IBPBI/1/415-833/13/WRz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-833/13/WRz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 9 sierpnia 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 16 sierpnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, przychodów uzyskanych ze świadczenia usług przewozu ładunków samochodem ciężarowym o ładowności powyżej 2 ton oraz określenia stawki ryczałtu właściwej do opodatkowania tych przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, przychodów uzyskanych ze świadczenia usług przewozu ładunków samochodem ciężarowym o ładowności powyżej 2 ton oraz określenia stawki ryczałtu właściwej do opodatkowania tych przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 13 maja 2013 r. Wnioskodawca rozpoczął działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług kierowania pojazdami ciężarowymi powyżej 2 ton, sklasyfikowaną według Polskiej Klasyfikacji Działalności pod symbolem 49.41.Z. (transport drogowy towarów). Jako formę opodatkowania podatkiem dochodowym wybrał ryczałt od przychodów ewidencjonowanych (wg stawki 5,5%). Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Na zlecenie kontrahenta dokonuje przewozu samochodem ciężarowym marki I. Stralis wraz z naczepą o ładowności powyżej 2 ton. Pojazd ten należy do kontrahenta, który zleca wykonanie przewozów. Wnioskodawca ma podpisaną umowę współpracy ze zleceniodawcą. Na rachunkach wystawianych za wykonaną usługę, w opisie podaje, że jest to "transport drogowy towarów". Od momentu rozpoczęcia działalności przychody Wnioskodawcy zostały opodatkowane ryczałtem wg 5,5% stawki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy mogę opłacać zryczałtowany podatek dochodowy przewidziany dla usług transportowych, wg 5,5% stawki od uzyskanego przychodu.

Zdaniem Wnioskodawcy, na ww. pytanie należy udzielić odpowiedzi twierdzącej. Ustawa z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą (art. 1 pkt 1).

Artykuł 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy wskazuje, że przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z brzmieniem art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9. Wysokość składek ryczałtu uzależniona jest od rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej, na co wskazuje art. 12 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi (...) 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton. Dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu dla prowadzonej działalności polegającej na przewozie ładunków nie ma znaczenia fakt, że wnioskodawca nie jest właścicielem taboru, którym realizuje zlecenie oraz opis znajdujący się na wystawianych rachunkach.

Opodatkowanie stawką ryczałtu 5,5% przychodów ewidencjonowanych uzyskanych z tytułu świadczenia usług transportowych jest możliwe jeżeli:

1.

podatnik uzyskuje przychody z tytułu działalności polegającej na przewozie ładunków,

2.

przewóz musi być dokonany taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.

Punkt pierwszy zostaje spełniony, bowiem Wnioskodawca uzyskuje przychody z tytułu działalności polegającej na przewozie ładunków. Aby ocenić czy zostaje spełniony punkt kolejny należy wyjaśnić pojęcie taboru samochodowego o ładowności powyżej 2 ton. Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie definiują pojęcia "tabor samochodowy o ładowności powyżej 2 ton". Pojęcie "tabor" według Słownika Języka Polskiego PWN, opracowanego przez Elżbietę Sobol, wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2005, oznacza ogół pojazdów (środków transportu) danego rodzaju. Z powyższego można wnioskować, że pod pojęciem "tabor samochodowy" mieszczą się pojazdy połączone ze sobą w celu poruszania się po drodze jako całość. Jak wspomniano na zlecenie kontrahenta dokonywane są przewozy samochodem ciężarowym wraz z naczepą o ładowności powyżej 2 ton, którego właścicielem jest zleceniodawca.

Przepis art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ww. ustawy, nie przewiduje szczególnych warunków zastosowania wymienionych w nim stawek ryczałtu. W szczególności nie wskazuje, że nie można wykonywać działalności gospodarczej niestanowiącym własności Wnioskodawcy środkiem transportu. Uwzględniając przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa Wnioskodawca stwierdza, iż wykonując usługi transportowe samochodem ciężarowym o ładowności powyżej 2 ton, może opodatkować przychód uzyskany w związku ze świadczeniem tych usług, 5,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowiska Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie do treści art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Podkreślić jednakże należy, iż u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy. W myśl art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e tej ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy. W wykazie tym, tj. Wykazie usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług nie wymieniono usług transportowych, co oznacza, iż uzyskane z ich świadczenia przychody, mogą być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Należy jednak zwrócić uwagę, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. W myśl bowiem art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, "działalność usługowa" to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439 z późn. zm.), z zastrzeżeniem zawartym w pkt 2 definiującym działalność gastronomiczną i pkt 3 definiującym działalność usługową w zakresie handlu.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b i pkt 4 lit. a ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

* 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy (pkt 3 lit. b tej ustawy),

* 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton (pkt 4 lit. a tej ustawy).

Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują pojęcia "tabor samochodowy o ładowności powyżej 2 ton". Nie ulega tym samym wątpliwości, że w pojęciu "tabor samochodowy" mieszczą się pojazdy połączone ze sobą w celu poruszania się po drodze jako całość.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej w zakresie przewozów ładunków samochodem ciężarowym wraz z przyczepą, istotna jest techniczna możliwość przewiezienia ładunku o określonym tonażu powyżej ładowności 2 ton, a nie kwestia własności ww. taboru samochodowego, którym Wnioskodawca świadczy zlecone usługi przewozu ładunków.

W świetle powyższego, jeżeli w istocie Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi transportowe w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton (których to usług nie wymieniono w ww. wykazie usług wyłączających podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych), niestanowiącym własności Wnioskodawcy, to przychód uzyskany w związku ze świadczeniem tych usług, podlega opodatkowaniu wg 5,5% stawki od uzyskanych przychodów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. Nr z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl