IBPBI/1/415-808/09/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-808/09/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 4 września 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie braku obowiązku zaliczenia do przychodów z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej podatku od towarów i usług odliczonego w deklaracji VAT-7 i zwróconego równocześnie w ramach wsparcia finansowego oraz wsparcia pomostowego otrzymanego w ramach projektu Działania 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 - 2013 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 września 2009 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie braku obowiązku zaliczenia do przychodów z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej podatku od towarów i usług odliczonego w deklaracji VAT-7 i zwróconego równocześnie w ramach wsparcia finansowego oraz wsparcia pomostowego otrzymanego w ramach projektu Działania 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 - 2013.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Od dnia 1 czerwca 2009 r. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, w zakresie wykonywania sieci gazowych oraz przyłączy i instalacji gazowych, wodnych i centralnego ogrzewania. Uzyskane dochody opodatkowuje na zasadach ogólnych - wg skali podatkowej. Prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów.

Z chwilą rozpoczęcia działalności gospodarczej złożył (na wniosku VAT-R) rezygnację ze zwolnienia z podatku VAT. W związku z czym jest czynnym podatnikiem tego podatku.

Jest beneficjentem wsparcia finansowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet VI Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Jako beneficjent ostateczny w ramach ww. programu otrzymał wsparcie w postaci nieodpłatnych usług szkoleniowo - doradczych, jednorazowego wsparcia finansowego na zakup sprzętu potrzebnego do utworzenia firmy oraz wsparcia pomostowego na okres pierwszych 6 miesięcy prowadzenia działalności. Zarówno wsparcie finansowe jak i pomostowe udzielane są i rozliczane w kwotach brutto.

Z otrzymanego w wysokości 40.000,00 zł wsparcia finansowego, zgodnie ze złożonym wnioskiem kupił koparkę o wartości 79.300,00 zł brutto oraz narzędzia. Zakupioną koparkę w cenie netto 65.000,00 zł wprowadził do ewidencji środków trwałych, a narzędzia stanowią wyposażenie.

Wnioskodawca skorzystał z odliczenia naliczonego podatku VAT od tych zakupów. Wsparciem pomostowym objęte są między innymi: opłacone składki na ubezpieczenie zdrowotne, składki ZUS oraz koszty (w wartościach brutto) opłat telekomunikacyjnych, eksploatacji pomieszczeń, koszty promocji firmy.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy naliczony podatek VAT odliczony w deklaracji VAT-7 i zwrócony równocześnie w ramach wsparcia rozliczanego w kwotach brutto stanowi przychód z działalności gospodarczej podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, naliczony podatek VAT od zakupów finansowanych wsparciem finansowym i pomostowym w kwotach brutto oraz odliczony od podatku należnego w deklaracji VAT-7, nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej, podlegającej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Fakt rezygnacji ze zwolnienia z podatku VAT z chwilą rozpoczęcia działalności dał mu prawo do odliczenia naliczonego podatku od podatku należnego, z czego skorzystał. W tej sytuacji naliczony podatek VAT nie jest kosztem uzyskania przychodów, a zwrócony w formie wsparcia finansowego i pomostowego rozliczanych w kwotach brutto podatek VAT nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Równocześnie zgodnie z pismem Ministerstwa Rozwoju Regionalnego z dnia 29 kwietnia 2009 r. znak: DZF-/-9220-858-PM/09, podatek VAT jest kosztem kwalifikowanym dla uczestników projektu w ramach działania 6.2 PO KL bez względu na fakt, czy są płatnikami podatku VAT.

Zgodnie z treścią ww. pisma w momencie zawarcia umowy o przekazanie środków wsparcia wnioskodawca podpisał zobowiązanie do przeznaczenia całej kwoty środków uzyskanej w wyniku zwrotu zapłaconego podatku VAT na pokrycie wydatków związanych z prowadzoną działalnością. Zobowiązanie to zrealizował wydatkując na zakup koparki kwotę 79.300 zł podczas, gdy łączna kwot wsparcia finansowego wynosi 40.000 zł.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów, albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

* dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,

* ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów, albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca korzysta ze wsparcia w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytetu VI Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działania 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia. W ramach którego otrzymał jednorazowe wsparcie na zakup sprzętu potrzebnego do utworzenia firmy oraz wsparcie pomostowe na okres pierwszych 6 miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej.

Zauważyć należy, iż Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 - 2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r.

Rozporządzeniem z dnia 10 kwietnia 2009 r., w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i osób prawnych od niektórych dochodów (przychodów) (Dz. U. Nr 62, poz. 509), wydanym na podstawie art. 22 § 1 pkt 1 ustawy Ordynacji podatkowej (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Minister Finansów zarządził zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i osób prawnych od środków przyznanych podatnikom - uczestnikom projektu w ramach Działania 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL) na:

1.

rozwój przedsiębiorczości, w tym na cele inwestycyjne, dla uczestników projektu, którzy w ramach projektu zarejestrowali działalność gospodarczą lub zarejestrowali się w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wysokości 40 tys. zł lub 20 tys. zł na członka spółdzielni w przypadku spółdzielni,

2.

wsparcie pomostowe w postaci pomocy finansowej wypłacanej miesięcznie przez okres do 6 lub do 12 miesięcy od dnia rozpoczęcia (uruchomienia) działalności gospodarczej

- stanowiących pomoc de minimis udzielaną na warunkach określonych w rozporządzeniu

Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 6 maja 2008 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Dz. U. Nr 90, poz. 557 i Nr 224, poz. 1484).

Przy czym zaniechanie to ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 26 maja 2008 r. do dnia 31 grudnia 2009 r. (§ 2 ww. rozporządzenia). Rozporządzenie powyższe weszło w życie w dniu 21 kwietnia 2009 r.

Zatem mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy uznać, że odliczony przez Wnioskodawcę naliczony podatek od towarów i usług od zakupionych z otrzymanego wsparcia finansowego oraz wsparcia pomostowego towarów i usług stanowi przychód w świetle art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże przychód (dochód) ten korzysta z zaniechania poboru podatku na podstawie przepisu cytowanego powyżej rozporządzenia z dnia 10 kwietnia 2009 r.

Zauważyć przy tym należy, iż pokrycie z otrzymanego wsparcia finansowego wydatków na zakup środków trwałych, w części dotyczącej naliczonego VAT, odliczonego w tym podatku, powoduje, że ta część wsparcia nie była związana z zakupem środków trwałych (art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy), od którego dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, bowiem pokryty tym wsparciem, odliczony VAT nie zwiększał wartości środków trwałych (art. 22g ust. 3 ww. ustawy).

Mając powyższe na względzie stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie informuje się, iż w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i 2 wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl