IBPBI/2/423-1051/08/MS - Czy Miejska Biblioteka Publiczna w razie przekazania na jej rzecz przedmiotowej nieruchomości w formie ustanowienia nieodpłatnego, nieograniczonego w czasie użytkowania będzie zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego, a w razie zaistnienia takiego obowiązku podatkowego, jakie są warunki zwolnienia z niego?2. Czy Miejska Biblioteka Publiczna w razie przekazania na jej rzecz przedmiotowej nieruchomości w formie umowy darowizny będzie obowiązana do zapłaty podatku dochodowego, a w razie zaistnienia takiego obowiązku podatkowego, jakie są warunki zwolnienia z niego?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1051/08/MS Czy Miejska Biblioteka Publiczna w razie przekazania na jej rzecz przedmiotowej nieruchomości w formie ustanowienia nieodpłatnego, nieograniczonego w czasie użytkowania będzie zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego, a w razie zaistnienia takiego obowiązku podatkowego, jakie są warunki zwolnienia z niego?2. Czy Miejska Biblioteka Publiczna w razie przekazania na jej rzecz przedmiotowej nieruchomości w formie umowy darowizny będzie obowiązana do zapłaty podatku dochodowego, a w razie zaistnienia takiego obowiązku podatkowego, jakie są warunki zwolnienia z niego?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 9 października 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 23 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych przez Bibliotekę w związku z otrzymaniem w formie nieodpłatnego, nieograniczonego w czasie prawa do użytkowania lub otrzymania w formie darowizny nieruchomości (pytania oznaczone we wniosku Nr 5 i 6) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 października 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych przez Bibliotekę w związku z otrzymaniem w formie nieodpłatnego, nieograniczonego w czasie prawa do użytkowania lub otrzymania w formie darowizny nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina planuje nieodpłatne przekazanie będącej jej własnością nieruchomości oznaczonej jako działka Nr 276/2 w obr. 266 Miasta, na której znajdują się budynek centrali Miejskiej Biblioteki Publicznej, dwa kioski, elementy architektury, zieleń i uzbrojenie terenu, na rzecz Miejskiej Biblioteki Publicznej, będącej instytucją kultury w rozumieniu ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r., Nr 13, poz. 123 z późn. zm.). Budynek centrali Biblioteki oddany został do użytku we wrześniu ubiegłego roku, a w trakcie realizacji inwestycji podatek VAT nie był odliczany. Miejska Biblioteka Publiczna jest zarejestrowana w księdze rejestrowej instytucji kultury w dniu 24 maja 1992 r. pod Nr 2/92. Statut Miejskiej Biblioteki Publicznej został ustanowiony uchwałą Nr XXIII/264/2004 Rady Miejskiej z dnia 29 kwietnia 2004 r.; stosownie do § 6 statutu Miejska Biblioteka Publiczna służy zaspokajaniu potrzeb edukacyjnych, informacyjnych i kulturalnych oraz uczestniczy w upowszechnianiu wiedzy i kultury.

Stosownie do § 12 statutu usługi Biblioteki są ogólnie dostępne i bezpłatne, za wyjątkiem enumeratywnie wyliczonych usług, za które mogą być pobierane opłaty, które jednak nie mogą przekraczać kosztów wykonania usługi.

Biblioteka ma osobowość prawną, a ze swej działalności nie czerpie zysków.

Przekazanie nieruchomości wraz z jej częściami składowymi niezbędne jest do prawidłowego gospodarowania nią przez dyrektora Miejskiej Biblioteki Publicznej.

Jak wynika z jego wniosku, "władanie obiektem (chodzi o tytuł prawny) jest niezbędne do zawarcia umowy wynajmu z Biblioteką Pedagogiczną (część gmachu została wybudowana z przeznaczeniem na lokal filii Wojewódzkiej Biblioteki Pedagogicznej), wynajmu barku w holu obiektu, wynajmu "kiosków" i in. oraz do zawierania niezbędnych umów serwisowych".

Gmina rozważa kilka form prawnych, w jakich miałoby nastąpić nieodpłatne przekazanie, biorąc pod uwagę

1.

umowę darowizny,

2.

nieodpłatne ustanowienie nieograniczonego w czasie prawa użytkowania (uregulowanego w art. 252 i n. k.c.),

3.

umowę użyczenia, a także

4.

nieodpłatne przekazanie w trybie wyposażenia w nieruchomość, o którym mowa w art. 51 w zw. z art. 56 ustawy o gospodarce nieruchomościami - przy założeniu, że jest to czynność prawna różna od umowy darowizny (tak zdaje się wynikać z pisma Departamentu Finansowego Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 24 września 2008 r., znak DF-IV-10/12/376/2008).

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

1.

Czy Miejska Biblioteka Publiczna w razie przekazania na jej rzecz przedmiotowej nieruchomości w formie ustanowienia nieodpłatnego, nieograniczonego w czasie użytkowania będzie zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego, a w razie zaistnienia takiego obowiązku podatkowego, jakie są warunki zwolnienia z niego... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 5)

2.

Czy Miejska Biblioteka Publiczna w razie przekazania na jej rzecz przedmiotowej nieruchomości w formie umowy darowizny będzie obowiązana do zapłaty podatku dochodowego, a w razie zaistnienia takiego obowiązku podatkowego, jakie są warunki zwolnienia z niego... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 6)

Zdaniem wnioskodawcy:

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), do przychodów zalicza się wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń (z wyjątkami przewidzianymi w ustawie).

Nieodpłatne przekazanie nieruchomości na rzecz Miejskiej Biblioteki Publicznej mieści się w hipotezie tego przepisu.

Jednak stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Ponieważ celem statutowym Miejskiej Biblioteki Publicznej jest działalność kulturalna i oświatowa, Miejska Biblioteka Publiczna w sytuacjach określonych w powyższych pytaniach nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl