IBPBI/1/415W-25/09/RM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415W-25/09/RM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

W odpowiedzi na wezwanie z dnia 6 maja 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 8 maja 2009 r.) do usunięcia naruszenia prawa w indywidualnej pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 27 kwietnia 2009 r. IBPBI/1/415-86/09/RM, złożone na podstawie art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów wyjaśnia, co następuje.

W wyniku ponownej analizy sprawy, z uwzględnieniem zarzutów przytoczonych w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa, znaleziono podstawy do zmiany ww. indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie:

* przesłanek prawnych wyłączenia z opodatkowania dotacji oraz wsparcia pomostowego otrzymanego w związku z realizacją projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz

* możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej wydatków na zakup wyposażenia oraz na bieżącą działalność sfinansowanych z ww. środków.

Tutejszy organ podatkowy podtrzymuje przy tym swoje a wyrażone w ww. interpretacji indywidualnej stanowisko, iż przedstawione we wniosku stanowisko wnioskodawczyni w pozostałym, nie kwestionowanym przez stronę wzywającą zakresie stwierdzające, iż, prawidłowym jest stanowisko wnioskodawczyni w zakresie:

* braku podstaw do opodatkowania dotacji oraz wsparcia pomostowego w związku z realizacją projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego, jak również w zakresie wskazującym, iż,

* odpisy amortyzacyjne, dokonywane od środków trwałych sfinansowanych z otrzymanej dotacji inwestycyjnej nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Treść zarzutów zawartych w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa.

W wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa podniesiono, iż w świetle rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 kwietnia 2009 r. otrzymywane przychody ze wsparcia finansowego (pomostowego) i dotacji inwestycyjnej korzystają z zaniechania poboru podatku, o którym mowa w ww. rozporządzeniu i wydatki na zakup wyposażenia mogą stanowić koszty uzyskania przychodów.

Odpowiedź na zarzuty.

We wniosku z dnia 26 stycznia 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 30 stycznia 2009 r.) został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 10 grudnia 2008 r. wnioskodawczyni rozpoczęła działalność gospodarczą doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKD 70.22.2), a zajmuje się głównie szkoleniem BHP i PPOŻ. Działalność opodatkowana jest na zasadach ogólnych. Oprócz tego pracuje na etacie w innej firmie. Jest zatrudniona na umowę o pracę. Na rozpoczęcie działalności gospodarczej otrzymała dotację w wysokości 29.534,95 zł W dniu 17 grudnia 2008 r. przelewem bankowym na konto otrzymała część dotacji w wysokości 23.627,96 zł. Pozostałą część ma otrzymać w późniejszym terminie, kiedy zrealizuje już wszystkie zakupy.

Za dotację zakupiła środki trwałe: samochód i laptop oraz wyposażenie: meble biurowe, projektor, nawigację samochodową, programy komputerowe i operacyjne, luksomierz oraz filmy DVD dotyczące BHP. Będzie również otrzymywać tzw. wsparcie pomostowe w wysokości 1000 zł miesięcznie przez 6 miesięcy na pokrycie stałych kosztów takich jak: ZUS, telefon, światło, biuro rachunkowe. Dotację tę otrzymała w ramach projektu "Własna firma drogą do sukcesu" współfinansowanego przez EFS realizowanego przez K. Stowarzyszenie Wspierania Przedsiębiorczości (KSWP).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy przychody z tej dotacji są opodatkowane.

2.

Czy przychody ze wsparcia pomostowego są opodatkowane.

3.

Czy wyposażenie zakupione z dotacji i koszty ze wsparcia pomostowego mogą stanowić koszt uzyskania przychodu z działalności gospodarczej.

4.

Czy odpisy amortyzacyjne od środków trwałych zakupionych ze środków z dotacji można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Zdaniem wnioskodawczyni, zarówno dotacja jak i środki na wsparcie pomostowe nie są opodatkowane ponieważ nie są przychodem z działalności gospodarczej, tylko z innych źródeł.

Zakupione wyposażenie wnioskodawczyni zaliczyłaby do kosztów uzyskania przychodu. Natomiast jej zdaniem nie powinna zaliczać do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając, jako organ upoważniony przez Ministra Finansów, uznał stanowisko wnioskodawczyni w zakresie:

* braku podstaw do opodatkowania dotacji oraz wsparcia pomostowego otrzymanego w związku z realizacją projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego za prawidłowe,

* przesłanek prawnych wyłączenia ww. przychodów (dochodów) z opodatkowania oraz możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej wydatków na zakup wyposażenia sfinansowanych z ww. środków za nieprawidłowe,

* w części stwierdzającej, iż odpisy amortyzacyjne, od środków trwałych sfinansowanych z otrzymanej dotacji inwestycyjnej nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej - za prawidłowe.

Odnosząc się od zarzutów wzywającej, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych lub co do których nie zaniechano poboru podatku podlegają opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów, albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.

* dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,

* ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawczyni korzysta ze wsparcia w ramach projektu "Własna firma drogą do sukcesu". Projekt powyższy realizowany jest przez Stowarzyszenie Wspierania Przedsiębiorczości w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki "Priorytet VI - Rynek pracy otwarty dla wszystkich" Działanie 6.2. "Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienie" na podstawie umowy zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 - 2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r.

Rozporządzeniem z dnia 10 kwietnia 2009 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i osób prawnych od niektórych dochodów (przychodów) (Dz. U. Nr 62, poz. 509) wydanym na podstawie art. 22 § 1 pkt 1 ustawy Ordynacji podatkowej (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Minister Finansów zarządził zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i osób prawnych od środków przyznanych podatnikom - uczestnikom projektu w ramach Działania 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL) na:

1.

rozwój przedsiębiorczości, w tym na cele inwestycyjne, dla uczestników projektu, którzy w ramach projektu zarejestrowali działalność gospodarczą lub zarejestrowali się w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wysokości 40 tys. zł lub 20 tys. zł na członka spółdzielni w przypadku spółdzielni,

2.

wsparcie pomostowe w postaci pomocy finansowej wypłacanej miesięcznie przez okres do 6 lub do 12 miesięcy od dnia rozpoczęcia (uruchomienia) działalności gospodarczej

* stanowiących pomoc de minimis udzielaną na warunkach określonych w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 6 maja 2008 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Dz. U. Nr 90, poz. 557 i Nr 224, poz. 1484).

Przy czym zaniechanie to ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 26 maja 2008 r. do dnia 31 grudnia 2009 r. (§ 2 ww. rozporządzenia). Rozporządzenie powyższe weszło w życie w dniu 21 kwietnia 2009 r.

Zatem środki otrzymane przez wnioskodawczynię w części nie przeznaczonej na cele inwestycyjne w ramach Programu 6.2 Kapitał Ludzki przeznaczone na rozwój przedsiębiorczości oraz wsparcie pomostowe stanowią dochód wnioskodawczyni od którego zaniechano poboru podatku. Przy czym zaniechanie to dotyczy wyłącznie tej części środków, która nie została przeznaczona na cele inwestycyjne. Środki przeznaczone na cele inwestycyjne nie stanowią bowiem, jak już wskazano przychodu, zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122 i 129.

Wobec powyższego wydatki poniesione na zakup wyposażenia tj.: mebli biurowych, projektora, nawigacji samochodowej, programów komputerowych i operacyjnych, luksomierza oraz filmów DVD dotyczących BHP oraz wydatki związane z bieżącym funkcjonowaniem firmy przez okres sześciu miesięcy (tj. przez okres otrzymywania wsparcia pomostowego) mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej przez wnioskodawczynię pozarolniczej działalności gospodarczej jako nie objęte wyłączeniem zawartym w ww. art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy.

Stosownie do treści art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na:

a.

nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,

b.

nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,

c.

ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 22g ust. 17 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych.

* wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów przy określaniu dochodu z odpłatnego zbycia rzeczy określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d), oraz gdy odpłatne zbycie rzeczy i praw jest przedmiotem działalności gospodarczej, a także w przypadku odpłatnego zbycia składników majątku związanych z działalnością gospodarczą, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, bez względu na czas ich poniesienia.

Zatem w świetle ww. przepisu wydatki poniesione na nabycie środków trwałych tj. samochodu i laptopa w myśl ww. art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów. Kosztem tym (choć pośrednio), mogłyby być odpisy amortyzacyjne dokonywane od ich wartości początkowej. Zgodnie bowiem z art. 22 ust. 8 ww. ustawy kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23. Jednakże w myśl art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

W świetle powyższego, stwierdzić należy, iż jeżeli w istocie wnioskodawczyni jest beneficjentem środków otrzymywanych w ramach projektu Działania 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL), to środki te:

* w części przeznaczonej na nabycie wyposażenia tj.: mebli biurowych, projektora, nawigacji samochodowej, programów komputerowych i operacyjnych, luksomierza oraz filmów DVD dotyczących BHP, a także wydatki związane z bieżącym funkcjonowaniem firmy wypłacane wnioskodawczyni przez okres sześciu miesięcy, stanową przychód z prowadzonej przez wnioskodawczynię pozarolniczej działalności gospodarczej, od którego na podstawie ww. rozporządzenia Ministra Finansów zaniechano poboru podatku. Równocześnie, wydatki bezpośrednio sfinansowane ww. środkami finansowymi jako nie objęte wyłączeniem zawartym ww. art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

* w części przeznaczonej na zakup środków trwałych na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stanowią przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej. Jednocześnie odpisy amortyzacyjne dokonywane od zakupionych środków trwałych tj. samochodu i laptopa na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 45 nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów pozarolniczej działalności gospodarczej w takiej części w jakiej nabycie to zostało sfinansowane otrzymaną dotacją.

Wobec powyższego, przedstawione we wniosku z dnia 26 stycznia 2009 r. stanowisko wnioskodawczyni w zakresie:

* braku podstaw do opodatkowania dotacji oraz wsparcia pomostowego otrzymanego w związku z realizacją projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego - jest prawidłowe, aczkolwiek z innego powodu aniżeli wskazano w stanowisku wnioskodawczyni,

* możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej wydatków na zakup wyposażenia oraz na bieżącą działalność sfinansowanych z ww. środków - jest prawidłowe,

* braku możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od środków sfinansowanych z otrzymanej dotacji inwestycyjnej - jest prawidłowe.

Na zmienioną niniejszym aktem, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie z dnia 27 kwietnia 2009 r. IBPBI/1/415-86/09/RM stronie przysługuje prawo wniesienia skargi z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia niniejszej odpowiedzi (art. 53 § 2 ww. ustawy) za pośrednictwem organu, który wydał interpretację (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl