IBPBI/1/415-820/11/RM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-820/11/RM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 5 sierpnia 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 12 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 21 października 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie możliwości:

* zwolnienia z opodatkowania środków finansowych otrzymanych na realizację projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w latach 2009 - 2010 - jest prawidłowe,

* zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako podstawy prawnej zwolnienia z opodatkowania ww. środków finansowych - jest nieprawidłowe,

* zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako podstawy prawnej zwolnienia z opodatkowania ww. środków:

* otrzymanych w 2009 r. oraz w 2010 r. w formie dotacji - jest prawidłowe,

* otrzymanych w 2010 r., a pochodzących z budżetu Unii Europejskiej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 sierpnia 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania w latach 2009 - 2010 środków finansowych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 11 października 2011 r. Znak: IBPBI/1/415-820/11/RM wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dnu 21 października 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniach 1 lipca 2009, 25 sierpnia 2009, 14 września 2010, 2 września 2009, 25 maja 2009, 30 marca 2010, 30 marca 2010 Wnioskodawczyni podpisała umowy o dofinansowanie 7 projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego przez Unię Europejską w Ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w formie dotacji rozwojowej. Jednym z kosztów związanych z realizacją ww. projektów jest wynagrodzenie koordynatora projektu lub asystenta projektu, który jest jednocześnie właścicielem firmy (projektodawcą). Z informacji Ministerstwa Rozwoju Regionalnego wynika, że możliwe jest dokumentowanie i rozliczanie wynagrodzenia właściciela firmy, który pełni w projekcie jednocześnie funkcję np. koordynatora projektu lub asystenta projektu - w formie dokumentu księgowego - noty księgowej. W ww. projektach Wnioskodawczyni pełniła ww. funkcje w związku z czym za swoją pracę wystawiała noty księgowe, które stanowiły jej przychód, a co za tym idzie odprowadzała od nich podatek dochodowy.

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z dnia 17 października 2011 r., Wnioskodawczyni wskazała m.in., że:

1.

Projekty w ramach których otrzymała dofinansowanie, to:

1.1. POKL.08.01.01-18-185/09 "..."; Priorytet VIII, Działanie 8.1, Poddziałanie 8.1.1;

1.2. POKL.08.01.01-18-457/09 "..."; Priorytet VIII, Działanie 8.1, Poddziałanie 8.1.1;

1.3. POKL.09.04.00-18-039/09 "..."; Priorytet IX, Działanie 9.4;

1.4. POKL.09.04.00-18-071/08 "..."; Priorytet IX, Działanie 9.4;

1.5. POKL.09.05.00-18-053/09 "..."; Priorytet IX, Działanie 9.5;

1.6. POKL.09.05.00-18-064/09 "..."; Priorytet IX, Działanie 9.5;

1.7. POKL.09.05.00-18-063/08 "..."; Priorytet IX, Działanie 9.5.

2.

Podstawą prawną przyznania (wypłaty) wskazanych we wniosku środków jest umowa z WUP, podpisana zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.

3.

We wszystkich ww. projektach Wnioskodawczyni jest beneficjentem bezpośrednim.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wynagrodzenie koordynatora projektu, asystenta projektu, który jest jednocześnie właścicielem firmy jest zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, wynagrodzenie koordynatora projektu oraz asystenta projektu, który jest jednocześnie właścicielem firmy jest zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych, ponieważ: zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Ponadto zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawczyni, całość wypłaconej dotacji, w tym również część finansująca wynagrodzenie koordynatora projektu, asystenta projektu, będącego jednocześnie właścicielem firmy, realizującego bezpośrednio cel programu jest zwolniona z podatku dochodowego.

Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawczyni powołała pismo Ministerstwa Finansów z dnia 19 marca 2008 r. Znak: IP3/033/2/SBL/1216/08.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Przychodem z działalności gospodarczej są również m.in. dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych (art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy).

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

* dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,

* ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Wnioskodawczyni, jako osoba fizyczna prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą, w ramach tej działalności w latach 2009 - 2010 zawarła umowy o dofinansowanie 7 projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego przez Unię Europejską w Ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. W ramach tych umów, jako beneficjent otrzymała m.in. kwoty określone jako wynagrodzenie koordynatora ww. projektów oraz asystenta projektu. Z uwagi na fakt, iż jak wskazała Wnioskodawczyni ww. środki finansowe otrzymała w latach 2009 - 2010, dlatego też wniosek należało rozpatrzyć z uwzględnieniem przepisów ustawy o finansach publicznych w brzemieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r. jak również w brzmieniu obowiązującym w 2010 r. Zgodnie bowiem z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.), sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

W okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2009 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, były finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.). Należy zauważyć, iż ustawa powyższa została zastąpiona nową ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240), która (z pewnymi wyjątkami) weszła w życie dnia 1 stycznia 2010 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, a więc również w świetle treści art. 5 ust. 3 pkt 2 tej ustawy środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa. W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o finansach publicznych (w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r. do dnia 31 grudnia 2009 r.), wydatkami budżetu państwa są m.in. dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a tego aktu prawnego - podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów, projektów i zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, 3a i 4, zwane "dotacjami rozwojowymi".

W myśl art. 202 ust. 1 ww. ustawy o finansach publicznych, środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4, są przeznaczone na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Przy czym zgodnie z art. 202 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, środki przeznaczone na realizację programów i projektów, z udziałem środków, o których mowa w ust. 1, mogą być wykorzystane na dotacje rozwojowe dla jednostek sektora finansów publicznych oraz innych podmiotów będących beneficjentami tych środków, a także dla instytucji pośredniczących oraz podmiotów, którym w ramach programu finansowanego z udziałem tych środków, została powierzona realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów.

Z cyt. wyżej przepisów wynika, iż środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stawały się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z którego realizowane były wydatki budżetu państwa na finansowanie programów, projektów i zadań, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. W konsekwencji tzw. środki pomocowe pochodzące m.in. z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe przeznaczone na realizację programów operacyjnych, były wydatkami budżetu państwa, jako tzw. dotacje rozwojowe.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej oraz środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych, objętych okresem programowania 2007-2013, jako dotacje, były w roku 2009 wydatkami budżetu państwa, spełniającymi przesłanki zwolnienia ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednakże wyłącznie u jej beneficjenta. Zgodnie bowiem z tym przepisem wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż jeżeli w istocie w 2009 r. Wnioskodawczyni była beneficjentem środków pochodzących z ww. Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, środki te, w części nie przeznaczonej na cele inwestycyjne stanowiły dla Wnioskodawczyni przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony z opodatkowania na podstawie ww. art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), z dniem 1 stycznia 2010 r., wprowadzono szereg zmian w zakresie przepływu środków przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych.

Wskazać przy tym należy, iż w myśl art. 111 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241 z późn. zm.), do rozliczenia środków przekazanych do dnia 31 grudnia 2009 r. na realizację programów, projektów i zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy, o której mowa w art. 1, stosuje się przepisy dotychczasowe. Rozliczenie tych środków powinno nastąpić nie później niż do dnia 30 czerwca 2010 r.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ww. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r., ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 ww. ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b, tj.:

a.

programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31 lipca 2006 r., str. 1),

b.

programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 9 listopada 2006 r., str. 1).

Zgodnie z art. 117 cyt. ustawy, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

1.

dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

2.

wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cyt. ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:

1.

realizację projektów przez jednostki budżetowe,

2.

płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

3.

dotacje celowe dla beneficjentów,

4.

realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,

5.

realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ww. ustawy, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej "płatnościami", odpowiada Minister Finansów. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów. Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych. Zauważyć należy, iż zgodnie z art. 204 tej ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Podkreślić należy, iż w świetle znowelizowanych przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, nie zostały włączone do środków budżetu państwa, lecz stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cyt. wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Przepisem art. 12 pkt 1 lit. a) tiret pięć ww. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych, do art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dodany zostały pkt 136, obowiązujący od 1 stycznia 2010 r., zgodnie z którym, wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Zatem środki, które Wnioskodawczyni otrzymała w roku 2010 z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego "Kapitał Ludzki", były wolne od podatku na podstawie wyżej wskazanego art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (o ile w istocie Wnioskodawczyni była w tym zakresie beneficjentem środków europejskich).

Natomiast środki, które w roku 2010 r. w ramach ww. działania, Wnioskodawczyni otrzymała, w formie dotacji z budżetu państwa, podlegały zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 cyt. ustawy.

Zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Natomiast zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 tej ustawy, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Zauważyć jednakże należy, iż jeżeli otrzymane w 2009 r. i 2010 r. środki finansowe Wnioskodawczyni przeznaczyła na sfinansowanie wydatków inwestycyjnych np. na zakup lub wytworzenie środków trwałych (wartości niematerialnych i prawnych), wówczas, mając na uwadze brzmienie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, otrzymane środki finansowe, w tej części, nie będą stanowiły przychodu z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zauważyć należy, iż otrzymane przez Wnioskodawczynię w 2009 r., 2010 r. środki finansowe związane z realizacją wskazanych we wniosku projektów, w tym również wynagrodzenie Wnioskodawczyni otrzymane w związku z pełnieniem funkcji koordynatora wskazanych we wniosku projektów oraz asystenta projektu udokumentowane na podstawie noty księgowej wystawionej przez Wnioskodawczynię, stanowią dla Niej przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej (a nie wynagrodzenie), zwolniony z opodatkowania (z ww. zastrzeżeniem dot. wydatków inwestycyjnych) na podstawie cytowanych powyżej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podstawą zwolnienia z opodatkowania ww. środków nie jest przy tym wskazany w części D.3 poz. 47 wniosku przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż środki finansowe otrzymane przez Wnioskodawczynię nie zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy, stąd nie zostały spełnione warunki określone w treści art. 21 ust. 1 pkt 46 powołanej ustawy.

W związku z powyższym przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawczyni zakresie możliwości:

* zwolnienia z opodatkowania środków finansowych otrzymanych na realizację projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w latach 2009 - 2010 - jest prawidłowe,

* zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako podstawy prawnej zwolnienia z opodatkowania ww. środków finansowych - jest nieprawidłowe,

* zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako podstawy prawnej zwolnienia z opodatkowania ww. środków:

* otrzymanych w 2009 r. oraz w 2010 r. w formie dotacji - jest prawidłowe,

* otrzymanych w 2010 r., a pochodzących z budżetu Unii Europejskiej - jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zauważyć należy, iż do wniosku dołączono dokumenty źródłowe. Jednakże wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawczynię i Jej stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl