IBPBI/2/423-1046/10/AP - Skutki podatkowe odebrania wynagrodzenia zarządowi i radzie nadzorczej oraz zwolnienia z czynszu najmu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1046/10/AP Skutki podatkowe odebrania wynagrodzenia zarządowi i radzie nadzorczej oraz zwolnienia z czynszu najmu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 1 czerwca 2010 r. (wpływ do tut. BKIP 7 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia czy powstanie przychód z nieodpłatnego świadczenia w przypadku odebrania wynagrodzenia Zarządowi i Radzie Nadzorczej oraz zwolnienia z czynszu najmu (pytanie oznaczone we wniosku nr 3) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 czerwca 2010 r. wpłynął do tut. BKIP ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia czy powstanie przychód z nieodpłatnego świadczenia w przypadku odebrania wynagrodzenia Zarządowi i Radzie Nadzorczej oraz zwolnienia z czynszu najmu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Szpital Powiatowy w G. jest Spółką powołaną przez Samorząd Powiatu, uchwałą Rady Powiatu z dnia 17 kwietnia 2009 r. Zgodnie z zapisami § 2 uchwały "Celem spółki jest powołanie, jako wyodrębnionej jednostki organizacyjnej, niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (...) o nazwie Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej "Szpital Powiatowy w G.", która w dacie zakończenia działalności medycznej przez SPZOZ w G. zapewni dalsze, nieprzerwane udzielanie świadczeń zdrowotnych na rzecz ubezpieczonych oraz innych osób uprawnionych, bez istotnego ograniczenia dostępności, warunków udzielania i jakości poszczególnych rodzajów świadczeń zdrowotnych."

Wspomniany SPZOZ w G. został postawiony w stan likwidacji z dniem 18 sierpnia 2009 r., uchwałą Rady Powiatu z dnia 29 maja 2009 r. W uchwale tej ustalono termin przekazania działalności medycznej NZOZ-owi, założonemu przez Spółkę, na dzień 31 sierpnia 2009 r. Termin ten był następnie "przesuwany" (zmieniany) przez Radę Powiatu na 31 grudnia 2009 r. (uchwała z 14 sierpnia 2009 r.) i ostatecznie na 31 stycznia 2011 r. (uchwała z 22 grudnia 2009 r.) - zapis brzmi "do dnia 31 stycznia 2011 r."

W tym czasie Spółka równolegle prowadziła działania w kierunku utworzenia NZOZu, zgodnie z przepisami ustawy o zakładach opieki zdrowotnej. Z dniem 30 czerwca 2009 r. Zgromadzenie Wspólników Spółki powołało trzyosobową Radę Nadzorczą Spółki, ustalając jej miesięczne wynagrodzenie z dniem powołania oraz prawo do zwrotu kosztów dojazdu na comiesięczne posiedzenie Rady w siedzibie Spółki. Z dniem 21 sierpnia 2009 r. Rada Nadzorcza powołała dwuosobowy Zarząd Spółki, ustalając mu z tym dniem wynagrodzenie. Zgodnie z założonym w uchwale Rady Powiatu o powołaniu Spółki celem, organy Spółki, prowadziły prace w kierunku tworzenia NZOZ:

* Zarząd: dokonując rejestracji Spółki, Jej zgłoszenia jako podatnika, płatnika składek ZUS, tworząc niezbędne dla Spółki regulaminy, dokumentację wewnętrzną, uzgodnienia z nadzorem sanitarnym w zakresie prowadzenia działalności medycznej, przygotowując dokumentację do przetargów i konkursów na świadczenia medyczne dotyczące działalności w 2010 r., prowadząc księgowość Spółki itd.;

* Rada Nadzorcza: rozliczając i kontrolując prace Zarządu, negocjując warunki przejęcia działalności medycznej z Likwidatorem SPZOZ i organem założycielskim.

W 2009 r. Spółka nie zatrudniała żadnych pracowników, nie rozpoczęła prowadzenia działalności gospodarczej i nie osiągnęła żadnych przychodów, poniosła jednak koszty związane z wynagrodzeniem jej organów, opłatami notarialnymi, sądowymi, rejestrowymi, amortyzacją programu księgowego, zakupem pieczątek, opłatami za prowadzenie rachunku bankowego i przelewów, dzierżawą pomieszczenia od Likwidatora SPZOZ na prowadzenie biura Spółki.

Po przesunięciu terminu działalności medycznej przez Radę Powiatu w G. "do dnia 31 stycznia 2011 r.", organy Spółki nadal działają, pobierając już znacznie mniejsze wynagrodzenie. Zarząd jest jednoosobowy, Rada Nadzorcza - w niepełnym składzie jednoosobowym (po rezygnacji dwóch członków). Spółka nadal nie osiąga przychodów, generuje jednak koszty jej bieżącego funkcjonowania. Planowana jest całkowita rezygnacja z wynagrodzenia dla Zarządu i Rady Nadzorczej Spółki mimo, iż organy te będą prowadzić swoją działalność, w tym sprawy bieżące Spółki.

Za 2009 rok Zarząd sporządził zeznanie podatkowe CIT-8 kwalifikując wydatki związane z funkcjonowaniem Spółki jako koszty uzyskania przychodów, w tym: wypłacone wynagrodzenia organów spółki, koszty notarialne, rejestrowe, sądowe, zakup pieczątek, czynsz. Do kosztów uzyskania przychodów nie zaliczono amortyzacji, naliczonych i niewypłaconych wynagrodzeń dla członków organów Spółki za miesiąc grudzień 2009 r. oraz składek ZUS i podatku od wynagrodzeń za miesiąc listopad, naliczonych i niewypłaconych kosztów podróży służbowych dla członków Rady Nadzorczej. W związku z powyższym w zeznaniu podatkowym wykazano stratę podatkową.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w przypadku zabrania wynagrodzenia Rady Nadzorczej i Zarządu Spółki oraz uzyskania od Likwidatora zwolnienia z czynszu z tytułu najmu lokalu na cele prowadzenia biura Spółki powstanie przychód z nieodpłatnych świadczeń... (pytanie oznaczone we wniosku nr 3)

Zdaniem Spółki, w przypadku zabrania wynagrodzenia Zarządowi i Radzie Nadzorczej Spółki, tj. gdy będą pełnić swoje funkcje nieodpłatnie oraz w przypadku uzyskania od Likwidatora zwolnienia z czynszu powstanie dla Spółki przychód z nieodpłatnych świadczeń.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13, jest w szczególności wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo nieodpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo nieodpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie precyzuje, co należy rozumieć przez "nieodpłatne świadczenie", ograniczając się jedynie do wskazania, w art. 12 ust. 6 i 6a, sposobu i kryteriów ustalania wartości nieodpłatnych i częściowo odpłatnych świadczeń. Pojęcie "świadczenia" należy rozpatrywać z punktu widzenia zobowiązaniowego, tj. w świetle postanowień art. 353 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), zgodnie z którym zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu (art. 353 § 2).

Zatem w świetle art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, aby można było określone świadczenie zaliczyć do kategorii świadczeń nieodpłatnych stanowiących źródło przychodu podlegającego opodatkowaniu, musi dojść do stosunku prawnego, w wyniku którego jeden podmiot dokonuje określonego świadczenia, drugi natomiast to świadczenie otrzymuje nieodpłatnie, zwiększając w ten sposób swoje przychody podatkowe. Dla celów podatkowych za nieodpłatne świadczenia należy przyjmować te wszystkie zdarzenia prawne lub gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu przysporzenie w majątku podatnika mające konkretny wymiar finansowy. Warunkiem uznania nieodpłatnego świadczenia za przychód - co wynika z literalnego brzmienia art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest jego otrzymanie przez podatnika. Nie wystarczy samo zawarcie umowy o nieodpłatne świadczenie, lecz konieczne jest jej wykonanie.

Z wniosku wynika, iż Spółka planuje zrezygnować z wypłacania wynagrodzeń ma rzecz członków Jej organów, tj. Zarządu oraz Rady Nadzorczej. Istnieje również możliwość, iż podmiot trzeci, od którego Spółka dzierżawi pomieszczenia, zwolni Ją z opłacania czynszu najmu.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, iż z tytułu:

* pełnienia przez członków Zarządu oraz Rady Nadzorczej swoich funkcji bez wynagrodzenia (nieodpłatnie) oraz

* zwolnienia Spółki przez Likwidatora SPZOZ z opłacania czynszu najmu dot. pomieszczenia wykorzystywanego do prowadzenia biura,

po stronie Wnioskodawcy wystąpi przychód z nieodpłatnych świadczeń, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wartość tego przychodu należy ustalić się na podstawie art. 12 ust. 6 ww. ustawy.

Stanowisko Spółki uznać zatem należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że w sprawie będącej przedmiotem pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i 2 wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl