IBPBI/1/415-98/09/RM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-98/09/RM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 29 stycznia 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 2 lutego 2009 r.) uzupełnionym w dniu 20 kwietnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji oraz wsparcia pomostowego w ramach Programu 6.2 Kapitał Ludzki w części:

* wskazującej, iż ww. środki przeznaczone na nabycie wyposażenia oraz na bieżące funkcjonowanie firmy stanowią przychód podlegający opodatkowaniu - jest nieprawidłowe,

* wskazującej, iż wydatki na nabycie wyposażenia oraz na bieżące funkcjonowanie firmy sfinansowanych ww. środkami będą w całości stanowić koszty uzyskania przychodów - jest prawidłowe,

* dotyczące przeznaczenia ww. środków na nabycie środków trwałych oraz na ulepszenie środka trwałego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lutego 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji oraz wsparcia pomostowego w ramach Programu 6.2 Kapitał Ludzki.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych. Dlatego też pismem z dnia 2 kwietnia 2009 r. wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło dnia 20 kwietnia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest osobą prowadzącą od dnia 4 grudnia 2008 r. działalność gospodarczą w zakresie usług ślusarskich. Wybrał opodatkowanie podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych, prowadząc podatkową księgę przychodów i rozchodów. Posiadał budynek gospodarczy należący do majątku osobistego. W dniu rozpoczęcia działalności podjął decyzję o jego przeniesieniu i użytkowaniu dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej. Nie posiada faktur i rachunków z których wynikałaby wartość tegoż budynku, aby móc ustalić wartość początkową budynku i móc go amortyzować. Wnioskodawca jest w posiadaniu wyceny tegoż budynku, sporządzonej w listopadzie 2008 r. w oparciu o ceny z grudnia 2007 r. wykonanej przez projektanta kosztorysanta. W grudniu 2008 r. poniósł dodatkową nakłady na budynek w postaci wykonania docieplenia, którego wcześniej nie było i dodatkowej instalacji elektrycznej. Wartość początkową budynku wynikającą z wyceny powiększył o dokonane a wymienione wyżej nakłady na budynek. W dniu 22 grudnia 2008 r. otrzymał dotację z programu 6.2 Kapitał Ludzki. Po części dotacja ta związana była z zakupem drobnego wyposażenia, maszyn-środków trwałych o wartości powyżej 3,5 tyś zł, komputera, oprogramowania i nakładów na ulepszenie, przystosowanie posiadanego budynku. Wszystkie zakupy finansowane dotacja dokonał w miesiącu grudniu 2008 r. po otrzymaniu 80% zaliczki dotacji. Pozostała kwota dotacji 20% zostanie wypłacona w 2009 r. po rozliczeniu się z dokonanych zakupów.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

1.

Czy otrzymana dotacja w części dotyczącej wydatków inwestycyjnych, tj. zakupu środków trwałych powyżej 3,5 tys. złotych i nakładów zwiększających wartość budynku używanego w prowadzonej działalności gospodarczej nie jest przychodem z działalności podlegającym opodatkowaniu, a zarazem odpisy amortyzacyjne w części sfinansowanej nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

2.

Czy pozostałe wyposażenie i drobne składniki majątku nie wprowadzone na środki trwałe w części sfinansowanej dotacją są przychodem z działalności gospodarczej, a zarazem ich zakup stanowi koszt uzyskania przychodu w dacie poniesienia.

Zdaniem wnioskodawcy, co do środków trwałych i nakładów zwiększających wartość budynku (wydatki inwestycyjne) dofinansowanie nie jest przychodem, a odpisy amortyzacyjne tylko w części sfinansowanej z własnych środków stanowią koszty uzyskania przychodu. Ograniczenie wysokości odpisów zaliczanych do kosztów następuje od tego miesiąca w którym otrzymano dofinansowanie. Jeśli w grudniu otrzymano 80% wsparcia to proporcjonalnie w tej części odpisy nie będą kosztem. Po otrzymaniu pozostałej części wsparcia czyli 20% w miesiącu jego otrzymania należałoby zmniejszyć koszty uzyskania przychodów z odpisów amortyzacyjnych które nie będą stanowiły tych kosztów.

Co do pozostałych wydatków (pozainwestycyjnych) wyposażenie, materiały, drobne narzędzia jak również wsparcie pomostowe na wydatki związane z bieżącym funkcjonowaniem firmy wypłacane przez okres kolejnych 6 miesięcy po uzyskaniu wsparcia jest przychodem z działalności gospodarczej podlegającym opodatkowaniu i wpisaniu w kol. 8 podatkowej księgi przychodów i rozchodów, wydatki z nich sfinansowane będą stanowiły w całości koszty uzyskania przychodów.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych lub co do których nie zaniechano poboru podatku podlegają opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów, albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.

* dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,

* ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca korzysta ze wsparcia w ramach Programu 6.2. Kapitał Ludzki.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 - 2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r.

Rozporządzeniem z dnia 10 kwietnia 2009 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i osób prawnych od niektórych dochodów (przychodów) (Dz. U. Nr 62, poz. 509) wydanym na podstawie art. 22 § 1 pkt 1 ustawy Ordynacji podatkowej (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Minister Finansów zarządził zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i osób prawnych od środków przyznanych podatnikom - uczestnikom projektu w ramach Działania 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL) na:

1.

rozwój przedsiębiorczości, w tym na cele inwestycyjne, dla uczestników projektu, którzy w ramach projektu zarejestrowali działalność gospodarczą lub zarejestrowali się w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wysokości 40 tys. zł lub 20 tys. zł na członka spółdzielni w przypadku spółdzielni,

2.

wsparcie pomostowe w postaci pomocy finansowej wypłacanej miesięcznie przez okres do 6 lub do 12 miesięcy od dnia rozpoczęcia (uruchomienia) działalności gospodarczej

* stanowiących pomoc de minimis udzielaną na warunkach określonych w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 6 maja 2008 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Dz. U. Nr 90, poz. 557 i Nr 224, poz. 1484).

Przy czym zaniechanie to ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 26 maja 2008 r. do dnia 31 grudnia 2009 r. (§ 2 ww. rozporządzenia). Rozporządzenie powyższe weszło w życie w dniu 21 kwietnia 2009 r.

Zatem środki otrzymane przez wnioskodawcę w części nie przeznaczonej na cele inwestycyjne w ramach Programu 6.2 Kapitał Ludzki przeznaczone na rozwój przedsiębiorczości oraz wsparcie pomostowe stanowią dochód wnioskodawcy od którego zaniechano poboru podatku. Przy czym zaniechanie to dotyczy wyłącznie tej części środków, która nie została przeznaczona na cele inwestycyjne. Środki przeznaczone na cele inwestycyjne nie stanowią bowiem, jak już wskazano przychodu zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122 i 129.

Wobec powyższego wydatki poniesione na zakup wyposażenia, materiałów, drobnego sprzętu oraz wydatki związane z bieżącym funkcjonowaniem firmy przez okres sześciu miesięcy (tj przez okres otrzymywania wsparcia pomostowego) mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej przez wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej jako nie objęte wyłączeniem zawartym w ww. art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy.

Stosownie do treści art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na:

a.

nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,

b.

nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,

c.

ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 22g ust. 17 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych

* wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów przy określaniu dochodu z odpłatnego zbycia rzeczy określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d), oraz gdy odpłatne zbycie rzeczy i praw jest przedmiotem działalności gospodarczej, a także w przypadku odpłatnego zbycia składników majątku związanych z działalnością gospodarczą, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, bez względu na czas ich poniesienia.

Zatem w świetle ww. przepisu wydatki poniesione na nabycie środków trwałych oraz nakłady zwiększające wartość środka trwałego tj. budynku, w myśl ww. art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów. Kosztem tym (choć pośrednio), mogłyby być odpisy amortyzacyjne dokonywane od ich wartości początkowej. Zgodnie bowiem z art. 22 ust. 8 ww. ustawy kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23. Jednakże w myśl art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

W świetle powyższego, stwierdzić należy, iż jeżeli wnioskodawca jest beneficjentem środków otrzymywanych w ramach projektu Działania 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL), to środki te:

* w części przeznaczonej na nabycie wyposażenia, materiałów, drobnych narzędzi, a także wydatki związane z bieżącym funkcjonowaniem firmy wypłacane wnioskodawcy przez okres sześciu miesięcy, stanową przychód z prowadzonej przez wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej, od którego na podstawie ww. rozporządzeniem Ministra Finansów zaniechano poboru podatku.

Równocześnie, wydatki bezpośrednio sfinansowane ww. środkami finansowymi jako nie objęte wyłączeniem zawartym ww. art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Wobec powyższego w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji oraz wsparcia pomostowego w ramach Programu 6.2. Kapitał Ludzki w części przeznaczonej na nabycie wyposażenia oraz na bieżące funkcjonowanie firmy przedstawione we wniosku stanowisko wnioskodawcy stwierdzające, iż:

- uzyskane środki są przychodem podlegającym opodatkowaniu - jest nieprawidłowe,

- wydatki sfinansowane tymi przychodami mogą w całości stanowić koszty uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

* w części przeznaczonej na zakup środków trwałych oraz ulepszenie środka trwałego na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stanowią przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej. Jednocześnie odpisy amortyzacyjne dokonywane od zakupionych lub ulepszonych środków trwałych na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 45 nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów pozarolniczej działalności gospodarczej w takiej części w jakiej nabycie to lub ulepszenie zostało sfinansowane otrzymaną dotacją. W związku z powyższym w sytuacji gdy wnioskodawca po otrzymaniu 80% dotacji zaliczył do kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne w proporcji 20% od wartości zakupionych środków trwałych lub nakładów inwestycyjnych poniesionych na środek trwały, a następnie została wnioskodawcy zwrócona z dotacji ta część wartości tych środków trwałych lub nakładów inwestycyjnych poniesionych na środek trwały, to wnioskodawca w miesiącu otrzymania pozostałej części dotacji, powinien zmniejszyć bieżące koszty uzyskania przychodów o stosowną kwotę dotychczasowych dokonanych odpisów amortyzacyjnych.

Wobec powyższego w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji w ramach Programu 6.2. Kapitał Ludzki w części przeznaczonej na nabycie środków trwałych oraz na ulepszenie środka trwałego przedstawione we wniosku stanowisko wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl