IBPBI/1/415-807/09/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-807/09/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 4 września 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

1.

braku obowiązku opodatkowania otrzymanego wsparcia finansowego oraz wsparcia pomostowego - jest prawidłowe,

2.

braku możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej, wydatków sfinansowanych z ww. wsparcia finansowego, w części nie przeznaczonej na zakup środków trwałych oraz wsparciem pomostowym - jest nieprawidłowe

3.

braku możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej odpisów amortyzacyjnych od tej części środka trwałego, która została sfinansowana otrzymanym wsparciem finansowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 września 2009 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie skutków podatkowych otrzymania wsparcia finansowego oraz wsparcia pomostowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Od dnia 1 czerwca 2009 r. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, w zakresie wykonywania sieci gazowych oraz przyłączy i instalacji gazowych, wodnych i centralnego ogrzewania. Uzyskane dochody opodatkowuje na zasadach ogólnych - wg skali podatkowej. Prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów.

Z chwilą rozpoczęcia działalności gospodarczej złożył (na wniosku VAT-R) rezygnację ze zwolnienia z podatku VAT. W związku z czym jest czynnym podatnikiem tego podatku.

Jest beneficjentem wsparcia finansowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet VI Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Jako beneficjent ostateczny w ramach ww. programu otrzymał wsparcie w postaci nieodpłatnych usług szkoleniowo - doradczych, jednorazowego wsparcia finansowego na zakup sprzętu potrzebnego do utworzenia firmy oraz wsparcia pomostowego na okres pierwszych 6 miesięcy prowadzenia działalności. Zarówno wsparcie finansowe jak i pomostowe udzielane są i rozliczane w kwotach brutto.

Z otrzymanego w wysokości 40.000,00 zł wsparcia finansowego, zgodnie ze złożonym wnioskiem kupił koparkę o wartości 79.300,00 zł brutto oraz narzędzia. Zakupioną koparkę w cenie netto 65.000,00 zł wprowadził do ewidencji środków trwałych, a narzędzia stanowią wyposażenie.

Wnioskodawca skorzystał z odliczenia naliczonego podatku VAT od tych zakupów. Wsparciem pomostowym objęte są między innymi: opłacone składki na ubezpieczenie zdrowotne, składki ZUS oraz koszty (w wartościach brutto) opłat telekomunikacyjnych, eksploatacji pomieszczeń, koszty promocji firmy.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy otrzymane kwoty wsparcia finansowego przeznaczone na finansowanie zakupu składników majątku nie stanowiących środków trwałych (zaliczone do wyposażenia) oraz wsparcia pomostowego są przychodem z działalności gospodarczej podlegającym opodatkowaniu, a pokryte wsparciem finansowym zakupy wyposażenia oraz koszty pokryte wsparciem pomostowym są kosztami uzyskania przychodu i podlegają ewidencji w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

(pytanie to oznaczono we wniosku nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane kwoty wsparcia finansowego oraz wsparcia pomostowego nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i nie podlegają ewidencji w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, a zakup wyposażenia sfinansowany wsparciem finansowym oraz koszty finansowane wsparciem pomostowym do wysokości tego wsparcia nie stanowią kosztów uzyskania przychodu i nie podlegają ewidencji w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Potwierdzeniem powyższego jest według wnioskodawcy rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 10 kwietnia 2009 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i osób prawnych od niektórych dochodów (przychodów). Równocześnie ta część wsparcia finansowego, która została przeznaczona na finansowanie koparki zaliczonej do środków trwałych nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym w oparciu o art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a amortyzacja koparki sfinansowanej wsparciem finansowym nie stanowi kosztów uzyskania przychodów.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych lub co do których nie zaniechano poboru podatku podlegają opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów, albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.

* dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,

* ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów, albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca korzysta ze wsparcia w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytetu VI Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działania 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia. W ramach którego otrzymał jednorazowe wsparcie na zakup sprzętu potrzebnego do utworzenia firmy oraz wsparcie pomostowe na okres pierwszych 6 miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej.

Zauważyć należy, iż Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 - 2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r.

Rozporządzeniem z dnia 10 kwietnia 2009 r., w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i osób prawnych od niektórych dochodów (przychodów) (Dz. U. Nr 62, poz. 509), wydanym na podstawie art. 22 § 1 pkt 1 ustawy Ordynacji podatkowej (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Minister Finansów zarządził zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i osób prawnych od środków przyznanych podatnikom - uczestnikom projektu w ramach Działania 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL) na:

1.

rozwój przedsiębiorczości, w tym na cele inwestycyjne, dla uczestników projektu, którzy w ramach projektu zarejestrowali działalność gospodarczą lub zarejestrowali się w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wysokości 40 tys. zł lub 20 tys. zł na członka spółdzielni w przypadku spółdzielni,

2.

wsparcie pomostowe w postaci pomocy finansowej wypłacanej miesięcznie przez okres do 6 lub do 12 miesięcy od dnia rozpoczęcia (uruchomienia) działalności gospodarczej

- stanowiących pomoc de minimis udzielaną na warunkach określonych w rozporządzeniuMinistra Rozwoju Regionalnego z dnia 6 maja 2008 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Dz. U. Nr 90, poz. 557 i Nr 224, poz. 1484).

Przy czym zaniechanie to ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 26 maja 2008 r. do dnia 31 grudnia 2009 r. (§ 2 ww. rozporządzenia). Rozporządzenie powyższe weszło w życie w dniu 21 kwietnia 2009 r.

Zatem środki otrzymane przez Wnioskodawcę (w części nie przeznaczonej na cele inwestycyjne) w ramach Działania 6.2 wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia, Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, przeznaczone na rozwój przedsiębiorczości oraz wsparcie pomostowe stanowią dochód wnioskodawcy, od którego zaniechano poboru podatku. Przy czym zaniechanie to dotyczy wyłącznie tej części środków, która nie została przeznaczona na cele inwestycyjne. Środki przeznaczone na cele inwestycyjne nie stanowią bowiem, jak wskazano powyżej przychodu zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając powyższe na względzie stanowisko wnioskodawcy w zakresie braku obowiązku opodatkowania w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej otrzymanego wsparcia finansowego i wsparcia pomostowego oraz wykazania tych środków w prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów uznano za prawidłowe.

Odnosząc się do skutków podatkowych sfinansowania z otrzymanego wsparcia finansowego wydatków poniesionych na zakup narzędzi (wyposażenia) oraz wydatków sfinansowanych otrzymanym wsparciem pomostowym stwierdzić należy, iż w myśl art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122 i 129.

Wobec powyższego wydatki poniesione na zakup narzędzi (wyposażenia), o ile nie stanowią one środków trwałych oraz wydatki sfinansowane otrzymanym przez okres sześciu miesięcy wsparciem pomostowym, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej przez wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej jako nie objęte wyłączeniem zawartym w ww. art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy. Jeżeli zatem Wnioskodawca podejmie decyzję o pomniejszeniu uzyskanych z działalności gospodarczej przychodów o ww. koszty uzyskania tych przychodów, wówczas zasadne jest wykazanie poniesionych wydatków w prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów, wg zasad właściwych dla rodzaju poniesionego kosztu.

Powyższe nie dotyczy jednak wydatków z tytułu składek na ubezpieczenie zdrowotne, pokrytych otrzymanym wsparciem pomostowym podlegających odliczeniu od podatku na podstawie art. 27b ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w zakresie tym wydano odrębną interpretację).

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy w zakresie braku możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków sfinansowanych z ww. wsparcia finansowego (w części nie przeznaczonej na zakup środków trwałych) oraz wsparcia pomostowego (z ww. zastrzeżeniem dotyczącym wydatków z tytułu składek na ubezpieczenia zdrowotne) jest nieprawidłowe.

Stosownie do treści art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na:

a.

nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,

b.

nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,

c.

ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 22g ust. 17 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów przy określaniu dochodu z odpłatnego zbycia rzeczy określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d), oraz gdy odpłatne zbycie rzeczy i praw jest przedmiotem działalności gospodarczej, a także w przypadku odpłatnego zbycia składników majątku związanych z działalnością gospodarczą, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, bez względu na czas ich poniesienia.

Zatem w świetle ww. przepisu wydatki poniesione m.in. na nabycie składników majątku będących środkami trwałymi w prowadzonej działalności gospodarczej, w myśl ww. art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów. Kosztem tym (choć pośrednio), mogłyby być odpisy amortyzacyjne dokonywane od ich wartości początkowej. Zgodnie bowiem z art. 22 ust. 8 ww. ustawy, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23.

Jednakże w myśl art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Na gruncie przedmiotowej sprawy, oznacza to, iż odpisy amortyzacyjne od tej części wartości początkowej środka trwałego, która sfinansowana została otrzymanym wsparciem finansowym (nie stanowiącym, jak wskazano przychodu z prowadzonej działalności gospodarczej, na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów tej działalności. W tym też zakresie przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie informuje się, iż w zakresie pytań oznaczonych we wniosku Nr 1 i 3 wydano odrębne rozstrzgnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl