IBPBI/1/423-21/11/AB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/423-21/11/AB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 marca 2011 r. (data wpływu do Organu 4 marca 2011 r.), uzupełnionym w dniach 16 marca i 24 maja 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* możliwości zwolnienia z opodatkowania, dochodu wydatkowanego na realizację zadań statutowych Stowarzyszenia - jest prawidłowe,

* podstawy prawnej ww. zwolnienia - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 marca 2011 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania, dochodu wydatkowanego na realizację zadań statutowych Stowarzyszenia.

Wniosek powyższy uzupełniono dnia 16 marca 2011 r., jednakże pomimo uzupełnienia wniosek ten nadal nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 10 maja 2011 r. Znak: IBPBI/1/423-21/11/AB, wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 24 maja 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Stowarzyszenie) posiada status Organizacji Pożytku Publicznego i ma zapisane w celach statutowych prowadzenie funduszy stypendialnych dla uzdolnionej młodzieży. Na ten cel otrzymuje wpłaty z tytułu przekazania 1% podatku oraz darowizny. Wnioskodawca zamierza podpisać umowę z innym stowarzyszeniem (nie mającym statusu Organizacji Pożytku Publicznego) w celu realizacji celu statutowego Wnioskodawcy, tj. wypłaty stypendium dla uzdolnionej młodzieży. Stowarzyszenie, z którym Wnioskodawca podpisze umowę powoła komisję stypendialną, przyzna stypendia, podpisze umowy ze stypendystami i będzie dokonywało wypłat we własnym imieniu. Wnioskodawca przekaże w ramach umowy środki na wypłatę określonych stypendiów (ściśle określona kwota). Stowarzyszenie, z którym Wnioskodawca podpisze umowę, w okresach rocznych przekaże Wnioskodawcy rozliczenie (sprawozdanie) z wypłaty środków w ramach udzielonych stypendiów (np. kopie umów zawartych ze stypendystami i rozliczenie wypłaconych środków z rachunku bankowego).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy kwota przekazana w ramach umowy zawartej przez Wnioskodawcę z innym Stowarzyszeniem, na realizację celu "wypłata stypendiów dla młodzieży", będzie podlegała zwolnieniu z podatku dochodowego, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, kwota przeznaczona na wypłatę stypendiów, która następnie zostanie rozliczona na podstawie sprawozdania, podlega zwolnieniu, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536), działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie. Natomiast zgodnie z przepisem ust. 2 tego artykułu organizacjami pozarządowymi są, niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki nieposiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

Zgodnie z art. 24 ust. 1 tej ustawy, organizacji pożytku publicznego przysługuje, na zasadach określonych w przepisach odrębnych, zwolnienie od:

1.

podatku dochodowego od osób prawnych,

2.

podatku od nieruchomości,

3.

podatku od czynności cywilnoprawnych,

4.

opłaty skarbowej,

5.

opłat sądowych

- w odniesieniu do prowadzonej przez nią działalności pożytku publicznego.

Odrębne przepisy, do których odsyła cytowany przepis, regulujące zagadnienie zwolnienia organizacji pożytku publicznego od podatku dochodowego od osób prawnych to przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., określanej dalej skrótem "u.p.d.o.p.").

Na wstępie należy zauważyć, że w u.p.d.o.p. ujęto dwa rodzaje zwolnień podatkowych, a mianowicie zwolnienia podmiotowe i przedmiotowe.

Zwolnienia podmiotowe uregulowano w art. 6 u.p.d.o.p., w którym enumeratywnie wymieniono podmioty zwolnione od podatku. Zwolnienia przedmiotowe ujęto natomiast w Rozdziale 4 u.p.d.o.p. (art. 17 u.p.d.o.p.).

Wnioskodawca nie został ujęty w zamkniętym katalogu zawartym w art. 6 u.p.d.o.p., a zatem nie korzysta ze zwolnienia podmiotowego. Powyższe nie oznacza jednak, że osiągane przez Niego dochody podlegają opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 u.p.d.o.p., przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Zgodnie z art. 7 ust. 2 ww. ustawy dochodem, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Tak ustalony dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, na zasadach określonych w art. 17 ust. 1 u.p.d.o.p.

Na mocy art. 17 ust. 1 pkt 6c u.p.d.o.p., wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Artykuł 17 ust. 1b u.p.d.o.p. stanowi, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z treści art. 17 ust. 1a pkt 2 u.p.d.o.p. wynika natomiast, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

u. p.d.o.p. ściśle określa więc dwa warunki, których spełnienie uprawnia do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c. Pierwszy z nich to posiadanie przez jednostkę statusu organizacji pożytku publicznego, o której mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, drugi zaś to przeznaczenie i wydatkowanie uzyskanego dochodu na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej. Nieistotne jest przy tym, źródło tego dochodu, tj. czy został on osiągnięty w związku z realizacją zadań pożytku publicznego, czy też z działalności gospodarczej prowadzonej w rozmiarach służących realizacji zadań statutowych. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego jest bowiem przeznaczenie i - bez względu na termin - wydatkowanie osiągniętego dochodu na działalność statutową.

W świetle powyższego decydujące znaczenie dla możliwości zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych środków finansowych otrzymanych przez Wnioskodawcę (Stowarzyszenie), ma cel na jaki przeznaczone zostaną te środki.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca (Stowarzyszenie) posiada statut organizacji pożytku publicznego, która ma zapisane w celach statutowych prowadzenie funduszy stypendialnych dla uzdolnionej młodzieży. Wnioskodawca wskazał, iż zamierza podpisać umowę z innym stowarzyszeniem (nie mającym statusu Organizacji Pożytku Publicznego), któremu przekaże otrzymane środki finansowe w celu realizacji celu statutowego Wnioskodawcy, tj. wypłaty stypendium dla uzdolnionej młodzieży.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż skoro celem Stowarzyszenia jest prowadzenie funduszy stypendialnych dla uzdolnionej młodzieży to środki finansowe przeznaczone na realizację tego celu, również za pośrednictwem innego podmiotu (który corocznie będzie składał Stowarzyszeniu rozliczenia przekazanych środków), będą wolne od podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c u.p.d.o.p., bowiem możliwość skorzystania z ww. zwolnienia uwarunkowana jest celem, na jaki zostaną przeznaczone środki finansowe Wnioskodawcy.

Należy jednak, wbrew stanowisku Wnioskodawcy wskazać, iż w związku z powyższym zwolnienie przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie znajdzie zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie:

* możliwości zwolnienia z opodatkowania, dochodu wydatkowanego na realizację zadań statutowych Stowarzyszenia - jest prawidłowe,

* podstawy prawnej ww. zwolnienia - jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl