IBPBI/1/415-860/13/WRz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-860/13/WRz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z 23 sierpnia 2013 r. (data złożenia do tut. Biura 23 sierpnia 2013 r.), uzupełnionym 8 listopada 2013 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie sposobu opodatkowania działów specjalnych produkcji rolnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 sierpnia 2013 r. złożono w tut. Biurze ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie sposobu opodatkowania działów specjalnych produkcji rolnej. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 31 października 2013 r. Znak: IBPBI/1/415-860/13/WRz wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 8 listopada 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni jako osoba fizyczna prowadzi działy specjalne produkcji rolnej, tj. prowadzi fermę reprodukcyjną kur ogólnoużytkowych (w ilości od 6 do 7 tysięcy kur). Fermę zasiedla początkiem lipca pisklętami jednodniowymi i prowadzi ich odchów do momentu uzyskania jaj wylęgowych, tj. do stycznia następnego roku. Od stycznia do maja lub czerwca (w zależności od zbytu) prowadzi produkcję jaj wylęgowych. Później kury likwiduje i zaczyna nowy cykl, ponieważ rynek dyktuje takie terminy wylęgowe.

Wnioskodawczyni przewiduje, że w przyszłości zamiast kur reprodukcyjnych będzie hodować kury konsumpcyjne, tj. będzie je hodować od jednodniówek do uzyskania dojrzałości produkcyjnej, tj. około 23 tygodni życia. Przepisy weterynaryjne uznają kurę za nioskę od 23 tygodnia życia.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z 8 listopada 2013 r. wskazano m.in., że:

* Wnioskodawczyni płaci podatek wg norm szacunkowych,

* nie jest podatnikiem VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej, ani żadnej dokumentacji (księgi przychodów i rozchodów),

* Wnioskodawczyni prowadzi wyłącznie działalność rolniczą (działy specjalne produkcji rolnej),

* w przyszłości może zamiast produkcji jaj reprodukcyjnych produkować jaja konsumpcyjne. Odchów piskląt na stado podstawowe będzie trwał ponad 23 tygodnie i w tym czasie będzie generował wyłącznie koszty.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Od którego miesiąca Wnioskodawczyni ma zgłaszać kurę do opodatkowania w deklaracji PIT-6 z uwagi na to, że odchów stada jest dla niej kosztem i nie przynosi żadnego dochodu.

2. Jak by to było gdyby w przyszłości zamiast kur reprodukcyjnych prowadziła produkcję jaj konsumpcyjnych.

ad. 1

Zdaniem Wnioskodawczyni, nie powinna płacić podatku za okres odchowu piskląt od pierwszego dnia życia do 23 tygodnia odchowu kur, ponieważ w tym czasie ponosi wyłącznie koszty, a nie uzyskuje dochodów. Stado kur zaczyna produkcję jaj reprodukcyjnych po 23 tygodniu życia i dopiero po tym okresie Wnioskodawczyni uzyskuje przychody ze sprzedaży tych jaj, co deklaruje do opodatkowania w PIT-6.

ad.2

Wnioskodawczyni uważa, że również w przyszłości nie powinna płacić podatku w tym samym okresie ponieważ, produkcja jaj konsumpcyjnych, zaczyna się po 24 tygodniach życia kur. Wtedy powinna podać stan kur do opodatkowania wg PIT-6 na podstawie norm szacunkowych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), jednym ze źródeł przychodów są działy specjalne produkcji rolnej.

Stosownie do art. 2 ust. 4 ww. ustawy, działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym. Zgodnie natomiast z art. 2 ust. 3a ww. ustawy, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym "załącznikiem nr 2".

Rozmiary norm szacunkowych obowiązujące w 2013 r. określone zostały w Załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 13 listopada 2012 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (Dz. U. poz. 1272), stanowiącym Tabelę rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego. Pod poz. 6 ww. załącznika ujęto drób nieśny powyżej 80 szt.:

a.

kury nieśne (w stadzie reprodukcyjnym),

b.

kury mięsne (w stadzie reprodukcyjnym),

c.

gęsi (w stadzie reprodukcyjnym),

d.

kaczki (w stadzie reprodukcyjnym),

e.

indyki (w stadzie reprodukcyjnym),

f.

kury (produkcja jaj konsumpcyjnych).

Nadmienić należy, że normy jakie będą obowiązywać od 1 stycznia 2014 r., określone zostały w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 września 2013 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (Dz. U. poz. 1171).

W myśl art. 24 ust. 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochodem (stratą) z działów specjalnych produkcji rolnej jest różnica pomiędzy przychodem z tytułu prowadzenia tych działów a poniesionymi kosztami uzyskania, powiększona o wartość przyrostu stada zwierząt na koniec roku podatkowego w porównaniu ze stanem na początek roku i pomniejszona o wartość ubytków w tym stadzie w ciągu roku podatkowego. Dochód z działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli podatnik nie prowadzi ksiąg, o których mowa w art. 15, ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, określonych w załączniku nr 2.

Zgodnie z art. 24 ust. 4a ww. ustawy, normy szacunkowe dochodu rocznego, o których mowa w ust. 4, stosuje się od jednostek powierzchni upraw lub innych jednostek rodzajów produkcji określonych w kolumnie 3 załącznika nr 2 (Tabeli rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego) (...).

W myśl art. 24 ust. 4b ww. ustawy, jeżeli rozmiary działów specjalnych produkcji rolnej przekraczają wielkości określone w załączniku nr 2, opodatkowaniu podlegają dochody uzyskane w roku podatkowym z całej powierzchni upraw lub wszystkich jednostek produkcji.

Stosownie natomiast do treści art. 43 ust. 1 i 3 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy, którzy osiągają dochody z działów specjalnych produkcji rolnej, są obowiązani składać w terminie do dnia 30 listopada roku poprzedzającego rok podatkowy urzędowi skarbowemu deklaracje według ustalonego wzoru o rodzajach i rozmiarach zamierzonej produkcji w roku następnym (PIT-6). Ponadto, są obowiązani zawiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni o:

1.

zaistnieniu zmian w prowadzonej produkcji w stosunku do podanej w deklaracji,

2.

zaprzestaniu lub rozpoczęciu w ciągu roku eksploatacji obiektów umożliwiających całoroczny cykl produkcji,

3.

rozpoczęciu w ciągu roku podatkowego prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej; w tym wypadku podatnicy ci składają deklaracje, o których mowa w ust. 1, o rodzajach i rozmiarach zamierzonej produkcji w tym roku.

W myśl art. 43 ust. 4 ww. ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani wpłacać do kasy lub na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości ustalonej decyzją naczelnika tego urzędu skarbowego obniżone o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, opłaconej w tym miesiącu przez podatnika w terminach określonych w art. 44 ust. 6. Zgodnie natomiast z art. 44 ust. 6 ww. ustawy, zaliczki miesięczne wpłaca się w terminie do 20 dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Zaliczkę za ostatni miesiąc roku podatkowego podatnik wpłaca w terminie do 20 stycznia następnego roku podatkowego. Podatnik nie wpłaca zaliczki za ostatni miesiąc, jeżeli przed upływem terminu do jej wpłaty złoży zeznanie i dokona zapłaty podatku na zasadach określonych w art. 45.

Podatnicy prowadzący działy specjalne produkcji rolnej mogą wybrać zasady ustalania i opodatkowania dochodów uzyskiwanych z tego tytułu. Mogą prowadzić księgi podatkowe (księgę przychodów i rozchodów, bądź księgi rachunkowe) - w takiej sytuacji płacą podatek dochodowy od faktycznie uzyskanego dochodu, ustalonego na podstawie tych ksiąg (rozumianego, jako różnica pomiędzy uzyskanymi przychodami i poniesionymi kosztami uzyskania przychodu). Mogą także wybrać opodatkowanie według norm szacunkowych dochodu. W takim jednak przypadku nie płacą podatku od faktycznie osiąganego dochodu lecz od dochodu ustalonego jako iloczyn jednostek powierzchni upraw lub rodzajów produkcji i normy szacunkowej dochodu rocznego wynikających z Tabeli rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego.

Jak wynika z powyższych przepisów, podatnicy prowadzący działy specjalne produkcji rolnej, którzy wybrali formę opodatkowania w postaci norm szacunkowych, zobowiązani są złożyć w urzędzie skarbowym do 30 listopada deklarację PIT-6 (PIT-6L), tj. deklarację do wymiaru zaliczek podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej na rok następny. W deklaracji tej wskazują rodzaj produkcji, którą zamierzają prowadzić oraz jej rozmiar. W przypadku produkcji jaj (zarówno reprodukcyjnych, jak i konsumpcyjnych) wskazują zatem przewidywaną liczbę kur, wykorzystywanych do produkcji. Na podstawie przedstawionych informacji naczelnik urzędu skarbowego, przy zastosowaniu odpowiednich do wskazanego rodzaju produkcji norm szacunkowych oblicza dochód do opodatkowania oraz wydaje decyzję, w której ustala wysokość miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy. Ustalaną w decyzji zaliczkę na podatek (obniżaną o składkę na ubezpieczenie zdrowotne) ww. podatnicy zobowiązani są wpłacać co miesiąc niezależnie od fazy (etapu) prowadzonego cyklu produkcyjnego. O każdej zmianie rodzaju, bądź rozmiarów prowadzonej produkcji ww. podatnicy zobowiązani są powiadomić w ciągu 7 dni naczelnika urzędu skarbowego, który na podstawie przekazanych danych ustali nową wysokość dochodu oraz zaliczki na podatek.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi fermę drobiu, specjalizującą się w produkcji jaj reprodukcyjnych, a w przyszłości być może będzie produkować jaja konsumpcyjne. Do produkcji wykorzystuje od 6.000 - 7.000 szt. kur. Jej działalność ogranicza się wyłącznie do prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej, opodatkowanych wg norm szacunkowych. Wnioskodawczyni zasiedla (będzie zasiedlać) fermę w lipcu pisklętami jednodniowymi i prowadzi (będzie prowadzić) ich odchów, aż do uzyskania przez nie dojrzałości produkcyjnej (23 tygodnia życia, tj. od stycznia następnego roku). W tym czasie prowadzona produkcja nie przynosi dochodu - generuje wyłącznie koszty. W okresie od stycznia do czerwca uzyskuje dochody ze zbycia jaj, a następnie likwiduje stado, zaczyna nowy cykl produkcyjny.

Biorąc pod uwagę cytowane wyżej przepisy stwierdzić należy, że Wnioskodawczyni zobowiązana jest do 30 listopada złożyć w urzędzie skarbowym deklarację PIT-6 (PIT-6L), w której wskaże rodzaj i rozmiar produkcji, którą zamierza prowadzić w roku następnym (ilość kur wykorzystywanych do produkcji jaj, tj. ilość kur w stadzie reprodukcyjnym w przypadku kur nieśnych oraz ilości kur w przypadku produkcji jaj konsumpcyjnych).

Na tej postawie naczelnik urzędu skarbowego, przy zastosowaniu odpowiednich norm szacunkowych ustala wysokość jej rocznego dochodu i wydaje decyzję, w której ustala wysokość należnej zaliczki na podatek dochodowy. Zaliczkę tę (po pomniejszeniu o składkę zdrowotną) Wnioskodawczyni zobowiązana jest wpłacić za każdy miesiąc (w terminach wskazanych w art. 44 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) niezależnie od tego, czy w danym miesiącu uzyskuje dochody ze sprzedaży jaj, czy też nie (prowadzi odchów piskląt). W przypadku, gdy Wnioskodawczyni dokona zmiany rodzaju produkcji (z produkcji jaj reprodukcyjnych na produkcję jaj konsumpcyjnych), lub równolegle będzie prowadzić obie produkcje w terminie 7 dni zobowiązana będzie poinformować naczelnika urzędu skarbowego o poczynionych zmianach, a naczelnik obliczy na nowo wysokość dochodu i ustali zaliczkę na podatek w nowej wysokości. Także tę zaliczkę Wnioskodawczyni będzie zobowiązana wpłacać, co miesiąc, niezależnie od tego, czy w danym miesiącu faktycznie uzyska dochód z prowadzonej produkcji (sprzedaży jaj), czy też dochodu tego nie uzyska.

Z uwagi na powyższe stanowisko przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl