IBPBI/1/415-936/11/ZK - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych kwoty umorzonych pożyczek przyznanych przedsiębiorcom na usuwanie skutków powodzi.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-936/11/ZK Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych kwoty umorzonych pożyczek przyznanych przedsiębiorcom na usuwanie skutków powodzi.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 31 sierpnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych z otrzymaniem i umorzeniem części pożyczki (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 sierpnia 2011 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie skutków podatkowych związanych z otrzymaniem i umorzeniem części pożyczki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 4 lutego 2011 r. Wnioskodawca zawarł z Fundacją Rozwoju Regionu umowę pożyczki. Pożyczkodawca udzielił pożyczki inwestycyjnej w wysokości 130.000,00 zł. Po spłacie połowy rat pożyczki, zgodnie z § 11 umowy, pożyczkobiorca otrzyma umorzenie 50% wartości pożyczki. Umowa pożyczki zawarta została w oparciu o projekt finansowany ze środków w ramach. Regionalnego Programu Operacyjnego, Działania 2.1.D "Wsparcie funduszy zwrotnych, przeznaczonych dla przedsiębiorstw". Umowa pożyczki ma charakter pomocy de minimis udzielonej przedsiębiorcy, który poniósł bezpośrednie materialne szkody w miejscu faktycznego wykonywania działalności gospodarczej na skutek wystąpienia klęski żywiołowej lub działania siły wyższej w 2010 r. Fundacja Rozwoju Regionu pismem z dnia 9 sierpnia 2011 r. oświadczyła, iż przedmiotowa pożyczka została udzielona w związku z przedłożeniem przez Wnioskodawcę dokumentów potwierdzających, iż poniósł szkodę na skutek powodzi w miesiącu maju i czerwcu 2010 r. Wnioskodawca środki uzyskane w ramach pożyczki przeznaczył na zakup środków trwałych.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy kwota umorzonej pożyczki zwolniona jest z opodatkowania podatkiem dochodowym.

(pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, w niniejszym stanie faktycznym ma zastosowanie art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 12 sierpnia 2010 r. o wspieraniu przedsiębiorców dotkniętych skutkami powodzi z 2010 r. (Dz. U. Nr 148, poz. 992), w myśl którego zwalnia się od podatku dochodowego kwoty umorzonych pożyczek przyznanych przedsiębiorcom, o których mowa w art. 1 w trybie i na zasadach określonych ustawą. Powyższe oznacza, iż kwota umorzonej pożyczki jest zwolniona od podatku dochodowego. Podstawą do powyższego twierdzenia może być także art. 30 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 24 czerwca 2010 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi z maja i czerwca 2010 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 6 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość umorzonych lub przedawnionych zobowiązań, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 6, w tym z tytułu zaciągniętych kredytów (pożyczek), z wyjątkiem umorzonych pożyczek z Funduszu Pracy. Przy czym, stosownie do treści art. 14 ust. 3 pkt 6 ww. ustawy, do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2 nie zalicza się kwoty stanowiącej równowartość umorzonych zobowiązań, w tym także umorzonych pożyczek (kredytów), jeżeli umorzenie zobowiązań jest związane z postępowaniem upadłościowym z możliwością zawarcia układu w rozumieniu przepisów prawa upadłościowego i naprawczego. W myśl art. 14 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość świadczeń otrzymanych w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.

Sam fakt otrzymania pożyczki jest obojętny podatkowo, gdyż pożyczka z samej swojej istoty podlega zwrotowi. Zgodnie bowiem z art. 720 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę pożyczki dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy albo tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości.

Skutki podatkowe powoduje dopiero umorzenie pożyczki. Z cyt. wyżej przepisów wynika, iż co do zasady każda umorzona pożyczka, za wyjątkiem pożyczek z Funduszu Pracy oraz pożyczek, których umorzenie jest związane z postępowaniem upadłościowym, z możliwością zawarcia układu w rozumieniu przepisów prawa upadłościowego i naprawczego, stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, mający wpływ na podstawę opodatkowania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika m.in., iż w dniu 4 lutego 2011 r. Wnioskodawca zawarł umowę pożyczki z Fundacją Rozwoju Regionu i otrzymał pożyczkę inwestycyjną w wysokości 130.000,00 zł. Po spłacie połowy rat pożyczki, zgodnie z § 11 umowy, 50% kwoty pożyczki zostanie umorzone. Przedmiotowa pożyczka została udzielona w związku z przedłożeniem przez Wnioskodawcę dokumentów potwierdzających, iż poniósł szkodę na skutek powodzi w miesiącu maju i czerwcu 2010 r.

Biorąc pod uwagę cyt. wyżej przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stwierdzić należy, iż wartość umorzonej pożyczki stanowi przychód z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Przy czym przychód ten, jest zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym, na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 sierpnia 2010 r. o wspieraniu przedsiębiorców dotkniętych skutkami powodzi z 2010 r. (Dz. U. Nr 148, poz. 992). Zgodnie bowiem z tym przepisem, zwalnia się od podatku dochodowego kwoty umorzonych pożyczek przyznanych przedsiębiorcom, o których mowa w art. 1, a więc przedsiębiorcom, w rozumieniu art. 4 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 z późn. zm.), którzy ponieśli szkodę w wyniku powodzi z 2010 r., zwanej dalej "powodzią", z wyłączeniem przedsiębiorców wykonujących działalność wytwórczą w rolnictwie w zakresie upraw rolnych oraz chowu i hodowli zwierząt, ogrodnictwa, warzywnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego, w trybie i na zasadach określonych ustawą. W przedmiotowej sprawie nie znajduje natomiast zastosowania wskazany we wniosku art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 24 czerwca 2010 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi z 2010 r. (Dz. U. Nr 123, poz. 835). Zgodnie bowiem z tym przepisem, zwalnia się od podatku dochodowego dochody (przychody) poszkodowanego otrzymane na usuwanie skutków powodzi z tytułu nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń. Umorzenie pożyczki nie generuje przychodu z nieodpłatnych świadczeń (art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), ale ww. przychód z tytułu umorzonych zobowiązań, w tym pożyczek (art. 14 ust. 2 pkt 6 ww. ustawy).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmieniać należy, iż w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl