IBPBI/1/415-848/11/ZK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-848/11/ZK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 sierpnia 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 22 sierpnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości uznania przychodów uzyskiwanych ze świadczenia wskazanych we wniosku usług doradczych za przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej oraz możliwości opodatkowania uzyskiwanych z tego tytułu dochodów "podatkiem liniowym" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 sierpnia 2011 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie możliwości uznania przychodów uzyskiwanych ze świadczenia wskazanych we wniosku usług doradczych za przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej oraz możliwości opodatkowania uzyskiwanych z tego tytułu dochodów "podatkiem liniowym".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza zarejestrować w ewidencji działalności gospodarczej samodzielną działalność polegającą m.in. na doradztwie w zakresie analiz ekonomicznych i inwestycyjnych oraz doradztwie w obszarze optymalizacji prowadzenia działalności gospodarczej. Zakres świadczonych usług, o których mowa powyżej wynika z posiadanych przez Wnioskodawcę kwalifikacji, a w szczególności z posiadanego doświadczenia zawodowego zdobytego między innymi przy implementacji i rozwijaniu różnorodnych umiejętności w realiach biznesowych. Wnioskodawca zamierza podjąć współpracę doradczą ze spółką kapitałową, w której - niezależnie od prowadzonej działalności gospodarczej - jest również członkiem zarządu i w której pełni odpłatne usługi zarządzania. Pełniąc funkcję prezesa zarządu jest także zatrudniony na stanowisku dyrektora generalnego. Wnioskodawca, w ramach pełnionej funkcji, zajmuje się prowadzeniem spraw Spółki oraz reprezentowaniem jej na zewnątrz. Sprawowanie czynności zarządczych oraz nadzorczych w Spółce odbywa się na podstawie aktu powołania, o którym mowa w k.s.h., a uzyskiwane dochody za pełnienie tej funkcji mają charakter przychodów z działalności wykonywanej osobiście zgodnie z art. 13 pkt 7 oraz art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Działania powyższe w szczególności obejmują takie czynności jak:

* nadzór formalny i merytoryczny nad działaniami przedsiębiorstwa,

* podejmowanie decyzji o charakterze strategicznym lub kluczowym dla funkcjonowania firmy,

* dbanie o wyniki ekonomiczne oraz gospodarcze w skali całej spółki,

* kształtowanie długo i średnioterminowej strategii i polityki działania firmy,

* koOrdynacja pracy zarządu, rozstrzyganie sporów kompetencyjnych między pionami oraz komórkami organizacyjnymi w zakresie ich obowiązków oraz uprawnień,

* kształtowanie polityki płacowej określonej przez organy spółki w oparciu o regulamin wynagradzania oraz w ramach przyznanego funduszu płac,

* wykonywanie wobec pracowników spółki uprawnień i obowiązków pracodawcy w rozumieniu Kodeksu Pracy,

* sprawowanie kierownictwa nad Systemem Zarządzania Jakością, Systemem Zarządzania Środowiskowego, Systemem Zarządzania BHP oraz nad innymi systemami funkcjonującymi w spółce oraz zatwierdzanie stosownych Ksiąg i procedur systemowych w tym zakresie.

Natomiast umowa o świadczenie usług doradczych obejmować będzie przede wszystkim:

* opiniowanie umów handlowych i partnerstwa strategicznego,

* badanie, przegląd i weryfikacja rynku, na którym spółka prowadzi działalność lub bezpośrednio zmierza do uruchomienia swej działalności operacyjnej, opiniowanie projektów dotyczących nowych koncepcji działalności podejmowanych przez spółkę.

Wnioskodawca będzie wykonywał w związku z zawartą umową o świadczenie usług doradczych również czynności związane z doradztwem edukacyjno-zawodowym dla pracowników spółki, związanym z PKD nr 85.60.Z (działalność wspomagająca edukację). W związku z wieloletnim doświadczeniem w funkcjonowaniu jednostki w środowisku biznesowym, Wnioskodawca będzie wykonywał usługi w zakresie doradztwa osobistego: budowa autorytetu oraz ochrona przed presją, sztuka komunikacji, stosowanie odpowiedniego języka w biznesie, skuteczność działania, techniki opanowania stresu, budowanie pozycji asertywnej.

Cechy charakterystyczne umowy o świadczenie usług doradczych, którą Wnioskodawca zamierza zawrzeć ze spółką, będą zawarte w umowie, zgodnie z którą:

* Wnioskodawca będzie co do zasady świadczyć usługi doradcze w sposób samodzielny, jednakże dopuszczalna będzie również, po powiadomieniu spółki, możliwość realizacji przez niego poszczególnych zleceń we współpracy z osobami trzecimi względnie z udziałem podwykonawców,

* usługi będą świadczone w siedzibie spółki lub w innym miejscu wskazanym przez spółkę a będącym miejscem jej aktywności i będzie to sposób świadczenia usług najbardziej odpowiedni dla charakteru danych czynności (m.in. szkolenie grupy pracowników),

* spółka uprawniona będzie przekazywać Wnioskodawcy instrukcje odnośnie zakresu lub kierunku świadczonych przez niego na rzecz spółki usług doradczych. Wnioskodawca nie będzie jednak związany otrzymanymi instrukcjami, o ile wskaże spółce przyczyny, dla których jej uwzględnienie naruszałoby przyjęte w obrocie standardy świadczenia usług doradczych,

* zaangażowanie Wnioskodawcy w realizację usług doradczych będzie miało charakter projektowy, to jest nie będą zastrzegane miesięczne limity godzinowe i usługi te będą wynagradzane ryczałtowo,

* przy wykonywaniu obowiązków Wnioskodawca współdziałać będzie z pozostałymi członkami zarządu Spółki, dochowując najwyższej staranności wymaganej w stosunkach tego rodzaju,

* Wnioskodawca ponosić będzie pełne ryzyko gospodarcze prowadzonej działalności gospodarczej, w ramach której świadczy na rzecz spółki usługi doradcze; ponosić będzie także odpowiedzialność za działania lub zaniechania osób, którymi posługiwać się będzie przy świadczeniu usług, jak za własne działania lub zaniechania.

Wynagradzanie Wnioskodawcy z tytułu świadczenia usług doradczych zostanie określone w sposób ryczałtowy, to znaczy będzie on otrzymywał stałą miesięczną kwotę wynagrodzenia bez względu na ilość projektów wykonanych w danym miesiącu. Dodatkowo w przypadku takiego uznania przez spółkę będzie otrzymywał raz na kwartał dodatkowe wynagrodzenie uzależnione od jakości świadczonych usług doradczych. Czynności objęte umową o świadczeniu usług doradczych w żadnym wypadku nie były i nie będą wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach umowy o pracę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przychody z tytułu usług wykonanych na podstawie umowy o świadczenie usług doradczych, świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz spółki, w której jest członkiem zarządu, zatrudnionym na podstawie umowy o pracę, stanowią przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej określone w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i czy wynagrodzenie z tytułu tych usług będzie mogło być przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej, opodatkowanym podatkiem liniowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody z usług doradczych, które zamierza świadczyć na rzecz spółki, w której jest członkiem zarządu oraz pracownikiem, stanowić będą przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, określone w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i pod warunkiem odpowiedniego zgłoszenia mogą być opodatkowane "podatkiem liniowym", zgodnie z art. 30c tej ustawy. Do opisanego stanu faktycznego nie ma zastosowania wyłączenie zapisane w art. 5b ww. ustawy. W przypadku usług, które Wnioskodawca zamierza wykonywać na rzecz spółki na podstawie umowy o świadczenie usług doradczych, warunek zapisany w art. 5b pkt 1 (winno być art. 5b ust. 1 pkt 1) ustawy ma ograniczone praktyczne zastosowanie ze względu na charakter samych usług, które ze swojej natury nie przewidują uwarunkowań, które mogłyby prowadzić do odpowiedzialności Wnioskodawcy wobec osób trzecich. Wnioskodawca ponosić będzie pełne ryzyko gospodarcze prowadzonej działalności gospodarczej w ramach której świadczy na rzecz spółki usługi. Wnioskodawca ponosić będzie także odpowiedzialność za działania lub zaniechania osób, którymi posługiwać się będzie przy świadczeniu usług, jak za własne działania lub zaniechania. Jednocześnie Wnioskodawca ponosić będzie zupełną wyłączną odpowiedzialność względem osób trzecich, którymi posługiwać się będzie przy świadczeniu usług na rzecz spółki wynikającą ze świadczenia przez takie osoby usług na rzecz spółki. Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie również spełniony warunek zapisany w art. 5b pkt 3 (winno być art. 5b ust. 1 pkt 3) ustawy. Warunek zapisany w art. 5b pkt 2 (winno być art. 5b ust. 1 pkt 2) ustawy nie jest zdaniem Wnioskodawcy spełniony.

Z przedstawionych w opisie stanu faktycznego ustaleń zawartych w umowie doradczej jasno bowiem wynika, że jedyną determinantą miejsca oraz czasu wykonywania czynności przez Wykonawcę jest charakter danych czynności, a sposób wykonywania usług doradczych wyznaczany jest przez standardy przyjęte przy wykonywaniu tego rodzaju umów. Usługi będą świadczone w siedzibie spółki lub w innym miejscu wskazanym przez spółkę i będącym miejscem jej aktywności, jednakże z umowy będzie wynikało, iż powinien być to sposób świadczenia usług najbardziej odpowiedni dla charakteru danych czynności. Poza tym umowa nie będzie zastrzegała miesięcznych limitów godzinowych pracy, lecz zadania będą wykonywane projektowo, a do zobowiązań Wnioskodawcy należało będzie wywiązanie się z rzetelnej realizacji poszczególnych projektów.

Biorąc pod uwagę opisany stan faktyczny, dalszej dyskusji wymagają jedynie zapisy art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy, bowiem nieadekwatność pozostałych przepisów jednoznacznie wynika z opisanego stanu faktycznego oraz dotychczasowego uzasadnienia stanowiska Wnioskodawcy. Analizując adekwatność art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy, czyli możliwość zaklasyfikowania przychodów z realizacji usług doradczych do przychodów z działalności wykonywanej osobiście przywołać należy art. 13 ustawy, z którego to zapisu jedynym punktem wymagającym dalszej dyskusji jest pkt 9, zgodnie z którym za przychody z działalności wykonywanej osobiście uznać należy przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej. W zakresie pozostałych zapisów art. 13 ustawy, opisany stan faktyczny nie wymaga zdaniem Wnioskodawcy komentarza. Zatem jak wynika z powyższego, dla udzielenia odpowiedzi na postawione we wniosku pytania wymagana jest także ocena czy umowę o świadczenie usług doradczych zaklasyfikować można jako umowę o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontrakt menadżerski lub umowę o podobnym charakterze. Odpowiedz na to pytanie jest w przekonaniu Wnioskodawcy jednoznaczna: zakres usług będących przedmiotem umowy o świadczenie usług doradczych w jasny sposób wskazuje, iż umowa ta nie ma charakteru kontraktu menedżerskiego, umowy o zarządzania przedsiębiorstwem lub podobnej do nich umowy. Przedmiotowe usługi mają bowiem charakter doradczy i nie przewidują sprawowania zarządzania przedsiębiorstwem, co wynika nie tylko z oceny samego Wnioskodawcy, ale także znajduje potwierdzenie w sposobie sklasyfikowania usług doradczych w ramach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów Usług. Usługi doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania klasyfikowane są wg PKWiU pod symbolem 74.14.1.

Grupowanie to obejmuje:

* 74.14.11 Usługi doradztwa w zakresie ogólnych zagadnień zarządzenia,

* 74.14.12 Usługi doradztwa w zakresie zarządzania finansami (z wyjątkiem podatków),

* 74.14.13 Usługi doradztwa w zakresie zarządzania rynkiem,

* 74.14.14 Usługi doradztwa w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi,

* 74.14.15 Usługi doradztwa w zakresie zarządzania produkcją,

* 74.14.16 Usługi doradztwa w zakresie stosunków międzyludzkich,

* 74.14.17 Usługi doradztwa w zakresie zarządzania pozostałe.

Dla prowadzonej analizy istotnym jest fakt, iż grupowanie to nie obejmuje zarządzania w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej, gdyż usługi te zostały sklasyfikowane w grupowaniach "74.14.2 Usługi w zakresie zarządzania pozostałe" oraz "74.15.1 Usługi w zakresie zarządzania holdingami". Czynności związane z doradztwem edukacyjno-zawodowym wspomnianym powyżej są związane z PKD nr 85.60.Z. Działalność wspomagająca edukację. Jednocześnie podkreślić należy, iż przywoływanie klasyfikacji statystycznych dla potrzeb interpretacji prawa podatkowego w zakresie objętym niniejszym wnioskiem jest praktyką wcześniej stosowaną na przykład przez Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Mokotów w interpretacji z dnia 3 listopada 2005 r. (1433/NG/GFIII/415- art. 14a/6/05/GK), czy też przez Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Podgórze w postanowieniu z dnia 10 maja 2005 r. (sygn. PD/415-33/05/R1).

Zauważyć także należy, że z zakresu czynności (usług), które Wnioskodawca zamierza wykonywać na rzecz spółki w ramach doradztwa, nie wynika, aby Spółka miała powierzyć mu jakiekolwiek czynności kierowania (zarządzania). Będzie to bowiem szereg czynności, których istotą jest doradztwo i które są odrębne oraz niepokrywające się ze świadczonymi przez Wnioskodawcę na innej podstawie prawnej usługami zarządzania wykonywanymi w ramach pełnienia funkcji członka zarządu. W ramach zawartej umowy o świadczenie usług doradczych, Wnioskodawcy nie będzie również zlecone zarządzanie przedsiębiorstwem Spółki, a więc umowa ta pozbawiona będzie podstawowego elementu charakterystycznego dla umów mających za przedmiot usługi zarządzania.

Biorąc zatem pod uwagę fakt, że przychody z tytułu usług, które Wnioskodawca ma zamiar świadczyć na rzecz Spółki na podstawie umowy o świadczenie usług doradczych, mogą być na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zakwalifikowane do źródła przychodów z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej, przychody te mogą również być przez niego opodatkowane według art. 30e (winno być art. 30c) ustawy, 19% podatkiem liniowym. Zgodnie bowiem z art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy co do zasady mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego, pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Stosownie zaś do art. 9a ust. 3 ustawy, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa powyżej, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników (wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub - winno być bez fragmentu oznaczonego kursywą, który został usunięty z ustawy w dniu 20 maja 2010 r.) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym, w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek. Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż w świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz wyżej przytoczonych przepisów prawnych, Wnioskodawca spełnia warunki do opodatkowania usług doradztwa, wykonywanych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, podatkiem liniowym, przy jednoczesnym opodatkowaniu według skali podatkowej przychodów z działalności wykonywanej osobiście osiąganych jako członek zarządu wykonujący usługi zarządzania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 3 ww. ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są:

* stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta,

* działalność wykonywana osobiście,

* pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Przy czym, w myśl art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1.

odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,

2.

są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,

3.

wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Wyłączenie, o którym mowa w art. 5a pkt 6 ww. ustawy, obejmuje więc m.in. przychody uzyskane ze stosunku pracy oraz z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1 i 2 cytowanej powyżej ustawy. Przy czym, w myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Natomiast poszczególne kategorie przychodów z działalności wykonywanej osobiście wymieniono w art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 13 pkt 7 powołanej ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

W myśl przepisu art. 13 pkt 9 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Do przychodów z art. 13 pkt 7 tej ustawy, zalicza się otrzymane wynagrodzenia w związku z pełnieniem funkcji na podstawie samego tylko aktu ustanowienia. W praktyce wynagrodzenie to dość często jest określane jako wynagrodzenie za udział w posiedzeniach spółki. Natomiast, do przychodów z art. 13 pkt 9 ww. ustawy, należy zaliczyć otrzymane wynagrodzenia z tytułu m.in. umów o zarządzanie, gdyż osoby zarządzające spółką na podstawie takiej umowy nie pobierają wynagrodzenia wyłącznie z tytułu pełnionej funkcji lecz z tytułu tej umowy.

Nadmienić należy, iż wyodrębnienie w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w katalogu przychodów z działalności wykonywanej osobiście, przychodów z umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze - przy jednoczesnym zdefiniowaniu na użytek tej ustawy pojęcia pozarolniczej działalności gospodarczej - nie pozostawia wątpliwości, że źródłem tych przychodów nie jest pozarolnicza działalność gospodarcza, lecz zawsze działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy. Tym samym przychody uzyskane z tytułu tego rodzaju umów stanowią przychody z działalności wykonywanej osobiście, nawet jeżeli umowy te zawierane są w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej. Czynności zarządcze dotyczą określonej osoby, tym samym mogą być dokonywane bezpośrednio przez tę osobę.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej polegającej m.in. na doradztwie w zakresie analiz ekonomicznych i inwestycyjnych oraz doradztwie w obszarze optymalizacji prowadzenia działalności gospodarczej. W ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi doradcze na rzecz spółki kapitałowej, w której - niezależnie od prowadzonej działalności gospodarczej - jest również członkiem zarządu i w której wykonuje odpłatnie usługi zarządzania. Pełniąc funkcję prezesa zarządu jest także zatrudniony na stanowisku dyrektora generalnego. Wnioskodawca, w ramach pełnionej funkcji, zajmuje się prowadzeniem spraw Spółki oraz reprezentowaniem jej na zewnątrz. Sprawowanie czynności zarządczych oraz nadzorczych w Spółce odbywa się na podstawie aktu powołania, o którym mowa w k.s.h., a uzyskiwane dochody za pełnienie tej funkcji mają charakter przychodów z działalności wykonywanej osobiście, zgodnie z art. 13 pkt 7 oraz art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Czynności objęte umową o świadczeniu usług doradczych nie były i nie będą wykonywane przez Wnioskodawcę na podstawie umowy o pracę.

Z przedstawionego we wniosku zakresu czynności (usług), które Wnioskodawca będzie wykonywał na rzecz Spółki, w której jest prezesem zarządu i dyrektorem generalnym wynika szereg czynności, których istotą jest doradztwo.

Na gruncie prawa podatkowego, o kwalifikacji przychodów uzyskiwanych ramach wykonywanej działalności do określonego źródła przychodu decyduje rzeczywisty, faktyczny zakres świadczonych w ramach tej działalności usług.

Istotą kontraktu menedżerskiego, czy umów o zarządzanie przedsiębiorstwem lub umów o podobnym charakterze, zawieranych pomiędzy przedsiębiorcą zlecającym zarząd, a samodzielnym podmiotem - zarządcą jest zarządzanie przez ten ostatni podmiot tymże (cudzym) przedsiębiorstwem, na rzecz i w interesie przedsiębiorcy, na jego rachunek i ryzyko.

Opierając się na opisie usług doradczych, które Wnioskodawca zamierza świadczyć, należy uznać, iż przedmiotowych usług nie można zakwalifikować jako uzyskiwanych w ramach kontraktu menedżerskiego, umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, czy też umowy o podobnym charakterze. W przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego, w ramach tej umowy, nie zlecono Wnioskodawcy zarządzania przedsiębiorstwem, a więc umowa o świadczenie usług doradczych pozbawiona jest podstawowego elementu charakterystycznego dla wymienionych umów.

Stwierdzić zatem należy, iż usługi doradcze w zakresie opisanym we wniosku, w którym wskazano m.in., iż "z zakresu czynności (usług), które Wnioskodawca zamierza wykonywać na rzecz spółki w ramach doradztwa, nie wynika, aby Spółka miała powierzyć mu jakiekolwiek czynności kierowania (zarządzania). Będzie to bowiem szereg czynności, których istotą jest doradztwo i które są odrębne oraz niepokrywające się ze świadczonymi przez Wnioskodawcę na innej podstawie prawnej usługami zarządzania wykonywanymi w ramach pełnienia funkcji członka zarządu", można uznać za przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, a więc przychody ze źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ww. ustawy, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolnicza działalność gospodarcza), są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W myśl art. 9a ust. 2 ww. ustawy, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Stosownie do treści art. 9a ust. 3 pkt 2 ww. ustawy, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

W myśl art. 30c ust. 1 ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30 i 30d, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Mając na uwadze powyższe uregulowania prawne stwierdzić należy, iż na gruncie przedmiotowej sprawy na możliwość opodatkowania dochodów uzyskiwanych przez Wnioskodawcę ze świadczenia usług doradczych tzw. podatkiem liniowym nie ma wpływu fakt, iż pełni on na podstawie powołania funkcję prezesa zarządu spółki, na rzecz której usługi te będą świadczone. Przychody z tego tytułu stanowią bowiem przychody z działalności wykonywanej osobiście i nie są wykonywane na podstawie stosunku pracy, czy też spółdzielczego stosunku pracy, o których mowa w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie zauważyć należy, iż w ww. spółce Wnioskodawca jest zatrudniony na stanowisku dyrektora generalnego, jednakże jak wynika z wniosku "czynności objęte umową o świadczeniu usług doradczych w żadnym wypadku nie były i nie będą wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach umowy o pracę". Wobec powyższego stwierdzić należy, iż przychody ze świadczenia usług doradczych (w zakresie opisanym we wniosku) należy zakwalifikować do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, o ile podejmowanie działań tożsamych z istotą tych usług nie będzie stanowiło realizacji obowiązków wynikających z pełnienia przez Wnioskodawcę obowiązków dyrektora generalnego spółki. W takim przypadku uzyskiwane z tego tytułu dochody będą mogły z ww. zastrzeżeniem być opodatkowane na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl