IBPBI/1/4160-30/09/ZK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/4160-30/09/ZK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

W związku ze skargą z dnia 10 września 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 15 września 2009 r.) wniesioną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie na indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 27 maja 2009 r. Znak: IBPBI/1/415-196/09/ZK dotyczącą zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej przychodów z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, doręczoną w dniu 16 czerwca 2009 r. (data potwierdzenia odbioru), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, w trybie art. 54 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.) oraz na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), uwzględnia skargę w całości, w związku z czym zmienia zaskarżoną indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 27 maja 2009 r. Znak: IBPBI/1/415-196/09/ZK, uznając stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, na wniosek z dnia 3 lutego 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 2 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej przychodów z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej wydał zaskarżoną indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 27 maja 2009 r. Znak: IBPBI/1/415-196/09/ZK, stwierdzając nieprawidłowość zajętego przez wnioskodawcę stanowiska.

W ww. wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest członkiem stowarzyszenia zrzeszającego taksówkarzy, świadczących usługi taksówkowe w zakresie przewozu osób oraz usługi taksówkowe w zakresie przewozu ładunków. Jest podatnikiem opłacającym zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej - zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.). Zgodnie z powołaną ustawą opodatkowanie w formie karty podatkowej możliwe jest po spełnieniu warunków wymienionych w art. 25 ust. 1 ww. ustawy. Jednym z nich jest zakaz prowadzenia innej pozarolniczej działalności gospodarczej, poza działalnością podlegającą opodatkowaniu w formie karty podatkowej (art. 25 ust. 1 pkt 4).

Stowarzyszenie, którego członkiem jest wnioskodawca ma zamiar świadczyć usługi reklamowe wobec osób trzecich w ten sposób, iż będzie umieszczać reklamy na samochodach taksówkarzy - członków stowarzyszenia, w tym wnioskodawcy (głównie w formie nadruków lub naklejek). Wnioskodawca, ani też inni członkowie nie będą otrzymywać żadnego wynagrodzenia z tego tytułu, ani też osiągać jakichkolwiek innych przychodów, gdyż udostępnianie powierzchni samochodów pod reklamę będzie się odbywać w ramach wykonywania przez taksówkarzy obowiązków członkowskich w stowarzyszeniu, wynikających z jego statutu. Będzie to zatem świadczenie nieodpłatne na rzecz stowarzyszenia, nie generujące przychodu i z tego tytułu nie podlegające opodatkowaniu.

Zdaniem Wnioskodawcy, nieodpłatne udostępnianie na rzecz stowarzyszenia powierzchni samochodów pod reklamy, nie jest zmianą stanu faktycznego w stosunku do stanu faktycznego podanego we wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej, który powoduje utratę warunków do opodatkowania w formie karty podatkowej. Podkreśla on przy tym, iż składając wniosek o opodatkowanie w zryczałtowanej formie wnioskodawca zgłosił równocześnie prowadzenie działalności wskazanej w ustawie.

W tym przypadku były to usługi taksówkowe w zakresie przewozu osób oraz usługi taksówkowe w zakresie przewozu ładunków. Ponieważ ustawa nie zawiera definicji pojęcia usługi taksówkowe, z tego względu pojęcie to należy interpretować zgodnie z jego znaczeniem potocznym. Taka interpretacja znajduje się w wyroku Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 15 grudnia 2005 r. III SA/Wa 995/05 - "zasady doświadczenia życiowego wskazują, że taksówka jest to pojazd używany do prowadzenia działalności polegającej na przewozie osób lub ładunków. Osoby wykonujące tą działalność oczekują na klientów w oznaczonych miejscach - postojach taksówek lub ewentualnie pod numerami telefonów. Z racji tego dobór klientów ma charakter przypadkowy i niezaplanowany". Jak twierdzi Wnioskodawca udostępnienie na rzecz stowarzyszenia powierzchni samochodu pod reklamę nie będzie wiązać się z jakąkolwiek zmianą w zakresie prowadzonej przez niego działalności wskazanej we wniosku o opodatkowanie w zryczałtowanej formie, gdyż odbywać się ona będzie na dotychczasowych zasadach i w dotychczasowej formie - tak jak w powołanym orzeczeniu. Biorąc zatem pod uwagę fakt, iż działalność reklamowa stowarzyszenia prowadzona w oparciu o reklamy umieszczone m.in. na samochodzie Wnioskodawcy, nie będzie miała żadnego wpływu na działalność w zakresie usług taksówkowych prowadzoną przez Wnioskodawcę we wniosku stwierdzono, iż udostępnienie powierzchni samochodu pod reklamy nie będzie zmianą stanu faktycznego w stosunku do stanu faktycznego podanego we wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej, która powodowałaby utratę warunków do opodatkowania w tej formie, w rozumieniu art. 36 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy. W szczególności Wnioskodawca nie będzie naruszać zakazu prowadzenia innej działalności gospodarczej, sformułowanego w art. 25 ust. 1 pkt 4 ustawy. Ustawa bowiem nie wprowadza własnej definicji działalności gospodarczej, ale w tym zakresie odsyła do ustawy o podatku dochodowym (art. 4 ust. 1 pkt 12). Zgodnie z definicją sformułowaną w art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) niezbędnym elementem dla prowadzenia działalności gospodarczej jest m.in. zarobkowy charakter tejże działalności - tj. osiąganie z tego tytułu przychodów. Z uwagi na fakt, iż wnioskodawca będzie udostępniał powierzchnię samochodu na rzecz stowarzyszenia bezpłatnie, wykonując swoje statutowe obowiązki członkowskie, tym samym nie będzie osiągał z tego tytułu jakichkolwiek przychodów, a jego działalność we wskazanym zakresie nie będzie tożsama z prowadzeniem innej działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W dniu 27 maja 2009 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający z upoważnienia Ministra Finansów, wydał indywidualną interpretację Znak: IBPBI/1/415-196/09/ZK uznając, że stanowisko wnioskodawcy w zakresie możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej przychodów z prowadzonej pozarolniczej działalności w zakresie usług taksówkowych, w przypadku bezpłatnego udostępnienia na rzecz stowarzyszenia powierzchni samochodu pod reklamę, jest nieprawidłowe i stwierdził, że fakt ten oznacza, iż poza usługami taksówkowymi wnioskodawca będzie również prowadził pozarolniczą działalność gospodarczą polegającą na udostępnianiu pod reklamę powierzchni składnika majątku wykorzystywanego w tej działalności, co wyklucza opodatkowanie usług taksówkowych w formie karty podatkowej.

Nie zgadzając się ze stanowiskiem zawartym w tej interpretacji Wnioskodawca pismem z dnia 30 czerwca 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 7 lipca 2009 r.), wezwał Organ do usunięcia naruszenia prawa wnosząc o zmianę ww. indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

W odpowiedzi na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, ujętej w piśmie z dnia 6 sierpnia 2009 r. Znak: IBPBI/1/415W-36/09/ZK, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdził brak podstaw do zmiany przedmiotowej indywidualnej interpretacji.

Pismem z dnia 10 września 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 15 września 2009 r.) na ww. indywidualną interpretację wniesiono skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie.

W odpowiedzi na skargę, udzielonej pismem z dnia 14 października 2009 r. Znak: IBPBI/1/4160-30/09/ZK, IBRB/007-269/09 Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając z upoważnienia Ministra Finansów, podtrzymał swoje stanowisko, stwierdzając ponownie, iż użyczenie dla celów reklamowych samochodu wnioskodawcy spowoduje utratę prawa do opodatkowania uzyskiwanych z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej przychodów, zryczałtowanym podatkiem dochodowym uiszczanym w formie karty podatkowej. Bez znaczenia przy tym jak wskazano jest okoliczność, iż udostępnienie to będzie miało charakter nieodpłatny.

Stosownie do art. 54 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.), organ, którego działanie lub bezczynność zaskarżono, może w zakresie swojej właściwości uwzględnić skargę w całości do dnia rozpoczęcia rozprawy.

Mając na względzie powyższe, Dyrektor Izby w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, rozpatrując ponownie przedmiotową skargę z dnia 10 września 2009 r., uwzględnia skargę w całości i stwierdza, że stanowisko skarżącego przedstawione w ww. wniosku z dnia 3 lutego 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 2 marca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej przychodów z prowadzonej pozarolniczej działalności, jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność m.in. w zakresie usług transportowych wykonywanych przy użyciu jednego pojazdu w warunkach określonych w części V tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy (zwanej dalej "tabelą").

Pod Lp. 1 i 2 części V tabeli określono stawki karty podatkowej dla:

* usług taksówkowych w zakresie przewozu osób (Lp. 1)

* usług taksówkowych w zakresie przewozu ładunków (Lp. 2).

Stosownie do art. 25 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

1.

złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,

2.

we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,

3.

przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób nie zatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,

4.

nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,

5.

małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,

6.

nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,

7.

pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Jednakże w myśl art. 25 ust. 2 tej ustawy, nie wyłącza opodatkowania w formie karty podatkowej:

1.

prowadzenie przez podatnika działalności w zakresie wytwarzania energii elektrycznej, w elektrowniach wodnych i wiatrowych, o mocy oddawanej do 5.000 kilowatów, oraz wytwarzanie biogazu,

2.

osiąganie przychodów z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze

- z których przychody (dochody) podlegają odrębnemu opodatkowaniu według skali podatkowej.

Zgodnie z treścią art. 25 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, podatnicy prowadzący działalność gospodarczą, o której mowa w art. 23 ww. ustawy, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej. Oznacza to, że dla skorzystania z możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej podatnicy mogą prowadzić tylko jeden rodzaj działalności określony w art. 23 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (wymieniony tylko w jednym z ww. punktów artykułu 23 ust. 1 tej ustawy). Tym samym prowadzenie lub podjęcie innego (dodatkowego) rodzaju działalności, niż jeden z rodzajów działalności określony w art. 23 ww. ustawy i to niezależnie od tego, czy ten inny rodzaj działalności został wymieniony w tym przepisie, powoduje utratę lub brak możliwości opłacania przez podatnika podatku dochodowego w formie karty podatkowej.

Stosownie do treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439 z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie z art. 36 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy opodatkowani w formie karty podatkowej są obowiązani zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego o zmianach, jakie zaszły w stosunku do stanu faktycznego podanego w złożonym wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej, które:

a.

powodują utratę warunków do opodatkowania w formie karty podatkowej,

b.

mają wpływ na wysokość podatku dochodowego w formie karty podatkowej, a w szczególności o zmianach: w stanie zatrudnienia, miejsca prowadzenia działalności, rodzaju i zakresu prowadzonej działalności, liczby stanowisk na parkingu oraz liczby i rodzaju urządzeń przy prowadzeniu usług rozrywkowych, liczby godzin przeznaczonych na wykonywanie wolnego zawodu w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego oraz wolnego zawodu w zakresie usług weterynaryjnych, liczby sprzedawanych posiłków domowych, liczby godzin sprawowania opieki domowej nad dziećmi i osobami chorymi, liczby godzin przeznaczonych na udzielanie lekcji.

Mając na względzie powyższe przepisy stwierdzić należy, iż zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej mogą być opodatkowani podatnicy prowadzący działalność w zakresie usług taksówkowych w zakresie przewozu osób oraz przewozu ładunków, pod warunkiem jednak, iż nie prowadzą innej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika m.in., iż Wnioskodawca będzie nieodpłatnie udostępniał na rzecz stowarzyszenia, którego jest członkiem powierzchnię samochodu pod reklamę. Przy czym, nie będzie osiągał z tego tytułu jakichkolwiek przychodów, ponieważ będzie udostępniał powierzchnię samochodu bezpłatnie, wykonując swoje statutowe obowiązki członkowskie.

Zatem działalność ta nie będzie tożsama z prowadzeniem innej działalności gospodarczej w rozumieniu ww. ustawy.

Oznacza to, iż nieodpłatne udostępnianie na rzecz stowarzyszenia powierzchni samochodu pod reklamę, nie jest zmianą stanu faktycznego w stosunku do stanu faktycznego podanego we wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej, która powoduje utratę warunków do opodatkowania w formie karty podatkowej.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż nieodpłatnie udostępnianie przez Wnioskodawcę powierzchni samochodu pod reklamę nie spowoduje utraty warunków do opodatkowania w formie karty podatkowej przychodów z usług taksówkowych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w ww. wniosku jest prawidłowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejsze rozstrzygnięcie. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w terminie 30 dni od daty jej doręczenia - za pośrednictwem organu, który wydał decyzję (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl