IBPBI/2/423-1028/10/MO - Skutki podatkowe nieodpłatnego przekazania majątku na rzecz gminy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1028/10/MO Skutki podatkowe nieodpłatnego przekazania majątku na rzecz gminy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 sierpnia 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 11 sierpnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 19 października 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych nieodpłatnego przekazania majątku na rzecz Gminy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 sierpnia 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych nieodpłatnego przekazania majątku na rzecz Gminy.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 30 września 2010 r. Znak: IBPBI/2/423-1028/10/MO wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełniony wniosek wpłynął do tut. BKIP w dniu 19 października 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej Klub) jest osobą prawną działającą na podstawie ustawy o stowarzyszeniach oraz posiadanego statutu. W związku z trudnościami finansowymi Klubu zostało zawarte porozumienie pomiędzy Klubem a Gminą o przejęciu przez Gminę utrzymywanych przez Klub obiektów sportowych. Część posiadanego majątku Klub sprzeda Gminie, a uzyskane środki zostaną przeznaczone na spłatę wszystkich zobowiązań Klubu. Natomiast część majątku przekazana będzie do Gminy w formie darowizny. Darowany majątek Klubu, tj. między innymi basen kryty, baseny letnie, hale sportowe, korty tenisowe wraz z prawem do wieczystego użytkowania gruntów, na których znajdują się te obiekty opiewa na łączną kwotę 1.204.116,37 zł (wartość księgowa netto).

Majątek ten w dalszym ciągu służył będzie działalności w zakresie kultury fizycznej i sportu, co będzie zadeklarowane przez obdarowanego.

Klub otrzymał posiadane obiekty sportowe w formie darowizny w 1996 r. Od tego czasu prowadził na tych obiektach działalność statutową. Utrzymanie tak ogromnego kompleksu obiektów sportowych wymaga ogromnych nakładów finansowych i prowadziło do systematycznego zadłużania się Klubu.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca przedstawił następujące cele i środki działania stowarzyszenia:

1.

Celem Klubu jest prowadzenie działalności w zakresie sportu wyczynowego i kultury fizycznej.

2.

Swoje cele Klub realizuje przez:

1)

Powołanie sekcji sportowych, drużyn i zespołów ćwiczących,

2)

Udział zawodników i drużyn w systemie rozgrywek i mistrzostw,

3)

Organizację szkolenia sportowego w postaci treningów, kursów, zajęć, obozów sportowych itp.,

4)

Organizację imprez i zawodów sportowych,

5)

Zapewnienie niezbędnych warunków do uprawiania sportu i rozwoju kultury fizycznej a w szczególności:

a.

funduszy,

b.

kadry trenersko-instruktorskiej,

c.

urządzeń i obiektów sportowych,

d.

sprzętu i wyposażenia,

e.

materiałów szkoleniowych.

6)

Propagowanie wśród społeczeństwa sportu i kultury fizycznej ze szczególnym uwzględnieniem pracowników zakładów patronackich,

7)

Prowadzenie wśród swych członków pracy wychowawczej,

8)

Wydawanie materiałów szkoleniowych, propagandowych i informacyjnych.

3.

Dla zapewnienia niezbędnych środków na działalność sportową Klub może prowadzić działalność gospodarczą zgodnie z obowiązującymi w tym względzie przepisami.

4.

Przy wykorzystaniu celów zadań statutowych klub współdziała z właściwymi organami administracji rządowej oraz organami samorządu terytorialnego a także z innymi organizacjami zainteresowanymi rozwojem kultury fizycznej i sportu wyczynowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W wyniku nieodpłatnego przekazania posiadanego majątku na rzecz Gminy powstanie w Klubie koszt w wysokości przekazanego majątku netto (nieumorzonego). Czy powstałe z tego tytułu koszty - choć nie stanowią kosztów uzyskania przychodu zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, będą po wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, jako przeznaczone na cele wolne od podatku tj. działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawych.

Stowarzyszenie jakim jest Wnioskodawca nie powinien płacić podatku dochodowego od nieodpłatnego (darowanego) majątku, gdyż majątek ten w dalszym ciągu służył będzie celom kultury fizycznej i sportu. Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 wspomnianej ustawy nie wyklucza wspierania tej działalności w sposób pośredni, jakim zdaniem Wnioskodawcy jest wspomniana darowizna.

Na podstawie art. 17 ust. 1b, powstały z tego dochód zostanie przeznaczony i wykorzystany na cele kultury fizycznej i sportu, które to dochody są wolne od podatku na podstawie wspomnianego już art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenie przyszłe uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Koszty są drugim po przychodach elementem konstrukcyjnym podatku mającym wpływ na dochód jako przedmiot opodatkowania podatkiem dochodowym. Właściwe zakwalifikowanie kosztów wpływa na ustalenie wielkości dochodów, które podlegają opodatkowaniu lub zwolnieniu od podatku.

Natomiast art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zawiera zamknięty katalog wydatków, których nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Przepis art. 16 ust. 1 pkt 14 ww. ustawy stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju, z wyjątkiem dokonywanych między spółkami tworzącymi podatkową grupę kapitałową, a także wpłat na rzecz Polskiej Organizacji Turystycznej, z tym że kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia produktów spożywczych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług, przekazanych na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.), z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje.

W tym miejscu należy nadmienić, iż przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia "darowizna", niemniej jednak umowa darowizny jest umową nazwaną i uregulowaną przepisami Kodeksu cywilnego. Zgodnie z art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego, kosztem swego majątku.

Jest to świadczenie jednostronne i nieekwiwalentne, tzn. kwota darowizny przekazana na rzecz obdarowanego nie może wiązać się ze świadczeniem wzajemnym z jego strony względem darczyńcy.

W świetle powyższego mając na uwadze literalne brzmienie cytowanego powyżej przepisu stwierdzić należy, że wartość nieruchomości, o których mowa w opisie zdarzenia przyszłego przekazanych nieodpłatnie na rzecz Gminy nie będzie stanowić, w myśl art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztu uzyskania przychodów.

Na mocy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych niektóre rodzaje dochodów uzyskiwanych przez stowarzyszenia są wolne od podatku dochodowego. Warunki i zasady ich zwolnienia zostały określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Z kolei stosownie do art. 17 ust. 1a ww. ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1.

dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i badawczo-rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,

1a. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,

2.

dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Tak więc zwolnienie przewidziane w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 dotyczy tylko tej części uzyskanych dochodów, która jest przeznaczona na cele wymienione w tym przepisie. Zgodnie bowiem z cyt. art. 17 ust. 1a pkt 2 tejże ustawy zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Ponadto w myśl art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z powyższych przepisów wynika, że zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest zwolnieniem warunkowym. Dla skorzystania z tego zwolnienia podatnik musi spełniać łącznie dwie przesłanki (dwa warunki):

* jego celem musi być działalność wymieniona w tym przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,

* uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej, a następnie wydatkowane na te cele bez względu na termin.

Ważne jest to, iż dla uzyskania zwolnienia nie jest konieczne bezpośrednie następstwo czasowe pomiędzy przeznaczeniem dochodu a jego wydatkowaniem w okresie jednego roku podatkowego. Dla zastosowania tego zwolnienia dochód może być wydatkowany na cel, na jaki został przeznaczony bez względu na termin. Może zatem być wydatkowany w innym roku podatkowym, niż został osiągnięty i zadeklarowany, bowiem ustawodawca nie ogranicza tej czynności żadnym terminem. Podstawowym warunkiem jest jednak to, aby zadeklarowany jako przeznaczony na określony cel dochód faktycznie na niego został wydatkowany.

Utrata zwolnienia następuje zatem wyłącznie w wypadku, gdy dochód przeznaczony na działalność wskazaną w ustawie zostanie zużyty na inne cele i tylko do wysokości dochodu spożytkowanego niezgodnie z deklaracją. Dopiero bowiem stwierdzenie (zadeklarowanie woli o skorzystaniu ze zwolnienia), że dochód wskazany w zeznaniu podatkowym jako zwolniony został faktycznie przeznaczony na inne cele, powoduje utratę zwolnienia od podatku.

Należy również podkreślić, iż zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia. Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy sformułowania "w części przeznaczonej na te cele" oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych "innych celów" nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego.

Przy czym w przypadku wątpliwości odnoszących się do kwestii, czy pod pojęciem "których celem statutowym jest działalność" należy rozumieć, że zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie jedynie w odniesieniu do tych podmiotów, które w sposób bezpośredni prowadzą działalność np. dobroczynną czy pomocy społecznej, czy też przyczyniają się w sposób pośredni do jej prowadzenia przez inne jednostki. Oznacza to, że przez pojęcie "których celem statutowym jest działalność" należy rozumieć nie tylko bezpośrednie wydatkowanie tych środków przez Stowarzyszenie, lecz także wspieranie takiej działalności prowadzonej przez inne podmioty. W konsekwencji, zwolnienie z dochodu będzie miało miejsce także w sytuacji jego wydatkowania na wspieranie działalności, realizowanej przez inny podmiot.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym z 8 marca 1998 r. (Dz. U. z 2001 Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.) zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

1)

ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

2)

gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

3)

wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

3a) działalności w zakresie telekomunikacji,

4)

lokalnego transportu zbiorowego,

5)

ochrony zdrowia,

6)

pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,

7)

gminnego budownictwa mieszkaniowego,

8)

edukacji publicznej,

9)

kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,

10)

kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

11)

targowisk i hal targowych,

12)

zieleni gminnej i zadrzewień,

13)

cmentarzy gminnych,

14)

porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego,

15)

utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

16)

polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,

17)

wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej;

18)

promocji gminy,

19)

współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.),

20)

współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

Reasumując, nieodpłatne przekazanie majątku Stowarzyszenia w formie darowizny, na rzecz Gminy, która zadeklaruje że będzie on nadal wykorzystywany na cele kultury fizycznej i sportu, nie spowoduje utraty przez Wnioskodawcę prawa do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania dochodu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż przekazany majątek w dalszym ciągu będzie służył działalności w zakresie kultury fizycznej i sportu.

Stanowisko Spółki należy uznać zatem za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl