IBPBI/1/415-897/10/WRz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-897/10/WRz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 17 września 2010 r.), uzupełnionym w dniu 7 grudnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie:

* możliwości opłacanie podatku w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - jest prawidłowe,

* określenia stawki tego podatku właściwej do opodatkowania przychodów uzyskanych z tytułu prowizji od obrotu osiągniętego ze sprzedaży towaru powierzonego na zasadach umowy agencyjnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2010 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opłacanie podatku w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz określenia stawki tego podatku właściwej do opodatkowania przychodów uzyskanych z tytułu prowizji od obrotu osiągniętego ze sprzedaży towaru powierzonego na zasadach umowy agencyjnej.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 26 listopada 2010 r. Znak: IBPBI/1/415-897/10/WRz, wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 7 grudnia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Z dniem 1 marca 2010 r. Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie jednoosobowo działalności gospodarczej jako firma handlowa. We wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, jako przedmiot działalności określono następujące PKD:

* 46.16.Z działalność agentów zajmujących się sprzedażą wyrobów tekstylnych, odzieży, wyrobów futrzarskich, obuwia i art. skórzanych,

* 46.42.Z sprzedaż hurtowa odzieży i obuwia,

* 47.71.Z sprzedaż detaliczna odzieży prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach.

Jako formę opodatkowania Wnioskodawca wybrał ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Działalność handlowa Wnioskodawcy polega na wykonywaniu czynności partnera zgodnie z zawartą umową agencyjną. Przedmiotem umowy jest współpraca handlowa, w której jako partner Wnioskodawca świadczy na rzecz zlecającego usługę, polegającą na sprzedaży detalicznej należących do zlecającego towarów. Sprzedaż jest rejestrowana w kasach rejestrujących - fiskalnych należących do zlecającego. Sprzedaż prowadzona jest w lokalu znajdującym się w centrum handlowym, a umowa najmu zawarta jest pomiędzy zlecającym i właścicielem centrum. Jako partner, Wnioskodawca zobowiązany jest do pokrycia kosztów wynajmu lokalu (na podstawie refaktury), kosztów zatrudnienia personelu oraz bieżącej eksploatacji lokalu. Koszty przygotowania i wyposażenia lokalu poniósł zlecający. Jako partner, Wnioskodawca zbowiązany jest do sprzedaży w tym lokalu wyłącznie towarów będących własnością zlecającego. Jednocześnie ponosi pełną odpowiedzialność za powstałe niedobory. Zgodnie z § 7 umowy agancyjnej, przychodem Wnioskodawcy jest prowizja od obrotu netto osiągniętego ze sprzedaży detalicznej towaru należącego do zlecającego (im wyższy obrót tym niższa prowizja. Poza tym Wnioskodawca nie nabywa i nie wprowadza do obrotu żadnych innych towarów i nie osiąga innych przychodów.

Urząd Statystyczny w Łodzi dla działalności prowadzonej na podstawie tej umowy wskazał następującą klasyfikację PKWiU (według PKWiU z 1997 r.):

* 52.42.10-00.00 "usługi w zakresie handlu detalicznego odzieżą",

* 52.48.38-00.00 "usługi w zakresie wyspecjalizowanego handlu detalicznego produktami nieżywnościowymi, gdzie indziej nie sklasyfikowane".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przychody osiągane na podstawie umowy agencyjnej są opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych wg stawki ryczałtu wynoszącej 3%.

Zdaniem Wnioskodawcy, ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie wyklucza tej formy opodatkowania dla przychodów przez niego osiąganych i zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b ww. ustawy właściwa stawka ryczałtu wynosi 3%.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje.

W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:

1.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

2.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

3.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Natomiast w myśl art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1.

odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,

2.

są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,

3.

wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Podkreślić jednakże należy, iż u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. Jak wynika z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e tej ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników uzyskujących w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, a więc m.in. usług pośrednictwa w sprzedaży określonego towaru lub określonej grupy towarów, gdzie indziej niesklasyfikowanych (51.18 PKWiU) oraz usługi pośrednictwa w sprzedaży towarów różnego rodzaju (51.19. PKWiU).

W świetle powyższego, jeżeli usługi są świadczone przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej nie są ww. usługami pośrednictwa, sklasyfikowanymi w PKWiU z 1997 r. pod symbolem 51.18 i 51.19, to uzyskane w ramach tej działalności przychody mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Należy zwrócić uwagę, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością w tym w zakresie sprzedaży towarów powierzonych przez ich właściciela (w imieniu i na rachunek zlecającego), zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, "działalność usługowa" to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439 z późn. zm.), z zastrzeżeniem zawartym w pkt 2 - definiującym działalność gastronomiczną i pkt 3 definiującym działalność usługową w zakresie handlu. Przy czym powołane powyżej przepisy do celów opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz karty podatkowej stosuje się do dnia 31 grudnia 2010 r.

Wskazać przy tym należy, iż kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

W razie wątpliwości w ustaleniu symbolu PKWiU zainteresowany podmiot może zwrócić się o jego wskazanie i o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacji Urzędu Statystycznego w Łodzi. Powyższe wynika z komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z którym zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane, według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Zauważyć przy tym należy, iż ww. opinie wydane są na pisemny wniosek wnioskodawców, co oznacza, iż inny (niż Wnioskodawca) podmiot nie może powoływać się na opinię wydaną nie w swojej sprawie.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

- 8,5% przychód z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy (art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b tej ustawy),

- 3,0% przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b tej ustawy).

Jak wynika przy tym z art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, działalnością usługową w zakresie handlu jest sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym, dla ustalenia możliwości oraz stawki opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych koniecznym jest prawidłowe zakwalifikowanie tych usług do odpowiedniego symbolu PKWiU. Jeżeli zatem przychód uzyskany z tytułu sprzedaży towarów powierzonych Wnioskodawcy, na podstawie umowy agencyjnej, przez ich właściciela, zgodnie z ww. Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług nie jest zaliczany do usług pośrednictwa w sklasyfikowanych wg PKWiU z 1997 r. pod symbolami 51.18 i 51.19 lub do innych wymienionych w załączniku Nr 2 do ww. ustawy usług, to przychód ten, może być opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych i w tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zważywszy jednak, iż Wnioskodawca nie nabywa na własność, zbywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej towarów, stwierdzić należy, iż nie prowadzi on działalności usługowej w zakresie handlu, w rozumieniu cytowanego powyżej art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W konsekwencji uzyskane przez niego przychody nie podlegają opodatkowaniu 3% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b tej ustawy, lecz opodatkowany jest ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b tej ustawy.

W tym też zakresie stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Do wniosku dołączono dokumenty źródłowe. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl