkami na reprezentację - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 września 2009 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów naliczonego podatku VAT związanego z wydatkami na reprezentację.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 5 listopada 2009 r. Znak: IBPBI/2/423-1059/09/MS IBPP1/443-928/09/LSz wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 23 listopada 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka, w ramach reprezentacji, ponosi wydatki na zakup usług gastronomicznych, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, jak również usług hotelowych. Spotkania z kontrahentami odbywają się zarówno w siedzibie Spółki, jak i lokalach gastronomicznych. Na takich spotkaniach omawiane są bieżące sprawy dotyczące współpracy firm, planów rozwojowych, nowych ofert, warunki umów, negocjacje kontraktów etc. Spotkania takie służą kreowaniu pozytywnego wizerunku firmy, są konieczne dla pozyskania nowych lub zachowania obecnych klientów, mają związek z osiąganymi przychodami. Z tytułu ww. wydatków Spółka otrzymuje faktury VAT na usługi gastronomiczne, usługi noclegowe, alkohol.

Spółka zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT nie odlicza podatku naliczonego od usług noclegowych i gastronomicznych (rejestruje faktury w kwocie brutto). Zaksięgowane wydatki (w kwocie brutto) według art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. - dalej "ustawa o CIT), nie są kosztem uzyskania przychodów jako wydatki reprezentacyjne.

W uzupełnieniu wniosku, który wpłynął do tut. Biura w dniu 23 listopada 2009 r. Spółka udzieliła odpowiedzi, iż jest zainteresowania udzieleniem odpowiedzi tylko w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych i oczekuje informacji, czy nieodliczony VAT od kosztów reprezentacji (gastronomia, nocleg) jest kosztem uzyskania przychodu dla Spółki.

Spółka podała przykład:

Faktura VAT netto 1.000 PLN

Kwota VAT 22 PLN

Kwota brutto 1.220 PLN

Koszty uzyskania przychodu to 22 PLN

Koszty nie stanowiące uzyskania przychodu to 1.000 PLN

A następnie zapytała czy takie zarachowanie kosztów przez Spółkę jest prawidłowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W związku z uchyleniem art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT (zakazującego odliczania VAT od wydatków niezaliczanych do kosztów uzyskania przychodów) oraz licznymi interpretacjami dotyczącymi opisanego stanu faktycznego Spółka prosi o odpowiedź na pytanie, czy kwota VAT naliczonego od nabytych w ramach reprezentacji usług gastronomicznych, hotelowych, alkoholi jest kosztem uzyskania przychodów w tej części, w której podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług, niezależnie od charakteru wydatków, których dotyczy ten wydatek (art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o CIT).

Czy mimo, że Spółce nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego z wydatku dotyczącego reprezentacji, to kwota VAT będzie stanowiła koszt podatkowy. Reasumując, czy kwota netto wydatku nie będzie kosztem podatkowym, a kwota VAT naliczonego będzie kosztem podatkowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie jest kosztem uzyskania przychodu wydatek na reprezentację w kwocie netto, natomiast podatek VAT naliczony w kwocie, której nie przysługuje podatnikowi obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku VAT stanowi koszt uzyskania przychodu. Wniosek taki został wyciągnięty po analizie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, art. 16 ust. 1 pkt 46 ustawy o CIT oraz art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT. W związku z tym Spółka stoi na stanowisku, iż przepisy podatkowe pozwalają pomniejszyć przychód z działalności gospodarczej o wartość VAT naliczonego w cenie towarów i usług, którego przedsiębiorca nie mógł odliczyć z uwagi na szczególne regulacje ustawy o VAT (od usług gastronomicznych, noclegowych, alkoholu). Nie ma przy tym znaczenia, iż wartość netto takiego wydatku nie może być kosztem podatkowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W przestawionym w stanie faktycznym przykładzie liczbowym Spółka wskazała, iż kwota VAT oraz koszty uzyskania przychodu od kwoty netto 1.000 PLN wynoszą 22 PLN, winno być 220. Dlatego też uznano, iż popełniono oczywistą omyłkę, która nie miała wpływu na rozstrzygnięcie sprawy przez tut. Organ.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl