IBPBI/1/415-781/09/KB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-781/09/KB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 września 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 18 września 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania należności za wykonane przez Wnioskodawcę tablice i tabliczki, otrzymanych od kontrahenta korzystającego ze środków pochodzących z pomocy zagranicznej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 września 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania należności za wykonane przez Wnioskodawcę tablice i tabliczki, otrzymanych od kontrahenta korzystającego ze środków pochodzących z pomocy zagranicznej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 15 sierpnia 2008 r. Wnioskodawca zawarł umowę cywilno prawną z Towarzystwem na bezpośrednią (bez podwykonawców) realizację celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy zagranicznej Pt. "Ochrona podkowca małego i innych gatunków nietoperzy - etap III". Towarzystwo, posiadające osobowość prawną, było dysponentem środków pochodzących z bezzwrotnej pomocy zagranicznej na podstawie podpisanej w dniu 22 września 2008 r. umowy o udzielenie dotacji z Fundacją E. Fundacja E. udzieliła dotacji Towarzystwu w ramach środków ekokonwersji polskiego długu, to jest środków, które zostały przeznaczone na przedsięwzięcia w dziedzinie ochrony środowiska, w ramach zamiany polskiego zadłużenia zagranicznego zgodnie z porozumieniem o redukcji i reorganizacji długu Rzeczpospolitej Polskiej, zawartym dnia 21 kwietnia 1991 r. w Paryżu przez rząd Polski i rządy 17 krajów wierzycielskich, skupionych w Klubie Paryskim oraz odpowiednich w tym zakresie umów międzynarodowych.

W ramach realizacji powyższej umowy, obejmującej okres od 1 maja 2008 r. do 30 września 2009 r., Towarzystwo zawarło m.in. z Wnioskodawcą umowę cywilnoprawną na wykonanie 200 szt. tablic informacyjnych z zaleceniami ochronnymi i 400 szt. tabliczek oznakowujących wloty do stanowisk nietoperzy. Cel programu - ochrona podkowca małego i innych gatunków nietoperzy - był realizowany i osiągnięty m.in. poprzez wykonanie przedmiotowych tablic i tabliczek. Cel ten Wnioskodawca zrealizował bezpośrednio tj. samodzielnie - bez podwykonawców. W wyniku zawartej umowy cywilnoprawnej, został beneficjentem rozumianym jako osoba, która uzyskuje korzyści.

Umowa cywilnoprawna zawarta pomiędzy Wnioskodawcą a Towarzystwem została zarejestrowana w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej w Departamencie Programów Rozwoju Instytucjonalnego w dniu 2 października 2008 r. Po wykonaniu prac określonych w umowie, Wnioskodawca wystawił fakturę VAT na kwotę 25.000 zł ze stawką VAT równą 0%, zgodnie z przepisami dotyczącymi podatku VAT, mówiącymi o tym, że usługi finansowane z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, po zarejestrowaniu w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej, korzystają z obniżonej stawki podatku VAT - wynoszącej 0%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przychód z wykonanej usługi, finansowanej z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, będzie korzystał ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 46.

Zdaniem Wnioskodawcy, całość przychodu uzyskanego w ramach realizacji umowy cywilnoprawnej zawartej z Towarzystwem będzie podlegał zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 46, ponieważ:

1.

Intencją polskiego ustawodawcy i podmiotu uprawnionego do wydawania przepisów prawnych zarówno w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w zakresie podatku VAT, było wprowadzenie takich zapisów aby zagwarantować rządom państw obcych, organizacjom międzynarodowym lub instytucjom międzynarodowym, że przekazane środki finansowe zostaną przeznaczone na cel programu finansowanego z ich środków, a nie na zwiększenie dochodów budżetu Rzeczpospolitej Polskiej w postaci wpływu podatków naliczanych od udzielonej bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Odmienne podejście do omawianej kwestii, wykluczałoby bowiem cel przypisany udzielanej bezzwrotnej pomocy zagranicznej, tj. pomoc finansową przyznaną RP ale jedynie na realizację tematów, na które wyraziły zgodę rządy państw obcych lub organizacje i instytucje międzynarodowe i wśród których to tematów nie mieści się w sposób oczywisty wspieranie (i to wprost) budżetu naszego państwa. Dlatego wprowadzono odpowiednie zapisy w:

- ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 5, poz. 654 z późn. zm., art. 17 ust. 1 pkt 23),

- ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm., art. 21 ust. 1 pkt 46),

- rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336, § 8).

2.

Realizacja umowy cywilnoprawnej (umowy zlecenia), została przeprowadzona zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46, ponieważ podatnikiem bezpośrednio (bez podwykonawców) realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy zagranicznej był wnioskodawca jako osoba fizyczna. Źródłem uzyskania przychodów w tym przypadku były otrzymane na podstawie umowy cywilnoprawnej środki finansowe.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z przedstawionym we wniosku stanie faktycznym wskazano, iż za wykonanie opisanej we wniosku usługi Wnioskodawca wystawił fakturę VAT. Wynika z tego, iż usługa ta wykonywana była w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z powyższego wynika, iż zwolnieniu z opodatkowania na podstawie ww. przepisu podlegają jedynie te dochody, które łącznie spełniają obie wskazane w nim przesłanki, tj. pochodzą od podmiotów wskazanych w tym przepisie, finansowane są z bezzwrotnej pomocy, a podatnik bezpośrednio realizuje cele programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zwolnienie to jest zatem adresowane jedynie do podatników bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

W związku z powyższym zarówno dochody pracowników, uzyskiwane na podstawie umowy o pracę, jak i podatników realizujących cel programu w ramach innej umowy zawartej z podmiotem (na przykład umowy zlecenia, w tym także zawartej w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej), który "pierwszy" otrzymał bezzwrotną pomoc zwolnioną na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - mogą korzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pod warunkiem, że podmioty te realizują cel programu.

Zwolnienie przedmiotowe wynikające z analizowanego przepisu nie dotyczy dochodów podatników, którym podmiot bezpośrednio realizujący cel programu zleca wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca zawarł umowę z Towarzystwem, na wykonanie 200 sztuk tablic i 400 sztuk tabliczek w ramach programu "Ochrona podkowca małego i innych gatunków nietoperzy - etap III", realizowanego przez Towarzystwo Towarzystwo to, na realizację ww. programu otrzymało bezzwrotną pomoc finansową od Fundacji E. Środki Fundacji E. pochodzącą od rządów państw obcych skupionych w Klubie Paryskim z tytułu ekokonwersji polskiego długu zagranicznego. Środki te przekazywane są w formie dotacji podmiotom wnioskującym wyłącznie na określone cele ekologiczne, w przedmiotowej sprawie Towarzystwu Zatem bezpośrednim odbiorcą pomocy jest ww. Towarzystwo, które jest również realizatorem celu ekologicznego związanego z ochroną środowiska. Towarzystwo realizujące cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy, w związku z realizowanym programem, zleciło wnioskodawcy wykonanie 200 sztuk tablic i 400 sztuk tabliczek. Natomiast wnioskodawca wykonujący w ramach prowadzonej działalności gospodarczej tablice informacyjne celu bezpośredniego nie realizuje, dlatego też dochody uzyskane z realizacji tego zlecenia nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy.

Zauważyć jednocześnie należy, iż z tytułu wykonania wskazanej we wniosku usługi Wnioskodawca uzyskał przychód z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Bez znaczenia jest przy tym, iż uzyskanie tego przychodu nastąpiło w wyniku zawarcia umowy zlecenia.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45 - 372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl