IBPBI/1/423-41/11/BK - Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów stowarzyszenia wydatków związanych ze zwrotem członkom kosztów przejazdu na imprezy sportowe oraz uiszczeniem wpisowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/423-41/11/BK Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów stowarzyszenia wydatków związanych ze zwrotem członkom kosztów przejazdu na imprezy sportowe oraz uiszczeniem wpisowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 16 sierpnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności wydatków związanych ze zwrotem członkom klubu kosztów przejazdu na imprezy sportowe oraz uiszczeniem wpisowego z tytułu udziału ww. członków w tych imprezach - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2011 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności wydatków związanych ze zwrotem członkom klubu kosztów przejazdu na imprezy sportowe oraz uiszczeniem wpisowego z tytułu udziału ww. członków w tych imprezach.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie, zwane dalej "Klubem", posiada osobowość prawną i działa zgodnie z ustawą z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach oraz ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.). Terenem jego działania jest obszar RP, a działalność oparta jest na pracy społecznej członków. Klub raz na rok pobiera od swoich członków składki członkowskie z racji przynależności. Składki są wpłacane wyłącznie na bieżącą działalność oraz realizację celów statutowych opisanych we wniosku. Klub nie świadczy członkom z tego tytułu żadnych usług. Klub dla prowadzenia bieżącej działalności zatrudnia pracowników. Jest on członkiem zwyczajnym Polskiego Związku Motorowego, który znajduje się w wykazie Polskich Związków Sportowych Ministerstwa Sportu i Turystyki Rzeczypospolitej Polskiej. Klub prowadzi również działalność gospodarczą i jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Działalność gospodarcza jest działalnością dodatkową i dotyczy wynajmu nieruchomości własnej oraz przeprowadzania szkoleń z pierwszej pomocy dla zakładów pracy. Dochód z działalności gospodarczej Klubu służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków. Klub nie posiada żadnych obiektów sportowych. Władzami Klubu są: Walne Zebranie Członków, Zarząd i Komisja Rewizyjna. Przeważająca działalność statutowa stowarzyszenia, zgodnie z § 4 rozporządzenia w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) z 2004 r. mieściła się w grupowaniu PKD 92.62Z "Działalność związana ze sportem, pozostała". Po wejściu w życie nowej PKD wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów w grudniu 2007 r. Stowarzyszenie zostało zakwalifikowane przez Główny Urząd Statystyczny do grupowania PKD 93.19.Z "Pozostała działalność związana ze sportem". Do końca 2010 r. działalność Stowarzyszenia według PKWiU 2004 była zwolniona z podatku VAT.

Celami statutowymi Klubu jest:

1.

działanie na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego,

2.

propagowanie wiedzy o kulturze jazdy,

3.

organizowanie i popularyzowanie masowego oraz wyczynowego sportu motorowego,

4.

rozwój sportu motorowego,

5.

organizowanie turystyki motorowej.

Klub realizuje swoje cele przez:

1.

organizowanie zawodów i rajdów turystyki motorowej,

2.

udział w krajowych i międzynarodowych zawodach sportowych oraz w krajowych i zagranicznych imprezach turystyczno-motorowych,

3.

rozwijanie sportu motorowego i szkolenia sportowego,

4.

propagowanie turystyki motorowej,

5.

organizowanie i prowadzenie szkolenia kandydatów na kierowców i doskonalenia kierowców,

6.

organizowanie kursów, odczytów, wystaw, dyskusji, sympozjów związanych z motoryzacją i ruchem drogowym,

7.

współdziałanie z władzami, organami administracji państwowej i instytucjami w akcji zwalczania wypadków drogowych oraz podnoszenia bezpieczeństwa ruchu drogowego,

8.

prowadzenie szkolenia w zakresie udzielania pierwszej pomocy ofiarom ruchu drogowego,

9.

rozwijanie działalności propagandowej w zakresie sportu i turystyki motorowej, organizowanie imprez kulturalnych związanych z motoryzacją oraz życia klubowego,

10.

wykonywanie innych zadań wynikających ze współpracy z Innymi organizacjami i instytucjami,

11.

organizowanie oraz branie czynnego udziału w kursach, odczytach, szkoleniach, sympozjach związanych z pogłębianiem posiadanej wiedzy z zakresu pierwszej pomocy oraz propagowaniem umiejętności udzielania pierwszej pomocy wśród społeczeństwa,

12.

organizowanie zawodów, mistrzostw z zakresu umiejętności udzielania pierwszej pomocy, a w szczególności Ratownictwa Drogowego PZM,

13.

branie udziału w krajowych i międzynarodowych zawodach, mistrzostwach dotyczących pierwszej pomocy, w tym Ratownictwa Drogowego PZM.

Działalność statutowa Klubu obejmuje m.in.:

1.

organizowanie turystyczno - nawigacyjnych imprez samochodowych,

2.

organizowanie zawodów kartingowych,

3.

udział w krajowych i międzynarodowych zawodach sportowych oraz w krajowych i zagranicznych imprezach turystyczno-motorowych i caravaningowych,

4.

prowadzenie szkoleń z zakresu udzielania pierwszej pomocy oraz kursów na stopień Ratownika Drogowego PZM, współorganizacja turniejów, zawodów promujących m.in. bezpieczeństwo w ruchu drogowym,

5.

organizacja zawodów, mistrzostw z zakresu udzielania pierwszej pomocy,

6.

udział w zawodach, mistrzostwach z zakresu udzielania pierwszej pomocy,

7.

udział w szkoleniach na stopień Instruktora Ratownictwa Drogowego PZM.

Działalność Klubu nie jest nastawiona na osiąganie zysków. Wskazane wyżej usługi wykonywane są odpłatnie - przede wszystkim jako zwrot kosztów lub całkowicie bezpłatnie. Jednak jakikolwiek zysk, który ewentualnie powstaje, jest przeznaczony na cele działalności statutowej. W przypadku uczestnictwa członków klubu w wyżej wymienionych imprezach, Klub opłaca ich udział (tzw. wpisowe) i stara się w miarę swoich możliwości finansowych (zgodnie ze statutem) zwracać koszty przejazdu.

O warunkach i wysokości zwrotu kosztów decyduje Zarząd podejmując uchwałę.

Działalność statutowa określona w punktach 1, 2, 5 i 6 wykonywana jest zarówno na rzecz członków Klubu, jak i na rzecz osób trzecich niebędacych członkami Klubu. Punkty 3, 4, 7 i 8 dotyczą udziału jedynie członków zrzeszonych w Klubie.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy opłacane przez Klub wpisowe oraz zwrot kosztów przejazdu członkom Klubu stanowią koszty uzyskania przychodów.

(druga część pytania oznaczonego we wniosku nr 5)

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku uczestnictwa członków Klubu w turystyczno-nawigacyjnych imprezach samochodowych, zawodach z zakresu udzielania pierwszej, pomocy Klub opłaca ich udział (tzw. wpisowe) i stara się w miarę możliwości finansowych (zgodnie ze statutem) zwracać koszty przejazdu. O warunkach i wysokości zwrotu kosztów decyduje Zarząd podejmując uchwałę. Stowarzyszenie zwraca członkom koszty ponoszone w związku z uczestniczeniem w krajowych i międzynarodowych imprezach samochodowych wymienionych we wniosku. Zwrócone koszty mieszczą się w zakresie należności, które zgodnie z odrębnymi przepisami przysługują pracownikom odbywającym krajowe lub zagraniczne podróże służbowe. W przypadku Klubu, koszty te są ponoszone w celu realizacji zadań statutowych Stowarzyszenia są zatem bezpośrednio związane z uzyskaniem przychodów. Pokrywając koszty uczestnictwa i podróży członkom Klubu mogą oni brać udział w imprezach samochodowych, na których reprezentując Klub zdobywają czołowe miejsca na podium. Dzięki temu Klub jest rozpoznawalny, a co za tym idzie może pozyskiwać nowych członków, którzy również będą pracować na jego sukces. Bez członków Stowarzyszenie nie mogłoby istnieć, a tym samym nie mogłoby działać i uzyskiwać przychodów. Koszty wpisowego jak i koszty podróży nie zostały również wymienione w ustawie o podatku od osób prawnych, jako nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W związku z powyższym, Wnioskodawca uważa, że zwrot wpisowego i kosztów przejazdu otrzymywany przez członków Klubu może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności (art. 2 ust. 2 ww. ustawy). Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków; do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników (art. 2 ust. 3 ww. ustawy). W myśl art. 17 ust. 1 ww. ustawy, stowarzyszenie uzyskuje osobowość prawną i może rozpocząć działalność z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego. Stosownie natomiast do art. 33 ust. 1 ww. ustawy, majątek stowarzyszenia powstaje ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z własnej działalności, dochodów z majątku stowarzyszenia oraz z ofiarności publicznej. Stowarzyszenie, z zachowaniem obowiązujących przepisów, może przyjmować darowizny, spadki i zapisy oraz korzystać z ofiarności publicznej (art. 33 ust. 2 ww. ustawy). Ponadto w myśl art. 34 ww. ustawy, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z powyższego wynika, iż stowarzyszenia, co do zasady poza wyjątkami przewidzianymi w ww. Prawie o stowarzyszeniach, posiadają osobowość prawną, tak więc, jako osoby prawne, są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), jako podmioty zwolnione od podatku dochodowego. W konsekwencji stowarzyszenia, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Aby zatem dany wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodów musi spełniać łącznie następujące przesłanki:

* musi być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,

* nie może być wymieniony w art. 16 ww. ustawy, wśród wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów,

* musi być należycie udokumentowany.

Generalnie należy przyjąć, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów bądź też zabezpieczenie lub zachowanie tego źródła przychodów, o ile w myśl przepisów ww. ustawy nie podlegają wyłączeniu z tychże kosztów. Przy czym związek przyczynowy pomiędzy poniesieniem wydatku, a osiągnięciem przychodu bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem jego źródła należy oceniać indywidualnie w stosunku do każdego wydatku. Z oceny tego związku powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczynić się do osiągnięcia przychodu bądź służyć zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów. Zauważyć przy tym należy, iż konieczność poniesienia danego wydatku nie może wynikać z zaniedbań lub sprzecznych z prawem działań podatnika.

Koszty poniesione na zachowanie źródła przychodu to koszty, które poniesione zostały, aby przychody z danego źródła przychodów w dalszym ciągu uzyskiwano oraz aby takie źródło w ogóle dalej istniało. Natomiast za koszty służące zabezpieczeniu źródła przychodów należy uznać koszty poniesione na ochronę istniejącego źródła przychodów, w sposób, gwarantujący bezpieczne funkcjonowanie tego źródła. Istotą tego rodzaju kosztów jest więc ich obligatoryjne poniesienie w celu nie dopuszczenia do utraty źródła przychodu w przyszłości.

Jednocześnie zauważyć należy, iż ciężar wykazania związku pomiędzy poniesionym wydatkiem a uzyskaniem przychodu, lub zachowaniem, bądź zabezpieczeniem źródła tego przychodu, każdorazowo spoczywa na podatniku, jako wywodzącym korzyści z tytułu zaliczenia tego wydatku do kosztów uzyskania przychodu.

Wydatki związane z opłaceniem przez Stowarzyszenie wpisowego z tytułu uczestnictwa Jego członków w turystyczno-nawigacyjnych imprezach samochodowych, zawodach z zakresu udzielania pierwszej pomocy oraz zwrotem kosztów przejazdu na te imprezy, nie zostały przy tym ujęte w katalogu zawartym w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. katalogu wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest stowarzyszeniem, którego celami statutowymi są:

* działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego,

* propagowanie wiedzy o kulturze jazdy,

* organizowanie i popularyzowanie masowego oraz wyczynowego sportu motorowego,

* rozwój sportu motorowego,

* organizowanie turystyki motorowej.

Jego działalność statutowa obejmuje m.in. organizowanie turystyczno - nawigacyjnych imprez samochodowych, organizowanie zawodów kartingowych, udział w krajowych i międzynarodowych zawodach sportowych oraz w krajowych i zagranicznych imprezach turystyczno-motorowych i caravaningowych, prowadzenie szkoleń z zakresu udzielania pierwszej pomocy oraz kursów na stopień Ratownika Drogowego PZM, współorganizacja turniejów, zawodów promujących m.in. bezpieczeństwo w ruchu drogowym, organizacja zawodów, mistrzostw z zakresu udzielania pierwszej pomocy, udział w zawodach, mistrzostwach z zakresu udzielania pierwszej pomocy, udział w szkoleniach na stopień Instruktora Ratownictwa Drogowego PZM.

Wymienione wyżej cele statutowe Wnioskodawca realizuje m.in. poprzez: udział w krajowych i międzynarodowych zawodach sportowych oraz w krajowych i zagranicznych imprezach turystyczno-motorowych, prowadzenie szkoleń w zakresie udzielania pierwszej pomocy ofiarom ruchu drogowego, branie udziału w krajowych i międzynarodowych zawodach, mistrzostwach dotyczących pierwszej pomocy, w tym Ratownictwa Drogowego PZM oraz organizowanie i branie czynnego udziału w kursach, odczytach, szkoleniach, sympozjach związanych z pogłębianiem posiadanej wiedzy z zakresu pierwszej pomocy oraz propagowaniem umiejętności udzielania pierwszej pomocy wśród społeczeństwa.

Wnioskodawca raz na rok pobiera od swoich członków składki członkowskie z racji przynależności do Stowarzyszenia. Składki te są przeznaczone wyłącznie na bieżącą działalność oraz realizację ww. celów statutowych. Ponadto, Wnioskodawca prowadzi również dodatkową działalność gospodarczą w zakresie wynajmu nieruchomości własnej oraz przeprowadzania szkoleń z pierwszej pomocy dla zakładów pracy. Dochód z tej działalności służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między członków Stowarzyszenia. Działalność Wnioskodawcy nie jest nastawiona na osiąganie zysków, a jakikolwiek powstały zysk przeznaczony jest na cele działalności statutowej. W przypadku uczestnictwa w wyżej wymienionych imprezach członków Stowarzyszenia, Wnioskodawca opłaca ich udział w tych imprezach (tzw. wpisowe) oraz w miarę swoich możliwości finansowych (zgodnie ze statutem) zwraca im koszty przejazdu.

Biorąc pod uwagę cyt. wyżej przepisy stwierdzić należy, iż udział członków Stowarzyszenia we wskazanych we wniosku imprezach może przyczynić się do uzyskania przychodów (rozpoznawalność Stowarzyszenia może skutkować przystąpieniem nowych członków, a tym samym zwiększeniem generowanych przez nich przychodów), a zatem wydatki ponoszone na zapłatę wpisowego za udział członków Stowarzyszenia w ww. imprezach oraz zwrot poniesionych przez nich kosztów przejazdu na te imprezy, mogą, co do zasady, stanowić koszty uzyskania przychodu Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl