IBPBI/2/423-1058/11/PC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1058/11/PC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Związku, przedstawione we wniosku z dnia 23 sierpnia 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP 25 sierpnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie prawa do zwolnienia od podatku dochodowego w całości dochodu z tytułu otrzymania darowizny nieruchomości w sytuacji przeznaczenia części jej na wynajem - jest nieprawidłowe (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).

UZASADNIENIE

W dniu 25 sierpnia 2011 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie prawa do zwolnienia od podatku dochodowego w całości dochodu z tytułu otrzymania darowizny nieruchomości w sytuacji przeznaczenia części jej na wynajem.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Związek działa w formie stowarzyszenia, które posiada osobowość prawną i jest wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego. Związek jest organizacją o charakterze społecznym, którego działalność opiera się na pracy społecznej jego członków, którym może zostać każdy obywatel polski, akceptujący cele i zadania Związku oraz popierający jego działalność. Majątkiem Związku są ruchomości, nieruchomości oraz fundusze, na które składają się składki członkowskie, wpływy z działalności statutowej oraz dotacje, zapisy i darowizny.

Celami Związku są:

1.

zachowanie prawidłowego rozwoju hodowli gołębi rasowych zgodnie z obowiązującym polskim wzorcem;

2.

organizowanie wystaw i giełd gołębi rasowych w celu propagowania i utrzymania ginącego gatunku ras polskich;

3.

wyhodowanie ras najwyższej jakości i uczestnictwo w wystawach i konkursach krajowych i międzynarodowych;

4.

spędzanie wolnego czasu ludzi różnych zawodów, mających wspólny cel i zamiłowanie w hodowaniu gołębi rasowych.

Związek planuje otrzymanie darowizny w postaci nieruchomości zabudowanej domem wolnostojącym. Dom posiada dwie kondygnacje i w pełni nadaje się do przeznaczenia na cele statutowe Związku, który zamierza prowadzić tam swoje biuro, organizować spotkania członkowskie, zebrania członków, odczyty, wykłady, przygotowywać oraz przeprowadzać wystawy gołębi rasowych, opracowywać strategie podejmowane dla ochrony tego gatunku ptaków oraz prowadzić badania, dokonywać krzyżówek i hodować zagrożone wyginięciem polskie rasy gołębi.

Po otrzymaniu darowizny Związek przewiduje dwie możliwości wykorzystania darowanej nieruchomości. W pierwszym przypadku, całość budynku będzie wykorzystywana przez członków Związku na cele statutowe, a w drugim przypadku, członkowie Związku będą korzystali z jednej kondygnacji budynku, natomiast druga przeznaczona zostanie na wynajem, a uzyskane z niego zyski, będą w całości przeznaczone na cele statutowe Związku.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy dochód, który uzyska Związek poprzez otrzymanie darowanej nieruchomości, będzie podlegał w całości zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli jedna z kondygnacji budynku zostanie przeznaczona na cele statutowe Związku, natomiast druga kondygnacja będzie przez Związek wynajmowana, a uzyskane z wynajmu zyski, również zostaną przeznaczone na cele statutowe Związku... (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, darowizna jest umową, w której darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku (888 § 1 k.c.). Do przychodów osób prawnych zalicza się wartość otrzymanych nieodpłatnie rzeczy (art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej określanej jako "CIT"). Świadczenie jest nieodpłatne wówczas, gdy otrzymujący świadczenie nie świadczy nic w zamian, ani też nie zobowiązuje się do innego świadczenia w przyszłości. Tak więc otrzymanie darowizny, czy to pieniężnej, czy niepieniężnej, będzie stanowiło przychód podlegający opodatkowaniu.

Dochód obdarowanego podatnika będzie jednak zwolniony z opodatkowania jeśli zostaną spełnione warunki określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 CIT. Zgodnie z tym przepisem, co do zasady wolne od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi, oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Skorzystanie ze zwolnienia dochodu od podatku na podstawie tego przepisu jest uwarunkowane spełnieniem dwóch warunków:

1.

podatnik musi prowadzić działalność statutową określoną w art. 17 ust. 1 pkt 4 CIT;

2.

podatnik musi przeznaczyć uzyskane dochody na cele działalności statutowej wymienione w tym przepisie.

Związek jest osobą prawną, tak więc mają do niego zastosowanie regulacje CIT. Związek planuje przyjąć nieruchomość, jako darowiznę, gdyż nie będzie on świadczył nic w zamian, ani też nie zobowiązuje się do innego świadczenia w przyszłości. W takim przypadku, otrzymanie tej darowizny będzie stanowiło przychód podlegający opodatkowaniu. Jednakże Związek będzie miał prawo do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 CIT, gdyż prowadzi on działalność statutową, określoną w tym przepisie, której celem jest ochrona środowiska oraz działalność naukowa, a także przeznaczy otrzymaną w darowiźnie nieruchomość na działalność statutową Związku.

Celami statutowymi Związku jest "Organizowanie wystaw i giełd gołębi rasowych w celu propagowania i utrzymania ginącego gatunku ras polskich" oraz "Zachowanie prawidłowego rozwoju hodowli gołębi rasowych zgodnie z obowiązującym polskim wzorcem." Jest to więc działalność polegająca na ochronie środowiska.

Na podstawie definicji zawartej w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska w art. 3 ust. 13 tej ustawy przez ochronę środowiska rozumie się podjęcie lub zaniechanie działań, umożliwiające zachowanie lub przywracanie równowagi przyrodniczej. Oba cele łącznie przyczyniają się w szczególności do utrzymania ginącego gatunku gołębi rasy polskiej oraz do zachowania prawidłowego ich rozwoju, co stanowi działanie mające na celu umożliwienie zachowania równowagi przyrodniczej, a w połączeniu z działalnością naukową, jaką jest hodowla gołębi rasy polskiej, również umożliwienie przywrócenia równowagi przyrodniczej (biorąc pod uwagę, że 8 (osiem) ras polskich gołębi jest zagrożonych wyginięciem).

Kolejną z działalności statutowych Związku jest "Wyhodowanie ras najwyższej jakości i uczestnictwo w wystawach/konkursach krajowych i międzynarodowych", co zalicza się do działalności naukowej. Posługując się definicją terminu "nauka" zawartą w Słowniku języka Polskiego PWN, nauka to dyscyplina badawcza odnosząca się do pewnej dziedziny rzeczywistości. Natomiast ustawodawca w ustawie z dnia 29 czerwca 2007 r. o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich w art. 2 pkt 4 tej ustawy, zawarł definicję hodowli zwierząt - jest nią zespół zabiegów zmierzających do poprawienia założeń dziedzicznych (genotypu) zwierząt gospodarskich, w zakres których wchodzi ocena wartości użytkowej i hodowlanej zwierząt gospodarskich, selekcja i dobór osobników do kojarzenia prowadzony w warunkach prawidłowego chowu. Także bezsprzecznym jest, że cel statutowy, prowadzący do hodowli ras gołębi najwyższej jakości jest działalnością naukową, gdyż jest to dyscyplina badawcza polegająca na zabiegach zmierzających do poprawienia założeń dziedzicznych ras gołębi.

Biorąc pod uwagę te cele statutowe Związku, został spełniony pierwszy warunek, umożliwiający skorzystanie ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4 CIT.

Drugim warunkiem jest, aby uzyskane dochody były przeznaczone wyłącznie na cele statutowe wymienione w ustawie. Na otrzymanej nieruchomości Związek zamierza prowadzić działalność statutową Związku, m.in. zebrania członków Związku, zebrania otwarte, odczyty, szkolenia, wykłady, prowadzić badania nad hodowlą ras gołębi o jak najwyższej jakości, organizować wystawy gołębiarskie, dokonywać krzyżówek ras. Otrzymanie w darowiźnie nieruchomości, będzie szansą na rozszerzenie działalności statutowej, prowadzenie badań na większą skalę, gdyż do tej pory Związek był ograniczony, ze względu na nie dysponowanie odpowiednią siedzibą. Prowadzenie działalności na terenie darowanej nieruchomości pozwoli w pełni realizować i prowadzić działalność polegającą na ochronie środowiska i działalność naukową. Większa skala przeprowadzanych badań, krzyżówki ras oraz hodowla gołębi będzie miała na celu ochronę zagrożonych ras gołębi polskich, a możliwość przeprowadzania wystaw gołębiarskich, szkoleń i wykładów da szansę na uświadamianie zarówno członków, jak i postronnych osób o konieczności ochrony tych zwierząt.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że drugi warunek spełniony zostanie również w przypadku wykorzystania na cele statutowe jedynie jednej kondygnacji nieruchomości. Przeznaczenie drugiej kondygnacji nieruchomości na wynajem, jednakże z celem wydatkowania zysków z tej czynności wyłącznie na cele statutowe, sprawia, że drugi warunek również zostanie zrealizowany. W przypadku braku funduszy na zagospodarowanie obu kondygnacji budynku stojącego na nieruchomości, Związek ma prawo wynająć jedną z nich i przeznaczyć całość uzyskanej ceny na cele statutowe. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczany, a tu celem Związku będzie uzyskanie dochodu z wynajmu, który zostanie przeznaczony w całości na cele statutowe Związku. Cel ten jest również realizowany w wypadku, takiego jak opisano pośredniego wykorzystania nieruchomości na cele statutowe. Z punktu widzenia celu zwolnienia podatkowego, ważne jest by podatnicy mogli przeznaczać większe środki na promowane przez Państwo cele (tu: ochrona środowiska i nauka). Fakt, czy środki na te społecznie użyteczne aktywności będą uzyskiwane pośrednio, czy bezpośrednio, nie jest już istotny z punktu widzenia celu regulacji.

Na potwierdzenie swojej tezy, Wnioskodawca chciałby przytoczyć indywidualną interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 9 stycznia 2009 r., o sygnaturze IPPB5/423-111/08-2/IŚ, gdzie stanowisko wnioskującej uczelni zostało uznane za prawidłowe. Interpretacja została wydana na gruncie następującego stanu faktycznego: uczelnia otrzymała w darowiźnie nieruchomość, aby wybudować na niej budynek, który służyłby działalności statutowej. Organ skarbowy uznał, że przedmiotowe zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych obejmie również sytuację, gdy Uczelnia, w przypadku braku funduszy na inwestycję budowlaną, sprzeda otrzymaną w darowiźnie nieruchomość i przeznaczy całość uzyskanej ceny wyłącznie na cele statutowe.

Zdaniem Wnioskodawcy, jest to taka sama sytuacja jak przedstawiona możliwość przeznaczenia jednej z kondygnacji budynku na najem. Różnicą będzie jedynie, że Wnioskodawca będzie uzyskiwał zysk przez dłuższy okres czasu, a nie jednorazowo, jak ma to miejsce przy czynności sprzedaży.

W związku z przedstawionym stanem faktycznym (wino być "zdarzeniem przyszłym") oraz w świetle obowiązującego stanu prawnego, Wnioskodawca uważa, że cały dochód uzyskany przez Związek poprzez otrzymanie darowanej nieruchomości, będzie podlegał zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 CIT, jeżeli jedna z kondygnacji budynku zostanie przeznaczona na cele statutowe Związku, natomiast druga kondygnacja będzie przez Związek wynajmowana, a uzyskane z najmu przychody, zostaną przeznaczone na cele statutowe Związku.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., określanej w dalszej części skrótem "ustawa o p.d.o.p."), wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest:

* działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów,

* kulturalna,

* w zakresie kultury fizycznej i sportu,

* ochrony środowiska,

* wspierania inicjatyw społecznych oraz na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzeniu wsi w wodę,

* dobroczynności,

* ochrony zdrowia i pomocy społecznej,

* rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów,

* kultu religijnego.

Ze zwolnienia nie mogą korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni art. 17 ust. 1c ustawy o p.d.o.p., a mianowicie:

* przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki,

* przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze,

* zakłady budżetowe i inne jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Wśród wyżej wymienionych podmiotów brak jest stowarzyszeń, w związku z powyższym ustawodawca nie wyłączył podmiotowo tychże organizacji z możliwości skorzystania ze zwolnienia, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p.

Podkreślenia wymaga, iż zwolnienie przewidziane w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 dotyczy tylko tej części uzyskanych dochodów, która jest przeznaczona na cele wymienione w tym przepisie.

Zgodnie bowiem z art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy o p.d.o.p. zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o p.d.o.p. zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Ponadto, stosownie do art. 17 ust. 1a ustawy o p.d.o.p. zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1.

dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu poniżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek badawczo-rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,

1a. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,

2.

dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Zatem, w świetle cytowanych przepisów wskazać należy, iż omawiane zwolnienie jest zwolnieniem warunkowym. Aby skorzystać z tego zwolnienia konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

1.

podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową (niekoniecznie wyłącznie) określoną w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p.;

2.

dochody muszą być przeznaczone na cele działalności statutowej wymienione w tym przepisie;

3.

dochody muszą być - bez względu na termin - wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu;

4.

podatnik nie został ujęty w katalogu zawartym w art. 17 ust. 1c ustawy o p.d.o.p.;

5.

dochód przeznaczony na cele Statutowe nie pochodzi ze źródeł wskazanych w art. 17 ust. 1a ustawy o p.d.o.p.

Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinna charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował.

Należy wskazać, iż zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej, czy inne.

Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p. sformułowania "w części przeznaczonej na te cele" oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie - to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych "innych celów" nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca otrzyma darowiznę w postaci nieruchomości zabudowanej domem wolnostojącym. Dom posiada dwie kondygnacje i w pełni nadaje się do przeznaczenia na cele statutowe Związku, który zamierza prowadzić tam swoje biuro, organizować spotkania członkowskie, zebrania członków, odczyty, wykłady, przygotowywać oraz przeprowadzać wystawy gołębi rasowych, opracowywać strategie podejmowane dla ochrony tego gatunku ptaków oraz prowadzić badania, dokonywać krzyżówek i hodować zagrożone wyginięciem polskie rasy gołębi. Po otrzymaniu darowizny, członkowie Związku będą korzystali z jednej kondygnacji budynku, natomiast druga przeznaczona zostanie na wynajem, a uzyskane z niego zyski, będą w całości przeznaczone na cele statutowe Związku.

Podsumowując, w oparciu o przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz przytoczone przepisy prawa należy stwierdzić, iż dochód uzyskany przez Wnioskodawcę w związku z otrzymaniem nieruchomości, nie będzie podlegał zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 17 ust. 1b ustawy o p.d.o.p., w części dotyczącej kondygnacji budynku która, zostanie przeznaczona na wynajem. W tej bowiem części nie zostanie spełniony warunek przeznaczenia dochodu na cele statutowe, ponieważ "dochód" ten będzie służył innej działalności (jaką jest najem nieruchomości) nie stanowiącej działalności realizującej cele statutowe Związku.

Bez znaczenia w przedmiotowej sprawie pozostaje natomiast fakt, iż dochód uzyskany z najmu części nieruchomości przeznaczony zostanie przez Związek na działalność statutową, gdyż o możliwości skorzystania ze zwolnienia o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p. decyduje przeznaczenie konkretnego dochodu (tj. powstałego w związku z otrzymaniem darowizny), a nie dochodu uzyskanego dzięki nieruchomości otrzymanej w drodze darowizny.

Stanowisko Wnioskodawcy należy uznać zatem za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że w zakresie pytania oznaczonego numerem 1 wydano odrębne interpretacje.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl