IBPBI/1/415-807/13/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-807/13/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 30 lipca 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 8 sierpnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie braku obowiązku opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych czynności wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki osobowej mającej siedzibę na Słowacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 sierpnia 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, m.in. w zakresie braku obowiązku opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych czynności wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki osobowej mającej siedzibę na Słowacji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania w Polsce oraz podlegającą w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów), bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Jest wspólnikiem w spółce osobowej na Cyprze - odpowiedniku polskiej spółki komandytowej (dalej: "Spółka Cypryjska"). Spółka Cypryjska jest, podobnie jak i polska spółka komandytowa, podmiotem nieposiadającym osobowości prawnej i nie jest podatnikiem podatku dochodowego (jest spółką transparentną podatkowo). Spółka Cypryjska pełni funkcję spółki holdingowej - jej majątkiem są bowiem przede wszystkim udziały/akcje w spółkach mających siedzibę oraz rezydencję podatkową w krajach Unii Europejskiej (nie jest przy tym właścicielem udziałów lub akcji spółek posiadających siedzibę/rezydencję podatkową w Polsce).

Wnioskodawca rozważa likwidację Spółki Cypryjskiej. W jej efekcie otrzyma udziały/akcje w spółkach mających siedzibę w krajach Unii Europejskiej. Niewykluczone jest, że na dzień likwidacji zostaną w Spółce Cypryjskiej także środki pieniężne.

Wnioskodawca zwrócił uwagę, że występował z wnioskami o wydanie indywidualnych interpretacji w sprawie jego uczestnictwa w Spółce Cypryjskiej. W wyniku ich rozpatrzenia Organ w interpretacji z 15 lutego 2012 r., Znak: IBPBI/1/415-1182/11/BK, potwierdził, że wniesienie wkładu niepieniężnego do Spółki Cypryjskiej będzie neutralne podatkowo, a w innej interpretacji z tego dnia, Znak: IBPBI/1/415-1183/11/BK, iż dochód z tytułu bycia wspólnikiem w tej spółce, zarówno na etapie jego powstania w tej Spółce, jak i późniejszego podziału, będzie podlegał w Polsce zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wniosek taki wynikał z faktu zaaprobowania stanowiska, że uczestnictwo Wnioskodawcy w Spółce doprowadziło do powstania na Cyprze zakładu w rozumieniu art. 5 w zw. z art. 7 z dnia 4 czerwca 1992 r. zawartej pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1993 r. Nr 117, poz. 523 z późn. zm., dalej: "Umowa" lub "Umowa Cypryjska") i zastosowania wobec takiego ustalenia właściwej metody unikania podwójnego opodatkowania wynikającej z art. 24 ust. 1 Umowy Cypryjskiej.

Wnioskodawca rozważa, po likwidacji Spółki Cypryjskiej, założenie lub przystąpienie do spółki osobowej z siedzibą w Republice Słowackiej - "komanditna spolocnost" (dalej: "Spółka Słowacka"), zorganizowanej i zarejestrowanej zgodnie z właściwym prawodawstwem słowackim, będącej odpowiednikiem spółki komandytowej prawa polskiego. Wnioskodawca wstąpiłby do niej w charakterze wspólnika o nieograniczonej odpowiedzialności - odpowiednika komplementariusza w polskiej spółce komandytowej. Wnioskodawca zostałby wspólnikiem Spółki Słowackiej poprzez wniesienie wkładu niepieniężnego (dalej: "Aport") w postaci udziałów lub akcji spółek kapitałowych mających siedzibę w Unii Europejskiej, których właścicielem wcześniej, tj. przed likwidacją była Spółka Cypryjska (dalej: "Spółki Zależne"). Spółki Zależne nie byłyby spółkami posiadającymi siedzibę lub zarząd w Polsce. W konsekwencji nie miałyby polskiej rezydencji podatkowej.

Spółka Słowacka, podobnie jak wcześniej Spółka Cypryjska, miałaby z założenia pełnić funkcję podmiotu holdingowego. Głównym źródłem dochodów Spółki Słowackiej byłyby zatem dywidendy wypłacane przez Spółki Zależne mające siedzibę w krajach Unii Europejskiej lub też nadwyżki likwidacyjne wypłacane z tytułu likwidacji tychże spółek.

Na gruncie słowackiego prawa handlowego Spółka Słowacka jest podmiotem praw i obowiązków odrębnym od swoich wspólników. Spółka Słowacka jest spółką osobową, w której przynajmniej jeden wspólnik odpowiada za zobowiązania spółki całym swoim majątkiem bez ograniczeń (wspólnik o nieograniczonej odpowiedzialności), a odpowiedzialność przynajmniej jednego wspólnika ograniczona jest do wysokości wpłaconych wkładów do spółki (wspólnik o ograniczonej odpowiedzialności) - podobnie jak w przypadku spółki komandytowej funkcjonującej na gruncie polskiego kodeksu spółek handlowych. Umowa Spółki Słowackiej musi wskazywać zakres jej działalności, określać wspólników i wysokość wkładów wspólników o ograniczonej odpowiedzialności oraz wskazywać, którzy ze wspólników ponoszą nieograniczoną odpowiedzialność za zobowiązania spółki.

Zgodnie ze słowackimi przepisami podatkowymi, każdy podmiot prawny posiadający siedzibę lub miejsce efektywnego zarządu na terytorium Słowacji podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Oznacza to, że Spółka Słowacka jest co do zasady, traktowana jako słowacki rezydent podatkowy, co ma swoje implikacje na gruncie regulacji międzynarodowych, w tym umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Zgodnie z przepisami słowackiej ustawy o podatku dochodowym, podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym zysków Spółki Słowackiej ustala się na zasadach ogólnych, dla niej jako całości. Jednak od tak ustalonej podstawy opodatkowania odejmuje się część przypadającą - jako udział - wspólnikom o nieograniczonej odpowiedzialności. Udział ten określany jest proporcjonalnie do udziałów w zysku przed opodatkowaniem, podlegającym podziałowi pomiędzy wspólników zgodnie z umową Spółki Słowackiej. Jednocześnie, jak wynika ze słowackich przepisów podatkowych, w przypadku, gdy wspólnicy o nieograniczonej odpowiedzialności podlegają na Słowacji ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, tj. nie są słowackimi rezydentami podatkowymi domniemuje się, że osiągane przez nich dochody z tytułu udziału w Spółce stanowią dochody osiągane z położonego na terytorium Słowacji zakładu tychże wspólników i podlegają opodatkowaniu słowackim podatkiem dochodowym niezależnie od ich rezydencji podatkowej. Uzyskiwane przez wspólnika z nieograniczoną odpowiedzialnością dochody z tytułu uczestnictwa w Spółce podlegają zatem co do zasady opodatkowaniu na Słowacji jako dochody z prowadzenia działalności gospodarczej.

Pozostała po odjęciu udziału wspólników o nieograniczonej odpowiedzialności kwota opodatkowania jest dochodem słowackiej spółki komandytowej i podlega opodatkowaniu na poziomie spółki.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

Czy wniesienie przez Wnioskodawcę do Spółki Słowackiej Aportu w postaci udziałów lub akcji Spółek Zależnych spowoduje powstanie obowiązku zapłaty przez niego podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce. Innymi słowy, czy wniesienie wkładu niepieniężnego do Spółki Słowackiej będzie związane z powstaniem przychodu lub dochodu, który podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce.

(pytania oznaczone we wniosku nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie do Spółki Słowackiej Aportu w postaci udziałów lub akcji Spółek Zależnych nie spowoduje powstania obowiązku zapłaty przez niego podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce. Innymi słowy, wniesienie przez Wnioskodawcę wkładu niepieniężnego do Spółki Słowackiej nie będzie związane z powstaniem przychodu lub dochodu, który podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm., dalej: "Ustawa PIT"), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Należy przy tym zauważyć, że zgodnie z art. 4a Ustawy PIT, przepisy art. 3 ust. 1, la, 2a i 2b Ustawy PIT stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczypospolita Polska.

Sytuację prawno-podatkową Wnioskodawcy należy zatem ocenić przy uwzględnieniu zarówno przepisów Ustawy PIT, jak i postanowień umowy z dnia 18 sierpnia 1994 r. zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Słowacką w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1996 r. Nr 30, poz. 131, dalej: "Umowa Słowacka"). W tym celu należy odwołać się do art. 13 Umowy Słowackiej. Wniesienie aportu uważane jest bowiem za mieszczące się w uregulowanym w tym przepisie zakresie pojęcia "przeniesienia własności majątku" (tak M. Opiłowski w "Model Konwencji OECD. Komentarz", Warszawa 2010, s. 860).

Zgodnie z art. 13 Umowy Słowackiej:

1. Zyski, osiągnięte przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie z przeniesienia tytułu własności majątku nieruchomego, o którym mowa w artykule 6, a położonego w drugi Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

2. Zyski z przeniesienia tytułu własności majątku ruchomego stanowiącego część majątku zakładu, który przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa posiada w drugim Umawiającym się Państwie, albo z przeniesienia tytułu własności majątku ruchomego należącego do stałej placówki, którą osoba zamieszkała w Umawiającym się Państwie dysponuje w drugim Umawiającym się Państwie dla wykonywania wolnego zawodu, łącznie z zyskami osiągniętymi z przeniesienia tytułu własności takiego zakładu (odrębnie albo razem z całym przedsiębiorstwem) lub takiej stałej placówki, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

3. Zyski osiągnięte z przeniesienia tytułu własności statków, barek lub statków powietrznych eksploatowanych w komunikacji międzynarodowej podlegają opodatkowaniu tylko w tym Umawiającym się Państwie, w którym znajduje się miejsce faktycznego zarządu przedsiębiorstwa.

4. Zyski z przeniesienia tytułu własności jakiegokolwiek majątku innego niż wymienione w ustępach 1, 2 i 3 podlegają opodatkowaniu tylko w tym Umawiającym się Państwie, w którym przenoszący tytuł własności ma miejsce zamieszkania lub siedzibę.

Z uwagi na to, że żaden z opisanych w art. 13 ust. 1-3 Umowy Słowackiej przypadków nie znajdzie w przedmiotowej sprawie zastosowania oraz z uwagi na fakt, że Wnioskodawca posiada miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (posiada w Polsce rezydencję podatkową), wniesienie przez niego aportu do Spółki Słowackiej będzie podlegać opodatkowaniu w Polsce, zgodnie z przepisami prawa polskiego.

Aby odpowiednio zastosować obowiązujące przepisy polskiej Ustawy PIT należy również przypomnieć, że termin "spółka niebędąca osobą prawną" został przez ustawodawcę zdefiniowany w art. 5a pkt 26 Ustawy PIT. Szerzej definicja ta została już omówiona w uzasadnieniu do odpowiedzi na pytanie oznaczone nr 1, gdzie wskazano m.in., że zgodnie z tym przepisem "spółka niebędąca osobą prawną" to spółka niebędąca podatnikiem podatku dochodowego. Na gruncie polskiej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych za podatników podatku dochodowego uważa się osoby prawne (a więc przede wszystkim spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i spółki akcyjne) oraz spółki kapitałowe w organizacji. Niemniej, przepisy odnoszące się do spółek niebędących osobami prawnymi nie ograniczają się wyłącznie do podmiotów zawiązanych na gruncie polskiego prawa, bowiem sposób zdefiniowania tego typu spółki w art. 5a pkt 26 Ustawy PIT nie ogranicza się tylko do nich. Stanowi on przecież, bez dookreślania ustawodawstwa, o spółkach, które nie są podatnikami podatku dochodowego. Tym samym obejmuje również, co do zasady, zagraniczne spółki niebędące podatnikami podatku dochodowego (...).

W ocenie Wnioskodawcy, warto mieć na uwadze, że Spółka Słowacka, do której aport planuje wnieść Wnioskodawca jest odpowiednikiem polskiej spółki komandytowej i nie jest podatnikiem podatku dochodowego od generowanych przez siebie zysków. Tak jak już wyjaśniano wcześniej podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym ustala się, co prawda, na zasadach ogólnych dla Spółki Słowackiej, jako całości, jednakże od tak ustalonej podstawy opodatkowania odejmuje się część przypadającą, jako udział wspólnikom o nieograniczonej odpowiedzialności. Udział ten określany jest proporcjonalnie do udziałów w zysku przed opodatkowaniem podlegającym podziałowi pomiędzy wspólników zgodnie z umową spółki. Udział ten jest traktowany, jako dochód z działalności gospodarczej. Należy zatem uznać, że Spółka Słowacka powinna być uznana za "spółkę niebędąca osobą prawną".

Od 1 stycznia 2011 r. ustawodawca przesądził, że czynność wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki osobowej, choć generuje przychód, to nie jest uznawana za "odpłatne zbycie" (por. uchwała NSA z 14 marca 2011 r., sygn. akt II FPS 8/10). Oznacza to, iż wniesienie wkładu niepieniężnego, którego przedmiotem są składniki majątkowe otrzymane w wyniku likwidacji spółki osobowej nie jest objęte dyspozycją art. 14 ust. 3 pkt 12 lit. b Ustawy PIT, bowiem nie stanowi "odpłatnego zbycia".

Kontynuując, przychód uzyskiwany w związku z wniesieniem aportu do spółki osobowej podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 50b Ustawy PIT. Zgodnie z tym przepisem wolne od podatku są przychody z tytułu przeniesienia własności składników majątku będących przedmiotem wkładu niepieniężnego (aportu) wnoszonych do spółki niebędącej osobą prawną, w tym wnoszonych do takiej spółki składników majątku otrzymanych przez podatnika w następstwie likwidacji spółki niebędącej osobą prawną bądź wystąpienia z takiej spółki. Jak widać, przepis ten wprost swoim zakresem obejmuje również sytuacje takie, jak Wnioskodawcy, tj. wniesienie do spółki osobowej wkładu niepieniężnego, którego przedmiotem są składniki majątku otrzymane w wyniku likwidacji (innej) spółki osobowej.

Z uwagi na powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie Aportu do Spółki Słowackiej, którego przedmiotem będą otrzymane w wyniku likwidacji Spółki Cypryjskiej udziały/akcje w Spółkach Zależnych nie spowoduje po stronie Wnioskodawcy powstania obowiązku zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce. Powstały z tytułu tej czynności przychód będzie bowiem podlegał zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 50b Ustawy PIT.

Na potwierdzenie prezentowanego stanowiska Wnioskodawca powołał interpretacje indywidualne:

* Ministra Finansów z 29 marca 2012 r. Znak: DD9/033/280/BRT/2011/PK-1584,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 21 grudnia 2012 r., Znak: IBPBI/1/415-1190/12/ESZ,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z:

* 12 czerwca 2013 r., Znak: IPPB1/415-350/13-2/MS

* 3 czerwca 2013 r., Znak: IPPB1/415-309/13-3/IF,

* 18 grudnia 2012 r., Znak: IPPB1/415-1245/12-2/KS,

* 12 grudnia 2012 r., Znak: IPPB1/415-1212/12-3/MS,

* 31 października 2012 r., Znak: IPPB1/415-1229/12-2/AM,

* 11 września 2012 r., Znak: IPPB1/415-889/12-2/KS,

* 12 lipca 2012 r., Znak: IPPB1/415-438/12-3/KS,

* 12 czerwca 2012 r., Znak: IPPB1/415-284/12-3/KS,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 19 czerwca 2012 r., Znak: ILPB1/415-279/12-5/AA,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z:

* 7 lutego 2012 r., Znak: IPTPB2/415-702/11-3/Akr,

* 17 listopada 2011 r., Znak: IPTPB2/415-484/11-4/Akr.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ww. ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Wskazany wyżej przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczypospolita Polska (art. 4a cyt. ustawy).

Stosownie natomiast do art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z uwagi na fakt, że Wnioskodawca, jest polskim rezydentem podatkowym (co oznacza, że w Polsce podlega opodatkowaniu od całości swoich dochodów) i zamierza wnieść posiadane udziały w spółkach kapitałowych mających siedziby w krajach Unii Europejskiej w formie wkładu niepieniężnego do spółki osobowej z siedzibą na terytorium Republiki Słowackiej (nie będącej osobą prawną) - odpowiednika polskiej spółki komandytowej, w przedmiotowej sprawie należy odwołać się do przepisów umowy zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Słowacką w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku podpisanej w Warszawie dnia 18 sierpnia 1994 r. (Dz. U. z 1996 r. Nr 30, poz. 131).

W myśl art. 13 ust. 1 ww. umowy, zyski, osiągnięte przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie z przeniesienia własności majątku nieruchomego, o którym mowa w artykule 6, położonego w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowanie w tym drugim Państwie. Zgodnie z art. 13 ust. 2 i 3 ww. umowy, zyski z przeniesienia tytułu własności majątku ruchomego stanowiącego część majątku zakładu, który przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa posiada w drugim Umawiającym się Państwie, albo z przeniesienia tytułu własności majątku ruchomego należącego do stałej placówki, którą osoba zamieszkała w Umawiającym się Państwie dysponuje w drugim Umawiającym się Państwie dla wykonywania wolnego zawodu, łącznie z zyskami osiągniętym z przeniesienia tytułu własności takiego zakładu (odrębnie albo razem z całym przedsiębiorstwem) lub takiej stałej placówki, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie. Zyski osiągnięte z przeniesienia tytułu własności statków, barek lub statków powietrznych eksploatowanych w komunikacji międzynarodowej podlegają opodatkowaniu tylko w tym Umawiającym się Państwie, w którym znajduje się miejsce faktycznego zarządu przedsiębiorstwa. Natomiast zyski z przeniesienia tytułu własności jakiegokolwiek majątku innego niż wymienione w ustępach 1, 2 i 3 podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, w którym przenoszący tytuł własności ma miejsce zamieszkania lub siedzibę (art. 13 ust. 4 cyt. ustawy).

Z powyższych uregulowań wynika, iż przychód uzyskany przez podatnika mającego miejsce zamieszkania w Polsce w związku z przeniesieniem udziałów w spółkach kapitałowych mających siedziby w krajach Unii Europejskiej na rzecz podmiotu z siedzibą na terytorium Republiki Słowackiej podlegać będzie opodatkowaniu w miejscu zamieszkania podatnika, a więc w Polsce.

Wobec powyższego, skutki podatkowe planowanej przez Wnioskodawcę transakcji należy oceniać w oparciu o przepisy ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z treści złożonego wniosku wynika m.in., że Wnioskodawca jest osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania w Polsce oraz podlegającą w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów), bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Jest wspólnikiem w spółce osobowej na Cyprze - odpowiedniku polskiej spółki komandytowej. Wnioskodawca rozważa likwidację Spółki Cypryjskiej. W jej efekcie otrzyma m.in. udziały/akcje w spółkach mających siedzibę w krajach Unii Europejskiej. Wnioskodawca rozważa, po likwidacji Spółki Cypryjskiej, założenie lub przystąpienie do spółki osobowej z siedzibą w Republice Słowackiej, zorganizowanej i zarejestrowanej zgodnie z właściwym prawodawstwem słowackim, będącej odpowiednikiem spółki komandytowej prawa polskiego. Wnioskodawca zostałby wspólnikiem Spółki Słowackiej poprzez wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci udziałów lub akcji spółek kapitałowych mających siedzibę w Unii Europejskiej, których właścicielem wcześniej, tj. przed likwidacją była Spółka Cypryjska. Spółki Zależne nie byłyby spółkami posiadającymi siedzibę lub zarząd w Polsce. W konsekwencji nie miałyby polskiej rezydencji podatkowej. Na gruncie słowackiego prawa handlowego Spółka Słowacka jest podmiotem praw i obowiązków odrębnym od swoich wspólników. Spółka Słowacka jest spółką osobową, w której przynajmniej jeden wspólnik odpowiada za zobowiązania spółki całym swoim majątkiem bez ograniczeń (wspólnik o nieograniczonej odpowiedzialności), a odpowiedzialność przynajmniej jednego wspólnika ograniczona jest do wysokości wpłaconych wkładów do spółki (wspólnik o ograniczonej odpowiedzialności) - podobnie jak w przypadku spółki komandytowej funkcjonującej na gruncie polskiego kodeksu spółek handlowych.

Mając na względzie cyt. wyżej przepisy stwierdzić należy, iż wskazana we wniosku czynność wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci udziałów/akcji Spółek Zależnych otrzymanych w wyniku likwidacji Spółki Cypryjskiej do słowackiej spółki osobowej będzie dla Wnioskodawcy neutralna podatkowo. W myśl bowiem art. 21 ust. 1 pkt 50b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są przychody z tytułu przeniesienia własności składników majątku będących przedmiotem wkładu niepieniężnego (aportu) wnoszonych do spółki niebędącej osobą prawną, w tym wnoszonych do takiej spółki składników majątku otrzymanych przez podatnika w następstwie likwidacji spółki niebędącej osobą prawną bądź wystąpienia z takiej spółki. Przy czym, stosownie do treści art. 5a pkt 26 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o spółce niebędącej osobą prawną oznacza to spółkę niebędącą podatnikiem podatku dochodowego. W konsekwencji, o ile w istocie w świetle przepisów prawa słowackiego spółka komanditna spolocnost jest nie będącą osobą prawną spółką osobową, to wówczas wniesienie wkładu niepieniężnego do tej spółki, w postaci udziałów spółek kapitałowych mających siedziby w innych niż Polska krajach Unii Europejskiej skutkować będzie po stronie Wnioskodawcy powstaniem przychodu z tytułu zbycia tych udziałów, podlegającego jednakże zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy ww. art. 21 ust. 1 pkt 50b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W takiej sytuacji u Wnioskodawcy nie powstanie zobowiązanie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu wniesienia opisanego we wniosku aportu.

Nie sposób jednakże zgodzić się z twierdzeniem Wnioskodawcy, iż w obowiązującym stanie prawnym wniesienie wkładu niepieniężnego do spółki osobowej nie stanowi "odpłatnego zbycia" i nie jest objęte dyspozycją art. 14 ust. 3 pkt 12 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Skoro w art. 21 ust. 1 pkt 50b ww. ustawy, ustawodawca przesądził, że wniesienie aportu do spółki osobowej jest czynnością prawną zwolnioną od opodatkowania podatkiem dochodowym, to bez wątpienia wiązał z tą czynnością powstanie przychodu podatkowego jako następstwa odpłatnego zbycia określonych (będących przedmiotem aportu) składników majątku. Aby przychód mógł być zwolniony z opodatkowania musi on wcześniej powstać. Powyższa nieprawidłowość nie zmienia jednak istoty stanowiska Wnioskodawcy przedstawionego we wniosku ORD-IN. Z tej też przyczyny odstąpiono od stwierdzenia w ww. zakresie nieprawidłowości stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl