IBPBI/1/415-77/11/ZK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/1/415-77/11/ZK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 20 stycznia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

1.

sposobu ewidencjonowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów:

* zapłaconych odsetek od bankowego kredytu inwestycyjnego zaciągniętego na zakup i remont budynku, w którym wybudowane lokale zostaną sprzedane - jest nieprawidłowe,

* pozostałych kosztów związanych z prowadzoną inwestycją - jest prawidłowe,

2.

obowiązku objęcia spisem z natury produkcji niezakończonej uwzględniającej:

* odsetki od bankowego kredytu inwestycyjnego - jest nieprawidłowe,

* pozostałe koszty związane z prowadzoną inwestycją - jest prawidłowe.

(pytania oznaczone we wniosku nr 1, 2 i 3)

UZASADNIENIE

W dniu 20 stycznia 2011 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, m.in. w zakresie sposobu dokumentowania poniesionych kosztów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów oraz obowiązku objęcia spisem z natury produkcji niezakończonej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jestem podatnikiem prowadzącym działalność gospodarczą m.in. w zakresie pośrednictwa finansowego i obsługi nieruchomości (kupno, sprzedaż, pośrednictwo w obrocie). Prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów na zasadach określonych w art. 22 ust. 6b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (metoda kasowa). Podatek dochodowy opłaca na zasadach określonych w art. 30c tejże ustawy (podatek liniowy w wysokości 19 % podstawy opodatkowania). W dniu 8 kwietnia 2009 r. zakupił na cele prowadzonej działalności gospodarczej grunt i budynek mieszkalny z zamiarem przeprowadzenia kapitalnego remontu i rozbudowy. W dniu 6 kwietnia 2009 r. na zakup ww. nieruchomości oraz jej remont zaciągnął bankowy kredyt inwestycyjny. Z uwagi na to, że budynek w momencie zakupu nie nadawał się do użytku, nie został wprowadzony do ewidencji środków trwałych. Z dniem 16 grudnia 2009 r. Wnioskodawca podjął decyzję o przeznaczeniu nieruchomości do sprzedaży (a konkretnie wyodrębnionych lokali mieszkalnych i użytkowych) po przeprowadzonych robotach remontowo-budowlanych, dlatego też opisany grunt oraz budynek zostały zaksięgowane w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w kolumnie 10 według ceny zakupu z aktu notarialnego (zakup towarów handlowych i materiałów). W tym samym dniu w kol. 10 wpisano do kosztów uzyskania inne wydatki poniesione wcześniej, a związane z prowadzoną inwestycją, takie jak projekt architektoniczny, projekt geotechniczny, zapłacone odsetki bankowe od kredytu inwestycyjnego. Na dzień 31 grudnia 2009 r. został sporządzony spis z natury towarów, którym objęto m.in. jako tzw. "produkcję w toku" wartość opisanego budynku, powiększoną o zapłacone odsetki bankowe, koszty projektów geotechnicznych i architektonicznych. Wysokość tych kosztów ustalono na podstawie faktur wystawionych przez wykonawców ww. usług oraz potwierdzeń przelewów odsetek dokonanych na rzecz banku. W 2010 r. w związku z kontynuacją opisanej inwestycji, w dalszym ciągu, spłacane odsetki oraz koszty wykonanych przez firmy zewnętrzne robót budowlanych i projektów (w dniu wystawienia faktury lub innego dowodu księgowego) były wpisywane w kolumnie 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów. W dniu 31 grudnia 2010 r. został przeprowadzony spis z natury, w którym z uwagi na brak zakończenia robót budowlanych ponownie ujęto jako "produkcję w toku" opisane wyżej wydatki z 2010 r., powiększone o koszty poniesione w 2009 r., ujęte wcześniej w spisie natury na dzień 31 grudnia 2009 r. Wycena "produkcji niezakończonej" odbywa się według kosztów wytworzenia, zgodnie z § 29 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Z uwagi na to, że po zakończeniu inwestycji lokale w opisanym budynku zostaną przeznaczone do sprzedaży, dopiero w roku podatkowym, w którym nastąpi sprzedaż (2011), zostaną rozliczone odpowiadające im koszty uzyskania przychodów, ujęte dotąd w spisie z natury.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

1.

Czy zapłacone odsetki od bankowego kredytu inwestycyjnego zaciągniętego na zakup i remont budynku, w którym wybudowane lokale zostaną sprzedane, powinny być wpisywane w kolumnie 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów (jako zakup towarów handlowych i materiałów), czy też może w kol. 13 tejże księgi (jako pozostałe wydatki).

2.

Czy pozostałe koszty związane z prowadzoną inwestycją, takie jak projekty, roboty remontowo-budowlane wykonywane przez firmy zewnętrzne, koszty energii, wody itp., powinny być księgowane w kolumnie 10, czy 13 podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

3.

Czy koszty wymienione wyżej w pytaniu 1 i 2 należy - do czasu wybudowania lokali-na koniec roku podatkowego ujmować w spisie z natury jako "produkcję w toku"... (pytania oznaczone we wniosku nr 1, 2 i 3)

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Zapłacone odsetki bankowe od kredytu inwestycyjnego zaciągniętego na zakup i remont nieruchomości z przeznaczeniem wybudowanych lokali do sprzedaży, powinny być wpisywane w kol. 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Zgodnie z ust. 10 Objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów "Kolumna 10 jest przeznaczona do wpisywania zakupu materiałów oraz towarów handlowych według cen zakupu". § 3 pkt 1e rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów stanowi: "produkcją niezakończoną" jest produkcja w toku oraz półwyroby (półfabrykaty), to jest niegotowe jeszcze produkty własnej produkcji, a także wykonywane roboty, usługi przed ich ukończeniem". Natomiast § 29 ust. 3 tego rozporządzenia stanowi, iż "przy działalności usługowej i budowlanej produkcję niezakończoną wycenia się według kosztów wytworzenia, z tym że nie może to być wartość niższa od kosztów materiałów bezpośrednio zużytych do produkcji niezakończonej". Natomiast w § 3 pkt 4 tego rozporządzenia, znajdziemy definicję "kosztów wytworzenia", którymi są "wszelkie koszty związane bezpośrednio i pośrednio z przerobem materiałów, z wykonywaniem usług lub pozyskaniem (wydobyciem) kopalin, z wyłączeniem kosztów sprzedaży wyrobów gotowych i usług". Pomimo tego, że przepisy cytowanego rozporządzenia nie dają wprost odpowiedzi na pytanie, w której kolumnie podatkowej księgi przychodów i rozchodów należy wpisywać zapłacone odsetki bankowe od przedmiotowego kredytu inwestycyjnego, zdaniem Wnioskodawcy, powinny one być księgowane w kol. 10. Należy je bowiem kwalifikować jako "koszty wytworzenia" produktu, jakim będzie ostatecznie wybudowany lokal. Warto również przytoczyć, że gdyby ustawodawca zamierzał wyłączyć odsetki bankowe z kosztów wytworzenia, to powinien to uczynić expressis verbis, jak to ma miejsce przykładowo w art. 22g ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdzie wyraźnie wskazano, że "do kosztów wytworzenia nie zalicza się wartości własnej pracy podatnika, jego małżonka i małoletnich dzieci, kosztów ogólnych zarządu, kosztów sprzedaży oraz pozostałych kosztów operacyjnych i kosztów operacji finansowych, w szczególności odsetek od pożyczek (kredytów) i prowizji, z wyłączeniem odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania". Skoro w przepisach rozporządzenia Minister Finansów nie wyłączył odsetek z kosztów wytworzenia, to należy wnioskować, że powinny być one tak kwalifikowane. Wprawdzie art. 22g ust. 4 odnosi się wprost do kosztów wytworzenia środków trwałych, jednak trudno znaleźć argumenty przemawiające za stosowaniem zupełnie odmiennych definicji "kosztów wytworzenia" na potrzeby interpretacji wspólnej materii prawnej jaką stanowi ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zdaniem Wnioskodawcy, również fakt, iż w cytowanym ust. 4 Objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów, Minister Finansów wyjaśnia, że kol. 10 jest przeznaczona do wpisywania zakupu materiałów i towarów handlowych, natomiast nie wspomina nic o "kosztach wytworzenia" produktów w toku, należy uznać to za przeoczenie. Skoro produkty w toku muszą zostać ujęte na koniec roku podatkowego w spisie z natury, a wartość tego spisu pomniejsza koszty uzyskania przychodów za ten rok (ust. 21 Objaśnień), to nie ma innej możliwości niż wpisywanie poszczególnych wydatków składających się na "koszty wytworzenia" w kol. 10 księgi.

Ad. 2.

Pozostałe koszty związane z rozbudową i remontem budynku, takie jak koszty wykonania przez firmy zewnętrzne projektów, robót remontowo-budlowanych, energii, wody, zużytych w trakcie budowy itp. wydatki powinny być wpisywane w kol. 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Argumenty przemawiające za takim stanowiskiem zostały już przedstawione w uzasadnieniu do własnego stanowiska w sprawie pytania nr 1. Podobne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej Znak: IBPBI/1/415-84/09/ZK z dnia 20 kwietnia 2009 r. W zbliżonej sprawie za prawidłowe uznał on stanowisko podatnika, zgodnie z którym "otrzymane od podwykonawców prac projektowych lub wykonawców uzgodnień służb specjalistycznych (...) projekty instalacji elektrycznej, projekt instalacji c.o. (...), opłaty urzędowe, opłaty za badania np. geologiczne, itp., które związane są bezpośrednio w wykonywanymi usługami" powinny być ujęte w kolumnie 10 księgi przychodów i rozchodów".

Ad. 3.

Koszty wymienione w pytaniu 1 i 2 na koniec roku podatkowego (do dnia wybudowania poszczególnych lokali) należy ujmować w spisie z natury jako "produkcję w toku", zgodnie z argumentacją przytoczoną w uzasadnieniu do własnego stanowiska w sprawie, wykazanego w pkt 1. Dopiero po zakończeniu inwestycji wybudowane lokale będą mogły zostać zakwalifikowane jako "wyroby gotowe". Podobnie wypowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 8 marca 2010 r. Znak: IBPBI/415-1096/09/ZK, w której potwierdził on stanowisko podatnika, iż "niesprzedane lokale w zależności od stopnia zaawansowania będą produkcją w toku bądź wyrobami gotowymi, podlegającymi spisowi z natury (...). Tym samym w spisie zostaną ujęte materiały i usługi nabyte w związku z wybudowaniem lokali, niesprzedanych w danym roku podatkowym".

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy.

W myśl art. 24a ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, zwaną dalej "księgą" z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy, a także uwzględniać w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacje niezbędne do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a-22o.

Zasady i sposób prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów określają przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 z późn. zm.).

Zgodnie z § 11 ust. 1 ww. rozporządzenia, podatnik jest obowiązany prowadzić księgę rzetelnie i w sposób niewadliwy. Natomiast w myśl § 11 ust. 2 i 3 tego rozporządzenia:

* za niewadliwą uważa się księgę prowadzoną zgodnie z przepisami rozporządzenia i objaśnieniami do wzoru księgi (ust. 2),

* księgę uważa się za rzetelną, z zastrzeżeniem ust. 4, jeżeli dokonywane w niej zapisy odzwierciedlają stan rzeczywisty (ust. 3).

Ujęte w załączniku Nr 1 do rozporządzenia "Objaśnienia do podatkowej księgi przychodów i rozchodów" wskazują w jakich kolumnach należy wpisywać określone przychody i rozchody. Zgodnie z pkt 10 Objaśnień "kolumna 10 jest przeznaczona do wpisywania zakupu materiałów oraz towarów handlowych wg cen zakupu", natomiast zgodnie z pkt 13 tych Objaśnień "kolumna 13 jest przeznaczona do wpisywania pozostałych kosztów (poza wymienionymi w kolumnach 10-12), z wyjątkiem kosztów, których zgodnie z art. 23 ustawy o podatku dochodowym nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów". W kolumnie tej wpisuje się w szczególności takie wydatki, jak: czynsz za lokal, opłatę za energię elektryczną, gaz, wodę, c.o., opłatę za telefon, zakup paliw, wydatki dotyczące remontów, amortyzację środków trwałych, składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe pracowników w części finansowanej przez pracodawcę, składki na ubezpieczenie wypadkowe pracowników, wartość zakupionego wyposażenia. (...). Określenie "w szczególności" oznacza, iż w punkcie tym nie wymieniono wszystkich pozostałych kosztów, które należy wpisać w kolumnie 13 podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Według § 3 pkt 1 lit. a) ww. rozporządzenia, towarami są towary handlowe, materiały podstawowe i pomocnicze, półwyroby (półfabrykaty), wyroby gotowe, braki i odpady oraz materiały przyjęte od zamawiających do przerobu lub obróbki, z tym że towarami handlowymi są wyroby przeznaczone do sprzedaży w stanie nieprzerobionym; towarami handlowymi są również produkty uboczne uzyskiwane przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej. Stosownie do § 3 pkt 1 lit. b) ww. rozporządzenia, materiałami (surowcami) podstawowymi są materiały, które w procesie produkcji lub przy świadczeniu usług stają się główną substancją gotowego wyrobu; do materiałów podstawowych zalicza się również materiały stanowiące część składową (montażową) wyrobu lub ściśle z wyrobem złączone (np. opakowania - puszki, butelki) oraz opakowania wysyłkowe wielokrotnego użytku (np. transportery, palety), jeżeli opakowania te nie są środkami trwałymi. Natomiast materiałami pomocniczymi są materiały niebędące materiałami podstawowymi, które są zużywane w związku z działalnością gospodarczą i bezpośrednio oddają wyrobowi swoje właściwości (§ 3 pkt 1 lit. c) ww. rozporządzenia).

Zgodnie z § 3 pkt 1 lit. d) ww. rozporządzenia, wyrobami gotowymi są wyroby własnej produkcji, których proces przerobu został całkowicie zakończony, wykonane usługi, prace naukowo-badawcze, prace projektowe, geodezyjno-kartograficzne, zakończone roboty, w tym także budowlane.

Zgodnie z § 3 pkt 1 lit. e) ww. rozporządzenia, produkcją niezakończoną jest produkcja w toku oraz półwyroby (półfabrykaty), to jest niegotowe jeszcze produkty własnej produkcji, a także wykonywane roboty, usługi przed ich ukończeniem.

W myśl § 27 ust. 1 ww. rozporządzenia, podatnicy są obowiązani do sporządzenia i wpisania do księgi spisu z natury towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadów, zwanego dalej "spisem z natury", na dzień 1 stycznia, na koniec każdego roku podatkowego, na dzień rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego, a także w razie zmiany wspólnika, zmiany proporcji udziałów wspólników lub likwidacji działalności.

Stosownie do § 29 ust. 1 i 6 ww. rozporządzenia podatnik, w terminie 14 dni od dnia zakończenia spisu z natury, jest obowiązany wycenić materiały i towary handlowe objęte spisem z natury według cen zakupu lub nabycia albo według cen rynkowych z dnia sporządzenia spisu, jeżeli są one niższe od cen zakupu lub nabycia; spis z natury półwyrobów (półfabrykatów), wyrobów gotowych i braków własnej produkcji wycenia się według kosztów wytworzenia, a odpadów użytkowych, które w toku działalności utraciły swoją pierwotną wartość użytkową, wycenia się według wartości wynikającej z oszacowania uwzględniającego ich przydatność do dalszego użytkowania.

Przy działalności usługowej i budowlanej produkcję niezakończoną wycenia się według kosztów wytworzenia, z tym że nie może to być wartość niższa od kosztów materiałów bezpośrednich zużytych do produkcji niezakończonej (§ 29 ust. 3 ww. rozporządzenia).

Przy czym zgodnie z § 3 pkt 4 cyt. rozporządzenia, za koszt wytworzenia uważa się wszelkie koszty związane bezpośrednio i pośrednio z przerobem materiałów, z wykonywaniem usług lub pozyskaniem (wydobyciem) kopalin, z wyłączeniem kosztów sprzedaży wyrobów gotowych i usług.

Ze złożonego wniosku wynika m.in., iż dniu 8 kwietnia 2009 r. Wnioskodawca zakupił na cele prowadzonej działalności gospodarczej grunt i budynek mieszkalny z zamiarem przeprowadzenia kapitalnego remontu i rozbudowy. W dniu 6 kwietnia 2009 r. na zakup ww. nieruchomości oraz jej remont zaciągnął bankowy kredyt inwestycyjny. Z uwagi na to, że budynek w momencie zakupu nie nadawał się do użytku, nie został wprowadzony do ewidencji środków trwałych. Z dniem 16 grudnia 2009 r. Wnioskodawca podjął decyzję o przeznaczeniu nieruchomości do sprzedaży (a konkretnie wyodrębnionych lokali mieszkalnych i użytkowych), po przeprowadzonych robotach remontowo-budowlanych. W związku z tym wydatki poniesione na zakup gruntu oraz budowę budynku ujął w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w kolumnie 10 według ceny zakupu z aktu notarialnego (zakup towarów handlowych i materiałów). W tym samym dniu w kol. 10 wpisał do kosztów uzyskania inne wydatki poniesione wcześniej, a związane z prowadzoną inwestycją, takie jak projekt architektoniczny, projekt geotechniczny, zapłacone odsetki bankowe od kredytu inwestycyjnego. Na dzień 31 grudnia 2009 r. Wnioskodawca sporządził spis z natury towarów, którym objął m.in. jako tzw. "produkcję w toku" wartość opisanego budynku, powiększoną o zapłacone odsetki bankowe, koszty projektów geotechnicznych i architektonicznych. Wysokość tych kosztów ustalono na podstawie faktur wystawionych przez wykonawców ww. usług oraz potwierdzeń przelewów odsetek dokonanych na rzecz banku. W 2010 r. w związku z kontynuacją opisanej inwestycji, w dalszym ciągu spłacane odsetki oraz koszty wykonanych przez firmy zewnętrzne robót budowlanych i projektów w dniu wystawienia faktury lub innego dowodu księgowego były wpisywane w kolumnie 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów. W dniu 31 grudnia 2010 r. został przeprowadzony spis z natury, w którym z uwagi na brak zakończenia robót budowlanych ponownie ujęto jako "produkcję w toku" opisane wyżej wydatki z 2010 r., powiększone o koszty poniesione w 2009 r., ujęte wcześniej w spisie natury na dzień 31 grudnia 2009 r.

Mając na względzie powyższe przepisy stwierdzić należy, iż w kolumnie 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów należy ujmować wyłącznie wydatki stwierdzone fakturami (rachunkami) dokumentującymi zakup usług budowlanych wraz z materiałami, wg cen zakupu. Przy czym, ceną zakupu, jest cena jaką nabywca płaci za zakupione składniki majątku, pomniejszona o podatek od towarów i usług, podlegający odliczeniu zgodnie z odrębnymi przepisami, a przy imporcie powiększona o należne cło, podatek akcyzowy oraz opłaty celne dodatkowe, obniżona o rabaty, opusty, inne podobne obniżenia (...) (§ 3 pkt 2 ww. rozporządzenia). Zatem w kolumnie tej należy wpisywać m.in. koszty usług niezbędnych do wykonania prac budowlanych (wyrobu gotowego), tj. koszty wykonanych przez firmy zewnętrzne robót remontowo-budlowanych oraz koszty wskazanych we wniosku projektów, energii, wody, zużytych w trakcie budowy.

W tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy jest zatem prawidłowe.

Natomiast wydatki z tytułu zapłaconych odsetek bankowych od kredytu inwestycyjnego zaciągniętego na zakup i remont nieruchomości z przeznaczeniem wybudowanych lokali do sprzedaży, powinny być wpisywane w kolumnie 13 podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Wydatki te dotyczą bowiem pozyskania środków finansowych na zakup gruntu i budynku, a zatem w świetle cyt. powyżej definicji nie stanowią elementu kosztu wytworzenia, gdyż nie są związane nawet pośrednio z przerobem materiałów i wykonywaniem usług. Skoro wydatki z tytułu przedmiotowych odsetek są kosztami pozyskania źródeł finansowania inwestycji, to stanowią (co do zasady) samodzielny koszt pośredni, zaliczany bezpośrednio do kosztów uzyskania prowadzonej działalności gospodarczej. Tym samym rozciąganie na przedstawiony stan faktycznym definicji kosztu wytworzenia zawartej w art. 22g ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zatem nieuzasadnione. Przepis ten dotyczy bowiem wyłącznie ustalenia wartości początkowej środków trwałych i rozciąganie jego zakresu na stan faktyczny dotyczący zasad ustalania kosztu wytworzenia towarów jest w ocenie tut. Organu nieuzasadnione (w szczególności, iż w przepisach rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów została sformułowana definicja kosztu wytworzenia na potrzeby tego rozporządzenia).

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie jest zatem nieprawidłowe.

W sytuacji, gdy Wnioskodawca w określonym roku podatkowym nie osiągnie przychodu ze zbycia wybudowanych lokali, zobowiązany jest do ujęcia produkcji w toku i wyrobów gotowych w spisie z natury sporządzanym na koniec roku. Niesprzedane lokale w zależności od stopnia ich zaawansowania będą produkcją w toku bądź wyrobami gotowymi, podlegającymi spisowi z natury na koniec okresu sprawozdawczego i wycenie według kosztów wytworzenia. Przy czym, w odniesieniu do produkcji niezakończonej, koszt wytworzenia nie może być niższy od kosztów materiałów bezpośrednio zużytych do produkcji niezakończonej. Tym samym w spisie tym należy ujęć materiały i usługi nabyte w związku z wybudowaniem lokali, niesprzedanych w danym roku podatkowym. W ten sposób składniki objęte remanentem wyłączone zostają z kosztów uzyskania przychodów danego okresu sprawozdawczego, w którym nie uzyskano przychodu z ich sprzedaży.

Reasumując, zgodnie z wyżej wskazanymi przepisami, Wnioskodawca jest obowiązany do ujęcia produkcji niezakończonej oraz wyrobów gotowych w sporządzonym na koniec każdego roku podatkowego spisie z natury oraz do dokonania ich wyceny. Przy wycenie tej należy mieć na uwadze fakt, iż wskazane we wniosku inwestycja realizowana jest od dnia 16 grudnia 2009 r., a sprzedaż lokali nie nastąpiła do końca 2010 r., dlatego też remanentem należało objąć niezakończoną produkcję wg kosztu wytworzenia za każdy rok podatkowy odrębnie.

Jak wskazano wyżej, pozostałe koszty związane z prowadzoną inwestycją, tj. koszty projektów, energii, wody, należy ujmować w kolumnie 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Koszty te stanowią element kosztu wytworzenia lokali i będą mogły być faktycznie zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w momencie zbycia wybudowanych lokali. Natomiast zapłacone odsetki bankowe od kredytu inwestycyjnego zaciągniętego na zakup gruntu i budynku oraz jego remont, powinny być wpisywane w kolumnie 13 podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Wydatki te stanowią bowiem pośredni koszt podatkowy, podlegający bezpośrednio zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej.

Mając na względzie powyższe stwierdzić należy, iż przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawcy w zakresie obowiązku objęcia spisem z natury produkcji niezakończonej uwzględniającej:

* zapłacone odsetki bankowe od kredytu inwestycyjnego zaciągniętego na zakup i remont nieruchomości z przeznaczeniem wybudowanych lokali do sprzedaży - jest nieprawidłowe,

* koszty związane z prowadzoną inwestycją, tj. koszty projektów, energii, wody, zużytych w trakcie budowy - jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienić należy, iż w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 4, wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl