IBPBI/2/423-1021/11/JD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1021/11/JD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 16 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 13 października 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku złożenia zeznania podatkowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2011 r. do tut. Biura wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku złożenia zeznania podatkowego.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego też, pismem z dnia 4 października 2011 r. Znak: IBPBI/2/423-1021/11/JD, wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 13 października 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Dnia 27 maja 2011 r. Uchwałą Rady Miasta połączono samorządowe instytucje kultury: Miejsko Gminny Ośrodek Kultury Sportu i Rekreacji z inną instytucją kultury i utworzono Centrum Kultury. Zgodnie z Uchwałą z dniem 1 lipca 2011 r. dokonuje się połączenia samorządowych instytucji kultury, w wyniku połączenia instytucji tworzy się gminną jednostkę organizacyjną działającą w formie samorządowej instytucji kultury Centrum Kultury (dalej: CK). Z chwilą wpisu do rejestru instytucji kultury CK przejmuje mienie połączonych instytucji kultury. Z chwilą wpisu do rejestru samorządowych instytucji kultury CK wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki połączonych instytucji kultury, przejmuje wszystkie wierzytelności i zobowiązania. Pracownicy połączonych instytucji kultury z dniem wpisu CK do rejestru, tj. 1 lipca 2011 r. stają się pracownikami CK i przejmują wszelkie prawa i obowiązki wynikające ze stosunku pracy. Wyciąg z protokołu z narady 27 maja 2011 r. oraz z 16 czerwca 2011 r. informuje o sposobie realizacji Uchwały Rady Miasta. Do dnia 30 czerwca 2011 r. należało:

* przygotować i przekazać do stanowiska BIN dokumenty niezbędne do założenia księgi rejestrowej w rejestrze instytucji kultury dla CK oraz wykreślenie z rejestru Miejsko Gminnego Ośrodka Kultury Sportu i Rekreacji i drugiej instytucji kultury;

* 1 lipca 2011 r. założenie księgi rejestrowej nr 4 w rejestrze instytucji kultury Gminy dla CK;

* 1 lipca 2011 r. wykreślenie z rejestru instytucji Miejsko Gminnego Ośrodka Kultury Sportu i Rekreacji i drugiej przekształcanej instytucji kultury.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z zakończeniem bytu prawnego przez instytucję kultury oraz Miejsko Gminny Ośrodek Kultury Sportu i Rekreacji z dniem 30 czerwca 2011 i powołaniem z dniem 1 lipca 2011 r. Centrum Kultury w miejsce ww. podmiotów, instytucje te mają obowiązek złożyć do właściwego Urzędu Skarbowego deklaracje CIT 8 (roczne),w związku z zakończeniem działalności i wykreśleniem tych podmiotów z rejestru instytucji kultury w Gminie.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z ustawą o rachunkowości (Dz. U. z 2009 nr 152, poz. 1223 z późn. zm.) księgi rachunkowe zamyka się na dzień poprzedzający dzień podziału lub połączenia jednostek, jeżeli w wyniku podziału lub połączenia powstaje nowa jednostka, to jest na dzień poprzedzający dzień wpisu do rejestru połączenia lub podziału, nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia zaistnienia tych zdarzeń.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o p.d.o.p., podatnicy są zobowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny. Art. 27 ust. 2 ww. ustawy stanowi, że podatnicy obowiązani do sporządzenia sprawozdania finansowego przekazują je do urzędu skarbowego, w terminie 10 dni od daty zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego.

W związku z powyższym wydaje się zasadne złożenie CIT 8 za okres 1 stycznia - 30 czerwca 2011 r. do końca września 2011 r. (po zatwierdzeniu przez organ gminy), jak również stosownych sprawozdań do 10 dni po zatwierdzeniu przez organ gminy.

Stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 z późn. zm.), instytucje kultury uzyskują osobowość prawną i mogą rozpocząć działalność z chwilą wpisu do rejestru prowadzonego przez organizatora.

Jak wynika z przedstawionego opisu stanu faktycznego Wnioskodawca jest instytucją kultury powstałą z połączenia dwóch innych samorządowych instytucji kultury. Z chwilą wpisu do rejestru samorządowych instytucji kultury Wnioskodawca wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki połączonych instytucji, przejmuje wszystkie wierzytelności i zobowiązania, a pracownicy tych instytucji stają się pracownikami Wnioskodawcy.

Na gruncie prawa podatkowego zasada sukcesji została wyrażona przez przepis art. 93 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się osób prawnych wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek. Tym samym, Wnioskodawca stanie się następcą prawnym połączonych instytucji kultury i wstąpi we wszelkie prawa i obowiązki (również podatkowe) podmiotów połączonych.

Przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego pozwala jednoznacznie stwierdzić, że proces łączenia się instytucji kultury jest związany z sukcesją podatkową podmiotu powstałego w wyniku połączenia (Wnioskodawcy).

Zgodnie z art. 8 ust. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm. dalej "u.p.d.o.p."), jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych (sporządzenia bilansu) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych. Zasady dotyczące prowadzenia ksiąg rachunkowych reguluje ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.).

Stosownie do art. 12 ust. 2 pkt 5 ustawy o rachunkowości, księgi rachunkowe zamyka się na dzień poprzedzający dzień podziału lub połączenia jednostek, jeżeli w wyniku podziału lub połączenia powstaje nowa jednostka, to jest na dzień poprzedzający dzień wpisu do rejestru połączenia lub podziału.

Odnosząc przedstawiony stan faktyczny do powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że skoro księgi rachunkowe Miejsko Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Rekreacji oraz drugiej instytucji kultury podlegają zamknięciu na dzień poprzedzający dzień wpisu do rejestru połączenia to, zgodnie z powołanym wcześniej art. 8 ust. 6 u.p.d.o.p., rokiem podatkowym ww. jednostek jest okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych.

Biorąc zatem pod uwagę przepis art. 27 ust. 1 u.p.d.o.p. w związku z art. 93 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej zasadnym jest przyjęcie, że Wnioskodawca będzie obowiązany złożyć do właściwego urzędu skarbowego zeznania, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym przez podmioty, które na skutek połączenia utraciły byt prawny - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

Stanowisko przedstawione we wniosku jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl