IBPBI/2/423-1011/08/AM - Akcyza a koszty uzyskania przychodu.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu IBPBI/2/423-1011/08/AM Akcyza a koszty uzyskania przychodu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10 lipca 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 7 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do bezpośrednich kosztów uzyskania przychodów podatku akcyzowego od sprzedawanych wyrobów akcyzowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 sierpnia 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do bezpośrednich kosztów uzyskania przychodów podatku akcyzowego od sprzedawanych wyrobów akcyzowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest obrót na rynku krajowym wyrobami tytoniowymi (wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi). Spółka nabywa wyroby tytoniowe od zarejestrowanej na terenie Polski dla celów VAT innej spółki z Grupy (dalej: spółka A), a następnie dokonuje ich dystrybucji do współpracujących ze spółką podmiotów niezależnych (hurtowników, sieci handlowych, detalistów). W przeważającej większości wyroby nabyte od spółki A są wyprodukowane na terenie Polski przez Spółkę P z materiału będącego własnością spółki A. Spółka A, właściciel wyrobów tytoniowych dokonuje sprzedaży na rzecz Wnioskodawcy w należącym do Spółki P składzie podatkowym. Sprzedaż ta odnosi się do wyrobów, które na podstawie przepisu art. 26 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) (dalej: ustawa o akcyzie) znajdują się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Wnioskodawca, nowy właściciel wyrobów tytoniowych, wyprowadza te wyroby ze składu podatkowego Spółki P poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. W konsekwencji na podstawie art. 28 ust. 1 pkt 2 ustawy o akcyzie powstanie obowiązek podatkowy w akcyzie w stosunku do tych wyrobów.

Ponieważ na podstawie art. 11 ust. 2 pkt 3 ustawy o akcyzie podatnikiem podatku akcyzowego jest zleceniobiorca usług polegających na wytwarzaniu wyrobów akcyzowych, w stosunku do wyprowadzanych wyrobów tytoniowych podatnikiem jest Spółka P. Na Spółce P ciąży obowiązek sporządzenia deklaracji podatkowej AKC-3 oraz uregulowania należnego podatku akcyzowego. Ponieważ Spółka P jest podatnikiem akcyzy w stosunku do wyrobów nie będących jego własnością, powstanie konieczność obciążenia kwotą akcyzy podmiotu będącego właścicielem wyrobów tytoniowych w chwili wyprowadzenia ich ze składu podatkowego (Wnioskodawcy). W praktyce Wnioskodawca jest zobowiązana do dokonania przelewu na konto Spółki P należnej akcyzy przed terminem jej płatności tak, aby Spółka P dysponowała wystarczającymi środkami do dokonania zapłaty akcyzy w ustawowym terminie. Wnioskodawca sprzedaje wyroby tytoniowe na rynku krajowym po cenie uwzględniającej uregulowany podatek akcyzowy. Oprócz zakupów krajowych (od spółki A) Wnioskodawca dokonuje wewnątrzwspólnotowych nabyć wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (dajej: WNT). Nabycia wyrobów dokonywane są w procedurze akcyzy zawieszonej, a należny podatek akcyzowy rozliczany jest przez Wnioskodawcę na terenie kraju, zgodnie z przepisami ustawy o akcyzie. W stosunku do wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych na Wniskodawcy ciąży obowiązek sporządzenia miesięcznej deklaracji podatkowej AKC-3 oraz uregulowania należnego podatku akcyzowego. Wnioskodawca dokonuje również importu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. Należny podatek akcyzowy jest rozliczany i płacony w oparciu o zgłoszenia celne SAD.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy ponoszone przez Wnioskodawcę koszty podatku akcyzowego dotyczącego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych wyprodukowanych przez Spółkę P, zwracanego tej spółce przez Wnioskodawcę, stanowią koszty uzyskania przychodów w okresie w którym uzyskano odpowiadające im przychody... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3)

Zgodnie z przepisami art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) (dalej ustawa o CIT) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 Ustawa dokonuje również podziału kosztów na koszty bezpośrednio i inne niż bezpośrednio związane z przychodami (dalej odpowiednio: koszty bezpośrednie i pośrednie), nie podając jednak ich definicji.

Zastosowany podział determinuje moment zaliczenia kosztów do kosztów uzyskania przychodów. Zgodnie z art. 15 ust. 4, 4d, 4e ustawy o CIT koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami są, co do zasady potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody. Koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. Za dzień poniesienia kosztu uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku) (za wyjątkiem ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów). Zdaniem Spółki kwota podatku akcyzowego dotyczącego wyrobów nabytych w kraju od spółki A, zwracanego Spółce P, naliczonego w związku z wyprowadzeniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego Spółki P poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, stanowić będzie bezpośrednie koszty uzyskania przychodów w momencie uzyskania przychodu ze sprzedaży towarów. Dla prawidłowego ustalenia momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów dokonywanego na rzecz Spółki P zwrotu podatku akcyzowego, w związku z wyprowadzeniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z procedury zawieszenia poboru akcyzy, konieczne jest określenie relacji zachodzącej pomiędzy podatkiem akcyzowym, a osiąganymi przez spółkę przychodami. Jak już zaznaczono ustawa o CIT nie zawiera definicji bezpośrednich ani pośrednich kosztów uzyskania przychodów. W praktyce orzeczniczej NSA oraz oficjalnych interpretacjach aparatu skarbowego koszty bezpośrednie definiowane są jako wydatki, które są ściśle związane z przychodami jakie osiąga podmiot gospodarczy.

W opinii Wnioskodawcy kosztów podatku akcyzowego zwracanego Spółce P nie można traktować w sposób, w jaki traktowane jest zobowiązanie w podatku akcyzowym wynikające z deklaracji AKC-3 lub też dokumentu SAD (koszty pośrednie). W opisanej sytuacji obowiązujące przepisy prawa (ustawa o akcyzie) nie nakładają na Wnioskodawcę dodatkowych obowiązków podatkowych związanych z nabyciem wyrobów tytoniowych. Zobowiązanie podatkowe w akcyzie powstaje wobec innego podmiotu niż Wnioskodawcy. Wszelkie obowiązki związane z obliczeniem i uregulowaniem podatku dotyczącego wyprowadzenia wyrobów tytoniowych z procedury zawieszenia poboru akcyzy ciążą na Spółce P. W stosunku do wymienionych wyrobów na Wnioskodawcy nie ciąży również obowiązek sporządzenia deklaracji AKC-3. W związku z tym brak jest po stronie Wnioskodawcy bezpośredniej zależności między poniesieniem wydatku a powstaniem zobowiązania w podatku akcyzowym, a przez to podatek akcyzowy, w tym przypadku, nie jest dla Wnioskodawcy kosztem zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodu, dlatego też nie może być uznany za koszt pośredni. Podatek jest "refundowany" poprzez Spółkę, która uzyskuje faktyczny przychód ze sprzedaży produktu. Jako taki w opinii Spółki, powinien być odnoszony w sposób bezpośredni w koszty uzyskania przychodów dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względnie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl