IBPBI/1/415-916/13/WRz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-916/13/WRz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 5 września 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 9 września 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

* konieczności opodatkowania tym podatkiem dochodów uzyskanych ze sprzedaży zniczy - jest prawidłowe,

* obowiązków ciążących na Wnioskodawcy w związku z ww. sprzedażą - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 września 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie konieczności opodatkowania tym podatkiem dochodów uzyskanych ze sprzedaży zniczy oraz obowiązków związanych z tą sprzedażą.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca nie pracuje i nie prowadzi działalności gospodarczej. Pomaga ojcu w gospodarstwie rolnym i domowym. Zamierza (pod koniec października i na początku listopada 2013 r.) handlować zniczami pod kościołem, aby raz w roku uzyskać jednorazowy dochód. Wnioskodawca nie chciałby w związku z tym rejestrować na kilka dni działalności gospodarczej, bo nie zamierza prowadzić tej działalności w sposób zorganizowany i ciągły. Jego celem jest tylko sprzedaż zniczy przez okres 2-3 dni (przed dniem Wszystkich Świętych). Później Wnioskodawca nie zamierza prowadzić działalności w tym zakresie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy należy zapłacić podatek dochodowy, gdy uzyskany dochod przekroczy kwotę wolną od podatku, przewidzianą w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Czy i jakie obowiązki ciąża na mnie z ww. tytułu.

(pytania oznaczone we wniosku nr 1 i 3)

Zdaniem Wnioskodawcy, gdy uzyskany dochód przekroczy kwotę 3.091,00 zł ma obowiązek uiścić podatek dochodowy do urzędu skarbowego. Ponadto powinien zaprowadzić ewidencję sprzedaży, a inne obowiązki na nim nie ciążą.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 i 8 lit. d ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), źródłami przychodów są m.in.:

* pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3),

* odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2, innych rzeczy, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie (...).

W myśl art. 5a pkt 6 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Jak wynika z ww. definicji, jeżeli ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych zalicza określony dochód do innego źródła niż pozarolnicza działalność gospodarcza, to dochód ten stanowi dochód z tego źródła, a nie ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy. W tym też zakresie zauważyć należy, iż art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wymienia m.in. źródło dochodów jakim jest określona w art. 10 ust. 1 pkt 8 tej ustawy - sprzedaż innych rzeczy.

Aby przychód uzyskany z prowadzonej działalności mógł być uznany za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, działalność ta musi spełniać następujące przesłanki:

* musi być działalnością zarobkową,

* musi być działalnością wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, działalnością polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż lub działalnością polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,

* musi być działalnością prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły;

* działalność ta nie może polegać na wykonywaniu czynności, o których mowa w art. 5b ust. 1 ww. ustawy,

* przychody z niej uzyskane nie mogą być zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2, 4-9 tej ustawy.

Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednakże brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, iż działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie bowiem działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych.

Za takim rozumieniem pojęcia "zorganizowany" przemawia również definicja słownikowa. Zgodnie z Nowym Słownikiem Poprawnej Polszczyzny (Wydawnictwo Naukowe PWN pod redakcją Andrzeja Markowskiego Warszawa 2000), organizować to przygotowywać, zakładać jakieś przedsięwzięcie, bądź w znaczeniu drugim nadawać czemuś reguły, wprowadzać porządek (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z 7 maja 2008 r. I SA/Op 18/08). Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej, to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku. Przez powtarzalność rozumie się natomiast cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, nie powiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej, podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek, można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.

Z przestawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca chciałby pod koniec października i na początku listopada 2013 r. (w okresie Wszystkich Świętych) handlować zniczami. Nie zamierza w związku z tym rejestrować na kilka dni działalności gospodarczej. Nie zamierza też prowadzić tej działalności w sposób zorganizowany i ciągły. Wnioskodawca później nie zamierza prowadzić działalności w tym zakresie.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że działania, jaką będzie podejmował Wnioskodawca, w celu sprzedaży zniczy, chociaż będą miały charakter handlowy (sprzedaż zniczy), zarobkowy (w celu uzyskania dochodu), zorganizowany (Wnioskodawca musi najpierw zakupić znicze, przygotować miejsce sprzedaży, dokonać samej sprzedaży) i będą podejmowane we własnym imieniu, to działalnia te nie będą miały charakteru ciągłego (częstotliwego).

Z tej też przyczyny jednorazowa sprzedaż zniczy prowadzona przez 2-3 dni w roku, nie stanowi działalności gospodarczej, o ile Wnioskodawca poza ww. sprzedażą nie będzie dokonywał innych czynności noszących znamiona tej działalności.

W konsekwencji dochód, jaki Wnioskodawca uzyska ze sprzedaży zniczy będzie stanowił dochód ze sprzedaży innych rzeczy, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (z zastrzeżeniem dopełnienia określonych w tym przepisie obowiązków).

W myśl art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

Stosownie natomiast do treści art. 24 ust. 6 ww. ustawy, dochodem z odpłatnego zbycia rzeczy określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d, jeżeli przychód z odpłatnego zbycia nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej, jest różnica pomiędzy przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia rzeczy a kosztem ich nabycia, zmniejszona o wartość nakładów poczynionych w czasie posiadania rzeczy.

W świetle ww. przepisów, dochód (będący różnicą między uzyskanym przychodem, a kosztami jego uzyskania), będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych wg określonej w art. 27 ust. 1 tej ustawy skali podatkowej, o ile dochód ten przekroczy (wynikającą z tej skali) kwotę wolną od opodatkowania, która w 2013 r. wynosi 3.091,00 zł.

W powyższym zakresie stanowisko Wnioskodawcy jest zatem prawidłowe.

Odnosząc się do obowiązków związanych ze wskazaną powyżej sprzedażą zniczy, zauważyć należy, że Wnioskodawca obowiązany jest do prawidłowego udokumentowania uzyskanego z tej sprzedaży dochodu. Powinien więc posiadać i przechowywać dowody (faktury, rachunki) wskazujące wysokość wydatków poniesionych na nabycie zniczy oraz dowody wskazujące wysokość uzyskanych z ich sprzedaży przychodów, co umożliwi mu ustalenie dochodu podatkowego.

Zauważyć przy tym należy, że jeżeli w świetle odrębnych przepisów, tj. przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) oraz przepisów wykonawczych do tej ustawy - nie będących przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej - Wnioskodawca nie jest zobowiązany do prowadzenia (w związku ze sprzedażą zniczy, jaką zamierza prowadzić) kasy rejestrującej ("fiskalnej"), może dla potrzeb podatku dochodowego (ewidencjonowania przychodu podatkowego) prowadzić ewidencję sprzedaży, bowiem przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają w tym względzie szczegółowych regulacji.

Uzyskane z ww. tytułu przychody, poniesione koszty oraz ustalony w oparciu o ww. wartości dochód podatkowy, Wnioskodawca obowiązany jest wykazać w składanym za rok podatkowy zaznaniu podatkowym, niezależnie od tego, czy wysokość uzyskanego dochodu rodzić będzie obowiązek uiszczenia podatku dochodowego od osób fizycznych. W myśl bowiem art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 7 i 8.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy dotyczące ciążących na nim obowiązków związanych ze sprzedażą zniczy, sprowadzające się do twierdzenia, że "powinna być prowadzona ewidencja sprzedaży, a inne obowiązki na nim nie ciążą", uznano za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że odnośnie do możliwości sprzedaży zniczy bez rejestracji działalności w tym zakresie (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) wydano odrębne rozstrzygniecie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35 - 016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl