IBPBI/1/415-847/08/WRz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-847/08/WRz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani..., przedstawione we wniosku z dnia 20 października 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 23 października 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania tym podatkiem przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, które będą uzyskiwane 2009 r. - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 października 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania tym podatkiem przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, które będą uzyskiwane 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W 2008 r. firma wnioskodawczyni będąca na ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych osiągnęła przychód w wysokości 560.147,80 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jakie są limity obowiązujące przedsiębiorców w 2008 r. aby w 2009 r. mogli zachować uprawnienia do opodatkowania ryczałtem od przychodów.

Zdaniem wnioskodawczyni, w przedstawionym stanie faktycznym w 2009 r. nadal będzie uprawniona do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

W myśl art. 6 ust. 1. ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) - opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

Stosownie do treści art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a tej ustawy - podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 150.000 euro.

Przy czym, co wynika z art. 4 ust. 2 ww. ustawy kwoty wyrażone w euro przelicza się na walutę polską według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, obowiązującego w dniu 1 października roku poprzedzającego rok podatkowy.

Kurs średni euro opublikowany przez NBP na dzień 1 października 2008 r. wynosił 3,3775 zł, przeto obliczona kwota limitu pozwalająca na opłacanie w 2009 r. podatku w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosi 506.625,00 zł (150.000 x 3.3775 zł).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w 2008 r. wnioskodawczyni uzyskała przychód z działalności gospodarczej w wysokości 560.147,80 zł, a zatem w kwocie już przekraczającej dopuszczalny przepisami limit uprawniający do korzystania z tej formy opodatkowania również w 2009 r.

Mając powyższe na uwadze stanowisko zawarte w ww. wniosku uznać należy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl