IBPBI/1/415-90/09/ZK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-90/09/ZK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana P., przedstawione we wniosku z dnia 23 stycznia 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 30 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania tzw. podatkiem liniowym dochodów uzyskiwanych z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej w ramach dwóch spółek cywilnych i spółki jawnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 stycznia 2009 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania tzw. podatkiem liniowym dochodów uzyskiwanych z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej w ramach dwóch spółek cywilnych i spółki jawnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest przedsiębiorcą posiadającym udziały w trzech spółkach nie posiadających osobowości prawnej, tj. w dwóch spółkach cywilnych i spółce jawnej.

Spółki cywilne prowadzą działalność budowlaną, natomiast Spółka jawna prowadzi działalność w zakresie obróbki mechanicznej elementów metalowych.

Wnioskodawca pełni także funkcję członka zarządu Spółki z o.o. na podstawie stosunku pracy. Obowiązki wnioskodawcy w ramach umowy o pracę są w całości oparte o regulację wynikającą z ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych i nie obejmują żadnych innych zadań oprócz wynikających z funkcji członka zarządu.

Jeden ze wspólników Spółek cywilnych, będący również wspólnikiem Spółki jawnej oraz drugi wspólnik Spółki jawnej także są zatrudnieni w ramach stosunku pracy w Spółce z o.o., odpowiednio jako: członek zarządu oraz Prezes zarządu. Ich obowiązki nie obejmują żadnych innych czynności niż wynikające z pełnionej funkcji członka zarządu oraz Prezesa zarządu. Pozostali wspólnicy nie pozostają w stosunku pracy.

W 2008 r. Spółka jawna wykonała na rzecz Spółki z o.o. kilkanaście umów, których przedmiotem był remont maszyn i urządzeń, natomiast jedna ze Spółek cywilnych wykonała na rzecz Spółki z o.o. umowę, której przedmiotem było docieplenie ścian budynku wielorodzinnego.

W dniu 20 stycznia 2009 r. wnioskodawca złożył właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenie o wyborze sposobu opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy wnioskodawcy przysługiwało - stosownie do art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - uprawnienie do wyboru opodatkowania dochodów z tytułu udziału w zyskach spółek nieposiadających osobowości prawnej na zasadach określonych w art. 30c tej ustawy, a tym samym czy w świetle art. 9a ust. 2 ww. ustawy wnioskodawca ma prawo do opodatkowania dochodów z tytułu udziału w zyskach spółek nieposiadających osobowości prawnej na zasadach przewidzianych w art. 30c tej ustawy.

Czy z uwagi na odmienny charakter świadczonych przez spółki, których wnioskodawca jest wspólnikiem, usług na rzecz spółki z o.o. oraz czynności wykonywanych przez niego jako pracownika spółki z o.o., nie będzie mieć zastosowania ograniczenie (wyłączenie) określone w art. 9a ust. 3 ww. ustawy.

Zdaniem wnioskodawcy, stosownie do art. 9a ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c tej ustawy. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli rozpoczynają prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Jednakże ust. 3 ww. przepisu przewiduje zastrzeżenie, że jeśli podatnik wybrał powyższy sposób opodatkowania, a uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

* wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy, lub

* wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, to traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c. W konsekwencji, ciąży na nim obowiązek wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Zdaniem wnioskodawcy, w świetle przedstawionego stanu faktycznego, przysługuje mu prawo opodatkowania dochodów osiągniętych z tytułu udziału w zyskach spółek nieposiadających osobowości prawnej według jednolitej 19% stawki podatku, tj. zgodnie z art. 30c ww. ustawy. Tym samym wnioskodawca był uprawniony do wyboru tej metody opodatkowania poprzez złożenie w dniu 20 stycznia 2009 r. właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenia, o którym mowa w art. 9a ust. 2 ww. ustawy.

Uzasadniając powyższe stanowisko we wniosku wskazano, iż nie budzi wątpliwości że przychody wnioskodawcy z tytułu udziału w zyskach spółek cywilnych oraz spółki jawnej są przychodami osiąganymi ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej. Wynika to w szczególności z art. 5b ust. 2 w związku z art. 5a pkt 6 ww. ustawy. W myśl tych przepisów, jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niemająca osobowości prawnej, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1 uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy.

Pozarolnicza działalność, zgodnie z definicją wynikającą z wymienionego wyżej art. 5a pkt 6, obejmuje działalność zarobkową:

* wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

* polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

* polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ww. ustawy.

Wobec powyższego przychody wnioskodawcy z tytułu udziału w zyskach dwóch spółek cywilnych prowadzących działalność budowlaną oraz spółki jawnej prowadzącej działalność w zakresie obróbki mechanicznej elementów metalowych są przychodami z tytułu zysku w spółkach nieposiadających osobowości prawnej prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą i jako takie są zaliczane do przychodów ze źródła wskazanego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, czyli pozarolniczej działalności gospodarczej. Tak więc do osiąganych z tego tytułu dochodów jako do dochodów ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy ma zastosowanie art. 9a ust. 1 i nast. tej ustawy. W szczególności, na podstawie ust. 2 tego artykułu jest możliwe wybranie ich opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c, a więc 19% stawką liniową.

Jednocześnie w tym przypadku nie znajdzie zastosowania opisany wyżej przepis art. 9a ust. 3 ww. ustawy. Z treści tego przepisu wynika, że ma on zastosowanie wyłącznie w sytuacji łącznego ziszczenia się określonych w nim przesłanek, tj. świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy i odpowiadania przez te usługi czynnościom wykonywanym (uprzednio lub równolegle) w ramach stosunku pracy. Tym samym nie ma on zastosowania w sytuacji, gdy spełniona jest wyłącznie jedna z nich.

Według wnioskodawcy w niniejszym przypadku nie ulega wątpliwości, że przedmiotowe usługi były świadczone na rzecz pracodawcy. Usługi te świadczone były w poprzednim roku podatkowym. Niemniej o tym, iż wspomniany przepis nie znajdzie tu zastosowania, decyduje charakter przedmiotowych usług. Jest on bowiem odmienny od czynności wykonywanych w ramach stosunku pracy. Już samo zestawienie tych czynności, tj. czynności zarządu czyli prowadzenia spraw spółki i reprezentowania jej na zewnątrz z usługą docieplenia budynku wielorodzinnego oraz remontem maszyn i urządzeń, prowadzi do natychmiastowego wniosku, iż charakter tych czynności jest różny. Tak więc czynności wykonywane przez wnioskodawcę w ramach stosunku pracy nie odpowiadają usługom świadczonym przez spółki, których wnioskodawca jest wspólnikiem, na rzecz pracodawcy wnioskodawcy.

W związku z tym sytuacja wnioskodawcy nie mieści się w zakresie art. 9a ust. 3 i dlatego też przepis ten nie znajdzie zastosowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl