IBPBI/2/423-1012/10/BG - Możliwość powstania przychodu opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób prawnych po stronie komandytariusza w związku z wniesieniem do spółki komandytowej aportu w postaci przedsiębiorstwa przez spółkę z o.o. będącą komplementariuszem.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-1012/10/BG Możliwość powstania przychodu opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób prawnych po stronie komandytariusza w związku z wniesieniem do spółki komandytowej aportu w postaci przedsiębiorstwa przez spółkę z o.o. będącą komplementariuszem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 lipca 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP w dniu 5 sierpnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 12 listopada 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie powstania przychodu po stronie Wnioskodawcy (jako komandytariusza) w związku z wniesieniem przez Spółkę z o.o. (jako komplementariusza) do spółki komandytowej aportu w postaci przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 sierpnia 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie powstania przychodu po stronie Wnioskodawcy (jako komandytariusza) w związku z wniesieniem przez Spółkę z o.o. (jako komplementariusza) do spółki komandytowej aportu w postaci przedsiębiorstwa.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 21 października 2010 r. Znak IBPBI/2/423-1012/10/BG wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano w dniu 12 listopada 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Planowane jest utworzenie spółki komandytowej, w której komplementariuszem będzie aktualnie istniejąca i prowadząca działalność gospodarczą spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej sp. z o.o. nr 1), natomiast komandytariuszami będą osoba fizyczna oraz inna spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej sp. z o.o. nr 2) lub spółka komandytowo-akcyjna. Wspólnikami spółki, która będzie pełnić funkcję komandytariusza (sp. z o.o. nr 2 lub spółka komandytowo-akcyjna) będzie między innymi kolejna spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej sp. z o.o. nr 3).

W związku z powyższym możliwe jest, że sp. z o.o. nr 1 mająca pełnić rolę komplementariusza wniesie aportem do tworzonej spółki komandytowej prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo (wkład niepieniężny).

Wszyscy potencjalni wspólnicy mającej powstać spółki komandytowej są polskimi rezydentami podatkowymi. Nowo utworzona spółka komandytowa również będzie polskim rezydentem podatkowym.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w przypadku, gdy komandytariuszem spółki komandytowej będzie osoba fizyczna oraz sp. z o.o. nr 2, na gruncie ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, w związku z wniesieniem przez sp. z o.o. nr 1 aportu w postaci przedsiębiorstwa do spółki komandytowej, po stronie pozostałego wspólnika spółki komandytowej będącego osobą prawną (sp. z o.o. nr 2) powstanie przychód z tego tytułu czy też czynność ta będzie dla niego neutralna podatkowo.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 2 listopada 2010 r. Wnioskodawca wskazał iż istotą pytania jest ustalenie czy Wnioskodawca (sp. z o.o. nr 2) będąc komandytariuszem spółki komandytowej będzie musiał wykazać przychód z tytułu tego, że komplementariusz (sp. z o.o. nr 1) wniesienie aport do spółki komandytowej. Zatem pytanie dotyczy indywidualnej sprawy Wnioskodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy ze względu na fakt, iż spółka komandytowa jest osobową spółką handlową i nie posiada osobowości prawnej, z punktu widzenia podatku dochodowego podatnikami są poszczególni jej wspólnicy. Zgodnie z art. 5 ustawy o CIT przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego udziału.

Zdaniem Wnioskodawcy należy przyjąć, że wniesienie wkładu niepieniężnego przez jednego ze wspólników spółki komandytowej nie będzie skutkowało powstaniem przychodu po stronie innego jej wspólnika będącego osobą prawną. Zgodnie bowiem z art. 28 w związku z art. 103 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) majątek spółki komandytowej stanowi wszelkie mienie wniesione jako wkład lub nabyte przez ww. spółkę w czasie jej istnienia. Majątek spółki komandytowej przez czas jej trwania jest traktowany jako majątek odrębny od majątku osobistego każdego z jej wspólników. Wspólnik ma w nim tylko nieoznaczony żadnym ułamkiem udział. Ponadto, należy mieć również na uwadze, iż o przychodzie można mówić w sytuacji, gdy następuje trwałe i definitywne przysporzenie majątkowe. Tymczasem w przypadku wkładu wnoszonego przez wspólnika do spółki komandytowej nie występuje definitywny przyrost majątku, albowiem w świetle przepisów Kodeksu spółek handlowych wkład taki może zostać zwrócony w całości lub części.

Podobne stanowisko znajduje odzwierciedlenie w praktyce organów podatkowych. Przykładowo można wskazać:

1.

interpretację indywidualną z dnia 30 października 2008 r. (nr IBPB3/423-686/08/AK) Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach,

2.

interpretację indywidualną z dnia 29 kwietnia 2009 r. (nr IBPBI/2/423-477/09/MO) Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach,

3.

interpretację indywidualną z dnia 26 maja 2008 r. (nr ILPB3/423-150/08-3/HS) Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się iż w sprawie będącej przedmiotem pytania Nr 2 wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl