IBPBI/1/423-72/14/KB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 lutego 2015 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/423-72/14/KB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 7 listopada 2014 r. (data wpływu do tut. Biura 10 listopada 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych prowadzenia działalności gospodarczej na terenie jednej specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie kilku zezwoleń - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 listopada 2014 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych prowadzenia działalności gospodarczej na terenie jednej specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie kilku zezwoleń.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Spółka z o.o.) należy do międzynarodowej Grupy i działa w branży motoryzacyjnej. Spółka prowadzi działalność produkcyjną w ramach trzech zakładów, z których dwa zlokalizowane są w S., a jeden w C. Spółka posiada obecnie trzy zezwolenia (dalej łącznie: "Zezwolenia") na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie X. Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: "SSE" lub "Strefa").

Dnia 27 lutego 2013 r. Spółka uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE w związku z inwestycją realizowaną w zakładach w S. (dalej: "Zezwolenie 1").

Warunki Zezwolenia 1 obejmują:

* poniesienie nakładów inwestycyjnych w kwocie co najmniej 92.628 tys. PLN do 31 grudnia 2014 r.,

* utworzenie co najmniej 338 miejsc pracy do 31 grudnia 2014 r. i utrzymanie zatrudnienia na terenie Strefy na poziomie co najmniej 2.473 miejsc pracy do 31 grudnia 2016 r.,

* zakończenie inwestycji do dnia 31 grudnia 2014 r.

Zakres Zezwolenia 1 obejmuje działalność produkcyjną, handlową i usługową w ramach m.in. następujących kodów PKWiU:

* 27.11: Silniki elektryczne, prądnice i transformatory,

* 28.11: Silniki i turbiny, z wyłączeniem silników lotniczych, samochodowych i motocyklowych,

* 29.31: Wyposażenie elektryczne i elektroniczne do pojazdów,

* 29.32: Pozostałe części i akcesoria do pojazdów silnikowych, z wyłączeniem motocykli.

Dnia 28 lutego 2013 r. Spółka uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE w związku z inwestycją realizowaną w zakładzie w C. (dalej: "Zezwolenie 2"). Dnia 12 sierpnia 2014 r. na podstawie decyzji Ministra Gospodarki, Zezwolenie 2 zostało zmienione w zakresie wydłużenia terminu na poniesienie nakładów inwestycyjnych i zakończenie inwestycji.

W obecnym brzmieniu Zezwolenia 2 uwzględniającym powyższą zmianę, jego warunki obejmują:

* poniesienie nakładów inwestycyjnych w kwocie co najmniej 37.178 tys. PLN do 31 marca 2015 r.,

* utworzenie co najmniej 80 miejsc pracy do 30 czerwca 2014 r. i utrzymanie zatrudnienia na terenie Strefy na poziomie co najmniej 1.326 miejsc pracy do 30 czerwca 2016 r.,

* zakończenie inwestycji do dnia 31 marca 2015 r.

Zakres Zezwolenia 2 obejmuje działalność produkcyjną, handlową i usługową w ramach m.in. następujących kodów PKWiU:

* 26.11: Elementy elektroniczne,

* 29.31: Wyposażenie elektryczne i elektroniczne do pojazdów,

* 29.32: Pozostałe części i akcesoria do pojazdów silnikowych, z wyłączeniem motocykli;

Dnia 30 czerwca 2014 r. Spółka uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE w związku z inwestycją realizowaną w zakładach w S. (dalej: "Zezwolenie 3"). Warunki Zezwolenia 3 obejmują:

* poniesienie nakładów inwestycyjnych w kwocie co najmniej 105.042 tys. PLN do 30 czerwca 2019 r.,

* utworzenie co najmniej 32 miejsc pracy do 30 czerwca 2019 r. utrzymanie zatrudnienia na terenie Strefy na poziomie co najmniej 2.505 miejsc pracy do 30 czerwca 2022 r.,

* zakończenia inwestycji do dnia 30 czerwca 2019 r.

Zakres Zezwolenia 3 obejmuje działalność produkcyjną, handlową i usługową w ramach min. następujących kodów PKWIU:

* 27.11.10: Silniki o mocy wyjściowej <= 37,5 W; pozostałe silniki prądu stałego, prądnice prądu stałego,

* 29.31.30: Części pozostałego sprzętu i wyposażenia elektrycznego do pojazdów.

* 29.32.30: Części i akcesoria do pojazdów silnikowych (z wyłączeniem motocykli), gdzie indziej niesklasyfikowane.

Spółka zaznacza, że żadne z uzyskanych Zezwoleń nie zawiera daty jego obowiązywania, a w myśl art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.), zezwolenia wygasają z upływem okresu, na jaki została ustanowiona strefa. Zgodnie z § 1 ust. 3 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2008 r. w sprawie X. specjalnej strefy ekonomicznej (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 714 z późn. zm., dalej: "Ustawa o SSE"), SSE obecnie funkcjonuje do 31 grudnia 2026 r. Posiadane przez Spółkę Zezwolenia są zatem obecnie ważne do dnia 31 grudnia 2026 r.

Obszar zakładów Spółki w S. i C. został w 2013 r. objęty statusem SSE, w związku z inwestycjami realizowanymi w ramach odpowiednio Zezwolenia 1 i Zezwolenia 2. Z tego też względu, zgodnie z § 5 ust. 4 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 232, poz. 1548 z późn. zm., dalej: "Rozporządzenie SSE"), Spółka będzie mogła korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych (dalej: "p.d.o.p.") w oparciu o wydatki kwalifikowane na bazie poszczególnych Zezwoleń dopiero po odpowiednim wypełnieniu ich warunków w zakresie wydatków inwestycyjnych oraz zatrudnienia. Ponieważ obie inwestycje są obecnie w trakcie realizacji, Spółka nie korzystała jeszcze dotychczas ze zwolnienia z p.d.o.p. na ich podstawie.

Natomiast Zezwolenie 3 zostało wydane dopiero niedawno i Spółka nie rozpoczęła jeszcze ponoszenia wydatków na potrzeby inwestycji, której ono dotyczy.

W rezultacie Spółka nie korzystała jeszcze dotychczas ze zwolnienia z p.d.o.p. na podstawie któregokolwiek z posiadanych Zezwoleń.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 851 z późn. zm., dalej "Ustawy o p.d.o.p."), w związku z art. 12 Ustawy o SSE, Spółka zamierza kwalifikować dochody z działalności gospodarczej objętej Zezwoleniami i prowadzonej na terenie SSE jako wolne od podatku.

Spółka zamierza prowadzić ewidencję rachunkową pozwalającą określić łączny dochód zwolniony z p.d.o.p. osiągany w związku z Zezwoleniami oraz dochód podlegający opodatkowaniu, stosownie do wymagań określonych w art. 9 ust. 1 Ustawy o p.d.o.p. w związku z art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 tejże ustawy.

Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia SSE w brzmieniu obowiązującym na dzień wydania Zezwoleń, maksymalna wielkość pomocy publicznej w odniesieniu do inwestycji Spółki wynosi 50% kosztów inwestycji określonych w poszczególnych Zezwoleniach inwestycyjnych oraz utworzonych nowych miejsc pracy do każdego Zezwolenia. Ewidencja ta umożliwi rozliczenie projektów pod kątem wypełnienia warunków określonych w Zezwoleniach oraz pozwoli na ustalenie kosztów kwalifikowanych poniesionych w związku z realizacją tych projektów, dla celów kalkulacji przysługującego Spółce limitu pomocy publicznej.

W przypadku prowadzenia przez Spółkę działalności poza obszarem SSE, obliczając kwotę opodatkowanego dochodu z tej działalności, Spółka będzie dokonywać odpowiedniego wydzielenia działalności strefowej, zgodnie z § 5 ust. 5 Rozporządzenia SSE.

Spółka jest dużym przedsiębiorcą w rozumieniu rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych Dz.U.UE. z 2008 r., L. 214/3), jak również w rozumieniu rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. (rozporządzenie uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu - Dz.U.UE. z 2014 r., L. 187/1).

Jest również możliwe, że Spółka w związku z rozwojem swojej działalności w Polsce uzyska w przyszłości kolejne zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie SSE (dalej: Przyszłe Zezwolenia).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prowadząc działalność gospodarczą na terenie SSE na podstawie Zezwoleń (oraz Przyszłych Zezwoleń) Spółka zobowiązana będzie do odrębnego ustalania osiągniętego dochodu lub poniesionej straty (za dany rok podatkowy) odnośnie do każdego z posiadanych Zezwoleń, czy też wystarczającym w świetle Ustawy o p.d.o.p. będzie łączne ustalenie przez Spółkę osiągniętego dochodu lub poniesionej straty (w danym roku podatkowym) na całej działalności zwolnionej z opodatkowania podatkiem dochodowym, prowadzonej na terenie SSE na podstawie wszystkich posiadanych Zezwoleń (oraz Przyszłych Zezwoleń) oraz odrębne ustalenie osiągniętego dochodu lub poniesionej straty dla działalności Spółki podlegającej opodatkowaniu.

Zdaniem Wnioskodawcy, wystarczające jest łączne ustalenie dochodu zwolnionego Spółki uzyskanego na terenie SSE w ramach Zezwoleń (oraz Przyszłych Zezwoleń) w celu skorzystania ze zwolnienia podatkowego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy o p.d.o.p.

Zgodnie z art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 Ustawy o p.d.o.p., przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów i kosztów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu p.d.o.p. lub są wolne od podatku. Ponadto, w myśl art. 7 ust. 4 Ustawy o p.d.o.p., przy ustalaniu straty nie uwzględnia się przychodów i kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 3 tego artykułu.

Artykuł 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy o p.d.o.p. stanowi, że wolne od podatku są dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 Ustawy o SSE, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Artykuł 16 ust. 1 Ustawy o SSE stwierdza, że podstawą do korzystania z pomocy publicznej w formie zwolnienia z p.d.o.p., jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej

Na mocy art. 12 Ustawy o SSE dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 Ustawy o SSE, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z § 5 ust. 5 Rozporządzenia SSE, zwolnienie z p.d.o.p. przysługuje wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy. W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy.

Stosownie natomiast do art. 9 ust. 1 Ustawy o p.d.o.p., podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia odpisów amortyzacyjnych.

Z przywołanych przepisów wynika, że Spółka zobowiązana jest ustalić w prawidłowy sposób podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych poprzez wyłączenie z tej podstawy wszystkich przychodów uzyskanych z działalności zwolnionej z opodatkowania oraz wszystkich poniesionych kosztów uzyskania przychodów zwolnionych z opodatkowania, bez konieczności wykazywania (wyszczególniania), na podstawie którego z posiadanych Zezwoleń dany przychód lub jego koszt uzyskania przychodu korzysta ze zwolnienia z opodatkowania.

Innymi słowy, Spółka musi jedynie ustalić łączną wartość wszystkich przychodów, jakie uzyskała w danym roku podatkowym w związku z prowadzeniem na terenie SSE działalności zwolnionej z opodatkowania oraz łączną wartość wszystkich kosztów uzyskania przychodów zwolnionych z opodatkowania, a następnie pomniejszyć o te wartości podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym. Saldo tych dwóch wartości - przychodów zwolnionych i kosztów ich uzyskania - jako dochód lub stratę na działalności zwolnionej z opodatkowania wykazuje się w deklaracji podatkowej CIT 8 w pozycjach: 40 - Razem dochody (przychody) wolne; lub 37 - Strata w związku z postanowieniami art. 7 ust. 3-4a ustawy (...);

Konstrukcja deklaracji podatkowej CIT 8 potwierdza poprawność stanowiska Spółki, że skoro możliwy do wykazania jest w niej jedynie łączny dochód lub strata na działalności zwolnionej z opodatkowania (a równocześnie nie przewiduje ona konieczności deklarowania dochodów lub strat uzyskanych na każdym z Zezwoleń odrębnie) to obliczanie przez Spółkę odrębnego dochodu lub straty odnośnie każdego z posiadanych Zezwoleń nie jest wymagane przez Ustawę o p.d.o.p.

Spółka wskazuje również, że żaden przepis innych aktów prawnych, np. Ustawy o SSE czy Rozporządzenia SSE nie nakłada obowiązku obliczania dochodu lub straty uzyskanej w danym roku podatkowym odrębnie dla każdego z posiadanych Zezwoleń.

Na potwierdzenie powyższego stanowiska Wnioskodawca powołał interpretacje indywidualne wydane w imieniu Ministra Finansów przez:

* Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach 4 czerwca 2013 r. Znak: IBPBI/2/423-305/13/SD, 9 czerwca 2014 r., Znak: IBPBI/2/423-291/14/CzP oraz IBPBI/2/423-292/14/CzP;

* Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy 10 kwietnia 2013 r. Znak: ITPB3/423-16/13/MK;

* Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu 5 lutego 2014 r. Znak: ILPB3/423-538/13-2/KS, 22 maja 2014 r. Znak: ILPB3/423-101/14-2/KS oraz ILPB3/423-103/14-2/JG, 12 czerwca 2014 r., Znak: ILPB3/423-133/14-3/KS.

W świetle powyższego, w ocenie Wnioskodawcy brak jest regulacji nakazujących ustalenie odrębnego wyniku podatkowego dla działalności prowadzonej dla każdego z Zezwoleń, jeżeli działalność gospodarcza jest prowadzona przez tego samego podatnika podatku dochodowego od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., ul...., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl